VÝSLEDKY ÚČTU KULTURY ČR ZA ROK 2015 Praha 2017 Český statistický úřad Národní informační a poradenské středisko pro kulturu Zpracoval: NIPOS – Centrum informací a statistik kultury ČSÚ – Odbor statistik rozvoje společnosti OBSAH 1 Úvod.............................................................................................................................. 5 1.1 Vymezení a členění sektoru kultury......................................................................... 6 1.2 Zdroje dat a související problémy............................................................................ 8 2 Hospodaření kulturních institucí v roce 2015............................................................10 2.1 Zdroje financování kultury ......................................................................................10 2.2 Mikroekonomický pohled........................................................................................12 2.2.1 Finanční hospodaření......................................................................................12 2.2.2 Spotřeba živé práce ........................................................................................12 2.2.3 Investice..........................................................................................................14 2.2.4 Zahraniční obchod ..........................................................................................14 2.3 Makroekonomický pohled.......................................................................................15 3 Závěr ............................................................................................................................16 4 Použité zdroje a literatura...........................................................................................19 5 Tabulková příloha........................................................................................................21 5 1 Úvod Satelitní účet kultury ČR (dále také „účet kultury“) byl v návaznosti na úkol vyplývající z usnesení vlády ČR č. 1452 z roku 2008, poprvé zpracován v ověřovacím provedení za referenční rok 2009. V průběhu sestavování účtu i v rámci hodnocení jeho výsledků za tento rok a za rok následující se ukázalo, že některé předpoklady a záměry obsažené v původním metodickém manuálu k účtu nemohou být zcela naplněny, resp. musí být po- opraveny. Změny se týkaly zejména vymezení rozsahu sektoru kultury. S ohledem na složitost a různorodost kulturních aktivit byly řešeny otázky zahrnutí navazujících produkčních etap tvorby kulturních statků (např. nakladatelské a vydavatelské činnosti) a také maloobchodních činností (např. prodej knih, starožitností atd.). Pro prvé ověřovací sestavení kulturního účtu za rok 2009 byl sektor kultury vymezen v rámci dohody zainteresovaných institucí (MK ČR resp. NIPOS a ČSÚ). Na podzim roku 2011 byl však ukončen projekt ESSnet Culture organizovaný Eurostatem, jehož úkolem - mimo jiné - bylo jednotné vymezení sektoru kultury v rámci celé EU. Výsledky výše uvedeného projektu byly zapracovány do novelizované metodiky sestavení kulturního účtu a staly se východiskem pro sestavení účtu za rok 2010 a následující léta. Co se změn – v porovnání s původním pojetím kulturního účtu za rok 2009 – týče, byl sektor kultury rozšířen o některé maloobchodní činnosti (NACE 47.63, 78 a 79), překladatelské a tlumočnické služby (NACE 74.30), pronájem videokazet a disků (NACE 77.22) a umělecké vzdělávání (NACE 85.52). Nutno dodat, že některé maloobchodní aktivity (NACE 47.78 a 79) se však vztahují ke kultuře jen částečně a odpovídající data je proto nezbytné složitými postupy kvantifikovat (resp. částečně i odhadovat). Další odlišnosti oproti prvému ověřovacímu zpracování účtu spočívaly v rozsahu a kvalitě zjištěných dat. Pomocí doplňkových zjišťování (např. v uměleckých řemeslech, či v archivech) se postupně rozšiřoval okruh respondentů, jejichž data jsou k sestavení kulturního účtu využita. Svůj význam pro kvalitu dat měla také skutečnost, že si respondenti začali postupně zvykat na vykazování ekonomických údajů, které byly do statistických šetření KULT zavedeny teprve v referenčním roce 2009. Z výše uvedeného je patrné, že srovnávání výsledků účtů kultury v celé časové řadě má nemalá úskalí. Zejména data za referenční rok 2009, která vycházejí z užšího vymezení sektoru kultury, nejsou s daty za pozdější roční období v přijatelné míře porovnatelná. Tuto skutečnost je třeba mít - při práci s uvedenými údaji - vždy na paměti. V roce 2015 byl usnesením vlády ČR č. 266 k návrhu Státní kulturní politiky na léta 2015 – 2020 (s výhledem do roku 2025) úkol týkající se sestavování Satelitního účtu kultury prodloužen do dalšího období a navíc rozšířen o vyhodnocení časové řady výsledků zmíněného účtu za léta 2010 – 2015. Toto zadání je formulováno jako společný úkol MK, resp. NIPOS a ČSÚ, jehož nositelem je MK (jak vyplývá z uvedeného usnesení). 6 1.1 Vymezení a členění sektoru kultury Před vlastním zjišťováním a hodnocením ekonomického rozměru kultury je nutné jasně určit rozsah a strukturu objektu, který je předmětem našeho zájmu. Nejdříve je třeba odlišit jeho vymezení z pohledu věcného od vymezení průřezového charakteru, které vychází z účelu resp. funkce a z průběhu dějů v čase. V prvém případě lze hovořit o jednotlivých oblastech či sférách, poskytovatelích, kulturních a kreativních sektorech kultury a ve druhém o tzv. kulturním cyklu. V souladu s dostupnými mezinárodními dokumenty (EUROSTAT, UNESCO, OECD) rozlišujeme tyto kulturní oblasti či odvětví označené „O 11 – O 19“ (s uvedením CZ - NACE): - kulturní dědictví - O.11 (91.01, 02, 03, 47.78, 79) - interpretační (scénické) umění - O.12 (90.01, 02, 04) - výtvarné (vizuální) umění a řemesla - O.13 (74.10, 20, 90.03, část sekce C) - periodický a neperiodický tisk - O.14 (58.11,13, 63.91, 74.30, 47.61, 62) - audiovizuální a interaktivní média – O.15 (58.21, 59.11, 12, 13, 14, 20, 60.10, 20, 47.63, 77.22) - architektura – O.16 (71.11) - reklama – O.17 (73.11) - umělecké vzdělávání – O.18 (85.52) - správa kultury vč. její podpory – O.19 (84.11 - část, 12 - část, 94.99.2) Z praktických důvodů, souvisejících s problémy se získáním a členěním potřebných dat, je nutné výše uvedené oblasti doplnit o další blíže neurčenou oblast či oblasti, kterou budeme nazývat „neznámá oblast “. V rámci jednotlivých oblastí rozeznáváme kulturní činnosti (představují či zprostředkovávají kulturní projevy) jako např. činnost muzeí a galerií a dále kulturní služby či statky (např. konzervace a archivace v rámci muzeí či originály zvukových nahrávek). Nositele uvedených kulturních činností, popř. služeb či statků, lze také souhrnně označit za poskytovatele kulturních statků a služeb (dále také „poskytovatele“). Mezi ně patří např. muzea, knihovny, divadla, kina, rozhlas či televize. Nutno dodat, že jejich počet je do značné míry dán pragmatickými důvody spočívajícími v dosažitelnosti statistických dat (zejména cestou statistických zjišťování). Jinými slovy řečeno to znamená, že data o některých významných kulturních aktivitách (např. archeologických nalezištích, uměleckých řemeslech, činnosti spisovatelů, malířů či sochařů apod.) v současné době nejsou, popř. z velké části nejsou k dispozici. V souladu se zaměřením prováděných statistických šetření v kultuře (KULT) přiřazujeme stávající institucionálně vymezené poskytovatele (respondenty šetření) k obsahově vymezeným kulturním oblastem (odvětvím) tj. O.11 – O.19, takto : - historická památka - (O.11) - muzeum a galerie - (O.11) - archiv - (O.11) - knihovna - (O. 11) - divadlo - (O.12) - koncertní sál - (O.12) - kulturní domy – (O.12) - výstavní sál - (O.13) - nakladatelství/vydavatelství - (O.14) 7 - výrobci a distributoři audiovizuálních děl - (O.15) - rozhlas - (O.15) - televize - (O.15) - školy