Projekty ve veřejné správě 1 Zpracování projektové žádosti – věcná část Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie Zpracování projektu – projektový tým Při zpracování projektu – velkou roli hraje tým (mělo by být do 20 osob), ideálně do 10 osob Pracovní skupina (trvalá existence, libovolná velikost, jiné zájmy – formální existence ad.) vers. Projektový tým(dočasný, omezená velikost, motivace pro práci na projektu, ztotožnění zájmů, doplňování schopností týmu ad.) Dynamika týmu – Forming, Storming, Norming, Performing, Adjousting and Transforming (PMI, B. Tuckman) Základní zásady pro složení projektového týmu – Rovina procesní, Rovina věcná, Rovina osobní Metody týmové práce – Brainstorming, DELPHI (tvorba odhadů v týmu), Group solving (řešení problémů ve skupině), Porady týmu Týmové role – Myslitelé (inovátor, pozorovatel/vyhodnocovač, specialista), Hybatelé (formovač, realizátor, dotahovač), Pečovatelé (stmelovač, hledač zdrojů a příležitostí, koordinátor) Zpracování projektu – realizační tým (2) Brainstorming: Vytvořeno – A. Osborne, 1939 „Čím více nápadů, tím více myšlenek“ Skupina dokáže vyprodukovat v krátkém čase podstatně více nápadů než jednotlivec Umožňuje překonat určitá vlastní psychické či sociální bariéry (strach z kritiky, autocenzuru, nedostatek sebedůvěry ad.) Nápady se nesmí kritizovat, naprostá volnost, nutnost zaznamenávání nápadů, nechat nápady uležet Pravidla pro brainstorming musí znát celý tým, zvolit metodu generování nápadů (postupně, reakce, nahodile ad.) Myšlenkové mapy (MindMaps) Hlavní téma do středu a jednotlivé části kolem něj Čáry + šipky vyjadřují vztahy Používat jednotlivá slova + slovní spojení Další možnosti – Occamova břitva, Rybí kost, Paretův princip Zpracování projektu – plánování Metoda etapizace: Rozdělení projektu fází/etap, která na sebe mohou, ale také nemusí navazovat V rámci specifikace etap by měly být rozlišeny základní prvky: cíl etpy, věcné úkoly, dokumentace, řízení kvality, projektové řízení, termíny milníků, náklady Problematika milníků projektu – jedná se o událost nebo podmínku, kdy je dokončena celá skupiny k sobě se vztahujících úkolů nebo etapa projektu; milníky pomáhají organizovat jednotlivé body/úkoly a seskupovat je do logických celků; po naplnění všech milníků je projekt hotov Základní možnosti strukturování projektu: Hierarchická struktura prací – v zásadě se jedná o technické organizační schéma Specifikace prací – je popsána struktura produktů/služeb/výstupů včetně příslušných osob, termínů ad. Organizační struktura – celkové funkční organizační schéma projektu Zpracování projektu – plánování(2) Struktura prací – koncept WBS (Work Breakdown Structure) Tento nástroj slouží pro vytvoření/plánovaní celé struktury projektu Cílem metody je rozklad celého projektu/úkolu/problému na jednotlivé pracovní balíky V prvé fázi se projekt rozdělí dle stanoveného pohledu do pracovních balíků a ty pak dělíme dle dalších úkolů (WP/Tasks) Každý WP má svoje stanovené číslo a stejně tak i jednotlivé tasks Na vrcholu „pyramidy“ je samotný celkový projekt Běžně 3 – 4 úrovně (může být sice neomezený počet, ale moc se nedoporučuje více) Ukázka WBS – např. i H2020 Přínosy – možnost rozčlenění projektu (dekompozice), sledování rozdílů mezi plánem a skutečností, „cílování“ jednotlivých výstupů – schopnost uchopení dílčích výsledků. Zpracování projektu – plánování(3) Projekty ESIF – struktura klíčových aktivit – mutace WBS Klíčová aktivita – představuje ucelenou jednotku souboru činností vedoucích k jednomu či více výstupům Cíle projektu Výstupy Cílové skupiny Diseminace – informování Partneři Zkušenosti Indikátorová soustava – indikátory výsledků a výstupů (NČI) Udržitelnost především ERDF Děkuji za pozornost! Použité zdroje: Metodika PMI, poklady IMPA, ESIF fondy