Hodnocení zaměstnanců PhDr. Vladimír Hřebíček 1 Hodnocení zaměstnanců Program: 1. Základní principy hodnocení zaměstnanců 2. Cíle hodnocení 3. Výstupy z hodnocení 4. Vedení hodnotícího pohovoru 5. Jak využívat excelovskou tabulku při hodnocení 2 Povinnosti vedoucích zaměstnanců § 302 Zákoníku práce, který mimo jiné ukládá vedoucímu zaměstnanci povinnosti dle: wpísm. a): řídit a kontrolovat práci podřízených zaměstnanců a hodnotit jejich pracovní výkonnost a pracovní výsledky. wpísm. d): zabezpečovat odměňování zaměstnanců podle tohoto zákona ( eliminace diskriminace při stejném výkonu práce) 3 Základní přístup w Dnešní praxe ukazuje, že pracovníky, ale především jejich výkony musíme hodnotit. w Hodnocení a oceňování pracovníků chápeme jako základní nástroj řízení, který vytváří periodickou možnost pro účinnou komunikaci mezi hodnotitelem a hodnoceným, směřující k prodiskutování ”co očekává jeden od druhého” a ”co udělat proto, aby se tato očekávání mohla setkat”. w Hodnocení se týká výsledků, nikoliv osobnosti zaměstnance, je to proces kde je měřen pracovní výkon, míra a jak se zaměstnanec vyrovnává s pracovními požadavky. 4 Cíle hodnocení w Rozpoznat stávající úroveň pracovního výkonu jednotlivce w Rozpoznat silné a slabé stránky pracovníka w Umožnit pracovníkovi zlepšit svůj výkon w Vytvořit základnu pro odměňování pracovníka podle jeho přispění k dosahování podnikových cílů w Motivovat pracovníky w Rozpoznat potřeby v oblasti vzdělávání a rozvoje pracovníků w Rozpoznat potenciál (rezervy a hranice) pracovního výkonu pracovníka 5 Cíle hodnocení(2) w Vytvořit podklady pro plánování následnictví a kariéry w Vytvořit podklady pro rozmisťování pracovníků w Vytvořit podklady pro posuzování efektivnosti výběru pracovníků a vhodnosti metod výběru w Vytvořit podklady pro hodnocení efektivnosti vzdělávání pracovníků a účinnosti vzdělávacích programů w Vytvořit podklady pro plánování pracovníků (zdrojů pracovních sil) w Vytvořit podklady pro stanovování budoucích cílů a úkolů organizace 6 . Základní zásady hodnocení w Kritéria (včetně podkriterií) pro hodnocenou skupinu stanovuje přímý nadřízený. w Musí být shodná, aby byla zajištěna objektivita hodnocené skupiny. w Stanovená kritéria hodnocení obdrží hodnocený zaměstnanec za účelem sebehodnocení. 7 Příklady kritérií a podkriterií w Odborné (profesní) kvality n odborné znalosti orientace na kvalitu výstupů, na klienta a zaměstnance, n pečlivost, přesnost schopnost analýzy a řešení problémů, n koncepční myšlení a rozhodování, n tvůrčí myšlení a řešení problémů, n využívání zdrojů, n znalost informačních technologií, n postoj ke službě a práci, n angažovanost a iniciativa, n zájem na zlepšování a řízení změn 8 Dimenze, které patří do procesu hodnocení 1. Znalosti zaměstnance 2. Používané schopnosti 3. Projevy charakteru (osobnost) – je sporné 4. Schopnost týmové spolupráce 5. Používané know-how 6. Dosažené výsledky 7. Projevy motivace 9 Výstupy z hodnocení w Zlepšení pracovního výkonu w Odměňování podle dosahovaného výkonu w Informování pracovníků o nových požadavcích na práci w Rozhodování o povýšení pracovníků w Poskytování rad pracovníkům w Motivování pracovníků w Hodnocení rozvojového potenciálu (schopností) pracovníků w Rozpoznávání potřeb vzdělávání pracovníků w Zlepšování vztahů mezi pracovníky a vedoucími 10 Příprava na hodnocení zaměstnanců Na hodnocení zaměstnanců se vedoucí zaměstnanci v průběhu hodnoceného období připravují průběžným sledováním jejich práce. Vedou záznamy zejména o: w pracovních výkonech, w absenci, w ochotě dělat přesčasy w pracovní pohotovosti, w délce odborné praxe ve společnosti, w absolvovaných školeních a kurzech, w neshodách při dodržování BOZP a PO, w výsledcích auditů systému řízení jakosti, w případně další záznamy podle vlastního uvážení. 