pruh_TITL logo_econ_W text •1 FILANTROPIE Marie Hladká 17. 3. 2015 karkulky pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •2 Struktura přednášky nVymezení a definování filantropie nVývoj a podmínky rozvoje filantropie nIndividuální dárcovství nZpůsoby poskytnutí daru nMotivace dárců nDobrovolnictví + jeho ocenění nFiremní dárcovství nCo firmy darují + co z toho získávají nMotivace spolupráce x překážky ve spolupráci nFenomén veřejná sbírka n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •3 Úvod nCo je to filantropie? n nfilos- milující + anthropos – člověk n nje to tedy láska k člověku, lidumilnost n nsouhrn činností a chování, které vedou k vědomé podpoře druhých osob (jednotlivců, skupin, organizací) n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •4 Definice filantropie nFilantropie je mechanismus, skrze něhož lidé vyjadřují své humánní impulsy a potvrzují svoje členství ve společnosti (Theresa Llyod) n nFilantropie zahrnuje dary nebo poskytnutí peněz na různé hodnotné dobročinné účely (Wikipedia) n nFilantropie se odkazuje na využívání osobního bohatství a schopností ve prospěch specifických veřejných účelů (Anheier) n n nDobrovolné dávání za účelem podpory činností, které vedou k vědomé podpoře třetích osob (jednotlivců, skupin, organizací) bez nároku na finanční odměnu. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •5 Doplňte sami dle definice….. nKdo dává: nCo dává: nKomu dává: nNa co dává: nZa jakých npodmínek dává: n n n George Soros pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •6 Altruismus vs. filantropie nAltruismus je morální princip předpisující upřednostnit účely jiných, potlačit vlastní egoismus nebo také nezištná služba bližnímu, ochota obětovat vlastní zájem ve prospěch jiných, mravní princip, podle něhož je blaho jiného a on sám mravně důležitější než mé vlastní já a vlastní blaho, resp. reálné chování založené na těchto principech nebo jim odpovídající. Altruismus je tedy morální princip i reálné chování, zaměřené na kohokoliv kromě nositele altruismu. n nFilantropie je také reálné chování, řídící se uvedenými altruistickými mravními principy, ale na rozdíl od altruismu se zaměřuje obecněji: nikoli jen na lidi z bezprostředního okolí nositele, nýbrž i mimo ně. Pojem filantropie je navíc bohatší o institucionální rozměr. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •7 Kořeny a současnost filantropie nNejprve: péče o osiřelé děti, starce, chudé, … nNyní: také péče o kulturní památky, duchovní blaho, vzdělávání, rozvoj vědy a výzkumu, .. n nZ historie filantropie se dozvídáme, že např.: základním motivem vztahu k druhému ve starověku a středověku bylo Ježíšovo přikázání lásky "Miluj svého bližního jako sebe samého". Slovo milosrdenství obsahuje lásku, odpuštění i starost, péči, která vyplývá ze závazku vůči bližnímu. nRenesance a osvícenství přineslo zcela nové motivy do filantropie, jde doslova o byrokratickou revoluci. Péče o chudé je promýšlena jakou součást správy státu, stát organizuje a přebírá funkce původně církevních špitálů. Zde se začíná utvářet prostor pro filantropické aktivity významných společenských a kulturních osobností. nModerní industriální společnost národních států v době romantismu probouzí nacionální myšlení a formuluje myšlenku vzájemnosti. Péče o společné věci je obohacena hodnotou "národního života". Novým mohutným impulsem pro filantropii je pak kumulování kapitálu v rukou podnikatelsky úspěšných jednotlivců. Díky těmto motivům, větší organizovanosti a snadné komunikaci, začínají působit velké neziskové organizace typu Armáda spásy a YMCA - u nás známá jako Křesťanské sdružení mladých lidí. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •8 Bída jednotlivců + řešení individuálních problémů [ racionální řešení problémů obecných pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •9 Samaritánovo dilema nJames Buchanan (znáte z veřejných financí) n nPomáhat někomu znamená podlamovat jeho motivaci pracovat n â n nPomáhat či nepomáhat? n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •10 Forma občanské spoluúčasti: nFilantropie jako taková nabízí širokou škálu možností občanské participace na veřejném životě od „nenáročných forem“ občanské solidarity (anonymní účast na veřejných sbírkách) po aktivní vstup do věcí veřejných na různých rozhodovacích úrovních (podpora akcí proti postavení hypermarketu v obci, kde žiji, podpora snah vedoucí ke změně obecně platné legislativy). n nFilantropické akty umožňují existenci občanského sektoru, jeho fungování, jeho činnost. