TECHNOLOGICKÝ ROZVOJ A INOVACE V PODNIKU •Inovace - specifický prostředek podnikatele, jehož pomocí využívá změn jako příležitostí pro podnikání v odlišné oblasti nebo poskytování odlišných služeb •(Drucker ( 1993) ). •Nejčastěji využívanou inovací je inovace v oblasti produktu a služeb. •Inovace lze chápat jako proces neustálé změny, které přinášejí producentovi určitou konkurenční výhodu a pomáhají mu zlepšit konkurenční pozici na trhu.(Jáč a kol. 2005) • Typologie a řády inovací •Inovace lze z hlediska podniku kategorizovat následovně ( Vochozka, Mulač a kol., 2012): •Inovace v oblasti produkce a služeb •Inovace v oblasti podnikových procesů •Inovace organizačního charakteru •Marketingové inovace • •Jiné rozdělení reflektuje rozdělení inovací podle Vlčka, (1992) •Inovace přírůstkové(inkrementální), definované jako malé změny, které podnik provádí kontinuálně. Nevyžadují vysoké náklady na RandD. •Inovace radikální - - prostřednictvím, kterých vznikají úplně nové výrobky a služby, předpokládají vysoké výdaje na R and d. •Inovace technické - kdy dochází k významným změnám v technologiích a technolog. Postupech nebo techn. Vlastnostech výrobku. •Inovace aplikační – taková změna výrobku či služby, která vede ke změně užívání zákazníkem • •Z pohledu novosti lze třídit inovace na příslušné řády a to podle intenzity, hloubky a rozsahu provedené změny Řád Označení Co se zachovává Co se mění Příklad inovace Minus n Degenerace Nic Úbytek vlastností Opotřebení 0 Regenerace Objekt Obnova vlastností Údržba, opravy RACIONALIZACE 1 Změna kvanta Všechny vlastnosti Četnost faktorů Další pracovní síly 2 Intenzita Kvality a propojení Rychlost operací Zvýšený posun pásu 3 Reorganizace Kvalitativní vlastnosti Dělba činností Přesuny operací 4 Kvalitativní adaptace Kvalita pro uživatele Vazba na jiné faktory Technologická konstrukce KVALITATIVNÍ INOVACE 5 Varianta Konstrukční řešení Dílčí kvalita Rychlejší stroj 6 Generace Konstrukční koncepce Konstrukční řešení Stroj s elektronikou 7 Druh Princip technologie Konstrukční koncepce Tryskový stav 8 Rod Příslušnost ke kmeni Princip technologie Netkaná textilie TECHNOLOGICKÁ PŘEVRAT - MIKROTECHNOLOGIE 9 Kmen Nic Přístup k přírodě Genová manipulace Zdroj: Vlček, , 2002 upraveno podle Vochozka, Mulač, a kol.2012 Inovační řády (podle Valenty) -n degenerace, nic se nezachovává, mění se úbytek vlastností, opotřebení 0 regenerace, zachovává se samotný objekt, dochází k obnově vlastností, údržba 1 změna kvanta, zachovávají se všechny vlastnosti, mění se četnost faktorů, přidání pracovní síly 2 intenzita, zachovává se kvalita a propojení, mění se rychlost operací, zrychlený posun pásu 3 reorganizace, kvalitativní vlastnosti, změní se dělba činnosti, přesuny operací 4 kvalitativní adaptace, zůstává kvantita, mění se vazby na jiné faktory, technologická konstrukce 5 varianta, zůstává konstrukční řešení, mění se dílčí kvalita, rychlejší stroj 6 generace, zůstává konstrukční koncepce, mění se konstrukční řešení, stroj s elektronikou 7 druh, zůstává princip technologie, mění se konstrukční koncepce, tryskový stav 8 rod, zůstává příslušnost ke kmeni, mění se princip technologie, vznášedlo 9 kmen, nezachovává se nic, mění se přístup k přírodě, genová manipulace Etapy inovačního procesu •průzkum – který zahrnuje analýzu vnitřního a vnějšího prostředí s využitím metod strategického managementu •volba – zhodnocení příležitostí a hrozeb identifikovaných na základě analýzy vnějšího prostředí •Implementace – samotná realizace inovace •Učení – získání důležitých informací z trhu o způsobu používání produktu a jejich možné další využití v dalším inovačním stupni. Inovace jako konkurenční výhoda •Proč podnik inovuje? Účelem je: • zdokonalovat vyráběné výrobky a poskytované služby (výrobková inovace), • zlevňovat a zproduktivňovat používané výrobní (technologické), řídící