19. Doplňte řadovou číslovku, která je vynechaná. I" primero 2°........... 3° tercero 4°........... 5°........... 6° sexto 7°......... 8° octavo 9°......... 10°......... 20. Doplňte řadovou číslovku ve správném tvaru. Pozor na shodu! 1. iDónde están los servicios, por favor? - La............(3) puerta a la derecha. 2. Mi oficina está en el............(1) piso. 3. ,; A qué piso tenemos que subir? - AI............(3). 4. Me encanta la............(4) sinfonía de Mahler. 5. Este es mi............(7) y ultimo intento de aprender los numerales ordinales. 6. Su............ (1) película me gusto más que la............(2). 7. Mafiana empieza el............(1) Congreso de Estudiantes de Espaňol. 8. iQué tal la vida en el extranjero? - Bueno, el............(1) aňo es durísimo, el............(2) te vas acostumbrando, el............(6) ya te da igual y el............(10) te pones a pensar si quieres volver o quedarte. 21. Být tak na chvilku králem či královnou! Jen si to zkuste. a) Olga I c) Ludmila XV e) Jakub XII b) Karel IV d) Michaela III f) Jiří VIII g) Anna V h) Karolína II i) Jan XII j) Václav IX 22. Přeložte do španělštiny. 1. Zamiloval jsem se do ní poprvé, kdy jsem ji uviděl. 2. Třetí den bývá kritický. 3. Zítra si připomeneme 40. výročí úmrtí slavného spisovatele Manuela Fugaze. 4. Napřed musíš mít jasno, jak to chceš udělat, potom si musíš všechno připravit a pak udělat to, co sis tak pečlivě naplánoval. 5. 15. díl té encyklopedie váží snad 40 kg. 23. Zapište číslem řadovou číslovku. a) quincuagésimo tercero -............ b) septuagésimo sexto -............ c) nonagésimo noveno -............ d) cuadragésimo quinto -............ e) duodecimo -......... f) trigésimo primero - g) sexagésimo septimo h) vigésimo cuarto 24. Přečtěte následující desetinná čísla, procenta a promile. a) 13,25 d)4,5 g) un 0,5% b) 0,942 c) 3,067 e) 19,109 f) 1,05 h) el 100% i) un 17,4% 028 j) el 4%o k) un 91% 1) el 32,1% Číslovky 9. Zapište číslem. 026 a) doce mil ochocientos cincuenta y dos b) quinientos treinta y cuatro mil cien c) ciento cinco mil ciento cinco d) setecientos veintiún mil veintiuno e) novecientos mil doscientos quince iús.> Milion je ve španělštině podstatné jméno rodu mužského, proto tvoří množné číslo a následuje-li po něm bezprostředně další podstatné j mé n o, musíme je připojit pomocí předložky de. Takže: ■ ^ 1 000 000 un miflón 2 000 000 dos mitlones 100 000 000 cien mitlones 200 000 000 doscientos millones 1 000 000 000 mil millones 1 000 000 obyvatel un milión de habitantes 1 500 000 obyvatel un milión quinientos mil habitantes 10. Přečtěte a zapište počty obyvatel následujících zemí: a) Estados Unidos = 303 443 119 ...................................................................... b) Alemania = 82 310 000............................................................................. c) República Checa = 10 467 542....................................................................... d) Espaňa = 46 063 511 .............................................................................. e) México = 106 202 903 ............................................................................. f) Brasil = 191 908 598 ............................................................................... g) Rusia = 141 888 900 ............................................................................... h) China = 1 312 897 300............................................................................. i) Mónaco = 32 409.................................................................................. 