TRANSPARENTNOST A VEŘEJNÁ PROSPĚŠNOST ČESKÝCH
NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Pavel Bachmann, katedra managementu, Univerzita Hradec Králové
1. ÚČEL STUDIE, VYMEZENÍ TERMINOLOGIE
Předložená studie je zpracována pro potřeby tvorby Koncepce politiky vlády vůči nestátním
neziskovým organizacím do roku 2020. Studie navazuje na předchozí práce autora v dané oblasti
(Bachmann, 2012a; Bachmann, 2012b, Bachmann, 2013) a čerpá z dalších dosud zpracovaných textů
na dané téma (Ronovská, 2010; Dvořáková a kol., 2009; Rohrbacher, 2007). Neziskové organizace
jsou chápány dle vymezení Salamona a Anheiera (1992),a z důvodu konzistentnosti s minulými
relevantními výzkumy také dle definice vymezení nestátních neziskových organizací (dále také NNO)
dle právních forem zavedeného Radou vlády pro nestátní neziskové organizace (dále také RV NNO),
přestože dnes je již toto vymezení překonáno. Přes využití některých zahraničních zdrojů a příkladů je
účelem studie orientace na transparentnost a veřejnou prospěšnost neziskových organizací
působících na území ČR.
2. VÝVOJ TRANSPARENTNOSTI NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
2.1 VÝVOJ VLIVU STÁTU NA UTVÁŘENÍ TRANSPARENTNÍHO PROSTŘEDÍ
Vznik nezávislých a svobodných nestátních neziskových organizací je v ČR možné datovat do období
po roce 1989, neboť tehdy přestalo být působení těchto organizací významně mocensky ovlivňováno.
V nově nabyté demokracii nebylo hledisko transparentnosti NNO zprvu příliš bráno na zřetel, a to
z několika důvodů: obav ze zasahování státu do činnosti neziskových organizací, které mají být
nezávislé; neznalostí práva obecně, specificky pak neznalostí práva týkajícího se v té době nové
problematiky neziskových organizací a nedostatku zájmu o neziskové organizace jako takové (hlavní
důraz byl kladen na podnikatelské subjekty a ekonomická hlediska). Frištenská (2010, s. 65) zmiňuje,
že po rozpadu Československa v roce 1992, resp. 1993 „stát formoval svůj vztah k neziskovému
sektoru velmi rezervovaně a účelově“, což bylo dokumentováno „váháním nad novými potřebnými
právními úpravami, například zákonem o nadacích“. „Státní politika v této době zaostala za
spontánním vývojem neziskového sektoru, a to se všemi negativními důsledky (Frištenská, ibid).“
Legislativně, a poprvé významně v ohledu na transparentnost, začaly být NNO státem regulovány
zákonem o nadacích z roku 1997. Tento právní předpis způsobil, že z několika tisíců nadačních
subjektů jich přetrvalo pouze 150. Od tohoto období, tedy roku 1998, se začíná stát (prostřednictvím
RV NNO - Rady vlády pro nestátní neziskové organizace) opětovně zabývat potřebami NNO, zejména
v oblasti legislativy, což má za následek i zpřesňování některých požadavků v oblasti transparentnosti.
Díky aktivitám RV NNO a vyšší informovanosti státu o problematice NNO, začínají jednotlivá
ministerstva poskytující NNO dotační prostředky vyžadovat záruky dokladující určitou úroveň správy
neziskových organizací. Následně, v letech 2000, resp. 2004 byla oblast transparentnosti NNO
ovlivněna změnami ve vnějším okolí sektoru. Vznik krajské samosprávy na přelomu milénia s sebou
přinesl i přesun větších kompetencí v rozdělování finančních prostředků na místní úroveň. Sledování
transparentnosti tak přešlo z úrovně státu na úroveň jednotlivých krajů. V řadě případů to z hlediska
dopadu na transparentnost NNO bylo pozitivní, neboť působnost a dopady práce neziskových
organizací bylo možno lépe monitorovat. Vstup ČR do EU, který se odehrál 1. května 2004, pak pro
české neziskové organizace znamenal další nároky na zvýšenou transparentnost. Organizace žádající
financování svých aktivit z předvstupních fondů nebo následných strukturálních fondů EU musely
naplnit řadu pravidel týkajících se mj. transparentnosti: předkládání výročních zpráv nebo zpráv o
činnosti, vedení podvojného účetnictví (nikoli daňové evidence do té doby u neziskových organizací
velmi oblíbené), ověřené účetní závěrky, partnerství, prospěšnost vůči místu nebo regionu
působnosti, aj.
Od roku 2005 až do počátku účinnosti nového občanského zákoníku v roce 2014 stát průběžně
přispíval ke zlepšení transparentnosti českých NNO, a to zejména prostřednictvím iniciace
legislativních úprav. Jednalo se mj. o novelu zákona o nadacích a nadačních fondech č. 158/2010,
novelu zákona o obecně prospěšných společnostech č. 231/2010, novelu zákona o veřejných sbírkách
č. 120/2012.Působení státu v období let 2010 až 2013 se mimo jiné orientovalo na problematiku
loterijního zákona a transparentnosti financování neziskových organizací prostřednictvím loterijních
firem, následně pak díky akceptaci doporučení výboru Rady Evropy Moneyvalse stát začal detailněji
zabývat potenciálem neziskových organizací jako prostředku pro praní špinavých peněz a financování
terorismu.
Utváření transparentního prostředí neziskových organizací ze strany státu se v tomto období zároveň
začalo významně zaměřovat na problematiky spojené s počátkem účinnosti nového občanského
zákoníku (dále jen NOZ) a legislativních norem s tímto zákoníkem propojených, zejména zákonem o
statusu veřejné prospěšnosti. Téma veřejné prospěšnosti byla ze strany státu řešena dlouhodobě (již
od přelomu milénia), nicméně dosud nebyla dokončena, čímž zůstáváme jedinou zemí Evropské unie
bez úpravy veřejné prospěšnosti. Dlouhodobě se zde projevovala neochota státu finalizovat právní
předpis, který by nebyl v souladu s jednoznačnou vůlí neziskového sektoru. Skutečností však je, že by
významně přispěl k oddělení organizací veřejně prospěšných od subjektů prospěšných vzájemně
nebo dokonce vůbec neprospěšných. Zákon o statusu veřejné prospěšnosti a jeho dopad na
transparentnost neziskových organizací je detailněji řešen v pozdější části studie.
V souvislosti s veřejně prospěšnou činností je třeba upozornit, že stát se dlouhodobě zaměřoval
pouze na organizace, které měly právní formu spadající do kategorie nestátních neziskových
organizací. Jiné právní formy, např. s.r.o. nebo OSVČ, byť třeba provozující veřejně prospěšné činnosti
nebyly v pozornosti státních orgánů.
2.2 VYTVÁŘENÍ TRANSPARENTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ZÁKLADĚ VLASTNÍ SEBEREGULACE
NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Rostoucí nedůvěryhodnost českého neziskového sektoru vedla některé z organizací k tomu, aby se
zprůhledněním situace začaly samy zabývat a vytvářet vlastní standardy transparentnosti. Taková
regulace vlastního chování je nazývána seberegulací. Nadační fond Via Vitae (2006) uvádí, že
„transparentnost neziskových organizací je spojena se způsobem jejich fungování, hospodaření a
vystupování na veřejnosti. Nezisková organizace, která se deklaruje jako transparentní by měla o
sobě (internet) prezentovat jisté minimum údajů, které překračuje minimum zákonné.“
Prvotní iniciativou neziskových organizací v oblasti seberegulace je zpravidla vytvoření vlastního
etického kodexu. Jedná se o dobrý způsob, jak si ujasnit hodnoty, na kterých organizace stojí, kodex
obsahuje zejména poslání, závazek odpovědnosti a transparentnosti, způsob využití organizačních
zdrojů, úlohu správní rady, způsoby řízení, pravidla pro střet zájmů, úpravu vztahů s dárci, aj.
Kromě zmíněných interních iniciativ existují také snahy o vytváření skupin organizací, které se
považují za transparentní či odpovědné. Významným regulátorem v oblasti nadací a nadačních fondů
je spolek Fórum dárců.Pro členství v Asociaci nadací, resp. Asociaci nadačních fondů (existujíuž od
roku 1999) stanovilo Fórum dárců podmínku přistoupení k etickému kodexu, který obsahuje
významné prvky odpovědnosti a transparentnosti. Obdobou iniciativ Fóra dárců je iniciativa
Nadačního fondu Via Vitae, zaměřená nejen na fundace, ale na všechny typy neziskových subjektů,
spočívající v dodržování tzv. Minima transparentnosti neziskových organizací. Transparentní
organizace, dle zmíněného fondu poskytuje o sobě z vlastní vůle ucelený obraz, tedy zveřejňuje údaje
o organizaci tak, aby byly přehledné, široce dostupné, časově aktuální (neměly by být starší 1 roku a
je doporučeno je datovat), nebyly zavádějící nebo nevyvolávaly klamný dojem. Organizace
nevyužívají ohebnosti jazyka k zakrytí nevyhovujících skutečností. Minimální údaje, které by o sobě
měla nezisková organizace zveřejnit, upravené autorem studie, obsahuje tabulka1.
Tabulka 1: Minimální údaje, které by nezisková organizace o sobě měla zveřejnit
Poslání (účel) Základní představa o smyslu existence organizace, tedy proč
organizace existuje. Nikoli výčet aktivit.
Aktivity organizace Aktivity, prostřednictvím kterých je naplňováno poslání organizace, a
jsou řešeny problémy cílové skupiny.
Organizační dokumenty a
informace
Základní dokument, dle kterého se organizace řídí nebo dle kterého
vznikla (stanovy, statut, zakladatelská listina). Jména statutárních
orgánů, s výjimkou spolku také jména členů nejvyšších orgánů.
