Projekty ve veřejné správě 1 Strategické vládnutí, strategické řízení a využití nástrojů ESIF Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie Úvod do předmětu  Výstupy – prakticky orientovaný kurz  Hodnocení modelového projektu ze strany týmu  Povinnosti:  Test – minimálně 60% (kombinace výběru a otevřených otázek)  Projekt – zpracované hodnocení  Prezentace týmu u kolokvia 2 Problematika vládnutí a kapacity vládnutí  Evropská unie (a další geopolitické regiony) procházejí stále se zvyšující dynamikou často zcela nekontrolovatelných civilizačních změn  Jejich reflexe představuje často velkou výzvu pro stávající socioekonomické struktury regionů  Termín „insufficient capacity of governance“ – zavedené způsoby vlády selhávají a problémy jsou řešeny spíše „ex post“ s často dlouhým reakčním časem  Kapacity k vládnutí neznamená „posilování“ veřejné správy či zavedené dalších regulatorních nástrojů  Kapacita k vládnutí není primárně věcí politického systému či orientace politických stran/vlád  Problematika jdoucí napříč mezi jednotlivými úrovněmi vládnutí (od nadnárodní až po místní) Hlavní problémové body a otázky vládnutí  Problematika nedostatečné koordinace mezi jednotlivými prvky vládních, resp. správních struktur – nutnost vícedimenzionálního pojetí, horizontální propojení, cílování  Prudký rozvoj různých přístupů k životu a pokračující „sociální liberalizace“ vede často k otázkám spojeným se sociální či „environmentální“ soudržností. Otázka v EU tedy často zní „Je a jak možné naplnit koncept udržitelného rozvoje?“  Prohlubující se deziluze z neodpovědnosti politické reprezentace a neschopnosti konstruktivního dialogu na řešení ústředních problémů X rostoucí dynamika nezájmu a neodpovědnosti občanů vůči veřejným záležitostem Potřeba vize?  „Vize pro určité národní či státní společenství je v demokratické diskusi kultivovaná představa o jeho vývojových ohroženích, rozvojových příležitostech a zároveň o způsobech, které mohou vést k minimalizaci zjištěných ohrožení a k maximalizaci využití identifikovaných příležitostí v rámci široce sdílených hodnot.“ (M. Potůček, 2006)  Vize a co dále???  Využití vize X „politická proklamace“  Formulace vize  Struktura vize a její význam Využitelnost vize  Důvody pro „kladný postoj k vizím“: Možnost vytvořit rámcový nástroj pro předvídání Možnost nástroje pro formulaci cílů Hledání způsobů „optimálního dosahování cílů“ Vytváření nástrojů pro reakce na existenční rizika včetně možnosti využívání rozvojových příležitostí  Důvody pro „záporný postoj k vizím“: Narušení přirozeného soupeření (snaha o prosazení tzv. sociálního inženýrství) Snaha vnutit svobodné společnosti něco co přesahuje přirozený chod věcí Je narušováno soupeření i dílčích zájmů v daných institucionálních rámcích Potřebnost a možnosti vzniku vize  V ČR se 60% občanů a 62% elit domnívá, že vize ČR, kterou by bylo možné následovat/naplňovat scházela a stále schází (Potůček, M., 2008 ad.)  Za většinou významných historických změn stály jasně koncipované vize bez ohledu na odlišnost či „rozměr“ vizí (např. vznik USA či ideály humanismu)  Předpoklady vzniku vize: Vůle politické elity (nemusí být totožná s mocenskou elitou) Příhodná institucionální platforma (většina odborníků se shoduje na tom, že převažující část by měla být ve veřejném sektoru, i když je možné zapojení sektoru soukromého) Angažovanost laické i odborné veřejnosti Dosažení široké shody mezi hlavními aktéry ve věcech základního směrování země Institucionální předpoklady tvorby