11. Doplňte podle nahrávky číslovku a přeložte do češtiny, 027 Bienvenidos a Coco Loco Coco Loco es una minúscula región que cuenta con sólo ............ habitantes. La extension de esta hermosisima comarca es de............m2, pero su relieve es muy variado. Hay............ríos,............lagos y............montaňas de las que la más alta mide............m. Todos los habitantes trabajan en el sector turistico: ............personas en la hostelería y............en los numerosos bares y restaurantes. Anualmente visitan esta popular región unos............ turistas que son atraídos especialmente por la famosisima bebida llamada Coquito, cuyo consumo anual alcanza la increíble cifra de............litros. .\J-^ A ještě jedna drobnost: pokud udáváte neurčitý počet ve stovkách (cientos) a tisícovkách (miles), počítaný ' TpJr vÝraz musíte opět připojit pomocí předložky de. Takže: stovky lidí cientos de personas tisíce mladých miles dejóvenes 31 Číslovky D) Zlomky 25. Přečtěte následující zlomky. Kde to bude možné, tak více způsoby. a) 1/2 e) 8/16 b) 2/3 f) 2/7 c) 4/5 g) 7/8 d) 6/10 h) 8/90 26. Přeložte do španělštiny. 1. Prosím jednu dvojitou kávu. 2. Dejte mi půl kila třešní a půlku melounu. 3. Jedna třetina studentů nenapsala dobře test, druhá třetina se nedostavila na ústní zkoušku a poslední třetina udělala zkoušku s odřenýma ušima. 4. Jirka sní za den osminásobek toho, co sním já za týden. 5. Jeho práce není tak odpovědná jako moje, ale vydělává čtyřnásobek toho, co beru já. B Neurčité číslovky 27. Přeložte do španělštiny. málo práce - hodně nezaměstnaných - mnoho problémů - tolik lidí! - dost (dostatek) peněz - příliš mnoho zemí - dost fotek - kolik oblastí? - hodně ovoce - málo soli - velký hlad - příliš mnoho návštěvníků - kolik dnů? - pár (několik) programů - málo klidu - mnoho cizinců 28. Otázka pro chytré hlavy. Dokázali byste přeložit následující přísloví? a) Mucho ruido, pocas nueces. b) Cuantos hombres, tantas opiniones. - Nezapomeňte, že ve spojení se slovesem jsou tvary mucho, poco, bastante atd. neměnné a většinou stojí za slovesem. Takže: Comes poco. (Málo jíš.) x Comes poca fruta. (Jíš málo ovoce.) -Všechny tvary se dají použít i s přídavnými jmény a příslovci s jedinou výjimkou: místo mucho se v tomto případě používá tvar muy. Takže: Maria estudia mucho. (Marie hodně studuje.) x Es muy ambiciosa. (Je velmi ambiciózní.) 29. Doplňte podle kontextu muy nebo mucho. 1. Alicia es una chica............inteligente. Sabe............cosas que los demás ignoran. 2. El profesor habla............ rápido, no le entiendo nada. 3. Ricardo es ............ gordo porque come ............ , sobre todo ............ grasa. 4. iCómo te quedan esos pantalones negros? - No............bien, son demasiado apretados. 5. Hay que actuar con ............cuidado. 6. ^Te vas a quedar allí............tiempo? 7. La vida es............corta. 8. Lo has hecho............ bien. 9. Hoy hace............calor, pero también llueve.............10. Somos............. 30. Přeložte do španělštiny. 1. Je mnohem bohatší, než se zdá. 2. Máme mnohem víc zkušeností než oni. 3. Čekají nás mnohá větší překvapení. 4. Řešení tohoto problému vyžaduje mnohem větší obratnost. 5. Přišlo mnohem víc návštěvníků než vloni. 6. Dnes je mi mnohem lip než včera. 7. Myslím, že mám mnohem lepší nápady než můj šéf. 8. Naše situace je mnohem horší, než 34 Číslovky ia první pohled vypadá. 9. Dnes toho víme o světě mnohem víc než v minulém století. 10. Jejich výrobky jsou mnohem méně kvalitní než naše. Podstatná jména s číselným významem i Používání předložek v číselných údajích 31. Doplňte vhodnou předložku a přeložte do češtiny. 