VZTAH STÁT – NEZISKOVÝ SEKTOR FINANCOVÁNÍ NO Z VEŘEJNÝCH ZDROJŮ Zuzana Prouzová, březen 2017 VZTAH STÁT – NEZISKOVÝ SEKTOR, VEŘEJNÉ FINANCOVÁNÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ ¢Teoretické přístupy k vztahu stát–neziskový sektor ¢Zdroje neziskových organizací (Zaostřeno na veřejné) ¢Veřejné financování neziskových organizací —Přímé —Nepřímé ¢Státní dotační politika ČR vůči NNO —Vývoj —Oblasti a trendy oTeorie vládních a tržních selhání (Government/Market Failure Theory) oTeorie důvěry (Trust Theories) oTeorie vzájemné závislosti (Interdependence theory) o3 režimy Sociálního státu (Welfare State) podle Esping-Andersenovy typologie oSalomon-Anheierova teorie společenských kořenů moderní občanské společnosti (také jako teorie sociálních zdrojů (Social Origins Theory) o3rd party Government q TEORETICKÉ PŘÍSTUPY Poskytovatelé veřejných služeb q Veřejné organizace qPolitické rozhodnutí q q qPříspěvkové organizace qStátní podniky Ziskové organizace qEkonomické rozhodnutí q q qObchodní společnosti qFyzické osoby (podnikatelé) Soukromé neziskové Organizace qDobrovolné rozhodnutí q qSdružení qObecně prospěšné společnosti qCírkevní organizace ¢ DŮVODY FINANCOVÁNÍ NO Z VEŘEJNÝCH ZDROJŮ ¢ve funkcích a rolích NO společensky žádoucích; ¢v existenci mikroekonomických selhání trhu (čili nedostatečné zabezpečení statků, které trh není schopen produkovat nebo je neprodukuje v optimální míře), zneužívání dominantního postavení, v existenci externalit či asymetrie informací, apod.; ¢v existenci heterogenní poptávky mající za následek selhání státu v zabezpečování veřejných statků a služeb pro jedince a skupiny s minoritními preferencemi; ¢ DŮVODY FINANCOVÁNÍ NO Z VEŘEJNÝCH ZDROJŮ ¢„…Je věcí státu, v jaké míře svěří své úkoly státním organizacím, nebo občanským organizacím… Je tedy věcí vzájemné důvěry mezi státem a příslušnou občanskou organizací při převedení služeb mimo státní sféru. Občanská organizace musí svojí činností přesvědčit o tom, že je schopna služby zajišťovat, a to za finančních a věcných podmínek daných státem, a na druhé straně stát musí přesvědčit o úmyslu tyto služby příslušné občanské organizaci svěřit. V tomto směru je nesmírně důležité vybudovat důvěryhodnost občanských společností, protože v mnoha případech se ukazuje, že tyto společnosti zajišťují potřebné služby na daleko vyšší úrovni, jelikož je zde přímý prvek osobní účastí a snahy na vysoké úrovni. Vyplývá to hlavně z toho, že společnosti jsou ustavovány z osob, které považují poskytování služeb za poslání a ne za zaměstnání…“. ¢ (MF ČR, online) Previous explanation including function explanation as result of negotiation of political wills and interests, possibility of law and public budgets, lobbying of pressure groups and way of using existing and non-existing data and arguments; Corruption and clientism Praktické důsledky vztahu státu a NS oČinnost státu a činnosti organizací NS (výlučná, komplementární , alternativní) oOd spolupráce po konflikt, včetně varianty neutrality oOblasti ovlivnění NS (nadání, zájmová činnost, poskytování veřejných služeb) oOrganizace neziskového sektoru ovlivňují činnost státu (veřejným připomínkováním legislativních návrhů, lobbingem, generováním odborníků) oStát ovlivňuje činnost organizací neziskového sektoru (legislativně, finančně) Činnost NO může být vzhledem k činnostem státu: výlučná – příslušnou činnost provádějí pouze NO (např. zahraniční humanitární pomoc), komplementární – činnosti jsou doplňkem činností prováděných státem nebo jeho organizacemi (např. sos dětské vesničky), alternativní – činnost prováděná souběžně s aktivitami státu nebo jeho organizací (např. církevní či soukromé školy) Podpora a ovlivnění veřejné správy NNO Může nějak NNO ovlivnit fungování a rozhodování veřejné správy mimo výše uvedené praktické příklady “oficiálního“ partnerství? Lobby (přímé lobování, lobování od kořenů, informační kampaně) Veřejné připomínkování legislativních návrhů Vytváření odborníků (MV) Podpora nepřímá - daňové zvýhodnění a osvobození od daní a poplatků. Podpora přímá nárokovatelná - při splnění určitých zákonem stanovených podmínek existuje nárok na prostředky ze státního rozpočtu (příspěvek na činnost politických stran, financování církví) Podpora přímá nenárokovatelná – možnost získat finance z veřejného rozpočtu, na tyto prostředky však není právní nárok, mají podobu grantů, příspěvků či dotací, fungují na principu účelovosti. 