Organizační struktura.
Finanční zdroje Ve strukturované podobě: Dotace z veřejné správy, dotace
z Evropské unie, dary firem, nadační dary, dary fyzických osob, příjmy
z hlavní činnosti, příjmy z doplňkové činnosti.
Hospodaření organizace Základnídokumenty účetní závěrky: výkaz zisku a ztráty, rozvaha za
jednotlivé roky činnosti organizace, minimálně za uplynulé 3
kalendářní roky. Výdaje/náklady na správu organizace, na mzdy, na
hlavní a vedlejší činnost.
Partnerství Zapojení do sítí, asociací, projektoví partneři. Významní partneři a
dodavatelé (nad 100 000 Kč).
Zdroj: Autor na základě Via Vitae
3. SOUČASNÝ STAV TRANSPARENTNOSTI A PROFESIONALITY NEZISKOVÝCH
ORGANIZACÍ
3.1 VÝZKUM TRANSPARENTNOSTI JAKO PREVENCE PROTI TERORISMU
Poměrně rozsáhlý výzkum transparentnosti NNO uskutečnil v r. 2009 výzkumný tým pod vedením
prof. Dvořákové s názvem „Zpřehledňování fungování neziskového sektoru v České republice se
zvláštním důrazem na prevenci jeho zneužívání pro účely financování terorismu“. První z otázek
studie se soustředila na samoregulaci neziskových organizací v podobě zveřejňování informací na
webových stránkách. Výsledky ukázaly, že webovou prezentací disponuje necelá třetina organizací, 3
% organizací mají vlastní etický kodex a méně než 1 % mělo vlastní fundraisingový kodex. Pouze u 7 %
organizací byly nalezeny výroční zprávy.
Větší pravděpodobnost zveřejňování informací byla u organizací, které byly součástí určité sítě
neziskových subjektů. Studie ukazuje na fakt, že postupně se sice rizika zneužívání legitimních
organizací snižují, nicméně stále přetrvává nebezpečí tzv. „spících“ organizací, které jsou
zaregistrovány pouze formálně. Takové organizace nahrávají korupčnímu prostředí a mohou být
zřízeny také za účelem legalizace výnosů z trestné činnosti, příp. také financování terorismu.
Odborníci a aktivisté neziskového sektoru se shodují na potřebě jednotného oficiálního registru
neziskových organizací. Předložená studie identifikovala nedostatky nejen u občanských sdružení
(dnes spolků), ale také specificky u nadací, kde 42 % nesplnilo zákonné požadavky na zveřejňování
údajů.
3.2 VÝZKUM TRANSPARENTNOSTI PROSTŘEDNICTVÍM OBSAHOVÉ ANALÝZY NA
INTERNETU
Na aktuální úroveň transparentnosti a profesionality českých NNO lze usuzovat z výzkumů autora
studie (Bachmann, 2012b, Bachmann, 2013), které reflektují výsledky obsahové analýzy webových
stránek získané od 2 400 neziskových organizací. Výběr vzorku organizací přitom odráží skutečnou
podobu celého neziskového sektoru, tzn. nejvyšší zastoupení (2000 organizací) měla občanská
sdružení, zbývající právní formy, tedy obecně prospěšné společnosti, nadace, nadační fondy a
účelová zařízení církví, pak byly zastoupeny rovnoměrně prostřednictvím výběru stovky organizací
z každé právní formy.
PŘÍSTUPNOST WEBOVÝCH STRÁNEK
Klíčovou informační roli v dnešní době hrají webové stránky. Jejich prostřednictvím se s neziskovými
organizacemi a jejich činnostmi seznamují potenciální i dlouholetí dárci a partnerské organizace,
stejně jako instituce státní správy a samosprávy. Jiný, již dříve realizovaný, průzkum ukázal, že vlastní
webové stránky provozuje jen kolem 30 % všech českých NNO. Naprostou většinu českého
neziskového sektoru tvoří zapsané spolky, které typicky fungují na dobrovolnické a komunitní bázi,
a proto někdy webovou prezentaci nepotřebují, přesto však je už z tohoto prvního zjištění jasné, že
v oblasti profesionalizace mají naše neziskové organizace před sebou ještě hodně práce.
POSLÁNÍ A VIZE ORGANIZACE
První z otázek vlastního výzkumu se zaměřila na zjišťování, zda jsou si neziskové organizace vůbec
vědomy, jakou činnost vykonávají, komu jsou jejich aktivity určeny, a jak jimi přispívají k veřejnému
blahu. Výsledky ukázaly, že české NNO spojují účel své existence v drtivé většině případů
s organizačním posláním, na rozdíl od například začínajících podnikatelů, kteří se ztotožňují spíše
s organizační vizí.
Poslání vyjadřuje smysl, proč vlastně NNO existuje, jeho precizní definice je tedy pro její činnost
a působení zásadní. Právě od poslání by se mělo odvíjet vše, co organizace dělá a podle míry
naplňování poslání lze posuzovat, zda naplňuje účel, pro který byla založena. Zarážející proto je, že na
webových stránkách nebo alespoň v on-line dostupných výročních zprávách, má své poslání jasně
formulována méně než polovina všech českých NNO (konkrétně 48,6 %).
Kvalitativní analýza zveřejňovaných poslání odhalila, že velká část NNO není schopna shrnujícího
pohledu na svoje činnosti, jejich společný účel, ani na vlastní strategické směřování. Většinou sice
NNO rozumějí svým konkrétním úkolům a dokáží i poměrně jasně vymezit své cílové skupiny, jen
malá část z nich však dokáže dobře popsat svoji jedinečnost a přínos společnosti. Tento výsledek
přitom platí pro všechny právní formy NNO bez rozdílu, neschopnost je tedy vlastní i formám NNO,
které by poslání měly mít formulováno jasně.
Z pohledu jednotlivých právních forem neziskových organizací výzkum v podstatě potvrdil
předpoklad, že jasně definované poslání je základem práce nadací, nadačních fondů a v nemalé míře
též obecně prospěšných společností (zapsaných ústavů). Podstatně hůře dopadly zapsané spolky.
Velká část z nich své poslání vůbec nezveřejňuje a pravděpodobně jej nemají ani písemně
definováno, nebo je formulováno natolik vágně, že může jen těžko plnit svůj účel.
INFORMACE O SLOŽENÍ ORGÁNŮ A ZJIŠTĚNÝ KONFLIKT ZÁJMŮ
Dále se výzkum zaměřil na analýzu profesionality českých neziskových organizací v oblasti
personalistiky, včetně práce s dobrovolníky. Zarážející opět je, že více než polovina zkoumaných
organizací (57,1 %) nezveřejňuje na svých webových stránkách složení svých orgánů ani týmu
zaměstnanců. Veřejnost tak nemá šanci se z webových stránek dozvědět, kdo za organizací stojí, kolik
lidí v ní pracuje, a kdo ji případně podporuje formou dobrovolnické práce.
Pokud jde o právní formy, situace se v tomto bodě obrací, nejméně sdílné jsou ohledně členů svých
orgánů a zaměstnanců nadace a nadační fondy. Zapsané spolky zveřejňují tyto údaje podstatně
častěji. Jako velmi problematickou lze vnímat další zjištěnou skutečnost, a sice že zaměstnanci
neziskových organizací byly ve více než polovině zkoumaných případů (54 %) ve zřejmém konfliktu
zájmů. Tato část analýzy se sice týkala jen malé části z celkového vzorku 2 400 organizací, neboť jen
malá část z nich (asi 4 %) poskytla k této oblasti potřebná data, nicméně i z takto malého vzorku lze
dovodit, že střet zájmů je v českém neziskovém sektoru běžným jevem. Podobně je tomu ostatně
i v dalších postkomunistických zemích.
Pouze necelá polovina (47 %) zkoumaných organizací nabízí případné volné pracovní pozice
prostřednictvím vlastních webových stránek. Výrazně častěji neziskové organizace využívají své
webové stránky k náboru dobrovolníků. Provedený rozbor struktury zaměstnaneckých týmů ukázal,
že poměrně velké množství neziskových organizací (15,5 %) má zřízenu pozici koordinátora dobrovolníků.
Nejčastěji mají zvláštního pracovníka pro tuto činnost účelová zařízení církví a obecně
prospěšné společnosti (zapsané ústavy). Církevní organizace vykazují zároveň nejvyšší úroveň
profesionality v celé oblasti řízení lidských zdrojů. Obecně, napříč všemi právními formami platí, že
profesionalita v této oblasti roste přímo v souvislosti se zvyšujícím se počtem zaměstnanců.
TRANSPARENTNOST V OBLASTI FINANČNÍHO ŘÍZENÍ
Profesionalita finančního řízení je z řady důvodů pro každou neziskovou organizaci klíčová. Šetření
ukázalo, že české neziskové organizace prezentují na svých webových stránkách údaje o vlastním
hospodaření téměř výhradně prostřednictvím přiložených dokumentů, zejména výročních zpráv,
které obsahují údaje z různých výkazů účetního charakteru. Vůbec nejčastěji neziskové organizace
zveřejňují čísla z výkazu zisku a ztráty (celkem 85,3 % z těch, kteří na webu publikují výroční zprávy),
následují rozvaha a účetní audit, které zveřejňuje více než polovina (56,3 %) těchto organizací.
Veškeré důležité účetní výkazy, včetně auditu nejčastěji zveřejňují nadace (v 66,7 % všech
zkoumaných případů) a účelová zařízení církví (51,6 %). Výzkum také ukázal, že téměř dvě třetiny
neziskových organizací (65,4 %) dosahují víceméně vyrovnaného hospodářského výsledku. Z hlediska
právní formy existuje nejvyšší úroveň finančního řízení a transparentnosti u nadací a účelových
zařízení církví. Zároveň, skóre profesionality finančního řízení prokazatelně stoupá se zvyšujícím se
majetkem organizace.
TRANSPARENTNOST ZDROJŮ PŘÍJMŮ, INFORMACE O DÁRCÍCH
Rozbor profesionality marketingového řízení neziskových organizací se nejdříve zaměřil na aktuálnost
informací poskytovaných na webových stránkách. Tu lze (oproti ostatním výsledkům) považovat za
poměrně dobrou, neboť jen 15 % neziskovek mělo svůj web dlouhodobě neaktuální. Naopak
dostupnost výročních zpráv je celkově nízká, zveřejňuje je jen čtvrtina (23,3 %) ze všech neziskovek,
které mají vlastní webové stránky.
Zveřejňování jmen dárců, včetně výše jejich darů je důležité pro transparentnost neziskové
organizace. Vhodné způsoby zveřejňováni těchto informací zároveň pomáhají k budování
dlouhodobých vztahů s dárci, které mohou být rozhodující pro budoucnost organizace. Své dárce
však zveřejňuje jen necelá polovina ze všech neziskovek (44,6 %), které mají vlastní webové stránky.
Zdaleka nejlépe si v této oblasti vedou opět církevní organizace, které své dárce zveřejňují v drtivé
většině případů (88 %).
Pro samotnou realizaci dárcovství může být dále důležité, zda nezisková organizace na svých
stránkách uvádí bankovní spojení (číslo účtu). Kupodivu tak činí jen dvě pětiny (40,4 %) neziskovek.
Závěrem této části můžeme konstatovat, že nejlépe o svém hospodaření a dárcích informují
veřejnost církevní organizace. Kromě toho lze sledovat, že profesionalita se v této oblasti zvyšuje
úměrně k počtu zaměstnanců, nemá však vazbu na objem majetku, který organizace vlastní ani
objemy prostředků, s nimiž pracuje.
3.3 VÝZKUMY ZAMĚŘENÉ NA PROFESIONALITU ŘÍZENÍ
Profesionalita řízení se dle řady zahraničních autorů (např. Chad, Kyriazis, Motion, 2014; Sargeant,
2005) ukazuje být jednou z největších slabin fungování neziskových organizací. Členové neziskových
organizací jsou zpravidla vysoce zdatnými odborníky na řešení potřeb cílové skupiny, nicméně
postrádají manažerské vzdělání a dovednosti. Chad, Kyriazis a Motion (2014) ve své publikaci
„Bringing marketing intononprofitorganizations: A managerialnightmare!“ ukazují na několik
základních chyb manažerů neziskových organizací: (1) Manažeři často podceňují potřebu zavedení
marketingové orientace. (2) Zavádění potřebných změn v rámci neziskové organizace je obtížné, a to i
pro zkušené manažery, protože každá organizace je unikátní. (3) Zaměstnanci čelí změnám v obsahu
své pracovní náplně zahrnující zvýšenou profesionalitu a odpovědnost, propojenou se zaváděním
nového podnikatelského jazyka. (4) Zavedení marketingové orientace umožní charitativním
organizacím zlepšit svou výkonnost (v oblasti dodávaných služeb i při generování příjmů). (5) Tradiční
zaměstnanci zpravidla nerozumí skutečným výhodám marketingu a významu tržní orientace.
České neziskové organizace nejsou z hlediska profesionality výjimkou a je možné i zde potvrdit
neuspokojivý stav. Např. Index udržitelného rozvoje občanského sektoru v ČR za rok 2013 uvádí:
„Vzhledem k nedostatku ekonomů a finančních manažerů v neziskovém sektoru se často stává, že
finanční řízení organizací občanské společnosti není příliš systematické. Organizace nemívají finanční
zdroje k zaplacení celých úvazků finančních manažerů, a tak finanční manažeři často odpovídají i za
jiné oblasti, jako jsou fundraising a řízení lidských zdrojů.“
ROZDÍLY V PROFESIONALITĚ DLE PRÁVNÍCH FOREM
Úroveň profesionality řízení českých neziskových organizací je značně rozdílná, a to především ve
vazbě na právní formy těchto organizací. Výzkum autora studie ukázal, že nejprofesionálněji řízenými
neziskovými organizacemi, jsou účelová zařízení církví a nadace, které dosáhly nejvyššího skóre téměř
ve všech hodnocených oblastech (strategické řízení, finanční řízení, řízení lidských zdrojů včetně
dobrovolníků a marketingové řízení). Jen mírně nižší skóre profesionality řízení bylo zjištěno
u nadačních fondů. Nižší úroveň profesionality řízení naopak vykázaly obecně prospěšné společnosti
(resp. zapsané ústavy). Vůbec nejhůře dopadly občanská sdružení (resp. zapsané spolky). Vzhledem
k tomu, že právě zapsané spolky jsou zdaleka nejpočetněji zastoupeným typem neziskových
organizací, ovlivňuje jejich špatný výsledek velkou měrou i celkový pohled na neziskový sektor.
4. VZTAH PROFESIONALITY, TRANSPARENTNOSTI A VEŘEJNÉ PROSPĚŠNOSTI NNO
Ve společenských vědách odráží pojem transparentnost otevřenost, schopnost komunikace a
odpovědnost. Neomezuje se tedy jen na zprůhlednění hospodaření, zejména nákladů organizace,
nýbrž i na odkrytí činností a služeb poskytovaných organizací, včetně nákladů a efektivitu jednotlivých
organizačních procesů. Požadovaná míra transparentnosti je pochopitelně určena kontextem, ve
kterém se daná společenská jednotka nachází. U jednotek působící v neziskovém nebo státním
(veřejném) sektoru je tedy význam transparentnosti umocněn povahou neziskových činností a
působením dárců i veřejnosti jako hlavních stakeholderů organizace.
V úvahách o transparentnosti se přitom zpravidla směšují dva principy, pro které má anglosaský svět
(jak uvádí Pospíšil, 2006) pojmenování „accountability“, tj. odpovědnost a „transparency“, tj.
průhlednost nebo čitelnost. V češtině se pak zdá, že takové jednoznačné termíny a jejich vymezení je
obtížné formulovat, proto v našem prostředí příliš často k takovému rozlišování nedochází.
Za profesionální organizaci1
se pro účely studie považuje taková, která je nejen odpovědná a a
čitelná, ale také kvalitně řízená. Její vedení pravidelně sleduje kvalitu vykonávaných organizačních
procesů, výkonnost sleduje a nastavuje, odborně vybírá své zaměstnance, atd. Je tedy bez významu,
je-li organizace založena na bázi dobrovolnické nebo zaměstnanecké. Pro organizace zaměstnávající
pracovníky v pracovním poměru je proto dále použit pojem zaměstnanecké organizace (nebo
organizace se zaměstnanci).
Ke zmíněnému terminologickému odlišení profesionálních a zaměstnaneckých organizací existuje
několik důvodů. Za prvé, význam slova profesionál jako osoby provozující činnost za výdělek je
specifikem českého jazyka. V anglickém jazyce takový význam slova neplatí, nicméně zde platí pouze
druhá část obsahu tohoto slova, tedy odborník, náležející do odborné komunity, který dokončil
požadovaná studia. Za druhé, tedy pokud bychom daný termín využívali v českém prostředí,
dopouštěli bychom se nepřesnosti v druhé části definice, protože skutečných odborníků, kteří
dokončili požadovaná studia a jsou zaměstnáni v neziskové organizaci, je v současnosti spíše
menšina. Za třetí je otázkou, zda bychom chtěli označovat dobrovolníky, kteří svou práci vykonávají
odborně, amatéry.
Posledním významným termínem, který je nutné precizovat je pojem veřejné prospěšnosti. NOZ
považuje za veřejně prospěšnou „právnickou osobu, jejímž posláním je přispívat v souladu se
zakladatelským právním jednáním vlastní činností k dosahování obecného blaha, pokud na
rozhodování právnické osoby mají podstatný vliv jen bezúhonné osoby, pokud nabyla majetek
z poctivých zdrojů a pokud hospodárně využívá své jmění k veřejně prospěšnému účelu“ (§ 146 NOZ).
Veřejně prospěšná činnost je dle návrhu zákona o statusu veřejné prospěšnosti činností
poskytovanou za stejných podmínek pro všechny, předem neurčenému počtu příjemců z řad
veřejnosti, s cílem přispívat k dosahování obecného blaha). Za veřejně prospěšné organizace (dále
také jen VPO) jsou pak označovány takové subjekty, které jsou oficiálně prohlášeny za veřejně
prospěšné, prostřednictvím přidělení statusu veřejné prospěšnosti.
Termíny profesionalita (neboli odbornost v řízení organizace a záruka kvality produkovaných výstupů
v podobě výrobků/služeb), transparentnost (neboli otevřenost a čitelnost organizace) a veřejně
prospěšná činnost (neboli činnost poskytovaná za stejných podmínek pro všechny předem
neurčenému počtu příjemců z řad veřejnosti, s cílem přispívat k dosahování obecného blaha) byly
blíže definovány již v úvodní kapitole. Nebyl nicméně ještě řešen jejich vzájemný vztah.
Při pohledu na vymezení uvedených termínů je zřejmé, že každý z termínů je unikátní a jazykový
význam jej jasně odlišuje od ostatních, na druhou stranu se situace mění, hovoříme-li o jednotlivých
termínech v kontextu veřejné prospěšnosti z pohledu dárce, tj. státu, který VPO „daruje“ určité
finanční a nefinanční výhody. V daném kontextu jsou nároky na transparentnost a profesionalitu
požadované od veřejně prospěšných organizací srozumitelné. Stát jako dobrý správce může po VPO
1
K danému termínu lze přiřadit i termín profesionalizované organizace. Jedná se o subjekty, které skutečně
dosáhly určité změny z organizace řízené neodborně na organizaci řízenou odborně, tedy profesionálně. Pro
organizace zaměstnávající pracovníky v pracovním poměru lze doporučit pojem zaměstnanecká
organizacenebo organizace se zaměstnanci.
požadovat naplnění obého, neboť mu umožní lepší kontrolu nad prostředky, které byly ve prospěch
VPO vynaloženy. Podobně také prostřednictvím vyšší transparentnosti bude umožněno veřejnosti,
médiím či ostatním neziskovým organizacím kontrolovat, zda VPO vykonávají skutečně veřejně
prospěšné činnosti.
