FINANČNÍ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH TÉMATA: 1. EKONOMICKÉ ŘÍZENÍ 2. ÚČETNICTVÍ A ZDAŇOVÁNÍ NNO 3. DAŇOVÉ ASIGNACE •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •Marie Hladká •marie@hladka.cz • •Centrum pro výzkum neziskového sektoru • http://cvns.econ.muni.cz/ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png I. BLOK - EKONOMICKÉ ŘÍZENÍ V NNO qEKONOMICKÉ ŘÍZENÍ V NNO MÁ SVÁ SPECIFIKA qJAKÝM ZPŮSOBEM LZE VYUŽÍVAT FINANČNÍ PROSTŘEDKY V ORGANIZACI PRO NAPLŇOVÁNÍ JEJÍCH POSLÁNÍ (VE VAZBĚ NA MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ) • qJEDEN Z HLAVNÍCH NÁSTROJŮ OPERATIVNÍHO FINANČNÍHO ŘÍZENÍ VŠECH ORGANIZACÍ JE ROZPOČET: qFINANČNÍ PLÁN (REALISTICKÝ PŘEDPOKLAD) – KOLIK PENĚZ BUDE NNO POTŘEBOVAT K ZAJIŠTĚNÍ SVÉ ČINNOSTI A Z JAKÝCH ZDROJŮ HODLÁ TYTO PENÍZE ZÍSKAT qVYJÁDŘENÍ CÍLŮ NNO V PENĚŽNÍCH JEDNOTKÁCH •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •2 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png TVORBA ROZPOČTU qPŘEDPOKLÁDÁ SPOLUPRÁCI ŘÍDÍCÍCH PRACOVNÍKŮ (KTERÝCH,….?) q qPŘI TVORBĚ SE MŮŽE POSTUPOVAT: qZDOLA NAHORU (OD NIŽŠÍCH STUPŇŮ ŘÍZENÍ K VYŠŠÍM) qSHORA DOLU (OD VYŠŠÍHO STUPNĚ KE STUPNI NIŽŠÍMU) • qPRO TVORBU LZE UŽÍT RŮZNÉ METODY: qPŘÍRŮSTKOVÁ METODA A METODA Z NULOVÉ BÁZE (ZERO BUDGET) qROZPOČET MŮŽE NABÝVAT RŮZNÝCH PODOB: qPODLE ČASOVÉHO HORIZONTU (KRÁTKODOBÝ, STŘEDNĚDOBÝ, DLOUHODOBÝ) qPODLE TECHNIK PŘÍPRAVY (PEVNÝ A PRUŽNÝ; KLOUZAVÝ A ČASOVĚ VYMEZENÝ) •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •3 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png ZÁKLADNÍ FORMY ROZPOČTU qPROGRAMOVÝ ROZPOČET: qSOUPIS JEDNOTLIVÝCH AKTIVIT A K TOMU PŘIŘAZENÉ NÁKLADY A VÝNOSY qUKAZUJE NÁKLADOVOU NÁROČNOST JEDNOTLIVÝCH PROJEKTŮ V RÁMCI CELÉ ORGANIZACE qZPRACOVÁVÁ SE NA ROK qZDROJOVÝ ROZPOČET: qSOUPIS JEDNOTLIVÝCH NÁKLADŮ A K NIM PŘIŘAZENÝCH VÝNOSŮ qDŮLEŽITÝ ZDROJ PRO FINANČNÍ PLÁNOVÁNÍ A FUNDRAISING qSESTAVUJE SE PRO KAŽDÝ PROJEKT SAMOSTATNĚ •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •4 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png PŘÍKLAD PROGRAMOVÉHO ROZPOČTU •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •5 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png PŘÍKLAD ZDROJOVÉHO ROZPOČTU •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •6 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png NÁKLADY V NNO qNÁKLADY = PENĚŽNÍ VYJÁDŘENÍ SPOTŘEBOVANÝCH VÝROBNÍCH FAKTORŮ qKALKULACE = PŘIŘAZOVÁNÍ NÁKLADŮ K JEDNOTLIVÝM VÝKONŮM ORGANIZACE q qPŘEDSTAVUJÍ JEDNU ZE STRAN ROZPOČTU q qMŮŽEME JE ROZLIŠOVAT PODLE DRUHU: qPŘÍMÉ NÁKLADY – LZE SNADNO PŘIŘADIT K VÝKONU (NAPŘÍKLAD PODĚLIT POČTEM VYROBENÝCH KUSŮ) qREŽIJNÍ NÁKLADY (NEPŘÍMÉ NÁKLADY) – K VÝKONU NELZE PŘIŘADIT JEDNODUŠE •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •7 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png KALKULACE REŽIJNÍCH NÁKLADŮ qROZDĚLOVÁNÍ REŽIJNÍCH NÁKLADŮ JE KOMPLIKOVANÁ ČINNOST q qMETODY PRO KALKULACE REŽIJNÍCH NÁKLADŮ qPROSTÁ METODA DĚLENÍM • (ROVNOMĚRNÉ ROZDĚLENÍ MEZI VŠECHNY KUSY) q qMETODA DĚLENÍM S POMĚROVÝMI ČÍSLY • (ROZDĚLENÍ MEZI VÝKONY V POMĚRU PODLE NORMY) q qMETODA PŘIRÁŽKOVÁ • (ROZDĚLENÍ PODLE PŘIRÁŽKY VYČÍSLENÉ DLE PŘÍMÝCH NÁKLADŮ) q q... •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •8 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png VÝNOSY V NNO qVÝNOSY = PENĚŽNÍ VYJÁDŘENÍ VÝKONŮ q qJAKÉ FINANČNÍ ZDROJE NNO MÁ A V JAKÉ VÝŠI JE MŮŽE OČEKÁVAT? qKOMPLIKOVANÉ ODHADNOUT VÝŠI VÝNOSŮ qZÁKLADNÍ DRUHY VÝNOSŮ: qDOTACE ZE STÁTNÍHO ROZPOČTU A Z ROZPOČTŮ KRAJŮ A OBCÍ qDARY FYZICKÝCH A PRÁVNICKÝCH OSOB qPŘÍJMY ZA POSKYTOVANÉ SLUŽBY qČLENSKÉ PŘÍSPĚVKY qFINANČNÍ VÝNOSY (PŘIJATÉ ÚROKY, PŘÍJMY Z REKLAM) qOSTATNÍ MIMOŘÁDNÉ VÝNOSY q qROZLIŠUJEME VOLNÉ A VÁZANÉ ZDROJE •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •9 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png EXISTENCE DALŠÍCH NÁSTROJŮ ŘÍZENÍ qUKAZATELE VÝNOSNOSTI (RENTABILITY) = UKAZATELE UVAŽUJÍCÍ VÝNOSNOST VLOŽENÉHO KAPITÁLU DO AKTIVIT ORGANIZACE. q qUKAZATELE LIKVIDITY = TJ. UKAZATELE PLATEBNÍ SCHOPNOSTI - SROVNÁVAJÍ OBJEM TOHO, CO MÁ ORGANIZACE PLATIT S TÍM, ČÍM TO ZAPLATIT MŮŽE. q qUKAZATELE ZADLUŽENOSTI = UKAZATELE ZNÁZORŇUJÍCÍ POMĚR (VZTAH) MEZI VLASTNÍMI A CIZÍMI ZDROJI. q qUKAZATELE AKTIVITY = RŮZNÉ UKAZATELE, KTERÉ V JEDNODUCHOSTI ZNÁZORŇUJÍ AKTIVITU ORGANIZACE (NAPŘ. DOBA OBRATU ZÁSOB, RYCHLOST OBRATU ZÁSOB, DOBA OBRATU POHLEDÁVEK, RYCHLOST OBRATU POHLEDÁVEK, DOBA OBRATU ZÁVAZKŮ, RELATIVNÍ VÁZANOST STÁLÝCH AKTIV...). q •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •10 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png II. BLOK – ÚČETNICTVÍ A ZDAŇOVÁNÍ NNO •ÚČETNICTVÍ = INFORMAČNÍ SYSTÉM, KTERÝ POSKYTUJE ZÁKLADNÍ INFORMACE O FINANČNÍCH AKTIVITÁCH A STAVU MAJETKU ÚČETNÍ JEDNOTKY (TJ. PRÁVNICKÉ OSOBY) • •ÚČETNICTVÍ MUSÍ BÝT (§ 8, ZÁKONA O ÚČETNICTVÍ): •SPRÁVNÉ (NEODPORUJE ZÁKONU), •ÚPLNÉ (OBSAHUJE VŠE), •PRŮKAZNÉ (NAVÁZÁNO NA