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •11 Dělení filantropie nIndividuální: jedinec, rodina, -Historicky nejstarší formou (poskytování almužen) n nInstitucionalizovaná: firemní, nadační n- Církevní společenství (již od 12. stol.) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •12 Podmínky rozvoje filantropie nVelký počet ekonomicky nsilných subjektů n nVýchova k filantropii (existence nobčanských organizací a njejich aktivit, vzdělávací soustava,…) n nRozvoj komunit (inspirace nobčanů řešit věci veřejné) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •13 INDIVIDUÁLNÍ DÁRCI nZpůsoby poskytnutí daru (finančního, hmotného, duševního,….) nJednorázový příspěvek (zakoupení dárkového předmětu, propagačního materiálu, příspěvek do kasičky,….) nPravidelná průběžná podpora nVětší dar na určitý projekt nOdkaz v závěti nVěcný dar nNávštěva benefiční akce, účast v loterii nebo v tombole nPomoc se získáváním prostředků z okruhu rodin a přátel nDobrovolnická práce n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •14 INDIVIDUÁLNÍ DÁRCI nMotivace dárců nStarost – dárci leží na srdci řešení problému, snaha napomoci ho vyřešit nPovinnost – pocit, že jsem bohatý a ostatní chudí, nebo, že jsem měl štěstí apod. nPocit viny – také časté, ale čekají, že darem problém zmizí (a vy s ním) nOsobní zkušenost – skýtá další možnosti spolupráce s dárcem nRadost z dávání – jak prosté nOsobní prospěch – dárci se může líbit, že je mu veřejně děkováno nBýt požádán – lidé nedávají, když je nikdo nepožádá nTlak okolí – dávají přátelé, kolegové nDaně – nejsou hlavním motivem n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •15 Lidé rádi dávají peníze když: nk tomu mají významný a neodkladný důvod njsou osobně zainteresovaní na výsledku podpořené činnosti nvidí ostatní, jak časem i penězi přispívají na tutéž činnost nvědí, že jim bude poděkováno nvědí, že budou viditelně spojovaní s úspěchem projektu nvědí, že budou pravidelně informovaní o rozvoji organizace nvědí přesně, na co budou jejich peníze použity a že budou využity rozumně a šetrně nvidí, že podpořená organizace má nadšení a odhodlání a že jistě získá peníze i od ostatních n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •16 Dobrovolnictví pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •17 Práce s dobrovolníky nZákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě nZákon stanovuje, že dobrovolníkem může být osoba starší patnácti let, pokud jde o výkon dobrovolnické služby na území České republiky, a osoba starší osmnácti let, jedná-li se o výkon dobrovolnické služby v zahraničí. nDobrovolník vykonává dobrovolnickou službu na základě smlouvy. n nMezi hlavní zásady darování volného času patří: n- Dobrovolník by neměl nahrazovat práci profesionálů. n- Dobrovolník by neměl dělat činnosti, do kterých se nikomu nechce. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •18 Dobrovolnictví…. -Všeobecná deklarace o dobrovolnictví , kterou v roce 2001 schválila Mezinárodní asociace pro dobrovolnické úsilí, popisuje dobrovolnictví jako „základní stavební prvek občanské společnosti, který uskutečňuje nejvznešenější aspirace lidstva – touhu po míru, svobodě, příležitostech, bezpečí a spravedlnosti pro všechny“. Dobrovolnictví je tedy chápáno jako veřejně prospěšná činnost, při které dáváme část svého času a sil ve prospěch potřebné organizace nebo člověka. - pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Dobrovolnictví…. nZa dnešní nejvýraznější problémy v souvislosti s dobrovolnictvím v České republice jsou považovány: nkvalita některých dobrovolnických aktivit, nnízké povědomí o hodnotě dobrovolnictví, nlegislativní zakotvení některých dobrovolnických aktivit, patří sem: nnutná novela zákona o dobrovolnické službě; nproblematika získávání víz pro zahraniční dobrovolníky přijíždějící do České republiky; nuznávání dobrovolnické činnosti jako nefinančního