Sociální pomoc Mirka Wildmannová Sociální pomoc = činnost subjektů směřující k poskytnutí pomoci všem osobám, které jsou ohroženy obtížnou sociální situaci. = pomoc má umožnit tuto situaci řešit nebo zmírnit. Obtížná sociální situace – nepříznivý stav nebo souhrn nepříznivých podmínek a okolností vztahující se k osobě nebo společně posuzovaným osobám Cíl sociální pomoci  Navrátit občanovi co nejrychleji sociální suverenitu  Pomoci překonat přechodně stadium sociálně-ekonomických potíží  Řešit trvalé svízelné postavení Systém sociální pomoci řeší situace:  Kdy jsou ohrožena práva občana  Kdy se občan nachází v hmotné nouzi  Kdy je občan v sociální nouzi a není schopen zabezpečit svoje potřeby vlastními silami  Kdy mu tato situace hrozí Výchozí principy moderní sociální pomoci:  Demonopolizace  Decentralizace státní sociální správy  Demokratizace sociální správy  Pluralizace zdrojů pomoci  Změna objektu sociální pomoci  Pluralizace forem – nástrojů sociální pomoci  Humanizace prostředků sociální pomoci  Přiměřenost sociální pomoci sociální potřebě  Personifikace sociální pomoci  Profesionalizace sociální pomoci Životní minimum (zákon č. 463/1991 Sb.) Dvě hladiny životního minima  Existenční minimum  Sociální minimum - Systém do roku 2006 neobsahoval pobídkový mechanismus, nechuť k aktivnímu hledání zaměstnání, pasivní setrvávání na dávkách - Akceptace požadavků: „employment friendly“, k 1.1.2007 zákon č. 110/2006 Sb. Zákon o životním a existenčním minimu č. 110/2006 Sb.  Cílem je zabránit zneužívání systému a zefektivnění vyplácení dávek  Valorizace: index spotřebitelských cen vzroste od počátku rozhodného období o 5%, vláda může též v mimořádném termínu  ŽM stanoveno jako jednosložkové - Náklady na bydlení vyloučeny, poskytují se - na základě zákona č 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře – příspěvek na bydlení - Na základě zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi – doplatek na bydlení Nástroje sociální pomoci  Poradenství  Sociálně-právní ochrana  Sociální prevence  Sociální služby  Dávky sociální péče 1. Poradenství  Výměna informací mezi poradcem a klientem  Úkolem poradenství je poskytnout pomoc při řešení obtížných sociálních situací občanů  Preventivní i nápravná funkce  Chybí statistické údaje 2. Sociálně-právní ochrana  Poskytuje se nezletilým dětem a občanům,kteří nemají způsobilost k právním úkonům nebo nejsou schopni vlastními silami uplatňovat oprávněné zájmy a zákonem chráněná práva  Preventivní a poradenská činnost  Výchovná opatření  Ústavní výchova a ochranná výchova 3. Sociální prevence  Soubor aktivit ovlivňujících proces socializace a sociální integrace  Ochrana společnosti před sociálně patologickými jevy (kriminalita, toxikomanie, rasismus, sociální parasitismus, násilí)  Došlo k posílení počtu sociálních pracovníků, sociální práce Cíl sociální prevence: • Zabránění vzniku příčin negativních společenských jevů • Zamezení šíření sociálně-patologických jevy do dosud nezasažené části společnosti • Opětovné sociální začlenění osob, které jsou nositeli sociálněpatologického chování Sociální služby Služby sociální péče  Pečovatelská služba  Osobní asistence  Služby rané péče  Domovy pro osoby se zdravotním postižením  Domovy pro seniory  Chráněné bydlení  Odlehčovací služby  Sociálně zdravotní služby Služby sociální intervence  Sociální poradenství  Azylové domy  Denní pobyty pro bezdomovce  Noclehárny  Krizová centra  Linka důvěry  Střediska drogové intervence  Domy na půl cesty  Terapeutické komunity Financování sociální péče - Sociální služby - Dotace „na lůžko“ - Dotace „na hlavu“ - Kraje - Obce (dotace na provoz DPS a ústavů sociální péče) - NNO - občané  Dávky sociální péče  Převážně financováno ze SR Nový model financování sociálních služeb, zákon č. 108/2006 Sb.  od „pasivního závislého pacienství“ k „aktivnímu klientsví“  Sjednocení podmínek pro získání veřejných prostředků  Zabezpečit spoluúčast pacienta – klienta  Zrušení paušalizace pohledu na ZPobčany a starobní důchodce  Start deinstitucionalizace a individualizace péče  Reagovat na evropské trendy Východiska dalšího vývoje systému sociální pomoci  Odborné posouzení individuální situace osob  Specifika případů sociální pomoci  Aktivní opatření v sociální pomoci  Testování majetkových poměrů  Možnosti individuálního posuzování  Snížení role státu Cíle nového systému  Nedeformovat – korigovat  Zabezpečit vyšší adresnost – sociální práce  Aktivní opatření – obnovení sociální suverenity  Snížit roli státu  Efektivní nástroje  Transformace systému sociálních služeb – průběžná transformace Problém nečerpání dávek  Neznalost existence příslušné dávky  Složitost žádosti o dávku – nejasnost v pravidlech  Neschopnost komunikovat v úředním jazyce  Zvládnutí administrativní procedury  Indikátor neefektivnosti systému - ? Sociální reforma 2012 - cíle - zjednodušení systému sociální ochrany - zefektivnění práce orgánů státní správy - dosažení maximální možné účelnosti dávek - snížení administrativní zátěže pro uživatele služeb - efektivní zacílení a zajištění adresnosti sociálních dávek Změny v systému od ledna 2012  Část agendy přesunuta na Úřady práce – jednotné výplatní místo pro administraci dávek poskytovaných MPSV  Karta sociálních systémů – sKarta (součástí jednotného informačního systému práce a sociálních věcí) sKarta  Identifikační funkce  Platební funkce  Omezovací funkce Základní schéma fungování systému Sociální karty v zahraničí  Carta Acquisti – Itálie: celostátní projekt  The Moscow Social Card – Rusko: regionální projekt  Bashkortostan Social Card – klasická plastová bankovní karta  Univerzální elektronická karta: od roku 2012, od ledna 2014 každý občan Ruska nad 14 let  Direct Card – USA: dávky se vyplácí převodem na předplacené karty nebo na debetní karty spojené s účtem  Nizozemsko, Polsko, Španělsko Literatura:  Krebs a kol.: Sociální politika, kap. 13