text_TITL pruh_TITL Metody hodnocení a vyjadřování ekonomických a sociálních výkonů a přínosů odvětví kultury Přednáška EKKU Simona Škarabelová www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Ekonomické a sociální přínosy kultury I: ■Přímé příjmy vynaložené spotřebiteli na kulturní zboží a služby. ■Nepřímé výnosy ze souvisejících služeb a ekonomických činností (tzv. multiplikační efekt). ■Vytváření pracovních míst a dopad na zaměstnanost. ■Nepřímé ekonomické dopady v podobě budování identity a image daného místa. Vytváření zájmu o dané prostředí a zvyšování atraktivity lokality pro investory. ■Budování sociálního kapitálu – sebevědomí, vlastní identita, sociální soudržnost komunit, aj. 2 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Ekonomické a sociální přínosy kultury II: ■Budování lidského kapitálu: ■Participace na kultuře jako faktor vzdělání a růstu produktivity pracovní síly. Vytváření zásoby kvalifikované a kreativní pracovní síly a z toho plynoucí rozvoj ekonomických odvětví. ■Produktivita práce v „kreativních oborech“ s „kulturní“ složkou je nesmírně vysoká a je tahounem růstu produktivity ekonomiky jako celku, kulturní průmysl je jedním z primárních zdrojů inovací pro jiné oblasti. 3 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Ekonomické a sociální přínosy kultury III: ■Dle The Arts and Public Purpose, 1997 definovány 4 hlavní veřejné účely kultury: ■Napomáhá definovat národní identitu. ■Přispívá ke kvalitě života a ekonomické prosperitě. ■Napomáhá utváření vzdělaného a uvědomělého občana. ■Zvyšuje kvalitu individuálního života. 4 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Kulturní turistika: ■Cestování zaměřené na prožitek kulturních prostředí, zahrnujících i krajinu, výtvarná a performativní umění, životní styly, tradice, hodnoty a události. ■Je pohybem osob ke kulturním atrakcím mimo jejich trvalé místo pobytu, se záměrem získat nové informace a prožitky k uspokojení jejich kulturních potřeb. 5 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Shrnutí: ekonomické dopady lze definovat jako dopady na zvýšení následujících ukazatelů: ■na celkovou produkci (obrat) ekonomiky, ■ na hrubou přidanou hodnotu, resp. hrubý domácí produkt, ■ na výběr daní, a tím zvýšení příjmu do státní, případně krajské či městské pokladny, ■ zvýšení běžného úctu platební bilance (v případě zahraničního cestovního ruchu). 6 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Sumary: Jako ukazatele sociální nebo socio-ekonomické, na které má kultura a kulturní cestovní ruch vliv a které je možné statisticky měřit, můžeme označit ■zaměstnanost (tvorbu pracovních míst), ■ příjmy zaměstnanců (resp. pracovníků), potažmo obyvatel destinace. 7 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Využitelnost ekonomických nástrojů měření efektivity v oblasti kultury ■Analýza nákladů a užitků (cost – benefit analysis, CBA) ■Analýza efektivnosti nákladů (cost – efectiveness analysis, CEA) ■Analýza užitečnosti nákladů (cost – utility analysis, CUA) ■Analýza minimalizace nákladů (cost minimizing analysis, CMA) ■Analýza nákladů (expense analysis) 8 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Analýza (společenských) nákladů a užitků (cost – benefit analysis, CBA) ■spočívá v ocenění užitků, které přináší hodnocená instituce v poměru k nákladům, které byly na tuto činnost vynaloženy (a tedy potažmo i k poskytnuté finanční podpoře z prostředků veřejného rozpočtu). ■Problém - oceňování užitků probíhá výhradně v peněžních jednotkách. ■Ty - ve většině případů skutečně obtížně ocenitelné a měřitelné. ■dáno samotnou povahou těchto produktů (nehmotnost) + samotný užitek kulturních statků a služeb je multidimenzionální a zahrnuje v sobě kromě samotné služby i další užitné efekty (např. multiplikace, dopady, externality) ■přistupuje se k metodě odhadu ceny a doporučuje se i hledání tržní ceny tohoto produktu či služby). ■tržní cena produktu nebo substitutu nebo odhad částky, kterou by spotřebitelé byli ochotni za tuto službu či produkt dát. V oblasti kultury a umění se přistupuje nejčastěji právě k metodě odhadu ceny, ale častěji pouze k výčtu kulturních produktů, které hodnocená instituce vyprodukovala v určitém časovém období. ■společenské B+C - jsou kalkulovány navíc i nepřímé přínosy a náklady. 