uměleckého vzdělávání – (O.18) - organizace ochrany aut.práv - (O.19) - ostatní poskytovatelé - (O.11 - O.19) Jak je z uvedeného členění patrné, např. ve velmi významné oblasti architektonických činností (O.16) se zatím žádný jednoznačně vymezený poskytovatel - z důvodu nedostatku odpovídajících dat získávaných statistickými šetřeními - nenachází. Obvykle je rozsah kulturních oblastí širší než činnosti poskytovatelů, kteří do nich jsou zařazeni. Poskytovatelé jsou tak svým způsobem vybranými (statisticky zvlášť sledovanými) reprezentanty jednotlivých oblastí, kteří však vyčerpávajícím způsobem celou oblast nepokrývají. Za údaje o ostatních poskytovatelích se považují zjišťovaná data o činnosti v těch kulturních oblastech, které nelze jednoznačně přiřadit k předcházejícím poskytovatelům (např. maloobchodní prodej knih, starožitností, uměleckých předmětů, tvorba hudebních nahrávek, služby designu, aktivity zpravodajských agentur, správní činnosti ministerstva kultury a jím řízených institucí atd.). Z podobných důvodů jako v případě oblastí – tj. nemožnosti věrohodného rozčlenění souhrnných dat - je nutné předpokládat i tzv. „neznámého poskytovatele“. V této souvislosti je patrné, že postupné snižování významu (váhy) dat uvedených za neznámou oblast či neznámého poskytovatele v relaci k celkovým údajům za kulturu by mělo být projevem zdokonalování účtu kultury jako takového. To je však velmi obtížný a dlouhodobý úkol související zejména s možnostmi rozšiřování a prohlubování statistického výkaznictví (ochota respondentů, finanční možnosti a pracovní kapacity statistických pracovišť, snahy o snižování administrativní zátěže apod.). Jak je z výše uvedeného zřejmé, členění poskytovatelů kulturních služeb, které je do značné míry ovlivněno možnostmi získání potřebných dat za danou sféru kulturních aktivit, se bude se změnami ve statistickém zjišťování v čase měnit. Lze použít i jiné členění sektoru kultury než je výše uvedené, které můžeme označit za výchozí či základní. Tak např. kulturní oblasti lze seskupit do čtyř tzv. sfér. Každá z nich odráží rozhodující příbuzné rysy několika oblastí. Za takovou skupinu příbuzných oblastí lze považovat sféru kulturního (hmotného a nehmotného) dědictví, kam patří např. památky, archeologická naleziště, muzea a galerie, archivy a knihovny, dále sféru živé originální umělecké tvorby (např. interpretační a výtvarné umění, umělecká řemesla, design, architektura, reklama) a sféru kulturních medií (např. film, televize, rozhlas, vydávání software a tisk). Čtvrtou sféru – ač ne ryze kulturní - by mohly tvořit správní (režijní) činnosti (včetně ochrany autorských práv a podpory kultury), které jsou s kulturou – jako s každou jinou oblastí lidských aktivit - neoddělitelně spojeny a dále umělecké vzdělávání. Samozřejmě nemalý význam mají i jiná členění kulturního sektoru. Evropská Komise člení kulturu v zásadě na kulturní sektor a kreativní sektor. Prvý tvoří oblast tradičního umění (výtvarné a interpretační umění, kulturní dědictví) a oblast kulturních průmyslů (film a video, televize a rozhlas, videohry, hudba, knihy a tisk), druhý – kreativní sektor tvoří oblast kreativních průmyslů (design, architektura a reklamní průmysl) a oblast příbuzných odvětví 8 (výroba PC, přehrávačů apod.). Jak dále uvidíme, toto členění má mimo jiné nemalý význam z pohledu uplatňování tržních vztahů v kultuře a v této souvislosti rozdílných ekonomických výsledků kulturních oblastí. V souvislosti s vymezením kultury z pohledu účelu či času hovoříme o druhém rozměru kultury - kulturním cyklu. Ten představuje souhrn fází či etap členících kulturu (resp. její oblasti) na tvorbu či produkci, uchovávání hodnot, šíření kulturních služeb a statků, obchod s nimi, vzdělávání a spotřebu kulturní produkce. Průřezový charakter pojetí kulturního cyklu svým způsobem sektor kultury jako takový překračuje a zasahuje také do jiných odvětví či sfér lidských aktivit (např. vzdělávání, obchod). Co se týče faktoru času, lze mezi kulturním cyklem a kulturními sférami (skupinami oblastí) nalézt určité styčné body. Zatímco cyklus lze připodobnit k momentálnímu řezu právě probíhajícími kulturními aktivitami, tak sféry člení kulturu z dlouhodobého pohledu. S určitou mírou zobecnění lze říci, že kulturní dědictví vychází z minulosti, živá tvorba produkující kulturní služby a statky spotřebovávané v daném čase a na daném místě se váže na přítomnost a média rozšiřující zmíněné služby a statky směřují do budoucnosti. Lze také říci, že výše uvedené čtyři sféry zároveň představují základní etapy kulturního cyklu (uchovávání kulturních hodnot, jejich tvorbu, šíření kulturních služeb a statků, umělecké vzdělávání a související správní činnosti). Jak ukázaly již výsledky prvého zpracování kulturního účtu za rok 2009, z ekonomického pohledu se vine silná dělicí čára mezi tzv. „tradičními“ a „novými“ kulturními obory či odvětvími. Mezi prvými lze uvést na čelném místě celou sféru kulturního dědictví a dále část živé originální umělecké tvory (divadlo, soubory, festivaly, výstavní sály a kulturní domy a režijní činnosti v kultuře). Tyto aktivity v zásadě nejsou finančně soběstačné a směřuje k nim 50 - 60 % veřejných výdajů na kulturu. Naopak tomu je v případě pořizování zvukových nahrávek, televizního a rozhlasového vysílání, výroby a distribuce audiovizuálních děl, tvorby videoher, architektonických, návrhářských a reklamních činností. K otázce členění sektoru kultury je třeba dodat, že může být různorodé. Pro jeho odpovídající postižení je podstatné získat potřebná data za co nejnižší části celku, kterým je kulturní sektor jako takový, tj. za jednotlivé oblasti či poskytovatele kulturních služeb. S jejich využitím lze uspokojit informační potřeby spojené s různým členěním kulturního sektoru. 1.2 Zdroje dat a související problémy K sestavení účtu kultury se využívají různorodá data z administrativních zdrojů i ze statistických zjišťování. Do prvé skupiny patří v prvé řadě údaje z veřejných rozpočtů (státní rozpočet a místní rozpočty). Také sem patří dostupné údaje na internetu, obsahující data o některých poskytovatelích kulturních služeb. Druhou skupinu tvoří zejména data získaná šetřením v domácnostech (cestou tzv. rodinných účtů) a dále statistickým zjišťováním přímo u kulturních institucí (pod označením KULT). Šetření v domácnostech provádí ČSÚ, který šetří také držitele licencí rozhlasového a televizního vysílání. Data od naprosté většiny dalších kulturních institucí (poskytovatelů) sbírá pomocí výše zmíněného šetření KULT (MK) NIPOS. Některá data (zejména 9 o zpravodajských agenturách, činnosti architektů, fotografické činnosti a činnosti reklamních agentur, maloobchodu atd. jsou získávána v rámci šetření tzv. podnikové statistiky ČSÚ (SBS). Ze statistického zjišťování tohoto úřadu (NI 1-01) jsou získávána také data o neziskových institucích (včetně organizací ochrany autorských práv). V referenčním roce 2014 byla v návaznosti na záměry Eurostatu a dle specifikace výrobků uměleckých řemesel provedené Národním ústavem lidové kultury zkvalitněna metodika kvantifikace obratu zahraničního obchodu s kulturními službami a statky. O rok později došlo k významnému posunu v souvislosti s využitím nového zdroje dat charakterizujícího celkový rozsah živé práce vynaložené v kulturních aktivitách a to jak v institucích s převažující kulturní činností, tak i mimo ně (Výběrové šetření pracovních sil). Pro potřeby sestavení účtu se dále využívají různé doplňkové zdroje informací. Některé údaje o zaměstnanosti lze čerpat ze statistiky práce a mezd a také z Registru ekonomickýcjh subjektů (počty pojištěnců). Uvedená zjišťování provádí ČSÚ, který také dodává makroekonomická data z národního účetnictví (zejména ve formě matice dodávek a užití). Údaje o archivech má k dispozici MV ČR, některé