1. El consumo de bebidas alcohólicas subió............un 5%....... numero de los visitantes aumentó............ 10 000 personas respecto 3. Nuestros ingresos bajaron............un milión............coronas . es............8,5%. 5. El porcentaje de correo basura se redujo...... naranja fue la fruta que más subió............precio............agosto. 32. Přeložte do španělštiny. 1. Během letošního roku doposud míra nezaměstnanosti stoupla z 5 % na 7,3 %. 2. Podle nejnovějších údajů se ekonomická situace v této zemi prudce zhoršila. 3. V porovnání s loňským rokem je spotřeba piva vyšší než vína. 4. Průměrný plat v našem podniku je 22 tisíc korun. 5. Většina obyvatelstva hodlá strávit více než 14 dní dovolené v cizině. 6. Kvůli ekonomické krizi náš prodej klesl na polovinu. 7. Nikdo neví, co nás čeká během příštího desetiletí. 8. Už po staletí se vědci snaží odhalit tajemství vesmíru. '.} Početní úkony 33. Zapište slovy následující příklady. a) 32 + 41 = 73 c) 92- 15 = 77 e) 8 x 15 = 120 g) 99: 9 =11 b) 89+12 = 101 d) 68 -67= 1 f) 6 x 38 = 228 h) 300: 10 = 30 34. Přeložte do španělštiny. 1. Rozvoj nových technologií je mnohem rychlejší, než se čekalo. 2. Každé třetí dítě se rodí mimo manželství. 3. Během letošního roku ceny klesly o 1,7 %. 4. Podle údajů průzkumu provedeného univerzitou v Michiganu důvěra severoamerických spotřebitelů v ekonomiku v lednu nečekaně vzrostla. 5. Neumí sčítat ani odečítat. 6. Odmocňování a umocňování mi nahání hrůzu. 35. Doplňte vhodnou předložku a přeložte do češtiny. Casi uno de cada seis habitantes de Estados Unidos es de origen hi spáno Las minorías continúan aumentando en EE. UU., donde 104,6 millones............personas, el 34% de la población total, pertenecía............ 2008 a este segmento demográfico, un 2,3% más que un aňo antes,............la Oficina del Censo. La minoría más grande y la............más rápido crecimiento es la............los hispanos, que alcanzó los 46,9 millones el aňo pasado, lo que representa un incremento............3,2%............respecto............ 2007,............acuerdo ............los datos. Asi, el aňo pasado casi uno............cada seis residentes de Estados Unidos era hispano. Los asiáticos son la segunda minoría de más rápido crecimiento............2007 y 2008.............un aumento............ 2,7%, hasta un total............ 15,5 millones. comparación............el aňo pasado. 2. El .......la misma época............aňo anterior. ......la mitad. 4. La actual tasa de desempleo agosto............86%............76%. 6. La 35 Tvořeni slov 5. Najděte slova opačného významu. a) bonito ................................. g) caluroso -> . b) divertido -»............................... h) muerto -> .. c) alto -».................................... i) moderno 4 . d) abierto -» ................................ j) cercano 4 - ■ e) rico -> ................................... k) simpático f) ancho -».................................. 1) natural -» ... 6. Výrazy označené kurzívou nahraďte přídavným jménem podle kontextu. 1. El accidente no se pudo evitar. Fue................2. Esto no se puede creer. Es................3. El tiempo en este país varía mucho. Es................4. No podemos aceptar su propuesta. Es................5. Es una tentación que no se puede resistir. Es................6. No hay duda de que es asi. Es................7. Su procedimiento no se puede cuestionar. Es................8. Este equipo no puede ser vencido. Es................ 7. Doplňte význam následujících sloves a předpony, se kterými se používají. Určete jejich nový význam. a) coger c) volver e) poner g) cubrir b) abrir d) cortar f) tener h) sentir 8. O jakou profesi jde? Kde pracuje? 