ŘEČNÍK - 9 Jak lépe mluvit k lidem 7. 2. 2018 6 KROKŮ K ZAJÍMAVÉ VIZUALIZACI Milé čtenářky a milí čtenáři, Je jedno, jestli vystupujete na zasedání zastupitelstva, hovoříte ke spolupracovníků či na schůzi vašeho spolku. Úspěch vaší prezentace nezávisí jenom na tom, CO říkáte, ale i na tom JAK to podáváte. Podívejme se společně na to, jak můžete v šesti krocích „prodat“ své přesvědčivé myšlenky pomocí přesvědčivé prezentace. Krok 1: Hledejte podporu Říká se, že jeden obraz poví více než tisíc slov. Vyhněte se tedy tomu, že budete jenom povídat a posilte své argumenty pomocí obrázků – využijte možnosti, které vám poskytuje vizualizace. Rozmyslete si, které vaše argumenty bude vhodné podpořit pomocí obrázků, grafů či schémat. Vzpomínám si na některé prezentace svých studentů, které se skládaly jenom ze dvou snímků, na nichž byly čtyři nebo šest fotografií, a stačilo jim to k tomu, aby velmi poutavě hovořili o kulturním životě u nich na vesnici nebo o zážitcích ze svého studijního pobytu. Můžete uvažovat o ukázání některých souvislostí, které by byly bez grafického znázornění nesrozumitelné, můžete ukázat místa nebo předměty, o nichž hovoříte. Obrázkem můžete podpořit i závěrečné shrnutí. Krok 2: Jak obrázky ukazovat? Dříve byly k dispozici jenom plakáty nebo fólie na promítání. Dnes můžete díky dataprojektoru (vlastnímu či půjčenému) promítat jakýkoliv obraz z počítače. Můžete však stále používat například nástěnné mapy nebo si připravit obrázky a schémata na velké papíry. Pro menší sál to často stačí. Krok 3: Vytvářejte obrazové znázornění myšlenky Vytvářejte si vlastní obrazy. Položte si otázky: Jaká ilustrace může nejlépe podpořit argumenty mého vystoupení? Hodí se mi nějaká fotka, nějaká grafika, karikatura nebo nákres? Tip: Nechejte se inspirovat různými ilustracemi z časopisů nebo z knih, které vlastníte! Pokud byste rádi něco namalovali a nevíte jak, můžete najít inspiraci na youtube: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=7TXEZ4tP06c Krok 4: Realizujte své nápady Nejsnadnější a nejvýhodnější je šáhnout po něčem, co už existuje. Užitečné jsou různé internetové zdroje. • Na internetu najdete různé databáze fotografií. Některé jsou i zadarmo nebo nestojí příliš mnoho. • K dispozici jsou i volně použitelné grafy, statistiky a přehledy. Například na stránkách českého statistického úřadu: https://www.czso.cz/ • I mnohé podniky poskytují rády informace ze svého oboru. Pokud jde o zdravotnictví, můžete se podívat například na stránky různých zdravotních pojišťoven, v automobilovém průmyslu můžete hledat tiskové zprávy, nebo se přímo obrátit na pracovníky tiskového odboru automobilek. Tip: Pozor, pokud byste chtěli použít obrázky z časopisů, knih nebo katalogů! Bez dovolení vlastníků autorských práv je nesmíte použít! Krok 5: Napište si pro své vystoupení scénář Použití technických prostředků by mělo být dobře naplánováno. Doporučuji, abyste si napsali scénář, do něhož si poznamenáte, kdy během vystoupení, použijete konkrétní pomůcky. Mějte na paměti tři pravidla úspěšné vizualizace: • Rozmanitost: Nepoužívejte jenom jeden druh názorných prostředků. Když budete používat jenom grafy, tak to posluchače rychle unaví. Obměňujte – používejte fotografie, kresby apod. • Jednoduchost: Když použijete obrázky, dejte posluchačům šanci, aby je pochopili. Nemá smysl ukazovat jenom na malou chvíli složitá schémata – která nebudou mít posluchači šanci přečíst ani pochopit. • Zapamatovatelnost: Ani ten nejkrásnější graf nebo nejpůsobivější obrázek nezůstane v paměti věčně. Proto byste měli pro posluchače připravit i tištěné podklady, které si budou moci vzít s sebou. Krok 6: Nacvičujte, nacvičujte, nacvičujte Úspěšné prezentace prý závisí z 90 procent na dokonalosti a z deseti procent na spontánnosti. Obojí můžete cíleně cvičit. Udělejte si před každým důležitým vystoupením zkušební jízdu. Platí to jak pro vás, tak pro vaše zařízení a pomůcky. Všechno musí klapat a být v souladu. Nalaďte se také na to, že můžete spontánně reagovat. Reagujte na otázky, ve vhodnou chvíli zavtipkujte, zahrajte nešťastného, když se něco pokazí a své chyby zkuste využít při komunikaci s publikem. Přeji Vám poutavá, zajímavá a vizuálně názorná vystoupení, která Vaši posluchači rádi ocení! PhDr. Vladimír Hřebíček