informace o kinech Unie filmových distributorů atd. Konečně informace o některých kulturních institucích a aktivitách nezahrnutých do pravidelných statistických šetření jsou zjišťována NIPOS u vybraných respondentů jednorázově formou tzv. doplňkových šetření (archivy, umělecká řemesla, amatérská divadla atd.). Nutno dodat, že se na mapě statistického sledování sektoru kultury najdou ještě “bílá místa”. Některé činnosti prozatím nejsou statistickým zjišťováním pokryty (např. archeologická naleziště), zatímco jiné jsou pokryty jen částečně (např. umělecká řemesla). Ani v případě zahrnutí daných kulturních aktivit do statistického zjišťování však není získání potřebných údajů snadné. Základní překážkou je vysoká míra neodpovědí (nonresponse) a to zejména v případě ekonomických údajů, které jsou pro sestavení kulturního účtu nezbytnou podmínkou. Získáním dat však nesnáze nekončí. Je třeba se vypořádat s problemy souvisejícími s klasifikacemi (NACE, COICOP, ISCO ). Údaje o kulturních činnostech jsou velmi často zahrnuty v agregovaných položkách s jinými aktivitami. V případech, kdy nejsou, bývá z úsporných důvodů výběrový soubor šetření nedostatečně velký na to, aby bylo možno získat a dopočítávat výsledky v potřebném jemném členění (např. na čtyři místa NACE). Jednou věcí je získat data (velmi často ne zcela úplná a „čistá“, popř. v jiném než potřebném členění) a druhou získat je v potřebném či přijatelném časovém termínu. Data o veřejných výdajích jsou k dispozici zhruba pět měsíců, údaje o výdajích domácností osm a o podnicích či neziskových institucích až třináct měsíců po referenčním období. Podobné to je s dopočtenými údaji sbíranými od kulturních institucí (poskytovatelů). Nejpozději jsou dosažitelná data ze systému národního účetnictví (více než rok po referenčním období), která jsou navíc postupně zpřesňována. V porovnání s koncem referenčního období (roku) jsou proto výsledky účtu kultury o cca 16 měsíců opožděny. 10 Samozřejmě nemalé rozdíly jsou i v kvalitě informací. Vysokou věrohodnost lze předpokládat u dat týkajících se veřejných výdajů na kulturu, která vycházejí z čerpání státního rozpočtu. Problematičtější v tomto směru jsou všechny údaje zjištěné statistickým šetřením, ať už v domácnostech (rodinné účty, výběrové šetření pracovních sil), tak zejména specializovanými zjišťováními v kulturních institucích (výběrová statistická šetření KULT prováděná NIPOS a ČSÚ), dalšími šetřeními ČSÚ v podnicích a šetřeními doplňkovými. Kvalita těchto dat je ovlivněna všemi problematickými okolnostmi, počínaje úplností základního souboru respondentů, metodami sestavení výběrového souboru, mírou neodpovědí, úrovní dopočtů apod. 2 Hospodaření kulturních institucí v roce 2015 2.1 Zdroje financování kultury Celková výše finančních zdrojů vstupujících do sektoru kultury dosáhla v roce 2015 více než 226,6 mld. Kč (viz tab. č. 1 v příloze). V porovnání s rokem předcházejícím to bylo o 0,8 mld. Kč (o téměř 0,4 %) více. Použitelnými zdroji se rozumí veškeré provozní příjmy (snížené o zaplacené daně), investiční dotace, přijaté úvěry a půjčky (bez splacených), dary apod. získané institucemi s převažujícími kulturními aktivitami během referenčního roku. Co se původu finančních zdrojů týče, největší část jich pochází z oblasti finančních a nefinančních podniků (dále také “podniky”), na druhém místě jsou domácnosti, na třetím veřejné rozpočty, dále neziskové instituce a na posledním místě je mezinárodní prostředí (uvedené pořadí se po řadu let nemění). V jednotlivých oblastech (odvětvích) kultury je obrázek podílů zdrojů financování poněkud odlišný. Zatímco v kulturním dědictví, interpretačním umění, uměleckém vzdělávání a v činnostech správního chrakteru jsou rozhodující veřejné rozpočty (se zhruba dvoutřetinovým podílem), v tržně orientovaných odvětvích (výtvarné umění, tisk, média, architektura, reklama) to jsou zdroje podniků a domácností. Jak ukazuje následující tabulka, v pětileté časové řadě (2010 - 2015) jsou patrné tendence růstu podílu domácností a zejména zahraničí na celkových zdrojích, stagnace podílu veřejných rozpočtů a naopak poklesu (či v posledním roce stagnace) podílu podniků. S ohledem na poměrně nízkou absolutní úroveň jsou výkyvy podílů ostatních zdrojů velmi vysoké. Podíl jednotlivých zdrojů na financování kultury (v %) Původ zdroje 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Index 2015/2010 v % Veřejné rozpočty 13,5 14,6 14,5 15,8 15,9 15,1 111,9 Domácnosti 16,8 17,2 19,3 19,5 20,2 19,8 117,9 Podniky 66,7 65,9 62,2 62,5 61,8 62,3 93,4 Neziskové instituce 2,8 1,2 3,2 1,1 1,1 1,6 57,1 Ostatní svět 0,2 1,1 0,8 1,1 1 1,2 600,0 11 Z veřejných rozpočtů bylo v roce 2015 věnováno na kulturu téměř 34,3 mld. Kč, tj. o 1 599 mil. Kč (o 4,5 %) méně než v roce předcházejícím. Tato částka představuje konsolidované provozní a investiční výdaje organizačních složek státu, územních samosprávných celků a státních mimorozpočtových fondů (fondu kultury a fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie) na bázi pokladního plnění. Z celkové výše výdajů bylo více než 28,2 mld. Kč určeno na provozní účely a necelých 6,1 mld. Kč na investice. Z pohledu úrovně veřejných zdrojů bylo nejvíce - jak provozních, tak i investičních prostředků - vydáno na kulturu z obecních a městských rozpočtů (téměř 49 %) a to zejména do oblasti kulturního dědictví, interpretačního umění a uměleckého vzdělávání. Celková finanční částka věnovaná kultuře v roce 2015 představovala 1,93 % veřejných rozpočtů. Nepřímou pomoc státu kultuře je nemožné kvantifikovat, mimo jiné i proto, že její část může přicházet i prostřednictvím výdajů domácností a podniků (snížení základu daně v případě daru kulturní instituci). Výdaje domácností na kulturu se v roce 2015 v porovnání s předcházejícím rokem mírně poklesly (o 1,5 %) a dosáhly 44,9 mld. Kč. Jejich váha v celkových finančních zdrojích kultury však v posledních pěti letech rostla (s výjimkou zahraničních zdrojů nejvíce). Výdaje domácností směřovaly zejména do sféry médií a tisku (televize, rozhlas, kino, knihy a tisk atd.) a to ve výši 31,4 mld. Kč, což představuje podíl téměř 70 %. Mnohem méně prostředků domácnosti vydaly v oblasti kulturního dědictví, živé umělecké tvorby (interpretační a výtvarné umění) a uměleckého vzdělávání (celkem 8,5 mld. Kč). Výdaje domácností na kulturu mají nejčastěji podobu vstupného, nákupu občerstvení a upomínkových předmětů, řemeslných výrobků, koncesionářských poplatků, jiných poplatků za služby, úhrad školného, zápisného a úhrad nákupů zboží kulturní povahy (knihy, časopisy, obrazy, starožitnosti atd.). Podíl výdajů domácností na kulturu na celkových čistých peněžních výdajích domácností dosáhl v roce 2015 zhruba 3,2 %. V rámci ostatních zdrojů financování kultury (65 % podíl na celkových zdrojích) mají nejvýznamnější postavení finanční a nefinanční podniky (141,1 mld. Kč), dále nevládní neziskové instituce (3,5 mld. Kč). Rostoucím zdrojem doplňkového charakteru byly prostředky ze zahraničí (2,7 mld. Kč). V porovnání s předcházejícím rokem byly ostatní zdroje o 3,1 mld. Kč (2,1 %) vyšší. Co se týče jejich rozdělení do jednotlivých oblastí, směřovaly ostatní zdroje zejména do reklamy (67,4 mld. Kč), médií (22,8 mld. Kč) a tisku (20,7 mld. Kč). Na druhé straně mnohem méně do oborů živé umělecké tvorby, ve kterých tradičně převažuje účast zdrojů veřejných. Mírné zvýšení celkových finančních zdrojů kultury má bezesporu souvislost s postupným návratem reálného ekonomického růstu počínajícím již v roce 2013. Rozdílná míra uplatnění zdrojů v jednotlivých kulturních oblastech je odrazem odlišné úrovně rozvoje tržních vztahů v kulturním sektoru. Zatímco se veřejné zdroje nejvíce 12 angažují v oblasti kulturního dědictví, uměleckého vzdělávání, interpretačního umění a správy, tak domácnosti a zejména podniky v oblastech tisku, audiovize, reklamy a archi- tektury. 