3 modely partnerství: Německý korporativní model (Německo) Americký model „zájmových skupin“(USA) Model střední cesty (VB, ČR) - Rada vlády pro nestátní neziskové organizace ZDROJE ¢Charakter zdroje : finanční X nefinanční prostředky ¢Geografický původ zdroje : domácí X zahraniční ¢Původ prostředků organizace : interní (hospodářská činnost, členské příspěvky) X externí (veřejné, soukromé) ¢způsobu nabytí : přímé X nepřímé VEŘEJNÉ ZDROJE - PŘÍMÉ ¢státní rozpočet (dotace a veřejné zakázky), ¢ostatní veřejné rozpočty (dotace a dary a veřejné zakázky), ¢zdroje Evropské unie (EU) prostřednictvím státního rozpočtu (dotace a zakázky), ¢komunitární programy EU, ¢zahraniční zdroje (mimo EU), aktuálně například Program švýcarsko-české spolupráce ¢nebo Finanční mechanismy Evropského hospodářského prostoru a Norska, ¢ ¢Nadační investiční fond (neaktuální) Financování z veřejných rozpočtů Financování - přímé stát kraje obce dotace R R R veřejné zakázky R R R dary: finanční a materiální R R půjčky (přímé i nepřímé) R R R Podíl nástrojů přímého financování NNO z veřejných rozpočtů v roce 2008 (v %) PŘÍMÝ ZPŮSOB FINANCOVÁNÍ NNO Z VEŘEJNÝCH ZDROJŮ ¢Role NNO ¢ ¢jako významná a specifická v dílčích oblastech veřejných služeb pro obyvatelstvo např. vybrané sociální, zdravotní a jiné služby i v oblasti tělovýchovy a zájmové činnosti; ¢ ¢jako alternativního poskytovatele ve veřejných službách např. jako je vzdělávání či kultura; ¢ ¢Role NNO ¢jako nejdůležitějšího (popřípadě výhradního) poskytovatele úzce specializovaných veřejných služeb např. u humanitární zahraniční pomoci, multikulturní činnosti, integrace romské populace či ekologické osvěty; ¢ ¢jako důležitého (popřípadě výhradního) poskytovatele marginálních segmentů veřejných služeb označované jako ostatní činnosti či činnosti jinde nezařazené v rámci jednotlivých odvětví PŘÍMÝ ZPŮSOB FINANCOVÁNÍ NNO Z VEŘEJNÝCH ZDROJŮ —Více, jak 90 % příjmů z veřejných rozpočtů tvoří pro NNO dotace, které jsou z více než 60 % alokovány ze státního rozpočtu. — —Kdo jsou příjemci? — ¢ PŘÍMÝ ZPŮSOB FINANCOVÁNÍ NNO Z VEŘEJNÝCH ZDROJŮ Přímé financování qPrakticky realizováno několika veřejnými politikami q jednou z nich je Státní dotační politika ČR vůči NNO (SDP) q Příjemci q Oblasti podpory qPraktické naplnění SDP (Podpora činnosti NNO, Nákup veřejných služeb, Naplnění meziresortních politik, Naplnění resortních politik, Ostatní politiky) Financování NNO z veřejných rozpočtů. ¢ Financování z veřejných rozpočtů Financování – nepřímé stát kraje obce slevy na daních R úlevy od správních poplatků R R R úlevy od místních poplatků R R prodej a pronájem majetku v symbolické či netržní ceně R R Odpuštění, snížení sankcí, splátek R R R pracovní čas zaměstnanců úřadu pro potřeby organizace. R využití komunikačních a propagačních kanálů úřadů R R R Nejčastěji možnost využití komunikačních a propagačních kanálů • •ve formě obecního rozhlasu (69 %), •obecní nástěnky (69 %) •nebo na webových stránkách (71 %) obce. Nepřímá podpora od obcí Druhou nejčastěji poskytovanou skupinou podpor je zapůjčení majetku a zdrojů obce ve formě • •pronájmu prostor zadarmo či v symbolické ceně (63 %), •půjčení technického a jiného vybavení obce (55 %) •pracovní čas zaměstnanců úřadu pro potřeby organizace (43,5 %). Nepřímá podpora od obcí Třetí skupinou jsou • •věcné (37 %) a •finanční (35,5 %) dary. Nejméně často používanou skupinou jsou • •osvobození od placení místních poplatků (16 %) •slevy na daně z nemovitostí (6 %). Nepřímá podpora od obcí NEPŘÍMÁ PODPORA OBECNĚ ¢Významné zdroje pro NNO jsou i nepřímé způsoby financování NNO, které se nepromítají do příjmové stránky NNO. q služby poskytnuté NNO aniž by za ně musela platit (nájmy, reklama, půjčky apod.) qči bezplatně odvedená práce dobrovolníky. ¢ ¢(V roce 2014 neziskové instituce sloužící domácnostem získaly bezplatnou dobrovolnou práci ve výši 5,8 mld. Kč). ¢ ZDROJE K PŘEDNÁŠCE ¢PROUZOVÁ, Zuzana. Rozbor financování nestátních neziskových organizací z veřejných rozpočtů v roce 2015. Praha: Rada vlády pro nestátní neziskové organizace, 2016. ¢ ¢ČSÚ: Satelitní účet neziskových institucí [online] Dostupné na WWW : http://apl.czso.cz/pll/rocenka/rocenka.indexnu_sat ¢ ¢RVNNO: webové stránky a dokumenty RVNNO [online] Dostupné na WWW : http://www.vlada.cz/cz/ppov/rnno/zakladni-informace-767/ ZDROJE K PŘEDNÁŠCE ¢PROUZOVÁ, Zuzana. Přímé a nepřímé financování NNO v letech 2008 až 2013. MU. 2016 ¢ ¢RVNNO: Státní politika ČR vůči NNO na létak 2015 až 2020