5. VLIV NOVÉ LEGISLATIVY NA TRANSPARENTNOST NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Nový občanský zákoník účinný od počátku roku 2014, a další doprovázející právní předpisy, by měly
transparentnost neziskových organizací ovlivnit v několika následujících ohledech: (1) zvýšit
transparentnost jednotlivých právních forem, což platí zejména o zapsaných spolcích, právní formě
nahrazující občanská sdružení a zároveň výrazně nejvýznamnější právní formě z hlediska četnosti
zastoupení v neziskovém sektoru (více než 90 % organizací); (2) zprůhlednit evidenci neziskových
organizací a identifikovat organizace nefunkční a nevyvíjející žádnou činnost; (3) ze všech neziskových
organizací, vznikajících na základě iniciativy, či dalších pohnutek občanů, vydělit organizace veřejně
prospěšné. První dva body budou detailněji popsány dále v této kapitole, nad třetím bodem je
vedena samostatná diskuse v následující 6. kapitole.
5.1 ZVÝŠENÍ TRANSPARENTNOSTI JEDNOTLIVÝCH PRÁVNÍCH FOREM NA ZÁKLADĚ NOZ
Nejvýznamnější právní formou v rámci neziskových organizací je, jak již bylo uvedeno, zapsaný
spolek. NOZ zvyšuje transparentnost této právní formy v několika ohledech (částečně zpracováno dle
ESF ČR, 2014):
1. Povinnost zápisu spolků do veřejného rejstříku. § 120 NOZ stanoví nejen povinnost zápisu
údajů o organizaci, včetně jména osoby v pozici statutárního orgánu, který právnickou osobu
zastupuje, ale také zákon ukládá jakoukoli změnu na této pozici oznámit tomu, kdo veřejný
rejstřík vede. V tomto ohledu se oproti předchozí právní úpravě významně zvyšuje ochrana
třetích osob a obecně transparentnost této právní formy.
2. Pobočné spolky (dříve organizační složky) mají také povinnost zápisu do veřejného rejstříku.
3. Zavedeno oddělení majetkových sfér mezi hlavním a pobočným spolkem.
4. Nově umožněn soudní přezkum vyloučení ze spolku vždy (dříve nebyl možný za předpokladu,
že vylučovací proces nebyl institucionalizován).
5. Nově uvedeno vedení seznamu členů. Přestože je ustanovení dispozitivního charakteru, takže
spolek seznam vést nemusí, pokud jej ale zavede, povinnosti plynoucí z normy jsou
vymahatelné.
6. Nově jsou definovány případy, kdy se na určitá jednání hledí jako na neplatná od počátku.
Neplatnost není závislá na běhu času. Jde o rozhodnutí proti dobrým mravům nebo smyslu
spolku.
7. Nově řešena situace, jak postupovat u „autokratických“ spolků v případech, kdy jediný
představitel nemůže vykonávat svou funkci a situace není řešena ve stanovách. Nahrazuje jej
shromáždění členů spolku.
8. Důsledné řešení fúze spolků.
5.2 ZPRŮHLEDNĚNÍ EVIDENCE NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
V návaznosti na povinnost zápisu spolků do veřejného rejstříku dochází oproti předchozí legislativní
úpravě k významné změně ve zprůhlednění evidence neziskových organizací. V předchozích letech
byla občanská sdružení vedena pouze v neveřejném rejstříku, kdy sdružení byla evidována v seznamu
občanských sdružení vedených ministerstvem vnitra. NOZ sjednocuje evidenci všech právnických
osob v rámci veřejného rejstříku spravovaného ministerstvem spravedlnosti, zároveň z hlediska
zápisu vyžaduje stejná pravidla pro všechny právní formy. Jedinou právní formou, vedenou mimo
daný veřejný rejstřík, zůstanou účelová zařízení církví vedená ministerstvem kultury.
Jak již bylo uvedeno, zejména změna evidence u spolků jako nejčetnější právní formu, by měla mít
vliv na zvýšení úrovně transparentnosti neziskových organizací.
6. VEŘEJNÁ PROSPĚŠNOST A JEJÍ LEGISLATIVNÍ ÚPRAVA
Veřejná prospěšnost je kontroverzním tématem diskutovaným již od konce devadesátých let
minulého století. Dnes je veřejná prospěšnost zakotvena v novém občanském zákoníku a
předpokládá se schválení samostatného zákona na toto téma, veřejná prospěšnost je tedy znovu
aktuálním předmětem diskusí. Přestože kvůli politickým změnám a odporu části neziskových
organizací byly práce na zákonu v předchozích letech několikrát zastaveny, zavedení statusu veřejné
prospěšnosti je zásadní pro posílení transparentnosti, profesionality i důvěryhodnosti českého
neziskového sektoru.
Veřejná podpora proudící pouze právním typům organizací taxativně vyjmenovaným RV NNO, bez
ohledu na to, zda vykonávají činnosti vzájemně či veřejně prospěšné, je totiž dlouhodobě
neudržitelná. Podpora se totiž dostává organizacím podporujícím vzájemně prospěšné účely (které
někdy dokonce mohou být brzdou prospěšnosti veřejné), zároveň je tak k dispozici méně veřejných
prostředků k dispozici organizacím skutečně veřejně prospěšným. Kromě toho, veřejná podpora se
nedostává organizacím, jejichž činnost veřejně prospěšná je, ale subjekt má odlišnou právní formu.
Vzhledem k přístupům v dalších evropských zemích považuje Ronovská (2010) za vhodnou cestu pro
ČR řešit problematiku veřejné prospěšnosti komplexně, včetně výslovného vyjádření výhod, které
organizace získají, pokud status obdrží. Záleží tedy primárně na obsahu zákona o veřejné
prospěšnosti.
6.1 VEŘEJNÁ PROSPĚŠNOST V EVROPSKÝCH ZEMÍCH
Praxe odlišování VPO od ostatních organizací založených ze soukromých příčin a podporující vlastní
aktivity je v evropské společnosti hluboce zakořeněno. Kodifikace právních zvyklostí se datuje už od
roku 1601, kdy v Anglii vyšla Zákon o Charitě společně se Stanovami upravujícím charitativní práci
(Statute ofCharitableUses), účelem kterých bylo vyjmenovat charitativní účely a eliminovat jejich
zneužívání. Ronovská (2010) považuje za zdařilé příklady v oblasti veřejné prospěšnosti přístup
Maďarska (zákon o veřejně prospěšných organizacích schválen v r. 1997), Polska (zákon o veřejně
prospěšných činnostech a dobrovolnictví z r. 2003) a Litvy (zákon o veřejně prospěšných organizacích
z r. 2004). O pojetí veřejné prospěšnosti detailně informuje článek „A ComparativeOverviewof Public
Benefit Status in Europe“ (Moore, Hadzi-Micheva, Bullain, 2012), který evropskou praxi prezentuje
v této struktuře: (1) koncept veřejné prospěšnosti a jeho zdůvodnění, (2) regulativní přístupy, (3)
kritéria, (4) rozhodovací autorita, (5) procedury a podmínky certifikace/registrace, (6) výhody
poskytované státem, (7) povinnosti VPO a otázky dohledu a odpovědnosti. Těchto sedm bodů je na
základě zmíněného článku detailněji rozebráno dále.
(1) KONCEPT VEŘEJNÉ PROSPĚŠNOSTI A JEHO ZDŮVODNĚNÍ
Status veřejné prospěšnosti organizace obdrží poté, co byla registrována jako právní entita. V
případě, že VPO přestane splňovat podmínky pro obdržení statusu, tak jej ztratí a společně s ním i
výhody s ním spojené. Stále ale může stále pokračovat ve své činnosti. Veřejná prospěšnost je obecně
považována za dobrovolnou. Výchozím principem pro zavedení statusu veřejné prospěšnosti je
zpravidla podpora veřejně prospěšných aktivit. Státy uznávají, že VPO efektivněji uspokojují potřeby
místních komunit a společnosti jako celku. Řešením společenských potřeb doplňují nebo nahrazují
povinnosti státu nebo poskytování služeb realizované subdodavatelsky. Zpravidla identifikují a reagují
na společenské potřeby rychleji než stát a jsou schopné doručit služby efektivněji a přímo. Kromě
toho, při poskytování služeb mohou VPO využívat soukromé financování, které doplňuje a spoří státní
peníze a mobilizuje širší komunitní podporu.
Státy napříč Evropou přijaly tento status proto, aby:
1. Podpořily tok soukromých zdrojů směrem k neziskovým organizacím. Zpřehlednění situace
zvýší motivaci pro soukromé dárcovství (firemní i individuální) směrem k VPO.
2. Usnadnily vztah mezi státem a VPOpři uspokojování sociálních služeb. Např. v Polsku jsou
VPO způsobilé účastnit se tendrů na sociální služby za stejných podmínek jaké mají státní
organizace. V Maďarsku pak existují dvě úrovně statusu veřejné prospěšnosti: základní a
významná. Organizace mohou získat status „významné veřejně prospěšné organizace“ pokud
vykonávají odpovědnosti státu nebo regionu, zpravidla na základě smlouvy se státní institucí.
3. Posílily vztah mezi VPO a veřejností.Sezavedením zákona o VPO lze obecně očekávat, že
vytvoření množiny transparentnějších a odpovědnějších organizací pomůže zlepšit obecně
špatnou pověst sektoru a zvýšit důvěru veřejnosti v neziskový sektor.
