Sociální ekonomika Sociální podnikání Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus (15.-16. století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních služeb (16. století) – vláda je schopna organizovat lidské potřeby Klasická ekonomie (18. století) 2. SOCIAL STATE – konec 19. století Intervencionistická ekonomie – hospodářská a sociální politika (začátek 20. století) - liberální modely sociálního státu - intervencionistické modely sociálního státu Vývoj modelů sociálního charakteru státu – II. část . PROSPERITY STATE – stát blahobytu ( 2. pol. 20. století) Neoliberální ekonomie (70.léta 20. století) 4. MODERN SOCIAL STATE – moderní sociální stát EU (začátek 21. století) Moderní hospodářsko-politické koncepce 20. století Keynesiánství Monetarismus Ordolibera- lismus Důvod vzniku Selhání trhu, světová hospodářská krize (1929-33) Vládní selhání – hranice intervence (80. léta 20. století) Kolabs řízeného hospodářství Teoretické závěry Omezení agregátní poptávky Význam měnové rovnováhy Systém ekonomickéso utěže Role státu prvořadá Co nejmenší Významná – především v legislativě Keynesiánství Monetarismus Ordolibera- lismus Časový horizont krátkodobý dlouhodobý Spíše dlouhodobý Cíle hospodářské politiky Plná zaměstnanost, plynulý ekon.růst Měnová stabilita Soutěživost, konsenzus Nástroje HP fiskální monetární systémotvorné Sociální plánování (komunitní plánování?) • Systém prognózování sociálních determinantů objektivní reality v soustavě komplexního řízení sociálního a ekonomického rozvoje společnosti Cíl: řízení vývoje společnosti Předmět: sociální stratifikace sociálních skupin společnosti Objekt: sociální procesy Subjekt: jednotlivec a sociální skupiny společnosti Sociální sféra • Systém propojení teoretických, metodologických a ekonomických vztahů, aktivit jednotlivců a sociálních subjektů na trhu (soukromý a politický trh) a jejich postavení v systému hospodářské a sociální politiky Sociální sféra - sociální rozvoj, sociální plánování • Veřejná politika • Sociální subjekty • Oblast práce • Oblast občanských a politických aktivit • Hospodářská a sociální politika • Sociální zabezpečení Sociální ekonomika • Prostřednictvím sociálních subjektů (stát, municipality, sociální podniky) reaguje na nerovnosti a negativní externality • Tvoří ji sociální podniky a organizace nezávislé na veřejné správě (prosazují cíle veřejného zájmu, práci před kapitálem, sociální zisk před soukromým profitem) • Mezioborová vědecká disciplína Sociální spravedlnost • Nejen ideologický pojem nebo jako čistě redistribuční spravedlnost, ale…. - požadavek na určitou míru redistribuce a přerozdělování materiálních hodnot, postavení, prestiže, odměn, solidarity, subsidiarity, ale také…. - sankce Teoretické předpoklady rozvoje SE -vědecký rozvoj -Rozvoj HP a SP -Teoretická řešení selhávání trhu --společensky akceptovaná sociální rovnost -Rozvoj SE jako vědní disciplíny -udržitelnost životních podmínek -Rozvoj člověka -Sociální blahobyt -Ekonomický blahobyt -Vznik mezioborové disciplíny - SE Metodologické předpoklady SE -rozvoj všeobecných a kvantitativních metod zkoumání SE -Rozvoj empirických metod zkoumání -Objektivizace vědeckých kategorií využívaných v SE -rozvoj SE jako vědy --praktický rozvoj SE -Alternativní modely SE -Objektivnost výzkumu -Objektivnost výstupů Principy sociální ekonomiky • Priorita práce nad kapitálem • Demokratické rozhodování • Sociální podpora • Přiměřená finanční participace veřejných zdrojů • Transparentnost • Veřejná kontrola • Kvalita a udržitelnost zaměstnání • Kvalita vnějších a vnitřních vztahů • Pracovní ochrana Alternativy sociální ekonomiky • Participační ekonomika • Solidární ekonomika • Ekonomika sociální přidané hodnoty • Sociální podnikání Sociální podnikání • Itálie – 80. léta – sociální družstva = reakce na nedostatečnou pracovní nabídku pro některé skupiny obyvatelstva • 1980: založena Charta sociální ekonomiky - myšlenka trojího prospěchu: ekonomická stránka podnikání, životní prostředí a společenský kapitál • 2003 – Cena za nejlepší sociální podnik: britský podnik Pack IT Group: balení, expedice zboží, zaměstnává lidi s poruchami učení, neslyšící, drogově závislí (firma se vyvinula z NO závislé na dotacích) Praha – 2002 – světová konference o SE • Pražská deklarace: „přestože neexistuje žádná přesná právní definice sociální ekonomiky, je možné shodnout se na třech konstatováních: 1. SE není založena na kapitálu, ale na participativní demokracii 2. cílem SE není zisk, ale vzájemná solidarita 3. SE může významnou měrou přispívat k začleňování znevýhodněných osob do společnosti“ EMES – 2006 • Závěrečná zpráva z výzkumu role sociálních podniků v zemích střední a východní Evropy • V ČR (také v Estonsku, Polsku, Slovinsku) lze nalézt právní formy subjektů SE = sdružení, nadace, družstva, o.p.s. (platí zde ekonomická a specifická omezení), získávají na činnost dotace Iniciativa pro sociální podnikání • Od roku 2011 priorita Evropské komise (SP klíčový prvek evropského sociálního modelu, význam pro úspěch strategie Evropa 2020) • Témata: – Zlepšit přístup sociálních podniků – Zlepšit viditelnost sociálního podnikání – Zlepšit právní prostředí pro sociální podnikání Sociální podnikání - definice • Podnikatelská činnost směřující k naplnění společensky prospěšného cíle, přičemž zisk je více než 50% využit pro další rozvoj sociálního podniku (na zaměstnance, investice) a/nebo za účelem naplnění společensky prospěšného cíle. • Vzniká a rozvíjí se na konceptu trojího prospěchu: ekonomického, sociálního a environmentálního. Integrační sociální podnik • Definice pro sociální podnik + + zaměstnává a sociálně začleňuje osoby sociálně či zdravotně znevýhodněné na trhu práce (více jak 30% ze zaměstnanců) + provádí prokazatelné aktivity směřující k dalšímu uplatnění těchto osob na trhu práce či sociální integraci a psychosociální podporu Osoby znevýhodněné na trhu práce • Osoby se zdravotním postižením • Mládež a mladí dospělí • Osoby bez přístřeší • Osoby opouštějící ústavní zařízení • Oběti trestní činnosti, domácí násilí, obchodu s lidmi, osoby komerčně zneužívané • Osoby pečující o blízkou osobu • Osoby se zkušeností se závislostí na návykových látkách • Dlouhodobě nezaměstnaní • Další nespecifikované, sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené osoby Sociální podniky zaměstnávající cílové skupiny v ČR dle P3 Druhy postižení v rámci sociálních podniků v ČR podle P3 Oblasti podnikatelských aktivit sociálních podniků podle P3 Formy sociálního podniku • OSVČ • Obchodní korporace (veřejná obchodní společnost, s.r.o., a.s., evropská společnost, evropské zájmové sdružení, družstva) • NNO (spolky, ústavy, nadace, nadační fondy, o.p.s.) • Evidované právnické osoby založené církví nebo náboženskou společností • Majetková účast obce v SP není omezena, podnik s majetkovou účastí obce může požádat o status, pokud obec vlastní méně jak 50% Právní formy sociálních podniků v ČR podle P3 Počet organizací v občanském sektoru v letech 2005 - 2013 Správce agendy sociálního podnikání MPSV • Rozhoduje o přiznání a odnětí statusu SP • Vede seznam SP, provádí kontrolu, ukládá sankce • Zpracovávat strategii rozvoje SE, podpora SE • Poradní orgán Rady vlády pro rozvoj sociálního podnikání Sociální podniky v číslech • Zaměstnávají v EU 14,5 mil. osob, což je 6,5% EAO • Francie: 222 800 organizací a podniků – zaměstnávají 2,3 mil. osob, což je 13,8% pracovních míst v neveřejném sektoru • VB: 70 tis. SP, zaměstnávají 1 mil. lidí, 18,5 bilion liber do SR Přehled zemí s legislativou sociální podnikání / ekonomika Principy vymezující sociální podnikání – sociální prospěch - Provozování aktivity prospívající společnosti či specifické skupině (znevýhodněných ) lidí - Participace zaměstnanců a členů na strategickém směřování podniku - Případný zisk používán přednostně pro rozvoj sociálního podniku a/nebo pro naplnění veřejně prospěšných cílů Principy vymezující sociální podnikání – ekonomický prospěch - Vykonávání soustavné ekonomické aktivity, - Nezávislost v manažerském rozhodování a řízení na externích zakladatelích nebo zřizovatelích, - Alespoň minimální podíl tržeb z prodeje výrobků a služeb na celkových výnosech a jeho dynamika tržeb, - Schopnost zvládat ekonomická rizika, - Trend směrem k placené práci. Principy vymezující sociální podnikání – environmentální a místní prospěch - Přednostní uspokojení potřeb místní komunity, - Využívání přednostně místních zdrojů, - Uspokojování přednostně místní poptávky (nepovinné) - Zohledňování environmentálních aspektů výroby i spotřeby, - Spolupráce sociálního podniku s důležitými místními aktéry, - Inovativní přístupy a řešení (není povinné) Možné zdroje financování SP • Vlastní prostředky • Granty • Půjčky a úvěry • Příspěvky ze zákona o zaměstnanosti • Jiné zdroje (sponzorství, dárcovství) Zahraniční institucionální výzkum sociální ekonomiky - podnikání Evropská výzkumná společnost EMES Mezinárodní centrum pro výzkum a informace o veřejné, sociální a družstevní ekonomie CIRIEC – vznik 1947, zastoupení i mimoevropské země Evropský hospodářský a sociální výbor EHSV (odborné poradenství orgánům EU) EURICSE – European Research Institute on Cooperative and Social Enterprises (podpora rozvoje znalostí a inovací pro sociální podniky) SEE – Social Economy Europe (pořádání seminářů, informace o aktualitách, výzvách) Národní institucionální výzkum sociální ekonomiky - podnikání 2011: Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti ČR 2012 – 2020 Národní program reforem České republiky 2013: růst – konkurenceschopnost – prosperita (podpora vlády integračním sociálním podnikům přes systém APZ) P3 – People, Planet, Profit (provozování webu www.ceske-socialnipodnikani.cz) – 2012: založení Klubu sociálních podnikatelů (vedoucí pracovníci soc. podniků, asi 165 subjektů), vytvořeny dvě sady rozpoznávacích znaků (obecný sociální podnik a typ WISE) TESSEA: publikace Studie infrastruktury sociální ekonomiky v ČR – plná verze Regionální iniciativa • Trast pro ekonomiku a společnost (myšlenky solidární ekonomiky na Jižní Moravě) • Agentura pro sociální začleňování (podpora soc. podnikání a příprava zákona o soc. podnikání) • Soutěž Social Impact Award, mezinárodní soutěž Social Marie (sociální inovace), Asociace společenské odpovědnosti,Inovace pro společnost… • Česká pobočka mez. organizace Ashoka - podpora sociálních inovátorů Co je nutno diskutovat… • Mezirezortní problematika: hlavním aktérem je veřejná správa (problém státu – zařazení pod resort: MPSV – společenská odpovědnost, MMR – místní prospěšnost, MPO – ekonomická prospěšnost) • Diskuse na Radě vlády pro NNO a v Agentuře pro sociální začleňování • Inovativní řešení při selhání trhu • Chybějící legislativa Další problémy… • Nedostatečná znalost pojmů: SE, solidární ekonomika, sociální podnik, sociální podnikání • Proč by podnik měl být sociálním, pokud to není „pozitivní signál“? • Čím se má odlišovat od ostatních, když veřejnost nemá představu o sociální ekonomice?