2.2 Mikroekonomický pohled 2.2.1 Finanční hospodaření Tabulky č. 3 a 4 uvedené v příloze umožňují hodnotit základní ekonomické ukazatele z výkazů zisku a ztrát kulturních institucí získané zejména z ročních zjišťování podnikového charakteru (výkazy P 5 – 01, NI a KULT). Je třeba dodat, že podniky jsou v rámci těchto šetření zařazovány do jednotlivých odvětví či oborů dle zásady převažující části tržeb, a tak jejich veškeré tržby nutně nepocházejí z aktivit kulturního charakteru. Na druhé straně nejsou zahrnuty podniky, které mohou provozovat i kulturní činnosti, avšak převažující část jejich tržeb souvisí s aktivitami ne - kulturními. Cenou za úplnější pohled, který tak získáváme, je nižší přesnost (resp. „odvětvová“ jemnost či čistota) zjištěných dat. Jak ukazují tab. č. 3, 4 a 10 hospodaření sektoru kultury skončilo v roce 2015 kladným hospodářským výsledkem ve výši 16,6 mld. Kč. Tato částka zhruba odpovídá ziskové marži (zisk po zdanění dělený tržbami) ve výši 8,4 % (tj. o 1,5 p.b. více než v roce 2014). Také tento výsledek svědčí o tom, že ekonomické oživení patrné od roku 2014 neminulo ani kulturu. Hospodaření jednotlivých oblastí kultury a poskytovatelů kulturních služeb je tradičně velmi nevyrovnané. Zatímco v kulturním dědictví a částečně i v interpretačním umění bylo dosaženo nemalé ztráty (archivy, knihovny či festivaly), jiná odvětví byla naopak značně zisková (reklama, architektura, média, tisk). Podle stupně ekonomické soběstačnosti (relace mezi tržbami za vlastní výkony a celkovými výdaji) lze v rámci sektoru kultury odlišit dvě rozdílné sféry hospodaření. Do prvé patří oblasti tradičního umění orientované spíše na publikum a návštěvnost, pro které je nepostradatelná finanční podpora z veřejných zdrojů (kulturní dědictví, divadla, soubory, festivaly atd.) a do druhé – orientované na trh – lze zařadit sféru kreativních aktivit (reklama, architektura, design) a dále média a tisk. To je zřejmé i na úrovni stupně soběstačnosti (relace tržeb za vlastní výkony k celkovým výdajům), který při průměrné úrovni 87,9 % dosahuje v např. v tvorbě videoher 143 %, v designu 111,7 %. Na druhé straně v interpretačním umění pouze 36,6 %. 2.2.2 Spotřeba živé práce Kvantifikace rozsahu práce vstupující do kulturních aktivit je poměrně složitá. Pracovní zapojení má více forem a skutečností je, že relativně nejpřesněji je evidován rozsah práce zaměstnanců s pracovní smlouvou. Problematičtější je postižení prací na základě dohod, prací dobrovolníků a také zapojení OSVČ či podnikatelů a jejich rodinných příslušníků. Počínaje referenčním rokem 2015 je možné využít dvou rozdílných zdrojů dat. Spolu s klasickými statistickými šetřeními v kulturních institucích (KULT, SBS, NI a doplňková zjišťování) přichází nově v úvahu tzv. Výběrové šetření pracovních sil (dále také „VŠPS“), 13 které má – za cenu nižší přesnosti - širší záběr. Umožňuje tak postihnout různorodé pracovní zapojení v kulturních aktivitách, i mimo ně. Tabulka č. 7a obsahuje údaje o zaměstnanosti a mzdách v kultuře vycházející z klasických šetření podnikového charakteru. Podle jejích výsledků v kultuře v roce 2015 pracovalo více než 98 tis. pracovníků, z toho zhruba 89 tis zaměstnanců (přepočtený stav) a zbytek dobrovolníků bez nároku na odměnu. Nad tento počet lze zřejmě předpokládat dalších několik tisíc osob pracujících v resortu na základě dohod o pracovní činnosti či v postavení osoby samostatně výdělečně činné (jejich počet výše uvedená zjišťování nepostihují). Pokud bychom přepočetli výši vykázaných ostatních osobních výdajů a honorářů v kultuře pomocí průměrných mezd, dojdeme k počtu dalších cca 8 tis. pracovníků zapojených na základě dohod a autorských smluv. To je celkem cca 100 tis. osob pracujících v institucích s převažující kulturní činností (v přepočtu na plnou pracovní dobu). Průměrná hrubá měsíční mzda v kultuře v roce 2015 dosáhla 25 966 Kč. V porovnání s předcházejícím rokem se zvýšila o 1,5 % (reálně jen o 1,1%), avšak ve srovnání s průměrnou mzdou dosaženou v celé ekonomice (26 467 Kč) byla o 501 Kč (o 1,9 %) nižší. Zejména v případě kultury platí, že průměr (jako charakteristika celého souboru) má velmi nízkou vypovídací schopnost. Také do oblasti mezd se promítají podstatné rozdíly v úrovni hospodaření dvou odlišných sfér sektoru kultury - tradičních odvětví na straně jedné - a médií, tisku a kreativních oborů na straně druhé (viz tab. č. 10). Zatímco v sektoru klasických kulturních odvětví průměrná měsíční mzda mírně přesáhla 20 tis. Kč, tak v kulturních průmyslech (tisk, audiovideo) to bylo více než 31 tis. Kč. Celkově platí, že více než 70 % zaměstnanců v sektoru kultury pracuje v odvětvích s nižší než celostátní průměrnou mzdou (tab. č. 7 a). Výběrové šetření pracovních sil prováděné ČSÚ rozšiřuje pohled na spotřebu živé práce vynaložené v kulturních aktivitách o instituce s převažující jinou než kulturní činností a dále o zapojení podnikatelů, popř. jejich rodinných příslušníků (viz tab. č. 7 b). Určité omezení spočívá ve skutečnosti, že neposkytuje údaje o finančních nákladech vynaložené práce a o počtu dobrovolných pracovníků. Celkový rozsah pracovního zapojení v kulturních aktivitách (včetně institucí ne – kulturního zaměření) představoval - dle výše uvedeného zdroje dat – téměř 211 tis. pracujících osob. Z tohoto počtu bylo necelých 76 tis. podnikatelů. Ze zbývajícího počtu 134,8 tis. osob bylo 112,5 tis. osob zaměstnáno na plný pracovní úvazek a 22,3 tis. osob na úvazek částečný či formou dohody o pracovní činnosti (popř. dohody o provední práce), nebo pracovali jako pomáhající rodinní příslušníci. Výsledky uvedeného šetření umožňují kvantifikovat spotřebu živé práce v členění na instituce (právnické či fyzické osoby) s kulturní a s ne – kulturní převažující činností. Z celkového počtu téměř 211 tis. pracujících osob jich v jiných než kulturních institucích pracovalo 37,5 tis., tj necelých 18 %. Ze zbývajícího počtu 173,1 tis. pracovníků kulturních institucí bylo aktivních 89 tis. (51,4%) v povoláních kuturního charakteru (např. jako zpěváci, herci či designéři) a 84,1 tis. (48,6 %) v povoláních ne - kulturního zaměření (administrativa, účetnictví, IT profese atd.). Jak je zřejmé, kulturní činnosti (povolání) nejsou zvlášť silně centralizovány do kulturního sektoru, resp. institucí, jejichž větší část příjmů je generována kulturními aktivitami. 14 Z celkového počtu těch, jejichž náplň práce má kulturní obsah (126,6 tis. osob) jich patří do kulturního sektru zhruba 70 %. Přepočtený počet zaměstnanců kulturního sektoru představuje 2,3 % z počtu zaměstnanců pracujících v celé ekonomice (měřeno mzdovými náklady by byla váha kuturního sektoru mírně nižší - 2,2 %). Pokud bychom k institucím s převažující kulturní činností připočetli i zaměstnance kuturních profesí mimo kuturní sektor (z výsledků VŠPS), došli bychom k podílu 2,9 %. Konečně po započtení všech osob pracujících jak na plný pracovní úvazek či na základě dohod, tak i dobrovolníků a podnikatelů by dosáhl podíl kulturních aktivit v ekonomice téměř 4,4 %. 2.2.3 Investice V provnání s rokem 2014 se objem investičních výdajů zvýšil o 12,5 % (o 1,5 mld. Kč). Rozdílné ekonomické podmínky a výsledky kulturních institucí mají svůj odraz také v investiční aktivitě. Při průměrné intenzitě investic v přepočtu 152 tis. Kč na zaměstnance v celém kulturním sektoru, to bylo v oborech tradičního umění jen 95,9 tis. Kč, v kreativních průmyslech 196,9 tis. Kč a v kulturních průmyslech (tisk a média) až 205,6 tis. Kč (viz tab. č. 10). Intenzita investic se v porovnání s rokem 2014 zvýšila nejvíce v tradičních kulturních odvětvích (o 1,6 %), v menší míře také v kulturních průmyslech, naopak poklesla v kreativních průmyslech. Co se týče zdrojového krytí investičních výdajů, veřejné finanční zdroje se na něm podílely zhruba ze 45 % (v oblasti kulturního dědictví to bylo 58 %), zahraniční zdroje z 5 % a vlastní popř. jiné ze zbývajících téměř 50 %. V porovnání s rokem 2014 se podíl veřejných zdrojů téměř o 3 p.b. snížil, podíl zahraničních zdrojů se naopak o více než 4 p.b. zvýšil (viz tab. č. 8). 