Volba a formulace teoretickometodologických východisek 9. 3. 2016 Otázka z četby (Babbie) V čem spočívá rozdíl vědecké perspektivy a perspektivy tzv. „běžného všedního poznávání“? Na začátku výzkumu se musíme rozhodnout: • Co chceme zjistit – jaký bude účel a co bude cíl výzkumu? • Musíme se rozhodnout jaké a kolik proměnných nás bude zajímat? • Jak budeme data získávat? • Jak budeme data analyzovat? Punch, K.F., 2008 Co je to proměnná? Proměnná je znak, který je jednak symbolickým vyjádřením vlastnosti a jednak svými hodnotami vyjadřuje vlastnosti a vztahy mezi hodnotami • Proměnná je empiricky identifikovatelná dimenze pojmu nebo měřitelný pojem, který nabývá dvou nebo více hodnot pro různé jednotky nebo pro různá období • Musí splňovat tyto podmínky: 1) diskriminabilita (rozlišitelnost) – musí nabývat alespoň 2 hodnot 2) úplnost – ke každému stavu vlastnosti existuje hodnota znaku 3) jednoznačnost – dvě různé hodnoty nemohou odpovídat jednomu stavu vlastnosti Typy proměnných • Závisle proměnná je jev, který se výzkumník snaží objasnit, je to to, co bylo něčím zapříčiněno. • Nezávisle proměnná je věc, která vysvětluje (částečně) závisle proměnnou. Je to důvod nebo příčina závisle proměnné. • Intervenující proměnná je současně závislá i nezávislá. Jestli je proměnná závislá nebo nezávislá, určíme z kontextu, který zkoumáme. • Kauzální směr: nezávisle proměnná intervenující proměnnázávisle proměnná. Typy zkreslení při pozorování sociálních systémů Lze rozlišit různé způsoby, jak nezohledněná (tj. nepozorovaná anebo neměřitelná) třetí proměnná může ovlivnit vztah který sledujeme: a) Chybějící střední proměnná b) Vnější proměnná c) Vývojová sekvence d) Dvojí příčina Úkol na seminář s datem 16. 3. 1. Připravte si krátkou odpověď na otázku: Jak lze při pozorování sociálních vztahů zmírnit možné hrozby zkreslení uvedených na předchozím snímku (a které jsme v hodině diskutovali)? Pokuste se odpovědět co nejkonkrétněji. 2. Přemýšlejte o strategiích výzkumu pro tyto náměty: • Mají ženy nižší příjem než muži bez ohledu na sektor (veřejný, soukromý)? • Ženy, které mají vyšší příjem než muži. • Vliv neformálních skupin na produktivitu práce • Regionální rozdíly v preferencích politických stran. • Motivy studentů při výběru konkrétní školy. → Použijte strukturu uvedenou na snímku č. 3