plnění; nzměna zákoníku práce z pohledu uvolňování zaměstnanců/dobrovolníků při mimořádných událostech; nspolupráce s managementem firem, kde je aktivní firemní dobrovolnictví jako součást občanské odpovědnosti firem nnedostatečné sdílení know-how dobrovolnictví mezi lidmi a organizacemi. n •19 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Základní oblasti dobrovolnictví nDobrovolnictví s dětmi a mládeží nDobrovolnictví v církvích a náboženských společnostech nDobrovolnictví v kultuře a umění nDobrovolnictví při mimořádných a krizových situacích nDobrovolnictví v ochraně životního prostředí nDobrovolnictví v sociálních službách nDobrovolnictví ve zdravotnictví nDobrovolnictví ve sportu nKomunitní dobrovolnictví nFiremní dobrovolnictví nMezinárodní dobrovolnictví a rozvojová spolupráce n •20 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Kdo není dobrovolník n1) Osoba, která vykonává dobrovolnickou činnost je v pracovněprávním vztahu k příjemci činnosti n n n n2) Osoby vykonávající ncivilní vojenskou službu (dříve) n n n n3) Členové Červeného kříže n n n n n n4) Dobrovolní hasiči n •21 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •22 Uplatnění dobrovolníků v ČR nOchrana životního prostředí (Hnutí DUHA, Děti země, Český svaz ochránců přírody) nHumanitární organizace a organizace na ochranu lidských práv (ADRA, Člověk v tísni při ČT) nSociální a zdravotní oblast (Česká katolická charita, Fokus) nKulturní oblast nSportovní a vzdělávací činnost (Sokol, Skaut, Orel) nZahraniční dobrovolná služba (ADRA) n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •23 Metody ocenění dobrovolné práce n1. Output-related method n2. Input–related method n3. MPSV n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •24 1. Output-related method n nOcenění hodnoty poskytnutých služeb a odečtení jejich nákladů na vstup n n nNáklady na vstup = náklady na nábor a školení + vybavení a zařízení+ materiální náklady n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •25 2. Input–related method nVyjádření hodnoty času potřebného na práci nNáklady na pronájem placené síly k provedení práce nPrůměrný plat specialisty na provedení neplacené práce nTržní mzda, o kterou dobrovolník přichází výkonem neplacené práce n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •26 3. MPSV nKvalifikovaná práce - Průměrná mzda nebo 6.platová třída n nNekvalifikovaná práce – minimální mzdové tarify v katalogu, vydávaném MPSV pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •27 Syndrom pomáhajícího n„To, že jsem obdaroval žebráka, že jsem odpustil tomu, kdo mě urazil, že miluji dokonce nepřítele ve jménu Kristově je bezpochyby ctností. Co by se ale stalo, kdybych odhalil, že ten nejmenší ze všech, ten nechudší ze všech žebráků, ten nejdrzejší ze všech pomlouvačů, že nepřítel sám je ve mně, že já sám bych potřeboval almužnu své dobroty, že já sám jsem si nepřítelem, jehož je třeba milovat?“ C. G. Jung n nPravé zájmy, proč člověk pomáhá mohou být i negativní: substituční (léčení komplexů), sexuální, moc (touha po uplatnění), víra (sebeobětování se – já budu sloužit a půjdu do nebe) n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •28 FIREMNÍ DÁRCOVSTVÍ nCo mohou firmy poskytnout NNO? nFinanční prostředky jako dar nFinanční prostředky jako sponzorství nMateriální dar nNemateriální dary – poskytnutí prostorů, telefonů, zkušenosti, know-how, informace nDobrovolnou práci zaměstnanců nReklamu ve firemních materiálech nSdílený marketing (cause related marketing) n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •29 FIREMNÍ DÁRCOVSTVÍ nCo mohou NNO nabídnout firmám? nReklamu, publicitu, podporu značky a image nDobrý pocit nPoděkování, uznání nProtislužbu – informace, vzdělávání, zkušenosti, know-how, odborníky nSpolupráci při rozvoji komunity nSpolečné projekty či akce nKontakt na cílovou skupinu n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •30 FIREMNÍ DÁRCOVSTVÍ nMotivy vzájemné spolupráce na straně firem? nSnaha o uspokojení žadatelů nDaňové zvýhodnění, odpisy nPozitivní odezva veřejnosti, lepší image značky nLoajalita zákazníků nebo oslovení nové cílové skupiny nBudování postavení v komunitě nOsobní zájem někoho z vedení nSpolupráce s NNO může být levný marketing a propagace nALE i: pocit moci, praní špinavých peněz, distribuce starých nebo těžko použitelných věcí….. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •31 FIREMNÍ DÁRCOVSTVÍ nPřekážky vzájemné spolupráce? nNedostatek informací o NNO, nedůvěra vůči nim nNízká kvalita a prezentace projektů NNO nNedostatečná profesionalita a amatérismus nNedostatečná spolehlivost a obavy o zneužití prostředků nNedostatečná motivace ze strany státu nJiné priority a cíle nNedostatek disponibilních zdrojů nPovažování takto vynaložených zdrojů za „neefektivní“ investice n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •32 Typy projektů, které firmy rády podporují nVýznamné místní projekty v oblastech, kde výrazněji působí. nPrestižní umělecké a kulturní akce. nSportovní akce a utkání, zvláště ty, které se těší velké oblibě veřejnosti. nAktivity, které souvisejí s jejich produktem. Například výrobce zmrzliny by mohl mít zájem o podporu neziskových organizací, které pracují s dětmi. nProjekty ekonomického rozvoje – protože vzkvétající ekonomika prospívá podnikání. nEkologické projekty – protože dnes se o životní prostředí zajímá každý. nIniciativy, za kterými stojí prominentní osobnosti. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •33 Typy projektů, které moc úspěšné nejsou nMístní projekty mimo oblasti, ve kterých působí. nČistě nominální oslovení pro náboženské účely, i když to nevylučuje podporu sociálních projektů realizovaných církevními organizacemi. nOběžníková oslovení, která jsou vytištěna a rozeslána stovkám firem. Ta zpravidla skončí nepřečtená v koši. nKontroverzní témata, ze kterých by mohla vyplynout negativní publicita. Firmy se rády drží na bezpečné půdě a zřídka podpoří organizace, které se aktivně věnují pořádání kampaní. nZahraniční pomoc, i když některé firmy podporují programy krizové a humanitární pomoci, protože jde o téma, jehož podpora se zamlouvá zaměstnancům. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •34 VEŘEJNÁ SBÍRKA nNejvyužívanější způsob filantropie nZákon 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách a změně některých zákonů, přiměřeně jasně stanový co sbírka je – sbírání prostředků od předem neurčeného okruhu přispěvatelů. nCílem sbírky je získat finanční prostředky! nSbírky jsou časově velmi náročné, nemůžete je svěřit dobrovolníkům. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •35 Účely veřejných sbírek: ZVÍŘATA…. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •36 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text ROSTLINY, STROMY…. •37 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text LIDÉ… •38 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text TECHNIKA, PŘÍSTROJE…. •39 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •40 VEŘEJNÁ SBÍRKA nVýhody nEfektivita nPříležitost pro změnu postojů u kontroverzních témat nSpolupráce s dobrovolníky nPR, příležitost pro NNO zviditelnit se nSbírku můžete pořádat i velmi malého rozsahu nNevýhody nOrganizačně náročné nOmezení dané školním rokem, počtem dobrovolníků nTrh začíná být přesycen n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •41 VEŘEJNÁ SBÍRKA nTypologie sbírek dle zákona nShromažďování příspěvků na předem vyhlášeném účtu nSběracími listinami nPokladničkami v místech určených k přijímání příspěvků nProdejem předmětů – přípěvek je zahrnut v ceně nProdejem vstupenek – příspěvek je zahrnut v ceně nPronájem telefonní linky určené ke shromažďování příspěvků z telefonního účtu nDMS n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •42 VEŘEJNÁ SBÍRKA nPro pořádání sbírky musíte mít osvědčení z příslušného Krajského úřadu. nZákladem je zvláštní sbírkový účet. nV oznámení je třeba uvést účel sbírky a formu provádění. nIdeální je využít maximální možné délky stanovené zákonem a osvědčit sbírku na tři roky. V tomto případě, se podává každoroční vyúčtování. nO sbírce se účtuje odděleně od ostatního účetnictví organizace. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •43 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text •44 n n nVíce informací si můžete vyžádat v nCentru pro výzkum neziskového sektoru n nDěkuji vám za pozornost :) n n nMarie Hladká nmarie@hladka.cz