2.2.4 Zahraniční obchod Pohled na hospodaření sektoru lze částečně doplnit daty o vývozu a dovozu kulturního zboží a služeb (viz tab. č. 9). V zahraničním obchodu se zbožím a službami kulturního charakteru bylo dosaženo – podobně jako v předcházejících letech – kladného salda (2,1 mld. Kč). V porovnání s rokem 2014 se kladný přebytek obchodní výměny snížil o 40% (1,4 mld. Kč), zejména pak v důsledku slabších výsledků v oblasti interpretačního umění, audiovizuální a interaktivní techniky a reklamy. Z územního pohledu mělo na snížení aktivního salda nemalý vliv zvýšení dovozu z mimoevropských teritorií. K věrohodnosti výše uvedených výsledků je však třeba dodat, že uvedené údaje neodrážejí celý rozsah obchodní výměny v oblasti kultury (příslušná šetření jsou výběrová). Případné porovnání s léty předcházejícími roku 2014 je ztíženo navíc tím, že metodika propočtu ukazatelů zahraničního obchodu byla v roce 2014 aktualizována v návaznosti na záměry Eurostatu v této oblasti a dále podle specifikace výrobků uměleckých řemesel provedené Národním ústavem lidové kultury. 15 2.3 Makroekonomický pohled Charakteristiku úrovně hospodaření kultury, jako celku i jejích jednotlivých částí, zcela přirozeně provází otázka místa a váhy tohoto sektoru v ekonomice. Při hledání odpovědi je třeba využít údajů a metod národního účetnictví. S ohledem na disponibilní data o sektoru kultury se jeví jako nejvhodnější pro vyčíslení makroekonomických ukazatelů výrobní (odvětvová) metoda výpočtu hrubého domácího produktu (HDP). Podle ní se tento ukazatel rovná součtu hrubé přidané hodnoty zjištěné odpočtem mezispotřeby od hodnoty produkce (HPH) a čistých daní, tj. daní z daného odvětví snížených o dotace poskytnuté tomuto odvětví. Vstupní data do propočtu by měla vycházet z údajů národního účetnictví, zejména pak z tabulek dodávek a užití. Tyto údaje představují svým způsobem optimální informační soustavu co do své komplexnosti, konzistence a mezinárodní srovnatelnosti. Uvedené přednosti jsou však vykoupeny vysokou pracností a z pohledu uživatelů dat dlouhou dobou čekání na (postupně upřesňované) výsledky. Nutno dodat, že na základě těchto údajů lze makroekonomické ukazatele sektoru kultury spíše odhadovat než přesně kalkulovat. Je tomu tak zejména pro – z našeho pohledu nevhodné členění dat v tabulkách dodávek a užití pouze do úrovně oddílů (na 2 místa NACE), zatímco jsou kulturní aktivity často až na úrovni tříd (4 místa NACE). Jedním příkladem za všechny mohou být architektonické činnosti v tabulkách dodávek a užití, které zahrnují celý oddíl 71 CZ-NACE. Za součást kulturního sektoru je však považována pouze třída 71.11. Data odpovídající kulturním aktivitám je nutno získávat složitým postupem s využitím znalosti různých vztahů – např. v úrovni produktivity práce mezi třídami či podílu spotřeby materiálu, energie a služeb na výnosech atd. - mezi údaji zjištěnými v rámci statistických šetření (podniková šetření, KULT, NI). Z předběžných údajů obsažených v tabulkách dodávek a užití byla propočtena váha kulturního sektoru na celkové produkci ČR v roce 2014 v rozsahu 1,97 % (201,2 mld. Kč) a na hrubé přidané hodnotě v úrovni 2,17 % (83,5 mld. Kč). Pomocí upřesněných údajů lze tato data poopravit. Podíl kulturního sektoru na celkové produkci lze odhadovat na 2,01 % (204,4 mld. Kč), jeho podíl na HPH ve výši 2,1 % (82 mld. Kč) a na HDP v úrovni 1,35 % (58,1 mld. Kč). Poměrně nižší objem HDP v porovnání s HPH je dán relativně nízkou úrovní daní vztahujících se ke kulturnímu sektoru a naopak vysokou částkou přijatých provozních dotací. Z předběžných dat lze za rok 2015 předpokládat (odhadovat), že objem produkce v kulturním sektoru dosáhl 213 mld. Kč (2,01 % na celostátní produkci) a úroveň HPH 87,4 mld. Kč (tj. 2,13 % z celkové HPH vytvořené v ekonomice). Objem HDP vytvořeného v kultuře lze odhadovat v úrovni 65,6 mld. Kč (1,44 % z celkového HDP). Výchozí předběžné údaje budou dale zpřesňovány a výše uvedený odhad zřejmě mírně pozmění. Nicméně, tato předběžná data nasvědčují tomu, že v rámci růstu celé ekonomiky v roce 2015 se zvýšila i ekonomická výkonnost a efektivnost subjektů v kultuře. Výrazný nárůst produkce mezi leta 2014 a 2015, doprovázený mírnějším zvýšením mezispotřeby, vedl k celkovému zvýšení hrubé přidané hodnoty a hrubého domácího produktu. 16 3 Závěr Nutno dodat, že ač se kulturní účet za období roku 2015 zpracovává již po sedmé, lze považovat ověření metodických přístupů za téměř stejně významné jako hledání věcných výsledků. S ohledem na rozšíření sektoru kultury, jeho úplnějšího postižení statistickým zjišťováním i částečné uplatnění pozměněných metodických přístupů, jsme stále v období zdokonalování časové řady kulturního účtu, což ovlivňuje věrohodnost porovnávání a hodnocení dynamiky vývoje jednotlivých ukazatelů. Bez ohledu na tuto skutečnost však i toto zpracování kulturního účtu ukázalo, že některé významné poznatky o kulturním sektoru se každoročně v zásadě potvrzují (např. ekonomické postavení jednotlivých oblastí v rámci sektoru, počty zaměstnanců, úroveň investic atd.). Základní otázkou, na kterou by měl dát účet kultury odpověď, je původ, rozsah a užití finančních zdrojů v sektoru kultury. Z administrativních dat bylo zjištěno, že veřejný sektor se podílí na příjmech kulturních institucí částkou 34,3 mld. Kč (tj. 15,1 %) s tím, že tyto prostředky plynou zejména do oblasti kulturního dědictví, živé umělecké tvorby a do uměleckého vzdělávání. Podle šetření v domácnostech dosáhly výdaje směřující z rodinných rozpočtů do kultury, zejména do oblasti médií a živé tvorby, 44,9 mld. Kč (tj. 19,8 % celkových zdrojů). Oproti poklesu veřejných zdrojů a výdajů domácností na kulturu se zdroje vytvořené v podnicích (141,1 mld. Kč, tj. 62,3 % z celkových zdrojů), neziskových institucích (3,5 mld. Kč) a zdroje pocházející ze zahraničí (2,7 mld. Kč) v porovnání s rokem 2014 zvýšily. Celkové finanční zdroje uplatněné v kulturních institucích tak celkově o 0,4 % (o 0,8 mld. Kč) meziročně vzrostly. Příznivější hospodářské podmínky let 2014 – 2015 v porovnání s předcházejícím obdobím rokem přispěly k nárůstu disponibilních finančních zdrojů (provozního i investičního charakteru) v kuturním sektoru celkově o 7,3 mld. Kč (tj. o více než 3,3 %). Skutečností však je, že v porovnání s rokem 2014 se v roce 2015 tempo růstu finančních zdrojů snížilo. Dále se potvrzuje, že se jednotlivé kulturní oblasti významně liší stupněm uplatnění tržních principů a v této souvislosti také úrovní hospodaření, s tím související výší průměrných mezd, investiční aktivitou atd. Případné prohlubování této diferenciace bude zřejmě záviset na technickém rozvoji na straně jedné a rozsahem podpory neziskových aktivit (kulturní dědictví a část živé tvorby) z veřejných zdrojů na straně druhé. Problematické ekonomické výsledky výše jmenovaných kulturních oblastí by bylo možné přisuzovat i omezeným možnostem finančních ukazatelů pro vyjádření rozsahu a kvality výkonu některých činností (např. péče o kulturní dědictví, vzdělávací činnost kulturních institucí, působení kultury a jejích hodnot na jedince i společnost). V této souvislosti je proto na místě doplnit ekonomické ukazatele naturálními, z nichž se jako nejvhodnější pro svou komplexnost jeví ukazatel počtu návštěvníků. Nutno dodat, že celková návštěvnost kulturních institucí se v porovnání s rokem 2014 zvýšila o 2,6 % (viz tab. č. 13). Zvýšení návštěvnosti se týkalo většiny významných poskytovatelů služeb tradiční kultury. Lepší hospodářské výsledky v porovnání s předcházejícím rokem dokládá vyšší tvorba zisku (zvýšení ze 14,7 mld. Kč na 16,6 mld. Kč (o 13 %) a ziskové marže (z 6,9 % na 8,4 %, tj. o 1,5 proc. bodu – viz tab.