1 IV Principy, východiska, opatření a nástroje státní politiky vůči NNO na léta 2015 – 2020 Principy státní politiky Východiska státní politiky Opatření státní politiky Nástroje státní politiky Vláda ČR podporuje trvalou udržitelnost silných, rozmanitých a nezávislých NNO Vláda považuje působení NNO v mnoha oblastech za nenahraditelné a jejich činnosti vnímá nejen jako rovnocennou součást systému služeb a aktivit pro občany a komunity, ale také jako legitimní způsob, jímž občané participují na veřejném životě společnosti. Rozvíjet dialog mezi vládou a NNO prostřednictvím RVNNO. Do práce RVNNO a jejích výborů zapojit členy z řad všech forem NNO a všech typů NNO podle jejich funkcí. Nástroj: Statut RVNNO (změna počtu členů RVNNO). Kdo: RVNNO. Pokračovat na úrovni RVNNO ve vytváření různých platforem pro diskuzi problémů neziskového sektoru. S ohledem na kvalitní výstupy z této diskuze usilovat o širší spolupráci s akademiky, kteří se zabývají neziskovým sektorem z vědeckého hlediska. Nástroj: Práce pracovních skupin, výborů, organizování seminářů a konferencí na aktuální témata, vytipovaná výbory. Kdo: RVNNO Zavést zastupitelné členství v RVNNO i pro členy z řad NNO a rozvíjet procedury hledání konsenzu a deliberace. Nástroj: Statut RVNNO Kdo: RVNNO Podpora vzniku a existence demokratických sítí a střech NNO, vznikajících jak na oborovém, tak na mezioborovém principu. Zajistit na úrovni předsedy RVNNO dotační titul pro podporu celostátních mezioborových sítí jako výraz podpory státu vzniku a aktivitám samosprávných subjektů NNO. Nástroj: Zásady, Hlavní oblasti1 , nový dotační titul Úřadu vlády ČR. Kdo: RVNNO, Úřad vlády ČR. Zajistit zastoupení NNO ve strukturách, zřizovaných vládou a jejími orgány pro podporu principu dobrého vládnutí. Nástroj: Statuty pracovních a poradních orgánů vlády. Kdo: Pracovní a poradní orgány vlády. Vláda považuje za důležitou práci nejen servisních NNO, které poskytují služby občanům, a filantropických NNO, které finančně podporují ostatní NNO, ale i advokačních NNO, které usilují o systémové změny v různých oblastech veřejného života, a zájmových NNO, které uspokojují a chrání zájmy svých členů. V koncipování vládních i resortních politik rozlišovat mezi jednotlivými typy NNO, při vědomí jejich charakteristických vlastností a funkcí. Nástroj: Dotační politiky ministerstev, strategické a koncepční dokumenty ministerstev. Kdo: Dotující ministerstva. Při výběru NNO jako partnera prověřovat jejich reprezentativnost nebo expertní zkuše- nost. Nástroj: Kritéria pro výběr partnerských NNO. Kdo: RVNNO. Vláda respektuje nezávislost NNO a zdrží se státní regulace NNO tam, kde není vázána svojí povinností ochránit oprávněné zájmy a práva občanů ani jim neposkytuje finanční podporu ze státního rozpočtu. Monitorování a připomínkování legislativních návrhů a politik z hlediska zajištění nezávislosti NNO. Nástroj: Práce výborů RVNNO a připomínková řízení. Kdo: RVNNO a její výbory. Vláda uznává důležitost vhodného legislativního ukotvení NNO, které jsou zvláštní skupinou subjektů soukromého práva, a bude dbát na to, aby se při přípravě příslušných zákonů přihlíželo i k této skupině a jejímu přiměřenému komfortu v českém právním řádu. V návaznosti na přijetí zákona o statusu veřejné prospěšnosti usilovat o přiměřené výhody pro právnické osoby se statusem, které by kompenzovaly