a správní postupy (procesní inovace). • •Joseph A. Schumpeter (1883-1950) definoval inovace jako zdroj: • nových výrobků, •nových trhů a •forem organizace průmyslu. •Schumpeterova triáda( ustupující koncept ): •Invence – inovace - imitace •Dnes je inovace, vše co přináší něco nového. • Členění z hlediska životního cyklu výrobku •Je třeba odlišit: •výrobkové inovace – jsou výsledkem vědecko- technologického pokroku, předcházejí uvedení výrobku do výroby a jsou spojeny s fází pronikání •výrobkové varianty – pouze technická zlepšení současného výrobku, jsou uváděny do výroby ve fázi zralosti •vyřazování výrobku – uzavírá životní cyklus a přistupuje se k němu obvykle ve fázi degenerace •Inovaci musí předcházet invence - vynaložení tvůrčí aktivity. Výrobková inovace •Zahrnuje: •diferenciace výrobků - doplnění výrobkové linie o nový typ výrobku •(např. zavedení výroby vícestupňového piva v pivovaru) •diverzifikace výrobků - zavedení nové výrobkové linie – horizontální – zavedení výrobku na stejném výrobním stupni (zavedení výroby limonád v pivovaru) –vertikální – výrobek odpovídající následné nebo předcházející etapě výroby ( zahájení výroby kvasnic v pivovaru) –laterální – výrobky zcela rozdílného typu (pivovar diverzifikuje riziko investicí do masného průmyslu) • Zavádění nových výrobků •napodobovací varianta – inovace se uskutečňuje zavedením nového produktu do výroby,který je napodobeninou konkurenčního výrobku •inovační varianta – podnik zavádí do výroby nový produkt, který si sám vyvinul •nákupní varianta – velký ekonomicky silný podnikatelský subjekt inovuje svůj výrobní program nákupem slabšího konkurenta s inovativním výrobním programem Uzavřená vs. Otevřená inovace( zdroj: Nautilus.cz) •Uzavřená inovace ( closed innovation closed business model) Uzavřená inovace Využíváno celou řadou podniků např. IBM, GE, atd. po celou řadu let velice efektivní přístup Principy uzavřené inovace •Vlastní zaměstnanci R and D •Ziskovost je synonymum pro objev, vývoj a prodej produktů. •Naše vlastní inovace je na trhu dostupná pod naším jménem •Kdo inovuje první vyhrává, kdo inovuje nejvíce je ještě lepší ;) •Absolutní kontrola duševního vlastnictví, nikdo jiný z něj nemůže profitovat. • Ale co když……. •Naši vývojáři odejdou a založí si svůj vlastní business….. Př. XEROX •PARC – Palo Alto Research Center, založil XEROX, est. 1970 •R and D centrum pro vývoj nových technologií pro společnost XEROX •Pokud se XEROXu některá z nových technologií nelíbila, nechal vývojáře elegantně odejít … …nejúspěšnější spin-off, které založili své podnikání na PARCu. Otevřená inovace •Spolupráce s lidmi i mimo naši RandD •Synergický efekt mezioborové spolupráce ( Enantis SME Instrument a ESF - MU) •Profitujeme z myšlenek využitých i mimo naši společnost ( licence, prodej duševního vlastnictví atd.) Otevřená inovace Outside and Inside open innovation (zdroj: Nautilus.cz) •Outside – in přínosy: –Převratné myšlenky –Participace zákazníků na designu –Objevy –Řešení –Technologie –Patenty další benefity mezioborové spolupráce –Prostředky jsou vynaloženy pouze do nejlepších možných řešení, které si vyberu z předložených návrhů – Inside - out Nové příjmy generované skrze postoupení duševního vlastnictví trhu. Význam otevřené inovace: •Víc hlav víc ví – žádná společnost nezná vše •Inovace jsou čím dál tím více nákladné – diverzifikace nákladů •Příležitosti pro SME – Smluvní a aplikovaný výzkum • Case study - Enantis SME v oblasti vývoje biotechnologií - FGF Case study - Enantis •2014 žádost o Grant SME Instrument •Phase I, úspěšnost 592 /6,973 ( 50 000 Euro/1year) phase II 134 /1,209. ( 1 mil Euro/2 years) tj. 1,9% z absolutního vyjádření •2014 – spolupráce Enantis a ESF MU – smluvní výzkum na business plan pro Phase II. •Výsledek: Phase II, získána v prvním čtení ve výši 100% navrhované částky.