SKUTEČNOST), •SROZUMITELNÉ (NADÁNO SCHOPNOSTÍ JEDNOZNAČNĚ URČIT INFORMACE), •TRVALÉ (UCHOVATEL INFORMACÍ). • •ÚČETNICTVÍ PLNÍ TYTO FUNKCE: •EVIDENČNÍ, •ANALYTICKO-VYHODNOCOVACÍ, •KONTROLNÍ. •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •11 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png LEGISLATIVNÍ ÚPRAVA ÚČETNICTVÍ qZÁKON Č. 563/1991 SB., O ÚČETNICTVÍ VE ZNĚNÍ POZDĚJŠÍCH PŘEDPISŮ q qVYHLÁŠKA Č. 504/2002 SB., KTEROU SE PROVÁDĚJÍ NĚKTERÁ USTANOVENÍ ZÁKONA O ÚČETNICTVÍ PRO ÚČETNÍ JEDNOTKY, JEJICHŽ HLAVNÍM PŘEDMĚTEM ČINNOSTI NENÍ PODNIKÁNÍ q qČESKÉ ÚČETNÍ STANDARDY PRO ÚČETNÍ JEDNOTKY, U KTERÝCH HLAVNÍM PŘEDMĚTEM ČINNOSTI NENÍ PODNIKÁNÍ (STANDARDY Č. 401 – 413) q qVNITŘNÍ PŘEDPISY ORGANIZACE (STANOVY, ORGANIZAČNÍ ŘÁD...) qVNITŘNÍ SMĚRNICE ORGANIZACE (O FINANČNÍM ŘÍZENÍ, O ÚČETNICTVÍ...) •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •12 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png VYHLÁŠKA Č. 504/2002 SB. •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •13 qstanoví: qrozsah a způsob sestavování účetní závěrky quspořádání a obsahové vymezení položek majetku quspořádání a obsahové vymezení nákladů a výnosů qsměrnou účtovou osnovu qúčetní metody q… q q q q qřídí se jí: qpolitické a politická hnutí qspolky qcírkve a náboženské společnosti qobecně prospěšné společnosti qzájmová sdružení PO qnadace, nadační fondy, ústavy qspolečenství vlastníků jednotek qveřejné vysoké školy qjiné účetní jednotky… \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png ČESKÉ ÚČETNÍ STANDARDY •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •14 •(metody a postupy vedení a zpracování účetnictví) q401 – účty, účtování na účtech, vnitroorganizační účetnictví q402 – otevírání a uzavírání účetních knih a účetní závěrka q403 – inventarizační rozdíly q404 – kursové rozdíly q405 – deriváty q406 – cenné papíry, podíly a směnky q407 – opravné položky k pohledávkám, rezervy q408 – krátkodobý finanční majetek a úvěry q409 – dlouhodobý majetek q410 – zásoby q411 – zúčtovací vztahy q412 – náklady a výnosy q413 – vlastní zdroje a dlouhodobé závazky q q \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png ÚČETNICTVÍ NNO •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •15 qNNO musí plně respektovat zákon o účetnictví • (přechod od výdajového k akruálnímu principu) • - výdajový princip (účtuji v okamžiku, kdy dojde ke změně stavu finančních prostředků) • - akruální princip (účtuji v okamžiku, kdy událost nastala – bez ohledu na změnu stavu finančních prostředků) q qzjednodušený rozsah X úplný rozsah • (x jednoduché účetnictví) q qJednoduché účetnictví qmohou vést vybrané NNO (občanská sdružení a jejich organizační jednotky, církevní právnické osoby a honební společenstva) pokud tuto formu již vedly k 31. 