ŘEČNÍK - 1 Jak lépe mluvit k lidem 23. 2. 2018 ZÍSKEJTE KŘÍDLA! Proč motivovat, co motivuje a jak to můžete použít během vystoupení Milé čtenářky a čtenáři, už jste někdy slyšeli větu: „Ty už mne nemiluješ!“? - Tato věta představuje hrozbu konce vztahu mezi mužem a ženou. Podobně může skončit vztah mezi vámi a vašim publikem, když někde vystupujete jako řečník. Jde přitom o věrohodné uznání či ocenění vašeho publika. O vytvoření vzájemné důvěry. Může to být u některých vystoupení jenom obtížně postřehnutelné, ale je to rozhodující pro vaše působení na lidi. Lidé totiž chtějí a měli by být motivováni. Koneckonců, těmi nejlepšími projevy jsou ty, které lidmi pohnou – přimějí je něco udělat. A kdo by se rád hýbal, když k tomu nemá důvod? Odměna není všechno Možná znáte písně amerického zpěváka Franka Sinatry. Četl jsem, že na počátku své kariéry platil skupinám mladých, za to, že po jeho vystoupeních vytvářeli v davu posluchačů nadšené ovace. Nemělo to příliš velký úspěch. Akce stály spoustu peněz a zdánlivá sláva rychle vyprchala. Důvodem bylo to, že mezi motivací placených fanoušků a očekávaným cílem v podobě rostoucí popularity nebyla žádná souvislost. Něco podobného můžeme vidět i v práci – výkonové prémie sice krátkodobě stimulují, ale nemají schopnost udržet dlouhodobé zaujetí. 2 Funguje jenom vnitřní pohon Odborníci tomu říkají vnitřní motivace, když hovoří o tom, co skutečně lidmi hýbe. Jde o uspokojení prapůvodních potřeb lidí. Lidé potřebují: - jistotu a rovnováhu; - stimulaci a přitažlivost; - sounáležitost a komunikaci; - dominanci a moc. Oslovte tyto potřeby ve svém vystoupení 1. Poskytněte lidem jistotu Pokud chcete lidi získat pro změny, argumentujte opatrně. Poukazujte na to, jak zapadají do nového kontextu obvyklé procesy a dosavadní zkušenosti, které posluchači mají. 2. Vytvářejte podněty vyvolávající touhy Už malé děti zkoumají své okolí a zkoušejí rozšířit svoji zónu pohodlí. Toto přání zůstává i mnoha dospělým. Je jedno, jestli chcete k něčemu přimět zaměstnance, členy nějakého spolku nebo obchodní partnery. Hovořte tedy o nových možnostech a ukazujte lidem, jak to rozšíří jejich dosavadní možnosti. 3. Posilujte vztahy a kontakty Člověk je tvorem společenským. Jasně ve svých vystoupeních říkejte, jak jsou vaši posluchači důležití, a že nejsou se svými schopnostmi a touhami sami. To pomáhá vytvářet skupiny a posiluje v lidech sklon k zapojení se do různých aktivit. 4. Berte ohled na snahu získat moc Řada lidí se snaží ve svých skupinách dostávat do popředí. Někteří více jiní méně. Budete- li nabízet různým lidem různé výzvy (k živnostníkům budete hovořit jinak než k podnikovým ředitelům, abyste rozběhli jejich myšlení a jednání), vyvoláte jejich touhu po moci, předejdete konfliktům a učiníte využitelnými různé možnosti, které lidé mají. Jednotlivé oblasti potřeb se přitom vždy prolínají. Jako řečník však pracujete s něčím zcela zvláštním: potřeba kontaktů a sdružování se je hlavním důvodem toho, proč spolu komunikujeme. Dejte tedy lidem pocit, že Vaše řeč jim umožňuje dobrý kontakt s vámi, který mohou dále rozvíjet. Vaše publikum by mělo zažívat pocit vlastní důležitosti. Měli by zažívat v přeneseném řečnickém smyslu pocit: „On/a mě má rád/a!“ PhDr. Vladimír Hřebíček