Prostřednictvím zavedení statusu veřejné prospěšnosti chtějí vlády obecně zajistit, že výhody
směřované do organizací občanské společnosti jdou na činnosti prospěšné veřejnosti a
společnosti.Některé státy s veřejnou prospěšností spojily kromě daňových výhod také další typy
státní podpory jako granty, dotace, platby za poskytování služeb a daňové asignace. Status veřejné
prospěšnosti přispívá ke zvýšené odpovědnosti a lepší správě VPO. Na oplátku za výhody získané od
státu je VPO předmětem přísnějšího dohledu, aby bylo zajištěno, že skutečně své zdroje využívá
k veřejnému blahu. Také je zde vyžadováno přizpůsobení se více konkrétním povinnostem v oblasti
správy a odpovědnosti.
(2) PŘÍSTUP K REGULACI
Status veřejné prospěšnosti může být organizacím přidělen buď v rámcové legislativě (například
v základních předpisech upravující právní formu jednotlivých organizací), ve zvláštních zákonech
zabývajících se statusem veřejné prospěšnosti nebo v daňových zákonech. Vzhledem k tomu, že v ČR
se dlouhodobě počítá se situací zvláštního zákona upravující problematiku veřejné prospěšnosti,
uvádíme příklady zemí s podobnou úpravou. Jeden výhradní právní předpis týkající se status VPO (vs.
úprava v oddělených zákonech) pomáhá zajistit harmonizované a konzistentní použití práva
v systému.
Maďarský zákon o VPO zvýhodňuje jak veřejně prospěšné organizace, tak podporovatele veřejně
prospěšných organizací a i příjemce veřejně prospěšných služeb. Veřejně prospěšná organizace má
nárok na (1) vynětí z daně z příjmů právnických osob s ohledem na vykonávanou aktivitu, tak jak je
vymezena v zakládacím dokumentu, (2) daňové zvýhodnění u daní právnických osob s ohledem na
podnikatelskou aktivitu, (3) zvýhodnění v rámci místních daní, (4) zvýhodnění při platbě poplatků, (5)
zvýhodnění při platbě cla a (6) další výhody. Podporovatelé VPO mají nárok na osvobození od daně
z příjmů právnických, resp. fyzických osob s ohledem na podporu věnovanou k naplnění účelů veřejně
prospěšné organizace, jak je definováno v zakládacím dokumentu (dále dary). Konečně příjemci
služeb poskytovaných VPO v rámci získaných grantů mají nárok na osvobození od daně z příjmů
fyzických osob s ohledem na poskytnutou službu.
V rámci svých plánovaných aktivit má VPO nárok zaměstnávat osoby vykonávající civilní službu. VPO
nemá nárok na žádné zvýhodnění, má-li veřejný dluh, tak jak je definován v daňových zákonech.
(3) KRITÉRIA PRO ZÍSKÁNÍ STATUSU
Kritéria pro získání statusu veřejné prospěšnosti se mezi zeměmi liší a jsou uzpůsobeny tak, aby
odrážely legislativní cíle, potřeby společnosti a místní okolnosti a tradice. Obecně je zvažován účel
organizace a charakter vykonávaných aktivit, způsobilost organizace, rozsah veřejně prospěšných
činností a její cílová skupina a požadavky na správu a finanční morálku.
Účel organizace a charakter vykonávaných aktivit
Obecná legislativa regulující veřejně prospěšné aktivity jmenuje určité konkrétní účely sloužící
obecnému blahu. Veřejně prospěšná činnost je tudíž definována jako jakákoli zákonná činnost, která
podporuje nebo propaguje jeden nebo více účelů vyjmenovaných v zákoně. Seznam uvedený
v Příloze 1 obsahuje prakticky všechny veřejně prospěšné aktivity uznávané v jedné nebo více zemích
Evropy.
Je důležité, že země volí obecně prospěšné účely s ohledem na jejich potřeby, hodnoty a tradice.
V Nizozemsku jsou například veřejně prospěšné účely vytvořeny v rozpočtové judikatuře, zahrnující
účely, které jsou duchovní, založené na životní filozofii, charitativní, kulturní, vědecké a s veřejným
užitkem. Německé daňové právo zahrnuje zdravotní péči, obecné blaho, ochranu životního prostředí,
vzdělávání, kulturu, amatérský sport, vědu, podporu osob neschopných sebeobsluhy a církve a
náboženství. Ve Francii daňové právo vymezuje veřejný prospěch zahrnující mj. pomoc potřebným
lidem, vědecký nebo lékařský výzkum, amatérský sport, kulturu a kulturní dědictví, ochranu přírody a
ochranu francouzské kultury. V Maďarsku oddělená veřejnoprospěšná legislativa jmenuje 22 různých
účelů, zahrnujících ochranu zdraví, vědecký výzkum, vzdělávání a kulturu. Podobně polské právo
jmenuje 24 veřejně prospěšných aktivit.
Řada zemí určité aktivity z těch veřejně prospěšných vylučuje. Omezení se zpravidla týkají politických
a legislativních činností, takových jako přímý lobing a kampaně politických stran. Maďarsko například
zakazuje zapojení do přímých politických aktivit a poskytování finanční pomoci politickým stranám.
Některé země vylučují účely vztažené ke sportu a náboženství, jiné nikoli. Téměř všechny země
zahrnují „všeobjímající“ kategorii, která jednoduše zahrnuje „ostatní aktivity“, které by mohly sloužit
obecnému blahu. Jedná se o účinný způsob, jak zajistit, že jmenované účely nebudou interpretovány
příliš restriktivním způsobem a že koncept veřejného prospěchu zůstane flexibilní a bude držet tempo
s měnícími se sociálními okolnostmi.
Způsobilost organizace
Dalším možným kritériem pro získání statusu veřejné prospěšnosti může býttyp právní formy, která
může status obdržet. Organizace musí být vždy registrovány (nebo uznány) jako právnické osoby ještě
předtím, než o status žádají. Status veřejné prospěšnosti je obecně dostupný spolkům a nadacím, což
jsou základní formy ve většině evropských zemí. Kromě toho, v závislosti na státu, může být tento
status poskytnut široké škále dalších organizačních forem. V Maďarsku je status veřejné prospěšnosti
dostupný spolkům, nadacím a neziskovým společnostem. V Lotyšsku mohou tento status získat také
církevní organizace.
Dle polského práva nemohou o status VPO žádat:(1) Politické strany; (2) Obchodní komory a
organizace zaměstnavatelů; (3) Profesní organizace; (4) Nadace založené výhradně státem a/nebo
jednotky státu; (5) Nadace založené politickými stranami; (6) Společnosti působící v souladu
s předpisy, jimiž se řídí sportovní organizace.
Rozsah působnosti a cílová skupina
Dalšími kritérii, která jsou často používána pro rozhodnutí, zda by organizace měla získat status
veřejné prospěšnosti je rozsah, ve kterém organizace působí a provozuje veřejnou prospěšnost a její
příjemci (cílová skupina).
Přestože, je organizace tak vymezena, řada zemí vyžaduje, aby organizace byla skutečně
organizována a provozována zejména z důvodu zapojení do veřejně prospěšných aktivit. Organizace
je „organizována“ zejména pro veřejný prospěch, když účely a aktivity obsažené v jejích správních
dokumentech se omezují hlavně na vykonávání veřejně prospěšných aktivt. Organizace je
„provozována“ zejména pro veřejný prospěch, když její vlastní aktivity jsou zejména veřejně
prospěšné. Zejména nebo hlavně znamená buď ve více než 50 % nebo jednoduše všechny, v závislosti
na zemi. Existují různé způsoby měření toho, aby test na „hlavní“ činnost byl uspokojen – například
měření podílu výdajů nebo okruh příjemců. V Nizozemsku je rozhodujícím faktorem okruh
potenciálních příjemců. Pokud jsou aktivity zacíleny na příliš omezenou skupinu osob – například
osoby náležející k jedné rodině – pak organizace není způsobilá získat status veřejné prospěšnosti.
Jestliže organizace slouží jak členům a zároveň vykonává veřejně prospěšné aktivity, tak může získat
status, pokud veřejně prospěšné aktivity činí alespoň 50 % všech aktivit. Podobně ve Francii pro
kvalifikaci jako VPO musí organizace zapojit primárně alespoň jednu veřejně prospěšnou aktivitu a
poskytovat služby velké, nedefinované skupině jednotlivců.
Požadavky na správu
Některé země také předepisují zvláštní správní strukturu pro organizace, které si přejí získat status
veřejné prospěšnosti. Povinný požadavek dvoustupňové správní struktury má například za cíl zajistit,
že organizace budou mít další interní kontrolu nad svými aktivitami a že skutečně vykonávají aktivity
a spotřebovávají veřejné finance podle svých stanov a dalších podmínek uvedených
v legislativě.Bulharské právo tento přístup následuje tím, že vyžaduje, aby VPO měly kolektivní
nejvyšší nebo řídící orgán. Maďarský zákon o VPO ustanovuje pravidlo, že pokud roční příjem VPO
přesáhne 5 miliónů maďarských forintů (přibližně 450 tis. Kč), pak je organizace povinna zřídit
kontrolní orgán, i když jiné právní normy tuto povinnost nevyžadují.