vizí (koncepce Y. Drora)  Profesionální poradní útvary – nutnost podpory politiků a vysokých úředníků ve věcech strategického rozhodování o směrování země  Centra pro analýzu a tvorbu politik – nutné na národní i mezinárodní úrovni včetně existujících propojení  Odhady globálních důsledků různých politik – schopnosti predikovat možné následky „dlouhodobých“ či „krátkodobých“ politik  Ustavení orgánů schopných se vyjadřovat k relevanci etického rozměru politických rozhodnutí („Fóra pro etiku“) Strategické vládnutí  Ve vazbě na koncipovanou vizi je možné uplatňovat tzv. strategické vládnutí, které vychází z následujícího (Ochrana, 2011): • Je definovaná vize a určitý subjekt směruje k jejímu naplňování • Definuje vývojové trendy s ohledem na sociální podmínky, výzvy a příležitosti • Identifikuje klíčové aktéry a jejich role • Jedná se o dynamický proces tvorby a uplatňování veřejné politiky • Působí v dlouhodobém horizontu • Je založeno na realistických kalkulacích lidských, věcných a finančních zdrojů • Je realizováno racionálně se chovajícími aktéry • Je v něm možné identifikovat veřejný zájem Ad. Strategické vládnutí (2)  Nositel strategického vládnutí – jedná se o vlády na všech úrovní a všechny další aktéry participující na tvorbě a realizaci vládních politik (především tzv. strategické jednotky v rámci veřejné správy)  Strategické vládnutí by v principu mělo být nezávislé na politické orientaci vlády  Ve vazbě na dříve uvedené charakteristiky lze poměrně jasně prokazovat zda vláda „vládne strategicky“ či nikoli (např. formulovaná vize, realistické kalkulace, dlouhodobý horizont ad.)  Strategické vládnutí a Česká republika??? Strategické vládnutí (3)  Dimenze strategického vládnutí:  Víceúrovňovost – vládnutí je realizováno paralelně na různých úrovních, tj. často není jen na úrovni národního státu, ale kupříkladu v přenesené působnosti i na regionech/krajích či naopak na nadnárodních celcích  Pluralita regulátorů – kromě „tradičních“ nástrojů státní moci jsou využívány i další „regulátory“ jako je trh, občasný sektor či masmédia  Existence nehierarchických sítí – strategické vládnutí nemůže být realizováno pouze ve vazbě na vertikální či horizontální vazby, jsou zde formální i neformální struktury porušující tyto hierarchie. Jedná se například o využívání informačních technologií (existence sociálních sítí ad.)  Aktéři strategického vládnutí: veřejná správa, nestátní neziskové organizace, subjekty soukromého sektoru – jejich vzájemná interakce a uchopení v rámci strategického vládnutí  Problematika tzv. síťového vládnutí – otázka efektivnosti (velký potenciál pro flexibilní a proaktivní vládnutí – rychlejší identifikace problémů, příležitostí či hrozeb v rámci veřejných politik) a legitimity (konflikty mezi aktéry, jejich vzájemná důvěra ad.) sítí vládnutí Strategické řízení  Ve vazbě na formulovanou vizi a splnění podmínek pro její naplňování lze následně hovořit o rozpracování vize na jednotlivé cíle a vytváření dílčích podmínek pro jejich naplňování v jednotlivých časových horizontech, kdy na koncept strategického vládnutí často navazuje tzv. strategické řízení  Strategické vládnutí – proces s celou škálou zapojených aktérů X Strategické řízení – bezprostředně identifikovatelné s některým ze subjektů (ministerstva, neziskové organizace ad.)  