Veřejné zakázky aneb o čem je nový zákon č. 134/2016 Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie David.Poc@econ.muni.cz Nový zákon č. 134/2016 Sb. §Nahrazení zákona č. 137/2006 Sb., resp. zákona č. 40/ 2004 Sb. §Nabytí účinnosti – 1. října 2016 §V českém právním systému modifikuje některé základní prvky v oblasti ZVZ – např. otázka tlaku na nejnižší cenu §Co zákon upravuje? §Značně modifikoval předchozí právní úpravu – změna postupů na straně zadavatelů ad. §Důvody pro změnu – funkčnost původního systému, fungování v rámci různých dotačních titulů § Veřejná zakázka jako pojem §Pojem veřejná zakázka je přesně vymezena v §2 Zákona, jak bylo uvedeno výše, jako „…uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem, z níž vyplývá povinnost dodavatele poskytnout dodávky, služby nebo stavební práce“. Samotný pojem „zakázka“ ovšem není přímo zákonem definován, většina autorů dovozuj, že za zakázku považuje určité plnění poskytnuté jedním subjektem jinému subjektu16. §Aby se jednalo o VZ, musí být současně splněny následující tři podmínky: §zakázka musí být zadávána osobou, která je zadavatelem veřejných zakázek, §zakázka musí zahrnovat i třeba jen potenciální prvek úplaty na straně zadavatele,a to třeba i nepeněžité, §musí se jednat o zakázku na dodávky, služby nebo stavební práce. §Ve 40/2004 Sb. byl definičním znakem i kupříkladu finanční limit (2 mil. Kč) Základní zásady VZ §Zásada transparentnosti - všechny procesy musí jít v průběhu i zpětně možné zkontrolovat; nutnost stanovit jak zákon a případné další prováděcí předpisy budou provádět jednotlivé úkony v rámci realizace veřejné zakázky §Zásada rovného zacházení - před řízením a v průběhu výběrového řízení se musí postupovat tak, aby nebyl upřednostňován žádný uchazeč; neměly by zde existovat rozdíly v přístupu k informacím, k různým lhůtám plnění §Zásada zákazu diskriminace - postavena především na nutnosti nastavit jednotlivé části výběrových řízení takovým způsobem, aby nemohly být považovány za diskriminační z hlediska potencionálních dodavatelů; stanovení kvalifikačních předpokladů a specifikace předmětu plnění VZ Druhy zadávacího řízení §zjednodušené podlimitní řízení, §otevřené řízení, §užší řízení, §jednací řízení s uveřejněním, §jednací řízení bez uveřejnění, §řízení se soutěžním dialogem, §řízení o inovačním partnerství, §koncesní řízení, nebo §řízení pro zadání veřejné zakázky ve zjednodušeném režimu. §Zadavatelé by měli přednostně využívat otevřené řízení nebo užší řízení §Každý druh zadávacího řízení má přesně stanovené parametry – např. lhůty pro podání nabídek, lhůty pro podávání dotazů dodavateli § Zadavatelé §Výrazná změna právní úpravy oproti zákonu č. 137/2006 Sb. §V zásadě zachována pozice veřejného zadavatele, která je dále definičně rozšířena §Další části – sektorový zadavatel ad. jsou výrazně upraveny §Definice je obecně „rozvolněna“ a je tedy pojata více obecně Veřejná zakázka §Základní členění – dle druhu a dle tzv. předpokládané ceny § §Dělení: §Dodávky §Veřejné zakázky na služby §Veřejné zakázky na §stavební práce § § § § § §Další členění: §Nadlimitní §Podlimitní §Veřejné zakázky malého rozsahu § Zadávací dokumentace §Povinnost zadavatele zpracovat zadávací dokumentaci §Zákon také definuje co termíny poskytnutí dokumentace a další náležitosti §Velký příklon k využívání čestných prohlášení Kvalifikace §Již dříve Zákon předepisoval nutnost splnění kvalifikačních předpokladů ze strany dodavatele. Aktuální zákonná úprava dále upřesnila tuto oblast – viz dřívější problémy. Nyní následující členění: §a) podmínky kvalifikace, §b) technické podmínky vymezující předmět veřejné zakázky včetně podmínek nakládání s právy k průmyslovému nebo duševnímu vlastnictví vzniklými v souvislosti s plněním smlouvy na veřejnou zakázku, §c) obchodní nebo jiné smluvní podmínky vztahující se k předmětu veřejné zakázky, nebo §d) zvláštní podmínky plnění veřejné zakázky, a to zejména v oblasti vlivu předmětu veřejné zakázky na životní prostředí, sociálních důsledků vyplývajících z předmětu veřejné zakázky, hospodářské oblasti nebo inovací. § §Podmínky stanovení kvalifikací ze strany zadavatele § § Kvalifikační kritéria (2) §Prvek plnění kvalifikačních kritérií skrze subdodavatele §Možnost splnění všech druhů kritérií s výjimkou základních kvalifikačních kritérií §Závazek dodavatelů vůči veřejnému zadavateli i vůči třetím osobám §Otázka zahraničních dodavatelů §Nutnost prokázat kvalifikační předpoklady ve lhůtě konkrétně určené Podání nabídky §Dodavatel může podat pouze jednu nabídku §Omezení na participaci ve stejném zadávacím řízení jako subdodavatel §Stanovení podmínek podání nabídky §Hodnotící kritéria v rámci zákona č. 137/2006 Sb. - principy §Ekonomická výhodnost nabídky §Nejnižší nabídková cena §Základní kritérium v soutěžním dialogu – vždy ekonomická výhodnost §Stanovení dílčích hodnotících kritérií (technická úroveň, servis atd.) § § Ukončení zadávacího řízení §Povinnost zadavatele uzavřít s vítězným návrhem smlouvu na plnění veřejné zakázky §Základní lhůty pro uzavření této smlouvy §Tuto smlouvu nesmí zadavatel uzavřít před uplynutím lhůty pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru nejvýhodnější nabídky §Pokud nebyly ve stanovené lhůtě podány námitky, uzavře zadavatel smlouvu s vybraným uchazečem do 15-ti dnů po uplynutí lhůty pro podání námitky §Povinnost zadavatele informovat o výsledcích zadávacího řízení (vazba na novou úpravu o povinnosti zveřejňovat smlouvy) §Možnost zrušit zadávací řízení § Námitky §Možnost podat námitku ze strany kteréhokoli dodavatele §Nutnost dodržení stanovené lhůty od získání relevantních informací dodavatelem, nejpozději do doby uzavření smlouvy §Písemné podaní námitky s náležitostmi uvedenými v Zákoně §Zákoná lhůta na reakce ze strany zadavatele je v případě námitky 10 dnů, je upravena i dle druhu řízení Role ÚOHS §Dohled nad dodržováním Zákona §V pravomoci ÚOHS je: §předběžná opatření (zakázat uzavřít smlouvu v zadávacím řízení, pozastavit zadávací řízení), §rozhodovat o tom, zda zadavatel při zadávání veřejné zakázky postupoval v souladu se zákonem, §ukládat nápravná opatření a sankce (zrušení zadání veřejné zakázky a zrušení jednotlivého úkonu zadavatele), §projednávat správní delikty, §kontrolovat úkony zadavatele. §Zákon předepisuje nutnost složení kauce ze strany navrhovatele §Správní delikty zadavatele §Podmínka zachování mlčenlivosti a ochrana obchodního tajemství § §Děkuji za pozornost! § § § § §