Logika a metody výběru vzorku § Základní pojmy výběrových šetření § Způsoby výběru vzorku 20. 4. 2016 ZÁKLADNÍ POJMY VÝBĚROVÉHO ŠETŘENÍ ¢Cílová populace je soubor jednotek, o kterém předpokládáme, že jsou pro něj závěry platné ¢Základní soubor je soubor jedinců/jednotek, které v dané situaci zastupují cílovou populaci ¢Vzorek = skupina jedinců/jednotek, které skutečně pozorujeme. ¢Reprezentativita = vlastnost vzorku imitovat strukturu populace. Příklad 1 ¢Cílová populace: obyvatelé ČR ¢Základní populace: obyvatelé ČR k datu mimo dlouhodobě žijících v cizině (volební seznam) ¢Výběrový soubor: občané ČR, které skutečně zkoumáme ¢ Příklad 2 ¢Cílová populace: organizace ČR ¢Základní populace: organizace registrované v ČR k datu (veřejný rejstřík právnických osob) ¢Výběrový soubor: vybrané organizace (z rejstříku), které skutečně zkoumáme ¢ Reprezentativita Populace Cílová populace Reprezentativita Populace Cílová populace Reprezentativní vzorek Repre_vzorek Reprezentativita Populace Cílová populace Anketa-samovýběr-nahodilý nereprezentativní vzorek Nerepre_vzorek Kritéria reprezentativnosti 1.Musí existovat tzv. opora výběru 2.Adekvátní výběr vzorku 3.Velikost vzorku 4.Návratnost – k ot. návratnosti viz zejm. → Krejčí, 2011 (viz literatura), od str. 22. 1. Opora výběru ¢Seznam (volební seznam, seznam studentů, čtenářů knihovny, ….) ¢Ze zvoleného seznamu můžeme náhodně vylosovat x jednotek… Či rozlišit např. podle věku, ročníku, apod. a z každé této skupiny vylosovat náhodně X čtenářů… apod. 3. Velikost ¢ l S rostoucí velikostí vzorku se rozdíl mezi strukturou populace a vzorku zmenšuje. lALE! l Menší reprezentativní je „lepší“ než velký nereprezentativní vzorek. ¢ 4. Návratnost a reprezentativita • –V případě výběrového šetření = kolik z rozdaných dotazníků se nám vrátilo. –V případě ankety = jaké procento nám vyplnilo dotazníky (ovšem nevíme % z čeho?). • Způsoby výběru vzorku: ¢ ¢(1) Výběr založený na pravděpodobnosti ¢(2) Záměrný výběr ¢(3) Výběry nezaložené na pravděpodobnosti ¢ Výběr založený na pravděpodobnosti - typy: ¢ ¢prostý náhodný výběr ¢systematický výběr ¢vícestupňový výběr…..® skupinkový výběr ¢stratifikovaný výběr ® proporční ¢ ® disproporční ¢panel Záměrný výběr: ¢ ¢kvótní výběr neboli též quasi-reprezentativní výběr Výběry nezaložené na pravděpodobnosti: ¢nahodilý výběr ¢výběr soudců (expertů) ¢řetězový výběr (tzv. sněhová koule) ¢samovýběr (anketa) ¢ Při hodnocení kvality se ptáme ¢Kdo prováděl šetření? ¢Jaká byla populace? ¢Jaká byla opora výběru? ¢Jak byl vzorek vybrán? ¢Jak byl vzorek veliký? ¢Jaká byla návratnost? ¢Jak byli jedinci kontaktováni? ¢Bylo šetření ovlivněno něčím, co mohlo ovlivnit odpovědi? ¢ ¢ Hendl, J., 2004 Literatura • •Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. •Hendl, J.: Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004. •Krejčí, J.: Kvalita výběrových šetření a standardy v sociálním výzkumu (studijní materiál). Sociologický ústav AV ČR, Praha 2011. • •Pro příp. vážnější zájem o oblast empirických výzkumů: •Krejčí, J.: Kvalita sociálněvědních výběrových šetření. Praha 2008. • •