LEGISLATIVNÍ VYMEZENÍ ÚČETNICTVÍ ÚSC • •BPV URVS jaro 2017 •Irena Opluštilová, oplustii@econ.muni.cz •Katedra regionální ekonomie a správy ÚČETNÍ REFORMA v oblasti veřejných financí •Usnesení vlády č. 561 ze dne 23.5.2007 •Schválení vytvoření účetnictví státu od 1.1.2010 •(Příloha č.1 – vymezení základních principů) • •CÍL – vytvoření podmínek pro efektivní zajištění správných, úplných a včasných informací o hospodářské situaci státu a příslušných účetních jednotek • 2 Mezinárodní východiska reformy •Mezinárodní účetní standardy (IAS), mezinárodní standardy účetního výkaznictví (IFRS) •pro účetnictví veřejného sektoru málo vhodné • •Rada pro mezinárodní účetní standardy pro veřejný sektor (IPSASB), •IPSAS jako doporučení • •Evropský systém národních a regionálních účtů (ESA 95) 3 Základní cíle účetní reformy (1) •účetnictví státu v analogii s účetnictvím podnikatelských subjektů •tak, aby výkazy reálněji vypovídaly o majetkové a výkonové situaci účetních jednotek • •efektivní zajištění relevantních informací o hospodářské situaci státu a příslušných vybraných účetních jednotek • •odstranění roztříštěnosti jednotlivých evidencí a výkazů účetních jednotek napojených na veřejné rozpočty a majetek státu 4 Základní cíle účetní reformy (2) •zjišťování informací za celou ČR, zkvalitnění informací za jednotlivé vybrané účetní jednotky • •elektronizace a digitalizace účetních záznamů - snížení administrativní náročnosti • •centrální úložiště účetních dat vybraných účetních jednotek - základ pro sestavení konsolidovaných účetních výkazů za ČR • 5 Hlavní změny v účetnictví (1) •vytvoření souboru podmínek k zajištění relevantních informace o majetkové a finanční situaci státu; • •přesnější účetní evidence a vykazování majetku státu a ostatních vybraných jednotek; • •odstranění úzké vazby mezi účetnictvím a rozpočtem, zrušení velké části dosavadních kontrolních okruhů a vazeb; 6 •akruální princip, −změny v závěrkových výkazech, −nové účetní metody, −rozšíření oceňování vybraného majetku státu na reálnou hodnotu, −podrozvahové účetnictví, −změna účtové osnovy; • •možnost získávat důvěryhodné informace v reálném čase – dosud výhradně rozpočtové řízení založené na cash bázi. Hlavní změny v účetnictví (2) 7 Některé problémové oblasti zavádění účetní reformy •v oblasti rozpočtování se dosud uplatňuje cash báze, přetrvává rozpor mezi legislativními normami upravujícími účetnictví a rozpočtovými pravidly v ČR • •ocenění některého majetku • •způsob přidělování transferů 8 Základní pojmy – specifika ÚSC •Účetní období – kalendářní rok •Rozsah vedení účetnictví – v plném rozsahu 9 Právní úprava účetnictví ÚSC •Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví (v platném znění), •Zásadní změna zákonem č. 304/2008 Sb. • •Vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, • •České účetní standardy pro účetní jednotky, které účtují podle vyhlášky č. 410/2009 Sb. •701 a následující – jsou průběžně vydávány (v současnosti 701-710) 10 Další vyhlášky související s reformou •Vyhláška č. 220/2013 Sb. - o požadavcích na schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek • •„Technická vyhláška“ o účetních záznamech – vyhláška č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních informací státu • •Vyhláška č. 449/2009 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti… • •„Inventarizační vyhláška“ – vyhláška č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků • •„Konsolidační vyhláška“ – vyhláška č. 312/2014 Sb., o podmínkách sestavení účetních výkazů za Českou republiku. 11 Normy, které vymezují postavení a hospodaření ÚSC – zejména: •Zákon č. 128/2000 sb., o obcích, •Zákon č. 129/2000 sb., o krajích, •Zákon č. 218/2000 sb., o rozpočtových pravidlech, •Zákon č. 243/2000 sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní ÚSC a některým státním fondům, •Zákon č. 250/2000 sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, •Vyhláška MF č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, •a další. 12 Rozdílnost účetnictví ÚSC oproti podnikatelským subjektům •ÚSC je veřejnoprávní korporace –» • jiná směrná účtová osnova •pozn.: obce a kraje mohou mít i podnikatelskou činnost • •účty vztahujících se k rozpočtu ÚSC, které jsou odlišné od podnikatelských subjektů • •peněžní fondy (pozn. dříve i majetkové) 13 Rozlišení mezi rozpočtovou a podnikatelskou činností •Rozpočtová činnost •činnost, která je hlavním posláním ÚSC – cílem není dosažení zisku, ale snaha o rozvoj území a uspokojování potřeb obyvatel • •Podnikatelská (hospodářská) činnost •ÚSC může vykonávat i činnosti, při kterých se snaží dosahovat zisku •účetně sledována mimo rozpočtové V a N (AE, vybrané SÚ) •výsledky se promítají do rozpočtu vždy nejpozději ke konci kalendářního roku •mělo by být vnitřním předpisem upraveno, které činnosti sem patří, jaký majetek je při nich využíván 14 •DĚKUJI ZA POZORNOST 15