12. 2004 q q \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png ZJEDNODUŠENÝ ROZSAH ÚČETNICTVÍ •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •16 qpřednostně v plném rozsahu qzákon o účetnictví připouští i zjednodušený rozsah a jmenuje subjekty, které jej mohou vést (občanská sdružení a jejich organizační jednotky, církve a náboženské společnosti, církevní právnické osoby, obecně prospěšné společnosti, honební společenstva, nadační fondy, společenství vlastníků jednotek) q q„zjednodušený“ účetní rozvrh – účtové skupiny (XXx) • (nemusí užívat analytické ani podrozvahové účty při záznamu účet. skutečností) qspojeno účtování v deníku s účtováním v hlavní knize • (americký deník spojení několika evidencí účetních skutečností do jedné rozsáhlé a „přehledné“ ev.) qnetřeba účtovat o předvídatelných a možných ztrátách a ziscích • (časové rozlišení) qzjednodušený rozsah účetní závěrky (tj. výkazů o chodu organizace) q \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png ÚČETNICTVÍ V PLNÉM ROZSAHU •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •17 qtak, jak je zvykem pro ziskové organizace q„lepší“ uspořádání dat – více přehledné... qvíce výkazů, které jsou více podrobné… q qúčetnictví v plném rozsahu poskytuje údaje, se kterými se následně lépe pracuje při případné analýze ekonomického chodu organizace q qněkteré neziskové organizace však „dokonalé“ výkazy nepotřebují a z toho důvodu volí jednodušší formu vedení účetnictví q q q \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png ÚČETNÍ VÝKAZY – ÚČETNÍ ZÁVĚRKA qVÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY (ÚDAJE O NÁKLADECH A VÝNOSECH ZA ROK ČINNOSTI ORGANIZACE) PŘIZPŮSOBEN PRO ČLENĚNÍ NÁKLADŮ NA HLAVNÍ A DOPLŇKOVOU ČINNOST q qROZVAHA (BILANCE) – ZÁKLADNÍ PŘEHLED O MAJETKU PODNIKU A ZPŮSOBU JEHO KRYTÍ q qPŘÍLOHA K ÚČETNÍ ZÁVĚRCE – „DOPROVODNÝ TEXT K ÚČETNÍ ZÁVĚRCE“ q(PŘEHLED O PENĚŽNÍCH TOCÍCH) – VÝKAZ O ZMĚNÁCH FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ q(PŘEHLED O ZMĚNÁCH VLASTNÍHO KAPITÁLU) - … q q •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •18 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png