Pět hlavních koučovacích specializací Specializace Kouč Klienti a témata Kariérový koučink (Career Coaching) Kariérový kouč pomáhá klientům dělat správná rozhodnutí v otázkách profesní dráhy. Rozumí trhu práce, orientuje se dobře v trendech zaměstnanosti, má dobré kontakty s headhuntery, dokáže s klientem ohodnotit jeho pracovní preference a kompetenční profil. Klienty jsou lidé (nejčastěji jednotlivci) zamýšlející se nad změnami ve svém profesním životě - někdy se může jednat o akceleraci či vhodnější nasměrování dosavadní kariéry, může jít ale také o totální kariérovou změnu. Specifickou oblastí je rozjezd vlastního podnikání, kde se kombinuje kariérový koučink s koučinkem podnikatelským. Tento koučink si může objednat jak sám koučovaný, tak i jeho zaměstnavatel. Výkonnostní koučink (Performance Coaching) Výkonnostní kouč je specialista na oblast stanovování cílů, efektivní práci se zdroji, má dobrý přehled o motivačních nástrojích v korporátní sféře a dokáže svému klientovi pomoci pracovat chytřeji s lepšími výsledky. Klienty jsou jak pracovní týmy, tak i jednotlivci - v obou případech koučink nejčastěji objednává zaměstnavatel, který je také zadavatelem cíle. Téma je u tohoto druhu koučinku jasně dané -zvýšení pracovního výkonu, případně ve spojení s ním může následovat i rozvoj nějaké klíčové kompetence. Manažerský koučink (Executive Coaching) Manažerskými kouči bývají často sami bývalí manažeři - je zapotřebí, aby rozuměli zákonitostem korporátního prostředí, chápali situace a problémy, se kterým jsou manažeři často konfrontováni. Jsou většinou specialisté na řízení, vedenia strategii. Klienty tohoto koučinku jsou manažeři. Rozsah manažerského koučování je velmi široký, od posilování klíčových kompetencí, kde se může částečně krýt s výkonnostním koučinkem až po komplexní koučink transformační. Oblíbenou variantou manažerského koučinku je leadership koučink. Tento koučink bývá nezřídka nabízen vrcholovým pracovníkům v portfoliu manažerských benefitů. Podnikatelský koučink (Business Coaching) Podnikatelští koučové pomáhají svým klientům s rozhodnutími, zdali a jak co nejlépe podnikat, jsou zaměřeni na koučink tvorby a rozvoje produktů a služeb, inovací a zlepšování, identifikaci potřeb zákazníků, marketingu a sebeřízení. Klienty jsou podnikatelé a živnostníci, kteří hledají odpovědi na otázky týkající se založení firmy/živnosti a rozvoje svého podnikání. Podnikatelský koučink zahrnuje především dva hlavní typy koučování - koučink za účelem vylepšení stávajícího podnikání nebo strategický koučink např. při expanzi na zahraniční trhy nebo založení nového portfolia produktů či služeb. ■ Životní koučink (Life Coaching) Životní koučové mají pestrý rejstřík působnosti - přesně jako je pestrobarevný život sám. Jsou to koučové nejvíce zaměřeni na lidi a vztahy, protože životní koučink má nejblíže k psychoterapii. Pracují často s komplexními a dlouhodobými cíli. Klienty jsou nejčastěji jednotlivci, páry nebo malé skupiny, které mají něco společného (např. rodiny, zájmové spolky a kluby apod.). Témata životního koučinku jsou především z oblasti mezilidských vztahů, spokojenosti s vlastním životem, může jít o koučink klíčových životních přechodových situací (např. odchod do důchodu, odjezd do zahraničí apod.). www.koucovna.cz