Kromě zmíněných hlavních kritérií existují v některých zemích dalších dodatečná kritéria, jedná se
například o omezení ve vykonávání ekonomických aktivit; omezení v zapojení do politických aktivit,
požadavky na finanční řízení, řízení a rozdělování zdrojů, odměňování správní rady a zaměstnanců,
atd. Tato dodatečná kritéria by měla vzít v úvahu místní podmínky a cíle, které chce legislativa
prostřednictvím nich dosáhnout. Příliš obtížné požadavky totiž mohou odradit organizace od
přihlášení se ke statusu. Například v Maďarsku je pro průměrnou neziskovou organizaci celkem
jednoduché naplnit požadavky na získání statusu veřejné prospěšnosti, takže veřejně prospěšné
organizace tvoří zhruba polovinu ze všech organizací občanské společnosti. Naproti tomu v Polsku,
vzhledem k obtížným kritériím a povinnostem je jako VPO registrováno jen kolem 10 % organizací
občanské společnosti. Otázkou tedy je, zda chceme zvýšit úroveň transparentnosti a odpovědnosti
společně s přístupem k výhodám většině neziskového sektoru nebo vytvořit „elitní“ skupinu
organizací, které budou například partnerem státu v poskytování sociálních služeb.
(4) ORGÁN ROZHODUJÍCÍ O PŘIDĚLENÍ/ODEBRÁNÍ STATUSU
Kdo rozhodne, které organizace mohou získat status veřejné prospěšnosti? Otázka má kritický dopad
na regulaci veřejně prospěšných organizací a celého neziskového sektoru. Rozhodovací orgán má
právo přidělit status veřejné prospěšnosti, zpravidla má také právo jej odejmout a v některých
zemích je také odpovědný za kontrolu a podporu práce veřejně prospěšných organizací. Přidělením
statusu veřejné prospěšnosti, pokládá rozhodovací orgán základ pro jasné regulační zacházení –
takové, které zahrnuje jak výhody od státu (zpravidla daňové úlevy), tak přísnější nároky na
transparentnost.
Neexistuje zde jednoduchá odpověď na otázku, kdo by měl určovat veřejnou prospěšnost. Namísto
toho, jednotlivé země přijaly řadu různých přístupů. V některých zemích je toto právo přiděleno
daňovým autoritám (např. Německo), v jiných soudům (Maďarsko) nebo státnímu orgánu
(ministerstvo spravedlnosti v Bulharsku). Jiné země mají nezávislé komise, které o přidělení rozhodují
(Anglie, Moldávie). V některých zemích přiděluje státní orgán status na základě doporučení nezávislé
komise (Polsko, Litva). V Estonsku je status schvalován vládou, poté, co dostane doporučení komise
expertů. Každý přístup má své zřetelné výhody a nevýhody.
V řadě zemí je určení veřejné prospěšnosti učiněno daňovými orgány, které rozhodují, jaké
organizace získají na základě jejich veřejně prospěšných účelech a činnostech daňové výhody. Země,
které tento přístup převzaly přinejmenším v některých kateriích zahrnují Dánsko, Finsko, Německo,
Řecko, Irsko, Nizozemsko, Portugalsko a Švédsko. Propůjčení autority přidělovat status daňovým
orgánům má svou výhodu v administrativní nenáročnosti, jelikož jeden subjekt dělá všechna podobná
rozhodnutí. Stupeň odbornosti daného orgánu při zkoumání nároku na přidělení statusu, může
záviset na tom, zda má daný orgán na tuto problematiku vytvořené speciální oddělení či nikoli.
Možnou nevýhodou tohoto přístupu je, že zde může nastat konflikt zájmů ve snaze maximalizovat
daňový základ.
V Bulharsku je za regulaci (certifikaci a dohled) veřejné prospěšnosti odpovědné ministerstvo
spravedlnosti, konkrétně centrální registr působící v rámci tohoto ministerstva. Nezisková organizace,
registrovaná soudem, která vykonává veřejně prospěšné aktivity, musí na toto ministerstvo podat
žádost a příslušné dokumenty. Hlavní výhodou přiřazení autority jednotlivému ministerstvu je vysoká
pravděpodobnost konzistentního rozhodovacího procesu. Snad největší nebezpečí v přidělení
autority jednomu ministerstvu je nebezpečí nahodilého, politicky motivovaného rozhodování.
V určitých zemích, kde mají ministerstva rozhodovací autoritu v oblasti registrace, měly neziskové
organizace při procesu registrace často problémy.
Volba soudů je možností, jak se vyhnout zpolitizovanému rozhodování, což vedlo některé země
(Řecko a Maďarsko) k přidělení pravomoci udělovat status právě prostřednictvím soudů. Registrace
soudy má další výhodu přístupnosti, v případech, kde toto právo je delegováno na místní soudy
rozmístěné po celé zemi. Kromě toho, soudy mohou vlastně urychlit proces uznání veřejné
prospěšnosti, v zemích, kde neziskové organizace žádají souběžně o registraci jako právní subjekt a
zároveň jako veřejně prospěšná organizace. Na druhou stranu, jelikož jsou soudy často přetíženy,
může být proces registrace velmi pomalý. Soudy se také musí zaměřovat na široký rámec problémů,
takže pro ně může být obtížné vytvořit specializovanou znalosti v oblasti veřejné prospěšnosti.
Konečně, decentralizované rozhodování je málokdy přináší konzistentní rozhodnutí.
(5) PROCES CERTIFIKACE/REGISTRACE
Proces certifikace nebo registrace by měl být jasný, rychlý a jednoduše administrovatelný, zároveň by
měla být stanovena konkrétní pravidla pro případ, že status veřejné prospěšnosti není přidělen. Vše
bez ohledu na to, který orgán stát určil pro správu žádostí o status veřejné prospěšnosti.
V jednotlivých zemích se samozřejmě konkrétní proces liší, v závislosti na způsobu regulace
organizací. Obecně ale neziskové organizace žádající o status veřejné prospěšnosti musí předložit
dokumenty týkající se (1) zaměření veřejně prospěšných aktivit; (2) souladu s požadavky na vnitřní
správu organizace, včetně pojistek proti konfliktu zájmů a vlastních zakázek; (3) souladu s požadavky
na aktivitu (rozsahu veřejně prospěšných aktivit) a omezení aktivit (ziskové, politické, aj.). Detailní
úprava registrace veřejné prospěšnosti upravená v samostatné legislativě o veřejné prospěšnosti
existují třeba v Maďarsku nebo Polsku. Cílem těchto požadavků je zajistit, že organizace se zaměřuj
převážně na veřejně prospěšné činnosti a že není zapojena v jiných aktivitách na úkor svého veřejně
prospěšného poslání, a že udržuje určité standardy transparentnosti.
Část čtvrtá, maďarského zákona o veřejné prospěšnosti, vyjmenovává konkrétní opatření, které musí
být součástí zakládacího dokumentu, včetně následujících:
1. výčet veřejně prospěšných činností;
2. ustanovení vyjadřující, že organizace provozuje podnikatelskou aktivitu výhradně v zájmu a
bez ohrožení svých veřejně prospěšných činností;
3. ustanovení vyjadřující, že organizace nerozděluji zisk, ale věnují jej na své hlavní činnosti;
4. ustanovení vyjadřující, že organizace není zapojena do přímých politických činností a
neposkytuje finanční podporu politickým stranám, a
5. ustanovení vztahující se k vnitřní správě, konfliktu zájmů a požadavkům na výkaznictví.
Podpora rychlé registrace veřejně prospěšných organizací je v zájmu státu. Požadavky na registraci,
které registraci zdržují nebo na organizaci uvalují jiné, než nezbytné požadavky, bude pouze
narušovat práci veřejně prospěšných organizací. Právní rámec, bez ohledu na to, zda je obsažen
přímo v zákoně nebo v doprovodných opatřeních, musí nastavit jasné procesní požadavky, které
usnadní registraci tím, že nárokují vhodné standardy odpovědnosti a transparentnosti.
(6) VÝHODY POSKYTOVANÉ STÁTEM
Přidělení veřejné prospěšnosti by nemělo význam, pokud by neexistovaly výhody poskytované
k podpoře práce a udržitelnosti VPO. Výhody od státu typicky obsahují formy daňových úlev z příjmů
organizace, daňových pobídek pro dárce organizace, osvobození od platby DPH. VPO mohou také
získat veřejné dotace nebo granty, a/nebo přednostní právo při zajišťování určitých státních zakázek.
VPO nejčastěji stát poskytuje daňové výhody. Daňové úlevy mohou mít různé formy a zpravidla jsou
dostupné jen, pokud jsou příjmy používány k podpoře veřejně prospěšného účelu. Následující
kategorie příjmů mohou být vyňaty ze zdanění: Příjmy z grantů, darů a členských poplatků; Příjmy
z ekonomických činností; Příjmy z investic; vlastnictví realit a dary a dědictví.
Kromě toho, řada zemí rozšiřuje úlevy nebo zvýhodněné sazby na DPH pro VPO nebo organizace
yapojení do obchodování s určitým zbožím nebo službami vztažené k veřejné prospěšnosti.
Daňové motivace pro jednotlivce a společnosti darující VPO jsou zásadní pro podporu soukromé
filantropie směřující k obecně prospěšným aktivitám. Jedná se o takové daňové pobídky, které
mohou mít formu daňových zápočtů, nebo typičtěji, daňových srážek. Téměř bez rozdílu jsou pobídky
dárcům spojeny buď se statusem veřejné prospěšnosti příjemce, nebo s vyjmenovanými veřejně
prospěšnými činnostmi, do kterých se příjemce zapojuje. Například pouze Maďarsko, Francie a
Německo povolují, aby VPO přijímaly daňově odečitatelné dary. Stát může také poskytovat další
formy podpory veřejně prospěšným organizacím, zahrnující následující:
• Řadu grantových zdrojů, včetně loterií, které jsou charitám dostupnější, nebo jsou jim určeny
výhradně (Velká Británie);
• VPO si může zakoupit “právo na trvalé užívání nemovitostí, které jsou v držení státních nebo
veřejných institucí” (Polsko);
• Plátce daně může věnovat 1% své mzdy na účet jím vybrané veřejně prospěšné organizace
(Polsko);
• Uživatelé služeb VPO mají nárok na osvobození od daně v hodnotě přijaté služby, a
• VPO mají právo na řadu daňových výhod vztahujících se k přijímání dobrovolníků, např.
nedaněné náhrady výdajů spojených s dobrovolnickou prací (Maďarsko).