č. 3 a 10). Také meziroční tempo růstu těchto ukazatelů bylo o poznání nižší než v roce 2014. 17 V makroukazatelích se porovnání se zpřesněnými údaji za rok 2014 jeví také příznivě. Při rychlejším růstu produkce (o 4,2 %) se mírněji zvýšila mezispotřeba (o 2,6%) a hrubá přidaná hodnota tak vzrostla o 6,6%. Ještě vyšší byl meziroční přírůstek HDP (viz tab. č. 11). Jak se ukazuje, váha či podíl sektoru kultury na ekonomice jako celku v několika významných ukazatelích osciluje (v poměrně širokém rozmezí) od 1,4 do 4,4 %. Veřejné zdroje věnované kultuře představují 1,93 % celkových konsolidovaných výdajů veřejných rozpočtů a podíl výdajů domácností na kulturu k celkovým výdajům domácností dosahuje 3,2 %. Rozsah vynaložené živé práce v kultuře lze uvažovat v rozmezí od 2,2 % (měřeno mzdovými náklady) až po 4,4 % (měřeno počtem všech osob pracujících v kulturních institucích a činnostech). Konečně předběžně odhadovaný podíl hrubé přidané hodnoty a produkce v kultuře mírně přesahuje dvouprocentní úroveň (2,13 % a 2,01 %), zatímco podíl odhadované úrovně hrubého domácího produktu kultury svou výší tuto úroveň nedosahuje (1,44 % celostátního ukazatele). Jak je zřejmé z porovnání podílu kultury na ukazatelích vstupů (rozsahu živé práce) a výstupů (HPH a HDP), tento sektor v úrovni produktivity za ostatními odvětvími zaostává. Pokud bychom však přidali na pomyslnou misku vah neměřitelnou část výkonů a společenského dosahu sektoru kultury, byl by jeho podíl jistě mnohem vyšší. To, co nelze finančně vyjádřit je však mimo naše možnosti. Je třeba se zabývat tím, co dokážeme ovlivnit a provádět žádoucí změny - zejména v oblasti statistických zjišťování – která nám umožní postupně zvyšovat rozsah kulturních aktivit zahrnutých do satelitního kulturního účtu a naopak snižovat stupeň jeho nepřesnosti. 19 4 Použité zdroje a literatura 1. Systém účtů kultury. Praha: NIPOS, 2011 a 2014. 2. Výsledky účtu kultury ČR za rok 2009 - 2014. Praha: NIPOS, 2011 – 2016. 3. ESSnet on Culture statistics 2009 – 2011, Task Force 1: Framework and definitions (Final Report 2011) 4. National report on public expenditure. Eries, 2004. 5. The Economy of Culture. Studie KEA European Affairs pro Evropskou komisi, (2006). 6. Statistická zjišťování ČSÚ a NIPOS a administrativní zdroje dat MF, MV, ČSSZ a Unie filmových distributorů a různá doplňková zjišťování provedená NIPOS. 7. Tabulky dodávek a užití ČSÚ za rok 2014 a 2015. 8. Klasifikace ekonomických činností (CZ- NACE). Praha: ČSÚ, 2008. 21 5 Tabulková příloha Tabulka 1 Zdroje financování kultury podle kulturních oblastí v roce 2015.........................................................................23 Tabulka 2 Umístění finančních zdrojů podle kulturních oblastí a poskytovatelů kulturních služeb v roce 2015..................25 Tabulka 3 Příjmy a výdaje kulturních institucí podle kulturních oblastí v roce 2015............................................................27 Tabulka 4 Příjmy a výdaje kulturních institucí podle poskytovatelů kulturních služeb v roce 2015 .....................................29 Tabulka 5 Makroekonomické ukazatele podle kulturních oblastí v roce 2015 (odhad) .......................................................31 Tabulka 6 Vybrané ukazatele v trojsektorovém členění kultury za rok 2015 (sl. 3 - 5 odhad).............................................33 Tabulka 7a Zaměstnanost a mzdy v kultuře v roce 2015......................................................................................................35 Tabulka 7b Zaměstnanost v kultuře podle kulturních oblastí v roce 2015 (s využitím Výběrového šetření pracovních sil)...37 Tabulka 8 Zdroje a rozsah investic kulturního sektoru v roce 2015 ....................................................................................39 Tabulka 9 Zahraniční obchod se zbožím a službami kulturního sektoru v roce 2015 .........................................................41 Tabulka 10 Analytická tabulka základních ukazatelů sektoru kultury za rok 2015 ................................................................43 Tabulka 11 Časové řady vybraných ukazatelů sektoru kultury za léta 2010 – 15.................................................................45 Tabulka 12 Počet vybraných poskytovatelů kulturních služeb v roce 2015...........................................................................47 Tabulka 13 Relativní vyjádření výkonu poskytovatelů kulturních služeb v natur. ukazatelích v roce 2015 ...........................49 Poznámka: - ležatá čárka na místě čísla značí, že se jev nevyskytoval . tečka na místě čísla značí, že údaj není k dispozici nebo je nespolehlivý x ležatý křížek na místě čísla značí, že zápis není možný z logických důvodů 0 nula se používá pro označení číselných údajů menších než polovina zvolené měřící jednotky i.d. individuální data 23 Tabulka 1 Zdroje financování kultury podle kulturních oblastí v roce 2015 v tis. Kč OBLAST Ústřední vládní instituce Místní vládní instituce Veřejný sektor celkem Přímé výdaje domácností Nefinanční a finanční podniky 1) Nevládní neziskové instituce 1) Soukromý sektor celkem Evropské strukturální fondy Jiné mezinárodní instituce Ostatní svět celkem ZDROJE CELKEM Kulturní dědictví 4 838 821 7 645 733 12 484 554 2 757 748 3 313 711 379 850 6 451 309 483 887 16 754 500 641 19 436 504 Interpretační umění 1 064 217 3 360 842 4 425 059 2 519 491 4 527 542 231 018 7 278 051 244 133 23 273 267 406 11 970 516 Výtvarné umění 38 279 36 623 74 902 2 222 346 5 678 999 104 296 8 005 641 26 963 6 525 33 488 8 114 031 Periodický a neperiodický tisk 34 390 17 344 51 734 11 837 368 20 738 105 . 32 575 473 10 223 - 10 223 32 637 430 Audiovizuální a interaktivní média 643 603 778 316 1 421 919 19 565 503 18 516 011 2 353 214 40 434 728 49 477 1 853 975 1 903 452 43 760 099 Architektura . . . 136 524 20 781 136 262 20 917 922 23 735 - 23 735 20 941 657 Reklama . . . 110 981 67 350 304 . 67 461 285 - - - 67 461 285 Umělecké vzdělávání 14 508 7 608 079 7 622 587 1 012 500 . . 1 012 500 6 601 - 6 601 8 641 688 Správa a podpora kulturní činnosti 1 768 032 17 655 1 785 687 70 010 243 025 476 722 789 757 637 - 637 2 576 081 Neznámá oblast 336 669 6 078 478 6 415 147 4 653 692 - - 4 653 692 - - - 11 068 839 CELKEM 8 738 519 25 543 070 34 281 589 44 886 163 141 148 833 3 545 362 189 580 358 845 656 1 900 527 2 746 183 226 608 130 1) Celkové příjmy jsou sníženy o příjmy z veřejného sektoru, domácností, mezinárodního prostředí, zaplacené daně a zvýšeny (sníženy) o změnu stavu úvěrů apod. 25 Tabulka 2 Umístění finančních zdrojů podle kulturních oblastí a poskytovatelů kulturních služeb v roce 2015 v tis. Kč OBLAST Historické památky Muzeum agalerie Archívy Knihovny Divadla Hudebnísoubory Kulturnídomy Výstavnísály Rozhlas Televize Školyuměl. vzděl. Org.ochrany autor.práv Ostatníposkyto- vatelé CELKEM Kulturní dědictví 3 145 595 6 340 855 1 558 523 3 238 178 x x x x x x x x 5 153 353 19 436 504 Interpretační umění x x x x 5 342 767 1 306 520 3 327 803 x x x x x 1 993 426 11 970 516 Výtvarné umění x x x x x x x 613 943 x x x x 7 500 088 8 114 031 Audiovizuální a interaktivní média x x x x x x x x 4 944 879 20 255 581 x x 18 559 639 43 760 099 Umělecké vzdělávání x x x x x x x x x x 821 151 x 7 820 537 8 641 688 Správa a podpora kulturní činnosti x x x x x x x x x x x 507 620 2 068 461 2 576 081 Neznámá oblast x x x x x x x x x x x x 132 109 211 132 109 211 CELKEM 3 145 595 6 340 855 1 558 523 3 238 178 5 342 767 1 306 520 3 327 803 613 943 4 944 879 20 255 581 821 151 507 620 175 204 715 226 608 130 27 Tabulka 3 Příjmy a výdaje kulturních institucí