Politika trhu práce a zaměstnanosti Politika zaměstnanosti •Výsledek vzájemného dialogu státu, zaměstnavatelů, zaměstnanců a odborů •Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti: –Zabezpečení práva na zaměstnání –Sledování a vyhodnocování situace na trhu práce –Koordinace opatření v oblasti zaměstnanosti a LK –Tvorba a koordinace programů a opatření k zajištění priorit –Uplatnění APZ –Poskytování informačních, poradenských a zprostředkovatelských služeb na trhu práce….. –….. – Funkce státní politiky zaměstnanosti •Rozvoj infrastruktury trhu práce – úřady práce •Podpora vytváření nových pracovních míst •Zvyšování adaptability pracovní síly •Zabezpečení při nezaměstnanosti Historie nezaměstnanosti •Pojem „nezaměstnanost“: jev, který vznikl v českém hospodářství v 2. pol. 18. stol. (ekonomicky nízká úroveň a U) • •Rok 1754: nová věda „status rei pubicae“: získávání údajů demografických procesů, sčítání obyvatel, číslování domů = nová pracovní místa • •Konec 19. stol: industrializace, textilní a strojírenský průmysl: nízká úroveň U – průmyslová revoluce: sociální programy Historie nezaměstnanosti •Rok 1929: světová hospodářská krize, Československo: únor 1933: 920 tis. nezaměstnaných •Po roce 1945: povinná zaměstnanost, pracovní povinnost, trestný čin příživnictví, existence tzv. „skryté nezaměstnanosti“ •1969-1989: spoutaná společnost, politické „čistky“, „prověrky“ u vědců, kulturních pracovníků, pedagogů •Po roce 1989: viditelná diferenciace společnosti, institucionální řešení problému nezaměstnanosti Nezaměstnanost nSložitý jev, nelze hodnotit pouze globálně nK řešení je nutná informační síť potřebných dat n Nezaměstnaný/uchazeč o zaměstnání naktivně hledají práci a jsou registrováni na úřadu práce nbez práce během referenčního týdne nv současné době připraven k nástupu do práce -Definice odpovídá a podmínkám ILO -- nesplněna alespoň jedna podmínka: osoba považována za zaměstnanou nebo EnA Registrovaná míra nezaměstnanosti nMPSV nNezaměstnaní – registrovaní na ÚP nOd roku 2004 nová metodika výpočtu míry U (+ neexistence překážky v práci) n nUchazečem o zaměstnání je podle zákona pouze fyzická osoba, která není v pracovním nebo obdobném vztahu, ani nevykonává samostatnou výdělečnou činnost ani se nepřipravuje soustavně pro povolání a osobně požádá o zprostředkování vhodného zaměstnání ÚP (par. 25, 435/2004 Sb. zákona o zaměstnanosti) nDosažitelný uchazeč o zaměstnání n n Pojmy nezaměstnanosti nPodzaměstnaný – nedobrovolná práce na zkrácený pracovní úvazek (ČSÚ) n nPolozaměstnaný - nemá zaměstnání, chtěl by pracovat, ale práci nyní zatím nehledá (viz. Mareš) n n„ani zaměstnaní, ani nezaměstnaní“ (viz. Mareš) Výpočet míry nezaměstnanosti nObecná míra nezaměstnanosti – vykazována ČSÚ, výsledky VŠPS (vyhovuje k použití mezinárodní komparace) nRegistrovaná míra nezaměstnanosti – zveřejněna MPSV, výpočty na základě evidence jednotlivých úřadů práce, nepostihuje tzv. skrytou U (informuje lépe o skutečné situaci na trhu práce) Podíl nezaměstnaných osob nOd ledna 2013 nDohoda mezi ČSÚ a MPSV nPodíl dosažitelných uchazečů o zaměstnání ve věku 15 – 64 let ze všech obyvatel ve stejném věku (nahrazuje doposud zveřejňovanou míru registrované U, která poměřuje všechny dosažitelné uchazeče o zaměstnání pouze k EA osobám) Důvody pro změnu ukazatele registrované U: nSrovnávání nebo záměna míry U MPSV a VŠPS ČSÚ nÚdaje o zaměstnanosti z VŠPS na úrovni okresů nejsou dostatečně reprezentativní, detailní výsledky trpí vyšší chybovostí, pro nižší územní celky zcela chybí (úsporná opatření ve státní správě) nUkazatel reg. míry U srovnává dosažitelné uchazeče o zaměstnání s PS tvořenou kombinací údajů z více zdrojů (dosažitelní uchazeči z evidence ÚP, VŠPS ČSÚ) Výpočet míry nezaměstnanosti nUR=ED/LF *100 (%) nUR- míra