ARCHIVACE ÚČETNÍCH ZÁZNAMŮ qÚČETNÍ DOKLAD – ZÁZNAM, KTERÝM ÚČETNÍ JEDNOTKA PROKAZUJE PROBĚHLOU SKUTEČNOST, SLOUŽÍ JAKO ZÁKLAD PRO ZÁPIS V ÚČETNICTVÍ q q q q q q q q q q q q q qHTTP://WWW.INKAM.CZ/SPRAVA-DOKUMENTU/ARCHIVACE-DOKLADU-PODLE-ZAKONA.HTML q q •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •19 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png ZDANĚNÍ NNO – PROČ? •ZDANĚNÍM NNO NAPLŇUJE STÁT TYTO FUNKCE: q qALOKAČNÍ FUNKCE – NEPŘÍMÁ VEŘEJNÁ PODPORA, KDY STÁT POSKYTUJE NNO DAŇOVÉ ÚLEVY A VZDÁVÁ SE TAK ČÁSTI SVÝCH PŘÍJMŮ VE PROSPĚCH VYBRANÝCH ČINNOSTÍ, KTERÉ POVAŽUJE ZA DŮLEŽITÉ PODPOROVAT q qSTIMULAČNÍ FUNKCE – PROSTŘEDNICTVÍM VYBRANÝCH NASTAVENÍ OVLIVŇUJE STÁT DAŇOVOU POLITIKOU ČINNOST A CHOVÁNÍ NNO q qREGULAČNÍ FUNKCE – STÁT REGULUJE CHOVÁNÍ NNO TAK, ABY JEJICH ČINNOST VYHOVOVALA STÁTNÍM POŽADAVKŮM q •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •20 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png SPECIFIKA ZDANĚNÍ NNO q NNO JSOU ZDAŇOVÁNY V TZV. SPECIFICKÉM DAŇOVÉM REŽIMU qSTÁT POSKYTUJE NNO URČITÉ VÝHODY • (NNO NEPODLÉHAJÍ DANÍM VŮBEC NEBO SE NA NĚ NEVZTAHUJÍ DANĚ V PLNÉ VÝŠI) • qPROČ SPECIFICKÝ DAŇOVÝ REŽIM? qNNO SNIŽUJÍ VÝDAJE STÁTU qNNO PŘEDSTAVUJÍ DODATEČNÉ PŘÍNOSY PRO SPOLEČNOST • (POSKYTUJÍ SLUŽBY ZA NULOVÉ NEBO ZVÝHODNĚNÉ CENY) •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •21 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png DANĚ, KTERÉ NA NNO DOLÉHAJÍ q DAŇ Z PŘÍJMŮ PRÁVNICKÝCH OSOB qPŘÍJMY, KTERÉ PLYNOU Z HLAVNÍ ČINNOSTI qPŘÍJMY, KTERÉ PLYNOU Z DOPLŇKOVÉ ČINNOSTI q qDAŇ Z PŘIDANÉ HODNOTY qZA SPECIFICKÝCH PODMÍNEK (EKONOMICKÁ ČINNOST, POŘIZUJE ZBOŽÍ Z JINÉHO ČLENSKÉHO STÁTU EU, …) q qDAŇ Z NABYTÍ NEMOVITÝCH VĚCÍ qZA SPECIFICKÝCH PODMÍNEK OSVOBOZENY q qDAŇ Z NEMOVITÝCH VĚCÍ qOSVOBOZENÍ PŘI UŽÍVÁNÍ PRO ÚČELY ORGANIZACE qDAŇ SILNIČNÍ qPOKUD NENÍ ZDANĚNA ČINNOST, V RÁMCI KTERÉ JE VOZIDLO UŽÍVÁNO, DOJDE K OSVOBOZENÍ •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •22 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png III. BLOK – DAŇOVÉ ASIGNACE qMOŽNOST POPLATNÍKA DANĚ Z PŘÍJMU (PO/FO) POUKÁZAT ČÁST SVÉ ZAPLACENÉ DANĚ KONKRÉTNÍ VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉ NNO qNEJEDNÁ SE O FILANTROPII ALE DAŇOVOU REDISTRIBUCI qNEJPRVE SE ZAČALY UPLATŇOVAT V NÁBOŽENSKY ORIENTOVANÝCH ZEMÍCH (ITÁLIE, ŠPANĚLSKO), JAKO JEDEN ZE ZPŮSOBŮ FINANCOVÁNÍ CÍRKVÍ, POTÉ ROZMACH DO MAĎARSKA, SLOVENSKA, LITVĚ, POLSKA •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •23 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png VÝVOJ DISKUZÍ O DA V ČR qOSTATNÍ ZEMĚ V4 MAJÍ DA ZAVEDENY qOD POČÁTKU VYVOLÁVALA MYŠLENKA DA OSTROU POLEMIKU, PŘIČEMŽ VĚTŠINA NO ZAUJALA POZITIVNÍ POSTOJ, NAOPAK PŘEVÁŽNÁ ČÁST ODBORNÉ VEŘEJNOSTI, PŘEVÁŽNĚ EKONOMŮ, S DA NESOUHLASILA. qPRVNÍ MYŠLENKA JIŽ V 90 LETECH (V SOUVISLOSTI S FINANCOVÁNÍM CÍRKVÍ) qPRVNÍ POSLANECKÝ NÁVRH 2001 (FO – 1%) q •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •24 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png PRVNÍ POSLANECKÝ NÁVRH •PŘI PŘEDLOŽENÍ NÁVRHU ZÁKONA PŘEDKLADATELÉ UVEDLI ČTYŘI DŮVODY, PROČ PODLE JEJICH NÁZORU NENÍ PODPORA NEZISKOVÉHO SEKTORU OPTIMÁLNÍ: • VELMI NÍZKÉ PROCENTO PROSTŘEDKŮ PRO NEZISKOVÝ SEKTOR JE ROZDĚLOVÁNO NA REGIONÁLNÍ ÚROVNI, A TÍM SE DOSTÁVAJÍ DO NEVÝHODY REGIONÁLNÍ A MALÉ ORGANIZACE, • FINANČNÍ PROSTŘEDKY SE ROZDĚLUJÍ POUZE NA JEDEN ROK, • VE SROVNÁNÍ S ROZPOČTOVÝMI A PŘÍSPĚVKOVÝMI ORGANIZACEMI, KTERÉ POSKYTUJÍ STEJNÝ DRUH SLUŽEB, POSKYTUJE STÁT MENŠÍ DOTACI, •PRO NEZISKOVÝ SEKTOR JE VELMI OBTÍŽNÉ ZÍSKÁVAT PROSTŘEDKY Z NESTÁTNÍCH ZDROJŮ. q •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •25 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png PRVNÍ POSLANECKÝ NÁVRH •VLÁDA VYJÁDŘILA NESOUHLAS S NÁVRHEM ZÁKONA, NEBOŤ PODLE JEJÍHO NÁZORU ZÁKON •PŘEDSTAVUJE NESYSTÉMOVÝ ZÁSAH DO FINANCOVÁNÍ NEZISKOVÉHO SEKTORU, •OBSAHUJE NEPŘÍMÉ NOVELY DALŠÍCH ZÁKONŮ, •JE VNITŘNĚ ROZPORNÝ, NEBOŤ POUŽÍVÁ POJMŮ „DAR“, „PROHLÁŠENÍ O DANI“, AČKOLIV SE VĚCNĚ O DAR NEJEDNÁ, •JE POJMOVĚ NEJASNÝ I VĚCNĚ NEURČITÝ A ZAVÁDĚJÍCÍ. VLÁDA DÁLE ZPOCHYBNILA PŘEDPOKLÁDANÝ FINANČNÍ DOPAD NA STÁTNÍ ROZPOČET. •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •26 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png PRVNÍ POSLANECKÝ NÁVRH •SAMOTNÝ NAVRHOVANÝ ZPŮSOB ASIGNACÍ NEBYL KLADNĚ PŘIJAT ANI ODBORNOU VEŘEJNOSTÍ, NEBOŤ NEŘEŠIL DETAILNĚ REGISTRACI SUBJEKTŮ, NEŘEŠIL DETAILNĚ ZPŮSOB PROHLÁŠENÍ O ASIGNACI U ZAMĚSTNANCŮ, NESPECIFIKOVAL DOSTATEČNĚ PROCES SUMARIZACE PROSTŘEDKŮ A JEJICH ZVEŘEJŇOVÁNÍ, NEBYL JEDNOZNAČNÝ V OBLASTI JEDNOTLIVÝCH LHŮT APOD. •ROZPRAVA NAD ZÁKONEM BYLA VEDENA SPÍŠE V DUCHU, ZDA ASIGNACE ZAVÉST ČI NIKOLI, NEŽ JESTLI NAVRHOVANÝ SYSTÉM JE VHODNĚ A OPTIMÁLNĚ NASTAVENÝ. •TATO INICIATIVA PŘISPĚLA K ROZŠÍŘENÍ ZNALOSTI ASIGNACÍ, ROZPOUTÁNÍ ŠIRŠÍ DISKUSE A DOBRÝ ZÁKLAD PRO DALŠÍ PRÁCI NEJEN POSLANECKÉ SKUPINY. NÁVRH ZÁKONA BYL ZAMÍTNUT V PRVNÍM ČTENÍ 108 POSLANCI