podle kulturních oblastí v roce 2015 v tis. Kč O B L A S T Příjmy (výnosy) celkem z toho: tržby za vlastní výkony Výdaje (náklady) celkem v tom Rozdíl příjmů (výnosů) a výdajů (nákladů) spotřeba materiálu, energie, zboží a služeb Osobní náklady Ostatní výdaje (náklady) Kulturní dědictví 18 604 654 9 326 215 18 527 856 5 616 822 6 663 541 6 247 493 76 798 Interpretační umění 11 537 870 4 211 774 11 514 338 4 865 541 5 100 717 1 548 080 23 532 Výtvarné umění 8 419 212 7 631 985 7 097 923 4 376 742 1 008 877 1 712 304 1 321 289 Periodický a neperiodický tisk 40 937 888 34 723 123 35 993 541 17 222 204 10 280 687 8 490 650 4 944 347 Audiovizuální a interaktivní média 46 133 754 34 589 123 42 811 729 27 386 477 6 621 300 8 803 952 3 322 025 Architektura 21 493 562 20 813 473 18 904 830 13 151 496 3 077 454 2 675 880 2 588 732 Reklama 68 039 997 64 592 374 63 842 501 42 862 427 6 248 859 14 731 215 4 197 496 Umělecké vzdělávání 785 960 533 322 671 885 312 909 274 572 84 404 114 075 Správa a podpora kulturní činnosti 2 495 259 993 854 2 481 145 918 906 1 173 890 388 349 14 114 CELKEM 218 448 156 177 415 243 201 845 748 116 713 524 40 449 897 44 682 327 16 602 408 29 Tabulka 4 Příjmy a výdaje kulturních institucí podle poskytovatelů kulturních služeb v roce 2015 v tis. Kč POSKYTOVATEL Příjmy (výnosy) celkem z toho: tržby za vlastní výkony Výdaje (náklady) celkem v tom Rozdíl příjmů (výnosů) a výdajů (nákladů) spotřeba materiálu, energie, zboží a služeb Osobní náklady ostatní výdaje (náklady) Historické památky 2 606 082 1 706 127 2 513 870 926 063 814 156 773 651 92 212 Muzea a galerie 5 272 367 1 120 333 5 107 909 1 754 002 2 375 763 978 144 164 458 Archivy 1 558 523 472 410 2 070 678 822 452 1 135 703 112 523 -512 155 Knihovny 3 282 897 285 838 3 373 191 1 112 651 1 934 637 325 903 -90 294 Divadla 5 217 708 1 875 747 5 220 855 1 639 927 2 613 866 967 062 -3 147 Hudební soubory 1 307 471 540 050 1 239 499 413 561 759 709 66 229 67 972 Festivaly 1 223 811 484 146 1 298 414 822 121 404 872 71 421 -74 603 Kulturní domy 2 985 380 1 031 375 2 955 047 1 488 324 1 079 542 387 181 30 333 Výstavní sály 600 561 212 820 625 567 329 098 221 546 74 923 -25 006 Rozhlas 5 565 344 2 593 221 4 287 031 1 965 958 1 664 816 656 257 1 278 313 Televize 20 764 593 13 380 108 20 312 646 13 137 044 3 819 538 3 356 064 451 947 Ostatní poskytovatelé 168 063 419 153 713 068 152 841 041 92 302 323 23 625 749 36 912 969 15 222 378 CELKEM 218 448 156 177 415 243 201 845 748 116 713 524 40 449 897 44 682 327 16 602 408 31 Tabulka 5 Makroekonomické ukazatele podle kulturních oblastí v roce 2015 (odhad) v tis. Kč b.c. O B L A S T Produkce v základních cenách Mezispotřeba v kupních cenách Hrubá přidaná hodnota Podíl jednotlivých oblastí na celkové hrubé přidané hodnotě v % Kulturní dědictví 14 342 225 5 501 418 8 840 806 10,1 Interpretační umění 13 864 935 6 538 404 7 326 531 8,4 Výtvarné umění 9 693 964 6 141 150 3 552 815 4,1 Periodický a neperiodický tisk 33 742 179 18 937 210 14 804 969 16,9 Audiovizuální a interaktivní média 49 791 091 28 234 341 21 556 750 24,7 Architektura 20 963 394 13 526 917 7 436 477 8,5 Reklama 58 994 451 43 706 260 15 288 191 17,5 Umělecké vzdělávání 7 882 041 1 805 770 6 076 270 7,0 Správa a podpora kulturní činnosti 3 752 286 1 221 269 2 531 017 2,9 CELKEM 213 026 566 125 612 739 87 413 826 100,0 33 1) odhad na základě vlastních propočtů z údajů národního účetnictví 3) údaje za maloobchod se vztahují jen ke sloupcům 1 až 6 2) za rozhlasové a televizní vysílání jsou k dispozici pouze individuální data, která nelze zveřejnit 4) bez designu a uměleckých řemesel Tabulka 6 Vybrané ukazatele v trojsektorovém členění kultury za rok 2015 (sl. 3 - 5 odhad) v tis. Kč SEKTOR OBLAST PŘÍJMY (VÝNOSY) CELKEM VÝDAJE (NÁKLADY) CELKEM HODNOTA PRODUKCE (v mil. Kč)1) MEZI- SPOTŘEBA (v mil. Kč)1) HRUBÁ PŘIDANÁ HODNOTA (v mil. Kč)1) POČET ZAMĚSTN. (PŘEPOČ.) v os. VÝDAJE NA INVESTICE EXPORT ZBOŽÍ A SLUŽEB 2) IMPORT ZBOŽÍ A SLUŽEB POČET PRÁVNICKÝCH A FYZICKÝCH OSOB NACE a b 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 KULTURNÍSEKTOR Kulturní dědictví 18 604 655 18 527 856 14 342 5 501 8 841 18 951 2 761 596 386 948 641 559 10 523 91.01, 02, 03, 47.78, 79 3) Scénická umění 11 537 870 11 514 338 13 865 6 538 7 327 14 787 443 953 1 120 968 1 196 521 6 820 90.01,02,04 Výtvarná umění 4) 5 103 663 4 322 714 5 876 3 681 2 195 1 865 362 300 598 759 626 492 8 963 74.20,90.03 Kulturní a umělecké vzdělávání 785 960 671 885 7 882 1 806 6 076 599 23 622 . . 1 050 85.52 Umělecká řemesla 496 910 446 770 573 316 257 1 301 6 377 1 177 107 2 210 505 976 odd.14,15,16,23,25,31, 32,43 (část) Sektor celkem 36 529 058 35 483 563 42 538 17 842 24 696 37 503 3 597 848 3 283 782 4 675 077 28 332 – KULTURNÍPRŮMYSLY Film a video 16 334 622 15 679 185 17 626 10 952 6 674 1 444 2 139 648 3 765 079 1 955 951 1 541 59.11,12,13,14, 77.22, 47.63 (část) 3) Hudba 1 953 812 1 627 851 2 111 1 104 1 007 248 63 169 5 213 737 4 427 356 2 245 59.20, 47.63 (část) 3) Rozhlas 5 565 344 4 287 031 6 004 2 027 3 977 2 195 108 262 i.d. 12 339 72 60.10 Televize 20 764 593 20 312 646 22 411 13 792 8 619 4 804 2 583 649 i.d. 556 087 116 60.20 Knihy a tisk 40 937 888 35 993 540 33 742 18 937 14 805 20 339 965 974 9 254 460 9 972 472 38 812 58.11,13,14,63.91,74.3 0,47.61,62 3) Videohry 1 515 382 905 017 1 639 359 1 280 334 175 739 . . 35 58.21 Sektor celkem 87 071 641 78 805 270 83 533 47 171 36 362 29 364 6 036 441 18 337 475 16 924 205 42 821 – KREATIVNÍ PRŮMYSLY Architektura 21 493 562 18 904 830 20 964 13 528 7 436 6 734 735 215 1 024 328 137 373 10 529 71.11 Reklama 68 039 997 63 842 501 58 995 43 707 15 288 12 237 3 037 844 10 482 753 9 283 539 12 725 73.11 Design 2 818 639 2 328 439 3 245 2 144 1 101 707 100 910 529 820 578 020 2 645 74.10 Sektor celkem 92 352 198 85 075 770 83 204 59 379 23 825 19 678 3 873 969 12 036 901 9 998 932 25 899 – Správa a podpora kulturní činnosti 2 495 259 2 481 145 3 752 1 221 2 531 2 785 69 997 . . 180 84.11, 12 (část), 94.99.2 KULTURA CELKEM 218 448 156 201 845 748 213 027 125 613 87 414 89 330 13 578 255 33 658 158 31 598 214 97 232 – 35 Tabulka 7a Zaměstnanost a mzdy v kultuře v roce 2015 POSKYTOVATEL Povolání kulturního charakteru prováděné v organizaci s převa- žující kulturní činností Povolání "ne-kulturního" charakteru prováděné v organizaci s převažující kulturní činností Povolání kulturního charakteru prováděné v organizaci s převažující jinou než kulturní činností Dobrovolníci Neznámý charakter povolání CELKEM Počet zaměstnanců celkem Mzdy v tis. Kč Průměrná mzda v Kč Historická památka 417 . . 1 017 1 687 2 104 546 384 21 641 Muzeum a galerie 2 977 . . 1 622 3 390 6 367 1 639 642 21 460 Archiv . . . . 2 318 2 318 823 338 29 599 Knihovna 4 627 . . . 839 5 466 1 343 950 20 490 Divadlo 3 534 . . 4 602 3 703 7 237 1 839 866 21 186 Kulturní dům 1 638 . . 1 730 1 583 3 221 713 385 18 457 Nakladatelství/ vydavatelství 6 750 . . . 8 699 15 449 5 122 810 27 633 Film a video . . . . 1 444 1 444 498 007 28 740 Rozhlas 948 . . . 1 247 2 195 1 138 294 43 215 Televize 3 719 . . . 1 086 4 805 2 766 011 47 971 Organizace ochrany autorských práv a podpora kulturní činnosti . . . . 339 339 126 000 30 973 Ostatní poskytovatelé . . . . 38 385 38 385 11 277 050 24 482 CELKEM 24 610 . . 8 971 64 720 89 330 27 834 737 25 966 37 Tabulka 7b Zaměstnanost v kultuře podle kulturních oblastí v roce 2015 (s využitím Výběrového šetření pracovních sil) O B L A S T Povolání kulturního charakteru prováděné v organizaci s převažující kulturní činností Povolání „ne-kulturního“charakteru prováděné v organizaci s převažující kulturní činností Povolání kulturního charakteru prováděné v organizaci s převažující jinou než kulturní činností 1) Počet pracujících osob celkem 2) z toho podnikatelé zaměstnanci na základě pracovní smlouvy či dohody z toho zaměstnanci na plný úvazek Kulturní dědictví 8 546 12 070 . 