1. Un ...............vende pan y trabaja en una................2. Un ...............vende libros en una................ 3. Una...............vende flores y trabaja en una................4. Un...............prepara comidas y trabaja en una ................ 5. Un ............... vende carne en una ................ 6. Un ............... eura a los pacientes en un ................7. Una...............peina a sus clientes en una................8.Un...............reza por nosotros en una ................9. Un...............opera a los enfermos en un................ 9. Dokážete přečíst a přeložit následující zkratky? RENFE - n.os - dpto. - INE - S. A. - q. e. p. d. - DNI - la uvi - DVD - pág.- Sres. - S. A. R. - SIDA - D.a - el ovni -PSOE 10. Doplňte chybějící hlásku. 1. _ociedad _nónima 2. _nión _uropea 3. _nidad de _igilancia _ntensiva 4. _mpuesto sobre el _alor _ňadido 5. _recio de _enta al _úblico 6. _bjeto _olador _o _dentificado 7. _índrome de _nmuno_eficiencia _dquirida 130 7. Přeložte do španělštiny. 251 beden - 450 gramů sýra - 839 studentek - 505 knih - 925 korun - 345 eur - 105 dolarů Počítat v tisících je určitě jednodušší než ve stovkách, jen si zapamatujte, že (jeden) tisíc je ve španělštině mil iW" (nikoli un mil). Takže: 1000 mil 100 000 den mil 2 000 dos mil 300 000 trescientos/as mil 5 000 cinco mil 8. Přečtěte a napište následující spojení. 025 a) 1451 litrů c) 815 193 liber e) 431 121 ha b) 25 721 korun d) 665 309 m1 f) 505 802 km 30 12. Přeložte do španělštiny. ve 3. století p. n. 1. - v roce 1981 - v padesátých letech . na začátku 20. století - koncem měsíce - 15. cvičení - umístil se na 58. místě - Jakub XV - dvojka je moje šťastné číslo 13. Přeložte do španělštiny. a) Kolikátého je dnes? Dnes je: 1. května - 3. září - 15. prosince - 16. února - 7. dubna - 30. července - 27. června - 5. února b) 12. listopadu 2013-18. března 1745-21. srpna 1967 - 1. ledna 711 14. Zapište data číslicemi. a) el trece de diciembre de(l) dos mil diecinueve b) el quince de octubre de mil novecientos ochenta y seis 16. Teď něco trochu těžšího. Doplňte podle nápovědy. 1. i A qué hora sale el třen? - El tren sale... (ve dvé odpoledne, v půl deváté ráno, v poledne, v pět hodin a pět minut - ve čtvrt na pět) 2. i A qué hora saldremos? - Vamos a salir... (po sedmé, před třetí, kolem jedné, za pět minut, odpoledne, ve tři odpoledne) 3. i A qué hora vas a volver? - Volveré... (o půlnoci, dopoledne, zítra dopoledne, před večeří, pozdě večer) 17. Přeložte do španělštiny. I. Dnes přijdu pozdě. 2. Zítra dopoledne mám schůzku se šéfem. 3. Ve čtvrtek musím jít do banky. 4. Celou neděli budu spát. 5. Za dvě hodiny musíme být na letišti. 6. Tento týden se učím od rána do večera. 7. Máme školu od osmi do čtyř. 8. Vrátil se před pěti minutami. 9. Do kolika hodin je otevřený supermarket? 10. V kolik hodin je ta přednáška? II. Jak dlouho trvá cesta z Prahy do Brna? 12. Můžu ti zavolat kolem šesté? 13. Čekáš na mě už dlouho? 18. Přeložte do španělštiny. 1.10 % žen si myslí, že muži nejsou k ničemu, a 15 % mužů soudí, že procento žen, které to tvrdí, je vyšší. 2. Situace není příliš povzbudivá a nejhorší na tom je, že procento mladých kuřáků stále stoupá. 3. 51 % bylo pro a 49 % přítomných hlasovalo proti. 4.Ve srovnání s loňským rokem stoupla spotřeba piva o 10 %. 5. Procento malých podniků, které vyvážejí své výrobky do ciziny, stagnuje. 6. Stoprocentně to nikdo neví.