ZE 135 PŘÍTOMNÝCH. •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •27 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png INICIATIVA PRO 1 % •2002 - NADACE VIA A OBČANSKÉ SDRUŽENÍ FÓRUM DÁRCŮ: ANALÝZA ZPŮSOBU ZAVEDENÍ ASIGNACÍ V ČR •PO ASI ROCE PRÁCE PŘIŠLA SKUPINA S NÁVRHEM ZÁKONA, KTERÝ BY UMOŽŇOVAL FYZICKÝM OSOBÁM - POPLATNÍKŮM DANĚ Z PŘÍJMU POUKÁZÁNÍ 1% SVÉ DANĚ. ZÁROVEŇ TEDY SKUPINA ZPRACOVÁVÁ VĚCNÝ ZÁMĚR SPECIÁLNÍHO ZÁKONA O ASIGNACÍCH, KTERÝ POPISUJE KONKRÉTNÍ ZPŮSOB FUNGOVÁNÍ ASIGNACÍ. •V ROCE 2003 VZNIKLA INICIATIVA PRO 1% (NEFORMÁLNÍ SESKUPENÍ NESTÁTNÍCH NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ, PODPORUJÍCÍCH ZAVEDENÍ MOŽNOSTI POUKÁZAT 1 % Z DANĚ Z PŘÍJMŮ FYZICKÝCH OSOB NA VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉ ÚČELY) •V ROCE 2005 PŘEDLOŽEN PODRUHÉ NÁVRH NA ZAVEDENÍ ASIGNACÍ DO LEGISLATIVY ČR – NEBYLO SCHVÁLENO. BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •28 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png POZITIVA DA qFINANČNÍ ZAJIŠTĚNÍ NEZISKOVÉHO SEKTORU qNÁSTROJ DECENTRALIZACE STÁTNÍ PODPORY qZPŮSOB AKTIVACE A MOTIVACE NEZISKOVÉHO SEKTORU qZPŮSOB VYCHOVÁVÁNÍ OBČANŮ K FILANTROPII qOSTATNÍ ARGUMENTY- ASIGNACE POTVRZUJÍ LEGITIMITU NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ (BÁRTA, 2004), PROSTŘEDKY Z NICH ZÍSKANÉ NEJSOU ÚČELOVĚ VÁZÁNY, JAKO NAPŘ. GRANTY (BĚLOHLÁVEK, 2004), ASIGNACE OVLIVŇUJÍ PLATEBNÍ MORÁLKU DAŇOVÝCH POPLATNÍKŮ, NEBOŤ ZMÍRŇUJÍ NECHUŤ K POVINNÝM DANÍM, ZVÝŠÍ SE KOMUNIKACE MEZI NEZISKOVÝM SEKTOREM A VEŘEJNOSTÍ. q •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •29 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png NEGATIVA DA qDAŇ MÁ BÝT NEEKVIVALENTNÍ qDAŇ MÁ BÝT NEÚČELOVÁ qDA NENÍ SPRAVEDLIVÁ (NABOURÁVÁ HORIZONTÁLNÍ SPRAVEDLNOST) qDAŇ SLOUŽÍ K FINANCOVÁNÍ STATKŮ NA ZÁKLADĚ KOLEKTIVNÍHO ROZHODOVÁNÍ qDA PŘEDSTAVUJÍ ANONYMNÍ PODOBU DÁRCOVSTVÍ qV ČR NENÍ VYMEZENA JEDNOTNÁ DEFINICE NEZISKOVÉHO SEKTORU qHROZBA NEEFEKTIVNÍ ALOKACE qOSTATNÍ ARGUMENTY – ZAVEDENÍ ASIGNACÍ PŘINÁŠÍ RIZIKO POSTUPNÉHO OMEZOVÁNÍ POSKYTOVANÝCH DOTACÍ STÁTEM A RIZIKO ZMĚNY V DAŇOVÝCH SYSTÉMECH, NAPŘ. ZRUŠENÍ DAŇOVÝCH VÝHOD Z POSKYTNUTÝCH DARŮ. q q •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •30 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png DĚKUJI ZA POZORNOST •ING. MARIE HLADKÁ, PH.D. •MARIE@HLADKA.CZ •CENTRUM PRO VÝZKUM NEZISKOVÉHO SEKTORU •KATEDRA VEŘEJNÉ EKONOMIE • • •BPV_ERNO: Marie Hladká, 4. 4. 2017 •31