nezaměstnanosti nED – přesná evidence registrovaných – dosažitelných, neumístěných uchazečů o zaměstnání občanů ČR a EU, vedenou ÚP podle bydliště uchazeče ke konci sledovaného měsíce nLF – zahrnuje: n A) počet zaměstnaných v NH s jediným nebo hlavním zaměstnání dle VŠPS n B) počet pracujících cizinců ze třetích zemí s platným povolením k zaměstnávání, zaměstnaných uchazečů EU registrovaných ÚP a cizinců s platným živnostenským oprávněním n C)přesná evidence registrovaných – dosažitelných, neumístěných o zaměstnání občanů ČR a EU, vedená ÚP podle bydliště uchazeče n n Nezaměstnaní - VŠPS nMezi nezaměstnané zahrnujeme osoby ve věku 15 let a více, obvykle bydlící na sledovaném území, které ve sledovaném období souběžně splňovaly tři podmínky: nByly bez práce během referenčního týdne, tzn. buď neměly práci nebo nebyly v práci (více než jednu hodinu) za mzdu, nV současné době byly připraveny k nástupu do práce, tj. během referenčního období byly k dispozici okamžitě nebo nejpozději do 14 dnů pro výkon placeného zaměstnání nebo zaměstnání ve vlastním podniku nAktivně hledaly práci Použití obecné/registrované míry nezaměstnanosti nKterá z metodik je přesnější/lepší? nJakou a kdy použít? nPozor na sledování vývoje nezaměstnanosti a porovnávání k určitému datu…! Specifika fungování trhu práce nPředmětem směny na trhu je práce (zaměstnanci= prodávající, zaměstnavatelé=kupující, cena práce=mzda, další skutečnosti=rizikovost, prestiž) nPřizpůsobivost nabídky a poptávky podle ceny práce nTrh práce je segmentován(rozdílnost mezi lidmi, pracovními místy, územní alokace) nVliv kolektivního vyjednávání na mzdy (odbory=monopolista) nTrh práce ovlivněn ze strany státu (pracovní zákonodárství) Trh práce ninklinuje k nerovnováze a k nezaměstnanosti nJe rigidní, regulovaný nNení typicky konkurenčním trhem, administrativně regulovaný Makroekonomická opatření na trhu práce nMonetární, fiskální a příjmová politika nNástroje přímého ovlivňování nabídky a poptávky = politika zaměstnanosti Typy nezaměstnanosti nFrikční nStrukturální nCyklická nDobrovolná nNedobrovolná nDlouhodobá n„Work reduction“ n„Job reduction“ n„určitá nezaměstnanost“ – mobilita PS = část PS se přizpůsobuje technologickým změnám – v tržních ekonomikách přirozený průvodní jev Nezaměstnanost není nutně zlem nProjev mikrostrukturální adaptace ekonomiky nZměna některých výrobních postupů nTechnologické změny n nPřirozená míra U má vzestupný trend – dobré sociální jištění Důsledky nezaměstnanosti nEkonomické důsledky = HDP je pod úrovní potenciálního produktu, náklady stagnace, ovlivňují rozvojové možnosti ekonomiky a možnosti sociálních transferů nSociální důsledky = vliv na chování postoje nezaměstnaných nVliv na životní úroveň nVliv na rodinu nVliv na strukturaci a vnímání času nVliv na fyzické a psychické zdraví Zdroj financování aktivit nÚčelově vytvářené fondy na bázi pojištění v nezaměstnanosti (příspěvek na státní politiku zaměstnanosti) nStátní rozpočty, které čerpají prostředky na financování politiky zaměstnanosti z daní n nEfektivní mohou být opatření tehdy, pokud nevyvolávají nepřiměřený růst ceny práce a nadměrně vysoké daně či pojistné Státní politika zaměstnanosti nZákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti (účinnost od 1.10.2004) nVytváří: stát, zaměstnavatelé, odbory nProvádí: stát, ÚSC, profesní organizace, sdružení osob se ZTP, organizace zaměstnavatelů nVykonává: MPSV, úřady práce Použitá literatura nKrebs, V. et al.: Sociální politika. 6.,přepracované a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. – kapitola 14 nBrožová, D. Společenské souvislosti trhu práce. Sociologické nakladatelství, Praha, 2003. ISBN 80-86429-16-4, kapitola 1.4 nMPSV, Analýza vývoje zaměstnanosti a nezaměstnanosti v roce 2015, MPSV, 2015 n