(7) POVINNOSTI ORGANIZACE SE STATUSEM VEŘEJNÉ PROSPĚŠNOSTI
Právo VPO na větší výhody od státu s sebou přináší přísnější povinnosti a nároky na výkaznictví.
Protože VPO jsou příjemci přímých a/nebo nepřímých dotací od státu, tak jsou přirozeně předmětem
detailnější kontroly. Účelem takové kontroly je ochránit veřejnost od možného podvodu nebo
zneužití VPO a zajištění toho, že je veřejná podpora spojena s veřejnou prospěšností. Pozitivně
vyjádřeno, cílem dohledu je podpořit efektivní činnost VPO, prostřednictvím podpory kvalitního
řízení, vhodného vzhledem k velikosti organizace a zajištění, že veřejně prospěšné organizace jsou
odpovědné svým členům, příjemcům služeb, uživatelům a veřejnosti. Stupeň dohledu by měl
odpovídat poskytovaným výhodám a nikoli být tak přísný, aby ohrožoval nezávislost organizace.
Pravidla vztahující se k používání majetku, transformaci a likvidaci.
Je-li VPO osvobozena od příslušných daní, často čelí větším omezením z hlediska používání svého
majetku, než organizace, které tento status neobdržely. Například v rámci lotyššské zákona o VPO je
veřejně prospěšným organizacím zakázáno rozdělovat vlastní majetek nebo finanční prostředky mezi
zakladatele, členy správní rady, nebo jiné administrativní orgány. Podobně nesmí být tento majetek
předmětem zástavy, půjčky, aj.
Důležitým omezením, které existuje v řadě právních předpisů je zákaz transformace veřejně
prospěšné organizace na organizaci sledující soukromé zájmy. Pravidla likvidace jsou také ve většině
právních předpisů konkrétně předepsána. V Lotyšsku, v případě likvidace, nebo pozbytí statusu je
nedělenné vlastnictví VPO předáno jiné VPO s podobným cílem, a to na základě komise, která je
k tomu určena. Neexistuje-li taková organizace, majetek připadne státu.
Dohled a odpovědnost
Státní orgány, které mají právo regulovat aktivity VPO se v jednotlivých zemích velmi liší. Významnou
roli hrají téměř v každé zemi daňové orgány, jelikož kontrolují platbu daně VPO. V zemích jako
Německo nebo Nizozemsko, kde je regulace veřejné prospěšnosti primárně problémem regulace
daňové, jsou to právě instituce spravující daně, které hrají při dohledu hlavní roli. V jiných zemích se
může jednat o ministerstvo (Polsko, Bulharsko). Ve Francii je dohlížitelem ministerstvo vnitra
společně s regionálními orgány, které dohlížejí na nadace poskytující veřejný užitek. V Maďarsku jsou
hlavní dohledovým orgánem nad VPO (a také nad všemi neziskovými organizacemi) státní zástupci.
Výkaznictví
Stát má oprávněný zájem na získání informací o činnosti VPO, z toho důvodu chce zajistit, aby
neziskové organizace byly transparentní a odpovědné. Relevantní informace zahrnují (1) finanční
informace (například výroční zprávy o hospodaření, účetnictví dokládající využití veřejné podpory
deklarované k poskytování veřejných služeb); (2) informace o činnosti (například výroční zpráva o
aktivitách vykonávaných ve veřejném zájmu). Nejčastěji VPO vyplňují dokumenty pro správce daně,
které zahrnují každoroční vratky daně (dokonce i tehdy, je-li organizace od daní osvobozena), a/nebo
formuláře se žádostmi o daňové výhody (dobrovolné), zároveň každoroční zprávy o činnosti pro
dohledový orgán.
Audity a kontroly
Kromě povinností v oblasti výkaznictví mohou dohledové orgány využívat také další nástroje
monitoringu, jako audity a kontroly. V Německu například mohou daňové orgány vykonávat
pravidelné daňové kontroly, pokud předem VPO informují a dají jí čas se připravit, kontroly DPH však
mohou být vykonávány bez předchozího upozornění. Maďarské VPO jsou předmětem kontroly ze
strany Státního úřadu pro audit v oblasti použití rozpočtových podpor. V Bulharsku jsou VPO
předmětem finančních auditů pro použití státních nebo obecních dotací nebo grantů v rámci
evropských programů. Orgán odpovědný za audit musí mít k provedení auditu jasný důvod, ale není
zde podmínka předchozího upozornění.
Zásahy státu, sankce a pozastavení/ukončení činnosti
Sankce státu proti VPO často zahrnují uvalení pokut za porušení pravidel například chybně vyplněné
výkazy. Přetrvávající chyby při vyplňování výkazů mohou ve většině zemí vést k ukončení činnosti
nebo rozpuštění organizace. K ukončení činnosti by však mělo dojít až poté, co je organizaci dána
výpověď a možnost napravit nedostatek. Před pokutou/výpovědí má organizace zpravidla možnost
podat odvolání.
Kromě toho jsou možné uvalit na VPO další dodatečné sankce, typicky zahrnují ztrátu daňových
výhod nebo odebrání statusu veřejné prospěšnosti. V Bulharsku nepaříklad nemohou VPO dostávat
pokuty; namísto toho ale dlouhodobé neplnění požadavků může vést k ukončení činnosti organizace.
Odebrání statusu veřejné prospěšnosti by mělo být použito jako sankce pouze za výjimečných
okolností a organizace by měla vždy mít příležitost nedostatek, na který stát poukazuje napravit.
Zároveň je jí ponechána možnost odvolání proti takovému rozhodnutí státu.
6.2 ČESKÝ NÁVRH ZÁKONA O STATUSU VEŘEJNÉ PROSPĚŠNOSTI
Česká republika se zákon upravující veřejnou prospěšnost pokouší neúspěšně přijmout už od
přelomu milénia. Stát v oblasti naráží na nejednost reprezentace českých neziskových organizací a
neschopnost přijmout regulaci v dané oblasti. Od 1. 1. 2014 je daná problematika součástí také
nového občanského zákoníku, úprava v oblasti je tedy i z tohoto důvodu významná (podstatnější
důvody byly zmíněny již výše).
Základní myšlenkou navrhovaného zákona o statusu veřejné prospěšnosti je vymezit veřejně
prospěšné organizace jako takové, které poskytují veřejně prospěšné služby. Prostřednictvím návrhu
zákona o statusu veřejné prospěšnosti má být dosaženo následujících cílů:
o rozvinout poskytování veřejně prospěšných služeb a činností nestátními organizacemi.
o zrovnoprávnit všechny nestátní organizace poskytující veřejně prospěšné služby a činnosti bez
ohledu na jejich právní formu,
o zajistit transparentnost nestátních organizací poskytujících veřejně prospěšné služby a činnosti
včetně zajištění transparentnosti, profesionalizace a rozvoje organizací nyní považovaných za
NNO,
o překonat roztříštěnost právního prostředí, ve kterém jsou vykonávány veřejně prospěšné
služby a činnosti,
o sjednotit přístup veřejné správy k subjektům poskytujícím veřejné služby a činnosti a zajištění
transparentního prostředí poskytování finančních prostředků z veřejných rozpočtů,
o zajistit návaznost na v současnosti účinný občanský zákoník (konkrétně na ustanovení § 146 –
147) a na novou právní úpravu daní z příjmů,
o vznik centrálního veřejně přístupného rejstříku organizací se statusem veřejné prospěšnosti k
zajištění veřejné kontroly v oblasti poskytování veřejně prospěšných služeb a činností.
Dalším nepřímým důsledkem zákona, podle názoru autora studie bude podpoření toku soukromých
prostředků směrem k neziskovým organizacím z důvodu zpřehlednění situace v neziskovém sektoru
obecně. Zároveň by mělo dojít k posílení vztahu VPO a veřejnosti. Vytvoření transparentnějších
organizací by mělo pomoci zlepšit pověst neziskového sektoru a důvěru veřejnosti v něj.
KRITÉRIA PRO ZÍSKÁNÍ STATUSU
Status může být zapsán jen takové VPO, která v souladu se zakladatelským právním jednáním,
bezprostředně a nesobecky vykonává veřejně prospěšnou činnost.Status nelze zapsat právnické
osobě veřejného práva.
Právo na zápis statusu má právnická osoba,která přímo vykonává veřejně prospěšnou činnost
v souladu se zakladatelským právním jednáním a způsobem uvedeným v občanském zákoníku, jejíž
zakladatelské právní jednání určí(1) předmětem hlavní činnosti výlučně veřejně prospěšnou činnost,
která může být i výdělečná, nezakazuje-li to výslovně jiný zákon upravující právní poměry právnické
osoby, (2) v případě nadace se smíšeným účelem výši zisku po zdanění určeného na dobročinný účel,
okruh osob určených jednotlivě či jinak a způsob rozdělení zisku určeného na dobročinný účel mezi
určené osoby, (3) že výše vypořádacího podílu je nejvýše nominální hodnota vkladu, (4) že výše
podílu na likvidačním zůstatku je nejvýše nominální hodnota vkladu a zbylý likvidační zůstatek se
použije výlučně na výkon veřejně prospěšné činnosti, (5)že se zřizuje kontrolní orgán právnické
osoby.