20 616 3 197 17 417 13 363 Interpretační umění 11 776 6 035 . 17 811 5 528 12 066 10 405 Výtvarné umění 20 197 2 229 . 22 426 16 103 6 047 5 296 Periodický a neperiodický tisk 13 773 15 182 . 28 955 11 067 17 485 15 133 Audiovizuální a interaktivní média 11 649 6 080 . 17 729 4 823 12 748 10 715 Architektura 5 622 16 520 . 22 142 14 138 7 852 7 299 Reklama 7 065 23 659 . 30 724 12 442 17 833 14 419 Umělecké vzdělávání 10 402 2 292 . 12 694 1 136 11 558 8 094 Správa a podpora kulturní činnosti 3) . . . . . . . Nezařazeno do žádné oblasti . . 37 562 37 562 7 445 29 840 27 742 CELKEM 89 030 84 067 37 562 210 659 75 879 132 846 112 466 1) Část vybraných povolání se prolíná různými kulturními oblastmi a není proto možné s jistotou určit, do které oblasti spadají (např. herci mohou spadat jak do oblasti interpretačního umění v rámci svých divadelních aktivit, tak do oblasti audiovizuálních a interaktivních médií v rámci aktivit spojených s filmem či do oblasti reklamy). Proto nejsou kulturní povolání mimo kulturní organizace zařazena do konkrétní oblasti a jsou analyzována pouze jako celek. 2) Počet pracujících osob zahrnuje zaměstnance (na základě pracovní smlouvy či dohody), podnikatele (se zaměstnanci či bez zaměstnanců) a pomáhající rodinné příslušníky. Pomáhající rodinní příslušníci nejsou zahrnuti v podrobnějším členění. 3) Údaje o zaměstnanosti v rámci správních činností spojených s kulturou a činností organizací na podporu kultury nelze v čtyřmístném členění NACE z Výběrového šetření pracovních sil získat. 39 Tabulka 8 Zdroje a rozsah investic kulturního sektoru v roce 2015 v tis. Kč POSKYTOVATEL Investice v kulturním sektoru Zdroje investic Z celkových investic státní ze zahraničí z toho: EU vlastní a jiné hmotný majetek nehmotný majetek Historická památka 735 666 169 278 306 288 306 237 260 100 710 292 25 374 Muzeum a galerie 1 208 945 937 985 95 393 95 393 175 567 1 190 922 18 023 Archiv 468 350 229 251 . . 239 099 465 245 3 105 Knihovna 246 115 208 318 5 461 3 028 32 336 195 456 50 659 Divadlo 264 978 130 298 446 446 134 234 263 955 1 023 Koncertní sál (hud.tělesa, folkorní soubory a festivaly) 19 083 53 236 . - . 19 008 75 Kulturní domy 142 724 132 477 216 496 216 496 x 131 198 11 526 Výstavní sál 14 682 11 400 4 755 4 755 x 13 039 1 643 Rozhlas 108 262 80 . . 108 182 96 548 11 714 Televize 2 583 649 573 . . 2 583 076 1 117 186 1 466 463 Ostatní poskytovatelé 7 785 801 4 203 507 70 160 70 160 3 270 259 5 491 300 2 294 501 CELKEM 13 578 255 6 076 403 698 999 696 515 6 802 853 9 694 149 3 884 106 41 Tabulka 9 Zahraniční obchod se zbožím a službami kulturního sektoru v roce 2015 v tis. Kč KULTURNÍ OBLAST G e o g r a f i c k é č l e n ě n í EU USA OSTATNÍ SVĚT CELKEM VÝVOZ DOVOZ VÝVOZ DOVOZ VÝVOZ DOVOZ VÝVOZ DOVOZ SALDO Kulturní dědictví 361 203 435 728 14 491 164 257 11 254 41 574 386 948 641 559 -254 611 Interpretační umění 649 921 475 249 52 472 236 878 418 575 484 394 1 120 968 1 196 521 -75 553 Výtvarné umění 1 532 137 2 312 331 197 212 52 183 576 337 1 050 503 2 305 686 3 415 017 -1 109 331 Periodický a neperiodický tisk 8 168 016 6 431 449 331 875 205 796 754 569 3 335 227 9 254 460 9 972 472 -718 012 Audiovizuální a interaktivní média 6 840 465 4 110 650 1 134 095 1 279 371 1 108 455 1 561 712 9 083 015 6 951 733 2 131 282 Architektura 978 708 124 848 298 2 104 45 322 10 421 1 024 328 137 373 886 955 Reklama 9 020 993 6 505 794 255 048 559 557 1 206 712 2 218 188 10 482 753 9 283 539 1 199 214 Umělecké vzdělávání . . . . . . . . . Správa a podpora kulturní činnosti . . . . . . . . . CELKEM 27 551 443 20 396 049 1 985 491 2 500 146 4 121 224 8 702 019 33 658 158 31 598 214 2 059 944 43 Tabulka 10 Analytická tabulka základních ukazatelů sektoru kultury za rok 2015 v tis. Kč, v % OBLAST SEKTOR VEŘEJNÉ ZDROJE ÚROVEŇ HOSPODAŘENÍ HRUBÁ PŘIDANÁ HODNOTA ZAMĚSTNANCI MZDY INVESTICE v tis. Kč podíl na sektoru v % stupeň soběstačnosti v % zisková marže v % v mil. Kč podíl na sektoru v % počet podíl na sektoru v % průměrná měsíční mzda v Kč index k prům. mzdě sektoru v tis. Kč podíl krytý dotacemi a granty v % Kulturní dědictví 12 484 554 36,4 50,3 6,0 8 841 10,1 18 951 21,2 21 363 82,3 2 761 596 74,9 Interpretační umění 4 425 059 12,9 36,6 2,3 7 327 8,4 14 787 16,6 20 185 77,7 443 953 100,0 Výtvarné umění 74 902 0,2 107,5 16,6 3 553 4,1 3 873 4,3 15 702 60,5 469 587 3,3 Periodický a neperiodický tisk 51 734 0,1 96,5 13,5 14 805 16,9 20 339 22,8 25 810 99,4 965 974 2,9 Audiovizuální a interaktivní média 1 421 919 4,2 80,8 7,7 21 557 24,7 9 025 10,1 43 826 168,8 5 070 467 0,0 Architektura 68 999 0,2 110,1 10,4 7 436 8,5 6 734 7,5 27 158 104,6 735 215 0,0 Reklama 87 800 0,3 101,2 5,3 15 288 17,5 12 237 13,7 30 366 116,9 3 037 844 0,0 Umělecké vzdělávání 7 622 587 22,2 79,4 19,9 6 076 6,9 599 0,7 26 042 100,3 23 622 0,0 Správa a podpora kulturní činnosti a neznámá oblast 8 044 034 23,5 40,1 0,9 2 531 2,9 2 785 3,1 25 708 99,0 69 997 100,0 C E L K E M 34 281 588 100,0 87,9 8,4 87 414 100,0 89 330 100,0 25 966 100,0 13 578 255 21,4 ztoho Kulturní sektor 24 591 763 71,7 53,8 8,3 24 696 28,2 37 503 42,0 20 363 78,4 3 597 848 37,8 Kulturní průmysly 1 473 653 4,3 88,0 10,6 36 362 41,6 29 364 32,9 31 181 120,1 6 036 441 0,5 Kreativní průmysl 172 138 0,5 103,4 6,9 23 825 27,3 19 678 22,0 28 900 111,3 3 873 969 0,0 Správa a podpora kulturní činnosti 1 785 687 5,2 40,1 0,9 2 531 2,9 2 785 3,1 25 708 99,0 69 997 100,0 45 Tabulka 11 Časové řady vybraných ukazatelů sektoru kultury za léta 2010 – 15 v mil. Kč UKAZATEL 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Index 2015/2014 v % Index 2015/2010 v % Veřejné zdroje celkem 36 283 34 739 34 322 34 644 35 881 34 282 95,5 94,5 Náklady celkem 219 816 204 341 205 850 198 111 193 500 201 846 104,3 91,8 Výnosy celkem 229 110 216 212 217 971 206 727 208 191 218 448 104,9 95,3 Stupeň soběstačnosti v % 87,1 89,1 84,9 85,7 89,4 87,9 98,3 100,9 Počet zaměstnanců v osobách 87 018 81 521 79 785 81 417 80 740 89 330 110,6 102,7 Průměrná hrubá měsíční mzda v Kč 24 406 24 704 24 982 24 431 25 588 25 966 101,5 106,4 Investice v mil. Kč 13 748 11 416 10 369 10 676 12 067 13 578 112,5 98,8 Hrubá přid.hodnota v mld. Kč 1) 86,1 80,4 84,4 81,4 82,0 87,4 106,6 101,5 Hrubý domácí produkt v mld. Kč 1) 59,5 53,1 57,3 54,5 58,1 65,6 112,9 110,3 Podíl kultury na hr. přid. hod. v % 1) 2,40 2,21 2,31 2,22 2,10 2,13 101,4 88,8 Podíl kultury na HDP v % 1) 1,50 1,32 1,41 1,33 1,35 1,44 106,7 96,00 1) za rok 2015 - odhad z předběžných dat 47 Tabulka 12 Počet vybraných poskytovatelů kulturních služeb v roce 2015 POSKYTOVATEL Kulturní podniky a instituce celkem v tom státní soukromé ostatní Památkový objekt zpřístupněný za vstupné 315 207 54 54 Muzeum a galerie (muzea výtvarných umění) 484 385 55 44 Výstavní síň 284 97 105 82 Knihovna veřejná 5 354 5 354 0 0 Divadlo 214 77 56 81 Hudební těleso 208 38 51 119 Rozhlas 57 2 55 0 Televize 150 13 137 0 Festivaly 485 153 93 239 Kulturní domy 555 486 36 33 Vydavatelé neperiodického a periodického tisku 968 79 803 86 Celkem 9 074 6 891 1 445 738 49 Tabulka 13 Relativní vyjádření výkonu poskytovatelů kulturních služeb v natur. ukazatelích v roce 2015 POSKYTOVATEL Počet návštěv kulturních zařízení na 10 tis. osob Počet vydaných titulů na 10 tis. osob Počet vysílacích hodin na 1 držitele vys. licence Index 2015/2014 v % Historické památky 12 412 x x 107,8 Muzea a galerie 11 260 x x 101,7 Výstavní sály 1 973 x x 78,3 Knihovny 22 410 x x 98,1 Kina 12 292 x x 111,9 Divadla 7 148 x x 102,4 Koncertní sály (soubory a festivaly) 2 801 x x 98,8 Nakladatelství a vydavatelství x 26 x x Rozhlas x X 17 884 108,7 Televize x x 10 450 92,5 Kulturní domy 8 853 x x 105,8 CELKEM 79 149 26 28 334 102,6 1) 1) zahrnuje pouze návštěvnost