9 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Analýza efektivnosti nákladů (cost – efectiveness analysis, CEA) ■poskytované služby hodnoceny prostřednictvím posuzování efektivnosti vynaložených nákladů. ■Výstupy - hodnoceny ne na základě ceny, ale ve fyzikálních či naturálních jednotkách. ■Tato metoda není v oblasti kultury a umění tak široce využitelná, protože ve své podstatě nezahrnuje společenské náklady, i když také kalkuluje se společenskými dopady. 10 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Analýza užitečnosti nákladů (cost – utility analysis, CUA) ■veřejné služby hodnoceny na základě užitečnosti svých výstupů pro jednotlivce nebo celou společnost. ■užitečnost je vyjadřována přímo uživateli, kteří mají možnost vyjádřit, jaké pro ně plyne ze spotřeby daného statku či služby uspokojení. ■je možné postihnout i kvalitu výsledné služby. ■I z tohoto důvodu se zde opět setkáváme s využitím naturálních jednotek. 11 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Analýza minimalizace nákladů (cost minimizing analysis, CMA) ■posuzování podle kritéria nejnižších nákladů. ■poměrně málo využitelná v oblasti kultury a umění ■nezahrnuje v sobě hodnocení přínosů poskytování daných služeb a statků ■generalizuje všechny výstupy a nekalkuluje tak s možnými odlišnostmi. ■Nicméně užitky daných služeb jsou zde stanoveny dopředu jako určitý standard, kterého musí být dosaženo a na základě této premisy jsou už posuzovány jen náklady. ■hojně využívaná například při posuzování veřejných zakázek ve veřejném sektoru, kdy jediným kritériem při tomto výběru je právě nejnižší cena ( např. dynamický nákupní systém MU). 12 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Analýza nákladů (expense analysis) ■Kvantitativní analýza, která má spojitost s finančními ukazateli (Kotler, Scheffová) ■výhradně zaměřena na ekonomické ukazatele. Prostřednictvím tohoto postupu se vyhodnocuje rozdíl mezi rozpočtem a skutečnými náklady, což je pro všechny instituce zcela běžným úkonem. Zhodnocení finančních ukazatelů je přirozenou součástí tohoto procesu. ■V rámci využití této metody možné 2 výsledky: ■pozitivní rozdíl mezi rozpočtem a náklady, tj. aktuální výdaje jsou menší než plánované. Tento výsledek může poukazovat na malou výkonnost organizace, ale může také ukazovat na to, že instituce dosáhla významných finančních úspor například zvýšením své efektivity. ■negativní rozdíl, jenž může naproti tomu poukazovat na příliš velká vydání nebo i na menší aktuální příjmy, než jaké byly očekávány. 13 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Další využitelné metody ■Nástroje řízení kvality ■Mezi nejpoužívanější metody řízení jakosti patří CAF, EFQM, TQM a další. ■Specifikem těchto metod je, že v popředí kritérií hodnocení je zaměření se na uspokojení potřeb zákazníka, jako jedna z nejdůležitějších součástí hodnocení kvality. ■Balanced Scorecard ■Multiplikační efekty ■SROI 14 V ní jsou pro posuzování kvality záměrů a žádostí stanovena konkrétní kritéria, která musí být naplněna. . Odhlédneme-li od formální stránky žádosti, setkáme se zpravidla s hodnocením připravenosti realizace záměru, hodnocením jeho kvality a přínosů, specifikace konkrétních opatření k zajištění realizace projektu, reálnost rozpočtu a dalších potřebných zdrojů k dosažení stanovených cílů, v neposlední řadě popis a míra konkrétnosti cílů projektu a předpokladů udržitelnosti výsledků. Projektové řízení poskytování veřejných služeb kultury má jednu nepopiratelnou přednost. Náklady na realizaci a náklady na udržitelnost jsou stanoveny a posouzeny předem. Je tím splněn jeden z hlavních předpokladů možnosti sledování efektivity a dostupnosti vyprodukovaných služeb. Bohužel je obvyklý opačný přístup k řízení hmotných zdrojů. Dosahovaná míra efektivity je zjišťována následně, a pokud je stanovena předem, děje se tak konzervativním způsobem indexování