Strategické řízení – cílem je efektivní řešení výzev, příležitostí či hrozeb v dané instituci v dlouhodobém horizontu  Strategické řízení předpokládá: Komplexní poznání příčin, trendů a možných budoucích scénářů rozvoje Jasné vymezení cílů a priorit Implementace procedur, nástrojů a dostupných zdrojů při „překlopení“ cílů a priorit do praktické politiky Strategické řízení (2)  V rámci strategického řízení je možné vysledovat následující „kauzální řetězec“:  (Vize – Prognózy) – Strategie – Koncepce – Realizační/Akční plány – Prováděcí metodiky  Strategické řízení je dnes s veřejných sektorem asociováno především s ohledem na tvorbu veřejných politik – zde se jedná o systémový proces řízení klíčových problémů vládních politik, které mají dlouhodobý dopad na fungování společnosti  Klíčovou částí strategického řízení v oblasti veřejných politik je tzv. strategické plánování – dlouhodobá projekční práce zapojených aktérů (především vlády): Sestavení základní směrů rozvoje vládní politiky Vymezení dlouhodobých cílů vládních politik Definování prostředků pro dosažení cílů Vymezení pravomocí aktérů Ad. Situace ČR – možnosti uplatnění strategického řízení?  Pokračující globalizace ekonomiky a nedostatečná rychlost globalizace veřejné správy  Vypořádání důsledků transformace  Členství v EU  Problematika zkvalitnění veřejné správy  Legitimita politického systému  Podpora veřejného sektoru (otázka nestátního neziskového sektoru)  Koncept vzdělanostní společnosti  Vytvoření „zelené ekonomiky“ + zaměstnanost Zápatí prezentace Veřejné projekty v ČR a jejich zdroje  V posledních 15 letech došlo v ČR k výraznému nárůstu „účelově“ vázaných veřejných prostředků přímo alokovaných pomocí veřejných projektů  Vytvoření nových pravidel (legislativní změny, otázka přenosu kompetencí ad.)  „Fenomén EU“ – relativně nová oblast, alokace z centrálního rozpočtu EU – především tzv. regionální a kohezní politiky, relativně vysoké „objemy“ dotačních prostředků  Otázka efektivity využití finančních prostředků v členských zemích  Problematika strategického vládnutí, resp. strategického řízení jednotlivých úrovní/oblastí veřejného sektoru spojená s využitím finančních prostředků 15 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe Veřejné projekty v ČR a jejich zdroje (2)  Strukturální fondy EU – ESIF a jejich využití ze strany veřejného sektoru, resp. veřejné správy  Možnosti ÚSC (obec, kraj) – spolupráce s dalšími subjekty (např. NNO)  Vazba na cílové skupiny  Ověřování výsledků (benchmark, dlouhodobá udržitelnost ad.)  Dlouhodobý výhled??? Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 Přehled použitých zdrojů:  Dror, Y. The Capacity to Govern: A Report to the Club of Rome. ISBN 978-0714683140.  Joyce, P. Strategic Leadership in the Public Services (Routledge Masters in Public Management). ISBN 978-0415616508.  Mintzberg, H., Lampel, J.B., Quinn, J.B., Ghoshla, S. The Strategy Process: Concepts, Context, Cases (4the Edition). ISBN 978-0130479-136.  Ochrana, F. (editor) Strategické řízení ve veřejné správě a přístupy k tvorbě politiky. ISBN 978-80-7378- 130-9.  Palán, Z. Strategie rozvoje lidských zdrojů – výkladový slovník. ISBN 80-200-0950-7.  Póč, D., Šelešovský, J., Fišer, P., Bakoš, E. Strategické řízení krajské samosprávy. V tisku.  Potůček, M., Musil, J., Mašková, M.(eds) Strategické volby pro českou společnost – teoretická východiska. ISBN 978-80-86429-86-1.  Potůček, M. et al. Strategic Governance and the Czech Republic. ISBN 978-80-246-1681-0.  Přednášky M. Potůček, CESES FSV UK, dostupné na http://www.martinpotucek.cz/  Veselý, A., Nekola, M. Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, metody a praxe. ISBN 978-80-86429- 75-5. Děkuji za pozornost!