11 Struktura hodnotitelů A A1 A3A2 a1 a2 a3 a6 a7 a8a4 a5 a11 a12 a13 Ředitel akciové společnosti Ředitelé/náměstci Vedoucí, THP Dělnické profese 12 PŘEDSTAVENSTVO A.S. Principy pravidelného individuálního hodnotícího pohovoru: w Komunikace: Smyslem komunikace je otevřená výměna názorů, předávání a prohlubování informací. Hodně času je věnováno diskusi. w Stanovení cílů: Na základě podnikových cílů a cílů daného pracoviště se vyberou a stanoví roční cíle. Cíle by měly být ambiciózní, aby motivovaly hodnoceného, a reálné. w Hodnocení výsledků: Na základě cílů stanovených v předcházejícím období vyhodnotit jejich dosažení. w Poradenství ze strany nadřízeného: V případě nesplnění dřívějších cílů ukázat hodnocenému, jakým způsobem mohl mít efektivnější výsledky. Navrhnout způsoby, kterými bude moci zlepšit svou další práci. Dohodnout akční plán pro plnění cílů v následujícím období. 13 Postup př i hodnocení zaměstnanc ů 1. Krok: Sebehodnocení zaměstnance. 2. Krok: Hodnotící pohovor. 3. Krok: Stanovení akčního plánu pro plnění dohodnutých cílů. 1. Krok: Hodnocení nadřízeným. 14 Postup při hodnocení zaměstnanců Kontrolní seznam pro vedení ročního hodnotícího pohovoru: w 1. Připravte pohovor podle směrnice Systém hodnocení zaměstnanců w 2. V první fázi pohovoru uklidněte hodnoceného a pokuste se navodit pozitivní atmosféru. w 3. Mějte připravený plán pohovoru. w 4. Během pohovoru zbytečně nespěchejte - počítejte s dostatečným časovým prostorem. w 5. Naslouchejte hodnocenému. w 6. Formulujte pozitivně případné připomínky. w 7. Neodbíhejte od skutečnosti, faktů, objektivních informací a podobně. w 8. Mluvte o budoucnosti a snažte se nastínit perspektivy vývoje. 15 16 Průběh pohovoru Pohled kupředu Chování Úkoly cíle Podpora Pohled zpět Oboustranná zpětná vazba Hledání příležitostí pro zlepšení Dohodnutí • Nerušený pohovor nadřízeného se zaměstnancem/ zaměstnankyní – minimálně jednou za rok; • Včas domluvený a připravený Schéma průběhu pohovoru: 1. Navození příjemné atmosféry 3. Porovnání hodnotících dotazníků = sebehodnocení + hodnocení 2. Posouzení splnění cílů z minulého období 4. Doporučení nadřízeného 5. Vyjádření hodnoceného 6. Dohoda cílů Na další období 17 Kde hledat cíle pro zaměstnance? w Zlepšení některého z používaných ukazatelů. w Dosažení finančních nebo energetických úspor w Dosažení efektivnějšího využití zařízení w Spokojenosti zákazníka w Interních procesů w Osobního rozvoje zaměstnanců 18 1. Vytvořte neformální, neuspěchanou atmosféru; 2. Začněte tím, že je pochválíte za to, co udělali dobře a povzbuďte je, aby o tom mluvili; 3. Dávejte jim otevřené otázky a poslouchejte odpovědi. A ověřte si, že jste jim porozuměli. Chcete-li přimět lidi, aby promluvili 19 1. Vyzvěte je k sebehodnocení; 2. Zabývejte se výkonem a ne osobností. 3. Používejte pozitivního jazyka a zdůrazněte jejich úspěchy. A žádná překvapení!!! Chcete-li, aby lidé čelili svým problémům: 20 1. Řiďte se nějakou strukturou. Nenechte se zatáhnout do nepodstatných sporů. 2. Zaměřte se na fakta. Vyhněte se všeobecným úsudkům a neurčitému nabádání. 3. Dohodněte si měřitelné cíle. A stanovte data kontrol. Dohodnout si plán pro budoucnost znamená: 21 PŘEJI VÁM POHODOVÉ HODNOTÍCÍ POHOVORY PHDR. VLADIMÍR HŘEBÍČEK 22