Řízení e-governmentu obce – případová studie Širší zadání práce DEFINICE PROBLÉMU E-government, tzn. využívání informačních a komunikačních technologií k poskytování elektronických služeb a zlepšování proces uvnitř veřejné správy, je předmětem výzkumu a praktických reforem již více jak dvě dekády. Přesto řada nedávných výzkumů naznačuje, že se nedaří realizovat zamýšlené efekty. Projekty e-governmentu často selhávají kvůli jejich špatnému řízení. Hovoří se o tom, že [DEL: jsou :DEL] v[DEL: :DEL] [INS: :INS] současnosti[INS: jsou :INS] [INS: spíše než technické bariéry pro rozvoj e-governmentu :INS] mnohem významnější bariéry netechnické. Špatné řízení projektů může přinášet řadu problémů, mezi které můžeme řadit např. i paradox productivity ICT (Pilat, 2005). Garson (2006) vyjmenovává determinanty[INS: :INS] [DEL: , které se promítají do :DEL] úspěšnosti / neúspěšnosti projektů e-governmentu. Mezi problémy, které uvádí, řadí například [DEL: velkou :DEL] komplexnost e-governmentu[INS: , nereálné cíle, krátkodobý horizont plánů, nedostatečná podpora stakeholdrů a koncového uživatele, :INS] [DEL: . Čím větší projekt, tím hůře organizovatelný a proveditelný. S tím souvisí například i problém koordinace několika zájmových stran, zde hraje velkou roli manažer, který pokud nerozumí IT odvětví, nastává zde další velká překážka. Dalšími problémy jsou například příliš krátkodobý horizont, slabá podpora koncového uživatele, :DEL] nebo špatné plánování (Garson, str. 389-391). V ČR se e-government vyvíjel dlouho dobu značně nekoordinovaně. [INS: Na národní i územní úrovni :INS] [DEL: B :DEL] [INS: b :INS] yla implementována řada projektů, které přinesly řadu vzájemně nekompatibilních informačních systémů. Jako první velký zlomem ve využívání e-governmentu se v ČR značí rok 1999, kdy byl vládou přijat dokument Státní informační politika (SIP). Ten nesl základní myšlenku zefektivnění a zjednodušení veřejné správy pomocí informačních systémů (Špaček, str. 55). V současnosti s rozvojem e-governmentu na národní i územní úrovni počítá Strategický rámec rozvoje veřejné správy ČR pro období 2014-2020, kde je e-government součástí cílů v oblasti „modernizace veřejné správy“. (MV ČR, 2016). Obce jsou za své projekty [INS: také :INS] oceňovány hned v několika soutěžích, jako jsou Zlatý erb, The best a další. (Špaček, str. 95) Mezi oceňované projekty obcí z oblasti e-governmentu za rok 2016 patří např. Smlouvy elektronicky od A po Z, Chytré odpadové nebo Mobilní kancelář úředníka (eGovernment, 2016). [INS: Výše uvedené jasně ukazuje na důležitost tématu diplomové práce. :INS] Ve své práci se chci zabývat řízením e-governmentu na obecní úrovni. Na základě [INS: analýzy existujících poznatků a dat získaných prostřednictvím :INS] empirického šetření [DEL: se :DEL] bud[DEL: u :DEL] [INS: e :INS] [INS: identifikován a diskutován :INS] [DEL: snažit popsat :DEL] způsob řízení a [DEL: identifikovat :DEL] případné problémy v řízení konkrétních projektů e-governmentu na úrovni českých obcí. CÍL PRÁCE A OČEKÁVANÝ ZPŮSOB JEHO NAPLNĚNÍ Hlavním cílem práce je analyzovat způsob řízení vybraných projektů e-governmentu obcí, identifikovat existující problémy a formulovat případná doporučení pro zlepšení. Dílčími cíli jsou - [INS: Shromážd[DEL: n :DEL] it a [DEL: syntentizovat :DEL] :INS] [INS: syntetizovat :INS] [INS: existující :INS] [DEL: Studium :DEL] literatur[DEL: y :DEL] [INS: u :INS] a [INS: připravit :INS] [DEL: získání :DEL] přehledu o teorii a existujících poznatcích o řízení e-governmentu - Identifikovat možné problémy řízení e-governmentu - Zvolit vhodnou metodu pro výzkum - Shromáždit data o způsobu řízení vybraných projektů - Provést vyhodnocení - Formulovat doporučení STRUKTURA TEXTU 1 Širokost e-governmentu 1.1 Pojem e-government 1.2 [INS: Typologie služeb e-governmentu :INS] [DEL: Historie e-governmentu :DEL] [DEL: 1.1 :DEL] [DEL: Projekty e-governmentu :DEL] 2 Řízení e-governmentu a jeho problémy – co naznačuje existující literatura [DEL: 1.1 :DEL] Řízení a e-government[DEL: :DEL] 2.1 [INS: :INS] 2.2 Problémy řízení e-governmentu a bariéry rozvoje e-governmentu 3 Řízení e-governmentu v ČR 3.1 Rámec pro e-government – politika a legislativa [INS: [DEL: :DEL] :INS] (se zaměřením na obecní [INS: :INS] úroveň) 3.2 Oceňované projekty – shrnutí (se zaměřením na obecní úroveň) 3.3 Případová studie – řízení e-gov (příklad konkrétní[INS: ch :INS] [DEL: ho :DEL] projekt[DEL: u :DEL] [INS: ů :INS] obc[DEL: e :DEL] [INS: í :INS] ) SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY [1] PILAT, Dirk (2005), "The ICT Productivity Paradox: Insights from Micro Data", OECD Economic Studies, Vol. 2004/1. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/eco_studies-v2004-art3-en [2] GARSON, G. David. Public information technology and E-governance: managing the virtual state. Sudbury, MA: Jones and Bartlett, 2006. ISBN 0-7637-3468-3. [3] HEEKS, Richard. Implementing and Managing EGovernment: An International Text. SAGE Publications, 2006. ISBN 9780761967910. Dostupné také z: http://ezproxy.muni.cz/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,coo kie,uid&db=cat02515a&AN=muc.MUB01000659426&lang=cs&site=eds-live&scope=site [4] Strategický rámec rozvoje veřejné správy ČR pro období 2014-2020 [online]. Listopad 2016. Ministerstvo vnitra České republiky. Dostupné také z: http://www.mvcr.cz/soubor/strategicky-ramec-rozvoje-verejne-spravy-v-cr-pro-obdobi-2014-2020.aspx [5] ŠPAČEK, David. eGovernment: cíle, trendy a přístupy k jeho hodnocení. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2012, 258 s. ISBN 978-80-7400-261-8. [6] Egovernment The Best 2016 - Deloitte. EGovernment [online]. 2016 [cit. 2017-06-25]. Dostupné z: http://www.o2its.cz/wp-content/uploads/2015/05/Egovernment-The-Best-2016-zpr%C3%A1va.pdf