nákladů, výkonů a výnosů dle předchozího roku. Projektové řízení předpokládá stanovení indikátorů efektivnosti dopředu jako nedílnou součást projektu a jeho hodnocení, včetně vyhodnocení úspěšnosti jeho realizace (outputs). Otázku kvality ponechme v tomto případě stranou. Projektovým způsobem řízení není tak podstatně dotčena. Dotýká se tvůrčího procesu, jehož přesné a měřitelné výsledky (outcomes) lze jen stěží předem přesně odhadnout. -Simona www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Nástroje řízení kvality - základ ■Mezi nejrozšířenější patří soubor ukazatelů – indikátorů hodnotících jednotlivé oblasti kvality služeb, který by měl být „SMART“ ➢specifický (Specific), ➢měřitelný (Measurable), ➢dosažitelný (Achievable), ➢relevantní, reálný (Realistic), ➢vztahující se k určitému časovému období, termínovaný (Timed). ■především v personální oblasti, k řízení lidí, lze jej použít k řízení projektů za účelem dosažení měřitelných výsledků, konkrétně stanovených cílů. ■Tento náhled na práci nejen s lidskými zdroji při řízení pracovních týmů podporuje koncept projektového řízení kulturních organizací a aktivit. ■Využíván v oblasti grantů a dotační politiky. EKKU jaro 2016 15 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Balanced Scorecard – systém vyvážných ukazatelů výkonnosti podniku (Kaplan a Norton) ■zahrnuje i jiné než finanční ukazatele a tím se snaží zmírnit slabiny měření výkonnosti pouze na základě těchto údajů. ■čtyři ukazatele výkonnosti podniku, v rámci kterých jsou vymezena měřítka a kritéria výkonnosti: ■finanční perspektiva - jakých finančních výsledků by měla organizace dosáhnout, aby uspokojila ty, kteří činnost organizace podporují. ■perspektiva zákazníka - co musí svým zákazníkům nabídnout k tomu, aby na trhu uspěla. (obě - výsledky, kterých má být dosaženo) ■perspektiva vnitřních procesů - jak to v organizaci funguje a zda je produkce statků a služeb v souladu s přáním zákazníka (návštěvníka) a zda přinese i požadované finanční výsledky. ■perspektiva růstu a inovací – např. školení a vzdělávání zaměstnanců, organizační kultura, pracovní prostředí a samozřejmě znalosti (obě - prostředky k dosažení definovaných výsledků). 16 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Limity metod řízení jakosti ■Představují totiž určitou náročnost na jejich aplikaci a vyžadují byrokratickou disciplínu při systematickém sledování. ■malé organizace + tvůrčí umělecké soubory, které nejenže takovéto metody řízení nemusí přijmout, ale z oprávněných důvodů mohou způsobit právě pokles kvality poskytovaných služeb. ■riziko spočívá také v osobních vztazích a zaujetí u malých pracovních týmů, které může formálnost demotivovat stejně tak, jak ubíjí uměleckou kreativitu např. v živém a výtvarném umění. ■o kvalitě scénické produkce rozhodují více manažerské výkony ekonomického nebo technického náměstka ředitele, než vlastních souborů a jejich uměleckých šéfů ■A jaký silnější vztah než mezi umělcem a jeho divákem by mohly vytvořit uvedené nástroje řízení jakosti orientované na téhož zákazníka? 17 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 18 Multiplikační efekty - Teoretická východiska ■Analýza na straně poptávky ■Alternativní přístup – zakladatel Myerscough, studie „The Economic Importance of the Arts in Britain“, 1988 ■Nejen v oblasti kultury (např. Praha – návratnost olympijských her) ■oprávněně odmítán ▪multiplikační efekt lze uplatnit v každém odvětví ekonomiky ▪část metodiky vůbec multiplikací není viz dále www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 19 Hypotézy výzkumu v Brně, 2007: ■Divadlem vyvolané externí vlivy na hospodářství, a přímé i zprostředkované daňové odvody, převyšující komunální subvence. ■3 dílčí hypotézy: ■Divadlo – návštěvníci: Návštěvníci divadel vydávají peníze nejen za vstupenku, ale i za další externí výdaje. ■Divadlo – divadlo: Divadlo jako zaměstnavatel odvání za své zaměstnance soc. a zdravotní pojištění + platí stravenky + daň z příjmů. ■Divadlo - dodavatelé: Divadlo dává vydělat dodavatelům (standardní a specifičtí). EKKU jaro 2016 