Zároveň tato VPO:
- vykonává podnikatelskou činnost pouze jako vedlejší činnost výlučně pro podporu své hlavní
činnosti; to neplatí pro sociální družstvo podle jiného právního předpisu,
- nerozděluje zisk z výdělečné hlavní činnosti ani vedlejší podnikatelské činnosti po zdanění osobě,
která je jejím zakladatelem, členem jejího orgánu nebo jejím zaměstnancem, ani osobě jim
blízké, ledaže se jedná o nadaci se smíšeným účelem; nadace se smíšeným účelem může rozdělit
nejvýše jednu třetinu zisku po zdanění osobám určeným v zakladatelském právním jednání,
- má ve sbírce listinuveřejněnu výroční zprávu alespoň za dvě účetní období předcházející dni
podání žádosti o zápis statusu, obsahující kromě náležitostí stanovených jiným právním
předpisem (upravujícím účetnictví) také přehled o všech zdrojích příjmů právnické osoby a jejich
použití na veřejně prospěšnou činnost nebo svůj další rozvoj, přehled nákladů na vlastní správu a
mzdy včetně počtu zaměstnanců a dobrovolníků podle jiného zákona k poslednímu dni
uplynulého účetního období, souhrnnou sumu tří nejvyšších ročních příjmů členů voleného
orgánu, zaměstnanců nebo dobrovolníků za uplynulé účetní období obdržených v souvislosti
s působením v právnické osobě.
Zároveň se musí jednat o VPO jejíž zakladatelé, členové statutárního orgánu a členové kontrolního
orgánu jsou bezúhonní; za bezúhonného se pro účely tohoto zákona nepovažuje ten, kdo byl
pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin, trestný čin hospodářský a proti majetku, pokud se na
něho nehledí, jako by nebyl odsouzen, akterá nemá nedoplatky na dani ke dni podání návrhu na
přiznání statusu.
Účetní závěrka VPO není povinnou součástí výroční zprávy podle odstavce VPO, jejíž obrat
v uplynulém účetním období nepřesahuje šedesátinásobek částky životního minima jednotlivce podle
jiného právního předpisu.
Členem kontrolního orgánu právnické osoby nesmí být osoba, která je
a) členem statutárního orgánu nebo likvidátorem,
b) osobou blízkou k členovi statutárního orgánu, nebo
c) v pracovním nebo obdobném poměru vůči právnické osobě.
POVINNOSTI VPO V NÁVRHU PŘÍSLUŠNÉHO ZÁKONA
Návrh zákona o status veřejné prospěšnosti určil organizacím se statusem veřejné prospěšnosti
následující povinnosti:
o VPO účtují odděleně o nákladech a výnosech spojených s hlavní činností, vedlejší činností,
provozem obchodního závodu a se svojí správou.
o Dosahuje-li jejich obrat v uplynulém účetním období osmisetosmdesátinásobku částky životního
minima jednotlivce podle jiného právního předpisu, podléhá účetní závěrka ověření auditorem.
o Nejsou-li pro to důvody zvláštního zřetele hodné, nesmí právnická osoba se statusem
poskytnout zálohu, zápůjčku nebo úvěr osobě blízké, členu kontrolního orgánu nebo
zaměstnancinebo poskytnout zajištění dluhu těchto osob. VPO může nabýt majetek od osob
blízkých, členů kontrolních orgánů nebo zaměstnanců nejvýše za obvyklou cenu nebo na
takovou osobu převést svůj majetek nejméně za obvyklou cenu.
o Právnická osoba se statusem se nesmí podílet na majetkové podpoře činnosti politické strany
nebo politického hnutí podle jiného právního předpisu.
o Neuveřejní-li VPO výroční zprávu podle ve sbírce listin nejpozději do konce účetního období
následujícího po účetním období, za které měla být uveřejněna, neposkytne se jí výhoda za
účetní období, za které zprávu neuveřejnila. To platí i tehdy, uvede-li ve výroční zprávě
nepravdivé, neúplné nebo hrubě zkreslené údaje.
BENEFITY VPO V NÁVRHU PŘÍSLUŠNÉHO ZÁKONA
Českým VPO dle návrhu zákona o VPO náleží výhody podle jiných právních předpisů, zejména
nepřímé výhody podle zákona upravujícího daně z příjmů. Dále VPO mohou být svěřenskými
správcisvěřenského fondu, souvisí-li účelsvěřenského fondu s činností právnické osoby.
7. OPATŘENÍ STÁTU K PODPOŘE TRANSPARENTNOSTI NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Z hlediska opatření státu směřujících k podpoře transparentnosti neziskových organizací považuji za
vhodné:
- Schválit zákon o statusu veřejné prospěšnosti bez zbytečných odkladů, neboť dosavadní
podpora všech organizací občanské společnosti je vysoce neefektivní a nepřispívá
k formování transparentního prostředí neziskového sektoru.
- Podpora ze strany státu směrem k organizacím občanské společnosti nesmí směřovat pouze
organizacím se statusem veřejné prospěšnosti, občanské iniciativy v instuticionalizované
organizační podobě by měly být stále ze strany státu do určité míry zvýhodněny.
- Je třeba pozorně zhodnotit, aby benefity pro VPO byly pro budoucí držitele statusu alespoň
tak atraktivní, aby byly ochotné podstoupit administrativní a správní zátěž spojenou se
žádostí o status a plněním podmínek, které jsou na VPO kladeny.
- V oblasti transparentnosti je třeba zajistit, aby organizace se statusem veřejné prospěšnosti
nepodléhaly konfliktu zájmů, měly stanoveny kontrolní orgány a efektivně využívaly své
zdroje k naplňování veřejně prospěšných činností.
- Připravit dotační mechanismy jednotlivých ministerstev na problematiku VPO, včetně nového
programovacícho období čerpání prostředků ze SF EU.
- Při předpokládaném vysokém zatížení soudů a riziku nevyhovující kontroly plnění podmínek
spojených s užíváním statusu veřejné prospěšnosti využívat černých listin nevyhovujících
organizací.
- Doporučuji začlenění povinnosti zřízení webových stránek pro organizace, které chtějí získat
status veřejné prospěšnosti. Jedná se o všeobecně veřejně přístupný kontrolní nástroj, který
umožní, že VPO budou nejen pod dohledem soudů. Umožněna tak bude kontrola ze strany
veřejných i soukromých dárců, tj. firem a jednotlivců, ale také ze strany „konkurenčních“
neziskových organizací či příjemců služeb nebo veřejnosti v místě působnosti organizace.
POUŽITÉ ZDROJE
Bachmann, P. Webová transparentnost českých neziskových organizací. Sborník z mezinárodní
konference Hradecké ekonomický dny. 19. a 20. 2. 2013. Gaudeamus, 2013
Bachmann, P. Transparentnost organizací občanské společnosti. Gaudeamus, 2012a
Bachmann, P. Vybrané problémy transparentnosti českého neziskového sektoru. E+M Ekonomie a
management. Číslo 2/2012. Technická univerzita v Liberci. 2012b. ISSN: 1212-3609
Dvořáková, V. a kol. Zpřehledňování fungování neziskového sektoru v České republice se zvláštním
důrazem na prevenci jeho zneužívání pro účely financování terorismu. Výzkumná zpráva. Vysoká
škola ekonomická, 2009
ESF ČR. Spolky a jejich postavení dle nového Občanského zákoníku. [on-line] [Cit. 2014-10-03].
Dostupné na:
Frištenská, H. Česká cesta. Prostor, společensko-kulturní revue. Ročník XXVII., č. 87/88, s. 60-68.
Nadace rozvoje občanské společnosti a Norský helsinský výbor ve spolupráci se Sdružení pro
vydávání revue Prostor. 2010.
Chad, P.; Kyriazis, E.; Motion, J. Bringing marketing intononprofitorganizations: A
managerialnightmare! Australasian Marketing Journal. In Press, Elsevier. Science Direct. July 2014.
Index udržitelného rozvoje občanského sektoru v České republice za rok 2013. AVPO ČR. Červen, 2014.
Moore, D.; Hadzi-Micheva, K.; Bullain, M. A ComparativeOverviewof Public Benefit Status in
Europe.The International Journalof Not-for-Profit Law. Vol. 11, Issue 1, November 2008
Pospíšil, M. Jak zahájit debatu o transparentnosti? [online] Brno, Centrum pro výzkum neziskového
sektoru, 2006. Dostupné na: .
Ronovská, K. K pojetí veřejné prospěšnosti v Evropě. Právní fórum. č. 9, 2010, s. 428-432.
Rohrbacher, T. Rozbor webových stránek občanských sdružení; analýza problémů transparentnosti a
návrh na její zlepšení. Ministerstvo vnitra, 2007. [on-line] [Cit. 2011-05-03]. Dostupné na
Salamon, L. M.; Anheier, H. K. In Searchofthe non profit sector I: TheQuestionofdefinitions. Voluntas.
Vol. 3, No. 2, 1992
Wyatt, M.: Jak spravovat nevládní neziskové organizace: Správní rady a předsednictva.TheEuropean
Center for Not-for-Profit Law (nedatováno). ISBN: 963-216-963-8
PŘÍLOHA 1: SEZNAM VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÝCH AKTIVIT UZNÁVANÝCH V JEDNÉ NEBO
VÍCE ZEMÍCH EVROPY
1. amatérský sport;
2. umění;
3. pomoc a/nebo ochrana fyzicky nebo mentálně znevýhodněným lidem;
4. pomoc uprchlíkům;
5. charita;
6. občanská nebo lidská práva;
7. ochrana spotřebitele;
8. kultura;
9. demokracie;
10. ekologie nebo ochrana životního prostředí;
11. vzdělávání, školení a osvěta;
12. eliminace diskriminace založené na rase, etniku, náboženství nebo jakékoli jiné formy
diskriminace;
13. vyloučení chudoby;
14. zdravotní nebo fyzická pohoda;
15. ochrana památek;
16. humanitární pomoc, nebo pomoc při neštěstí;
17. zdravotní péče;
18. ochrana dětí, mládeže a znevýhodněných jednotlivců;
19. ochrana nebo péče o zraněná nebo zranitelná zvířata;
20. zmírnění překážek na straně státu;
21. náboženství;
22. věda;
23. sociální soudržnost;
24. sociální nebo ekonomický rozvoj;
25. sociální péče.