McGraw-Hill/Irwin Copyright © 2013 by The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Kapitola 1 “Observations always involve theory.” -Edwin Hubble Úvod do ekonomie práce Give a brief overview of the presentation. Describe the major focus of the presentation and why it is important. Introduce each of the major topics. To provide a road map for the audience, you can repeat this Overview slide throughout the presentation, highlighting the particular topic you will discuss next. 1-‹#› Proč studovat ekonomii práce? •Lidé věnují pracovním trhům podstatné množství svého času a energie. •Ekonomie práce zkoumá, jak fungují trhy práce. •Ekonomie práce nám pomáhá pochopit a vysvětlit množství společenských a ekonomických problémů, kterým čelí moderní společnost. 1-‹#› Podstata fungování trhů práce •Tři aktéři trhu práce: pracovníci, firmy a vláda •Pracovníci oNabízí práci na trhu práce. oNejdůležitější aktér, bez pracovníků není žádná práce. oSnaha maximalizovat užitek – na základě svých preferencí si z dostupných možností vybírají nejlepší variantu. oS rostoucí mzdou nabízí na trhu práce více času a úsilí, což vede na rostoucí nabídku práce. • o o 1-‹#› Podstata fungování trhů práce •Firmy oRozhodují se koho najmou nebo propustí. oJejich motivací je maximalizovat zisk. oVztah mezi cenou práce a počtem pracovníků, které je firma ochotná najmout, vytváří křivku poptávky po práci. oFirmy najímají pracovníky, protože zákazníci chtějí spotřebovávat jejich výrobky. oPoptávka po práci je tedy odvozena z chutí a tužeb spotřebitelů. 1-‹#› Podstata fungování trhů práce •Vláda oNastavuje pravidla fungování pracovních trhů oReguluje trh práce za účelem dosažení svých hospodářsko-politických cílů. •minimální mzda, bezpečnostní pracovní standardy, •podpora v nezaměstnanosti, daně, •pozitivní diskriminace, imigrační politika, •postavení odborů, … 1-‹#› Proč potřebujeme teorii? •K teorii neexistuje žádná alternativa. •Chceme pochopit a vysvětlit jak fungují trhy práce. •Zaměřujeme se na základní proměnné a nezabýváme se dílčími faktory, které nejsou tolik podstatné. •K vysvětlení teorie vytváříme více či méně formalizované modely. 1-‹#› Pozitivní vs. normativní ekonomie •Pozitivní ekonomie oZabývá se fakty, nezávisí na preferencích ani hodnotách oZkoumá svět jaký je oNa otázky se dá odpovědět využitím nástrojů ekonomické analýzy oVýroky mohou být správné či nesprávné, obvykle je možné testovat je empiricky či logicky. •Normativní ekonomie oZabývá se preferencemi a morálními hodnotami oZkoumá jaký by svět měl být oOdpověď na otázky vždy zahrnuje i hodnotový soud oVýroky nelze nijak testovat o 1-‹#› Případová studie: Stavba ropovodu na Aljašce •Carrington (JPE, 1996) •1968: objevení ropy na Aljašce •1974 – 1977: stavba 789 mil dlouhého ropovodu •Velký stavební projekt, hlavní stavitelská firma zaměstnávala 25 000 lidí, její subdodavatelé dalších 25 000 lidí •Jaký to mělo dopad na trh práce na Aljašce? •Co říká teorie a co se opravdu pozorovalo? 1-‹#› Pracovní trh inženýrů na Aljašce v době výstavby ropovodu D0 D1 S0 Mzda ($) Zaměstnanost w1 w0 E1 E0 1-‹#› Mzdy a zaměstnanost na pracovním trhu na Aljašce, 1968-1984 bor23208_0103.eps 1-‹#› Shrnutí •Ekonomie práce zkoumá jak fungují trhy práce. •Modely používané v ekonomii práce typicky uvažují tři druhy aktérů: pracovníky, firmy a vládu. •Dobrá teorie by měla mít realistické předpoklady a měla by být testovatelná na datech z reálného světa. •Nástroje ekonomické analýzy jsou nám nápomocné při odpovědích na pozitivní otázky (posuzování pozitivních výroků). 1-‹#› Appendix: Regresní analýza log(mzda) sklon = b Změna log(mzda) Roky studia Změna v úrovni vzdělání a Mzda pracovníka do značné míry závisí na úrovni dosaženého vzdělání. Většinou se uvažuje lineární závislost logaritmu mzdy w na počtu let studia s (proxy pro úroveň vzdělání) ve tvaru log(w) = α + β*s log(w) – závislá proměnná s – nezávislá proměnná (regresor) Příklad: Pokud je β = 0.2, pak to znamená, že dodatečný rok studia zvýší pracovníkovi mzdu o 20 %. Chceme z pozorovaných dat (w, s) odhadnout regresní koeficienty α, β. 1-‹#› Bodový diagram: Mzdy a vzdělání podle druhů zaměstnání, 2001 bor23208_0105.eps 1-‹#› Vybírání mezi různými liniemi trendu v datech bor23208_0106.eps 1-‹#› Nejlépe sedící regresní linie bor23208_0107.eps 1-‹#› Vícenásobná regrese •Rozšíření regresní analýzy zahrnutím více nezávislých proměnných (regresorů) •Každý z odhadovaných parametrů ukazuje dopad určité proměnné na závislou proměnnou, při konstantních hodnotách ostatních proměnných •K posouzení statistické významnosti vztahu mezi určitým regresorem a závislou proměnnou se používá směrodatná chyba regresního koeficientu.