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 20 Finanční toky při analýze multiplikačních efektů v divadle EKKU jaro 2016 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 21 Metodika výzkumu v Brně (2007) ■3 oslovená divadla – ND + MDB + CED ■Divadlo – Návštěvník: primární sběr dat - při popisu externích efektů byla použita klasifikace na: ■externí efekty „přímé“ (základní + rozšířené) ■daňové odvody z přímých externích výdajů ■Divadlo – Divadlo + Divadlo – Dodavatelé: sekundární sběr dat – dotazování na ekonomickém odd. divadla ■externí efekty „nepřímé“ www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 22 Dotazníky pro abonenty: Národní divadlo v Brně (ND) – 3 scény Městské divadlo Brno (MDB) – 2 scény Centrum experimentál. divadla (CED) – 3 scény osloveno 2 700 3 500 Prostřednictvím www stránek CEDu, tedy plošně (nejsou abonenti) odpovědělo 550 521 70 Návratnost v procentech 20,4 % 14,9 % x www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 23 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 24 Zjištění: EKKU jaro 2016 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 25 Zjištění/závěry: ■Externí efekty přímé: ■1 Kč vložená do vstupenky (průměr tří divadel), vygeneruje v průměru 1,57 Kč na jiné vedlejší výdaje. ■Na daňových odvodech z přímých externích výdajů získají veřejné rozpočty průměrně 15,23 Kč, což znamená cca 7,8 % z průměrné ceny vstupenky ■Externí efekty nepřímé: ■Divadla vracejí do veřejných rozpočtů v průměru 50% získané dotace. www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 26 Výsledky dosavadních výzkumů ■Zahraniční výzkumy ■Porýní - Vestfálsko, ■Vídeň, ■Švýcarsko ■Výzkumy realizované v ČR ■Marketingová latoratoř Ostrava, 1997 – sběr ve městech Ostrava, Olomouc, Šumperk and Plzeň ■ESF MU, 2007 ■Potvrzení faktu: ■Divadla peníze nejen stojí, ale i generují. www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi 27 Slabá místa výzkumu v Brně: ■nízkou návratnost dotazníků v CED u vyčíslování přímých multiplikačních efektů, ■u multiplikačních efektů divadel jako výrobních institucí pak využívání tzv. minimalizačního klíče stejně jako sledování ekonomických ukazatelů v jenom roce. ■řazení povinných daňových odvodů do multiplikačního efektu. ■Metodicky nezpochybnitelný multiplikační efekt je pouze přímý multiplikační efekt návštěvníků divadel. Ten lze však uplatnit v každém jiném odvětví NH. EKKU jaro 2016 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Tereza Raabová: Multiplikační efekty kulturních odvětví v české ekonomice ■Analyzuje různé druhy multiplikátorů ■Ve spolupráci s ČSÚ a kanadským ministerstvem kultury vytváří model pro výpočet ekonomických dopadu českých kulturních a uměleckých organizací , eventuálně dalších organizací a událostí, které lákají návštěvníky.(podmínka přeshraničního přesahu kulturního projektu!) 28 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Vstupní data 1.podrobná struktura a výše výdajů sledované organizace/události 2.struktura a výše výdajů návštěvníků této organizace. ■Na základe těchto dat model spočítá dopady organizace na zvýšení produkce, hrubé přidané hodnoty, mzdových příjmů a pracovních míst v České republice. 1.Počítá se s vývojem certifikované metodiky i pro malé organizace… 1.Více viz dokument pro Samostudium… 29 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi SROI analýza ■Metoda měření sociální dopadů „social impact“ ■Řadu let využívána jako metoda k měření výkonu a efektivnosti organizace ■Vychází z CBA analýzy a social accounting ■Její podstatou je SROI matice – měří ■Sociální ■Ekologické dopady projektů ve vztahu k jejich nákladům ■Ekonomické ■Má svá omezení ve zhmotnění „nevyčíslitelného“ 30 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi SROI – východiska: zrealizované aktivity 31 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi SROI – východiska: nezrealizované aktivity 32 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi SROI – matice dopadů (rozšířeno Ch.Schober, O. Rauscher) EKKU jaro 2016 33 www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Základní logika SROI analýzy 34