administrativní a správní zátěž spojenou se žádostí o status a s plněním jeho podmínek. Nástroj: Monitoring dopadů zákona o statusu veřejné prospěšnosti v aplikační praxi. Kdo: RVNNO, Ministerstvo spravedlnosti. Pokud bude zákon o statusu veřejné prospěšnosti přijat, průběžně monitorovat jeho dopady a na jejich základě uvažovat perspektivně o jeho novelizaci. Nástroj: Monitoring aplikační praxe zákona o statusu veřejné prospěšnosti. Kdo: RVNNO a její Výbor pro legislativu a financování. Zajistit jednotu výkladu občanského zákoníku v praxi rejstříkových soudů. Nástroj: Dohoda s Ministerstvem spravedlnosti. Kdo: RVNNO, Ministerstvo spravedlnosti, rejstříkové soudy. Vláda bude usilovat o jednodušší dostupnost informací a dat, které NNO potřebují ke své úspěšné práci. Současně bude podporovat shromažďování informací a dat o NNO, přístupných veřejnosti. Podpořit rozvoj satelitního účtu NI, vedeného ČSÚ, a rozšíření údajů, které jsou v něm sledovány. Nástroj: Metodika ČSÚ. Kdo: RVNNO, ČSÚ. Vytvořit na úrovni RVNNO nebo některého z jejích výborů stálou pracovní skupinu složenou se zástupců institucí, které spravují státní informační systémy, která připraví strategii ke zpřístupnění informací a dat o NNO a pro NNO. Nástroj: Jmenování členů stálé pracovní skupiny předsedou RVNNO. Kdo: RVNNO. Vláda uznává, že NNO, poskytující služby veřejnosti, jsou součástí systému služeb, vedle služeb poskytovaných státní správou a samosprávou, a jako takové budou mít rovný přístup k podpoře ze státního rozpočtu. Vítá jejich profesionalizaci a snahu o transparentnost ve prospěch uživatelů jejich služeb. V systému poskytování veřejných služeb zajistit rovnoprávnost NNO s jinými právními typy poskytovatelů. Nástroj: Zásady, dotační politiky ministerstev. Kdo: Dotující ministerstva. Rozlišovat mezi NNO, které jsou zájmovými a pracují převážně pro své členy, a servisními, filantropickými, humanitárními, advokačními a některými zájmovými NNO, které poskytují služby široké veřejnosti nebo obecně vymezeným cílovým skupinám nebo finanční podporu pro takové aktivity. Nástroj: Zásady, dotační politiky ministerstev. Kdo: Dotující ministerstva, RVNNO. Rozlišovat mezi NNO, kde je nutné požadovat profesionalizaci, a naopak, kde to nutné není. Nástroj: Zásady, dotační politiky ministerstev. Kdo: Dotující ministerstva, RVNNO. Sledovat dodržování termínů pro poskytování dotací ze státního rozpočtu tak, aby NNO získaly přidělené dotace nejpozději do konce prvního čtvrtletí příslušného roku. Nástroj: Zásady, dotační praxe. Kdo: RVNNO, Nejvyšší kontrolní úřad, dotující ministerstva. Zajistit možnost víceletého financování strategických partnerů z řad NNO v případech, kdy je potřebné zajistit jejich kontinuální finanční podporu, prostřednictvím smluv o dlouhodobé spolupráci. Nástroj: Zásady, dotační politiky ministerstev. Kdo: RVNNO, dotující ministerstva. Zajistit, aby nedílnou součástí národních dotací či dotací z Evropského sociálního fondu byly přiměřené finanční prostředky na tzv. provozní výdaje, především na osobní náklady potřebných provozních zaměstnanců (účetní, finanční řízení apod.). Nástroj: Zásady, zákon o rozpočtových pravidlech. Kdo: RVNNO, Ministerstvo financí, dotující ministerstva. Zasadit se o to, aby výše ukládaných sankcí podle rozpočtových pravidel byla úměrná míře provinění proti rozpočtové kázni. Nástroj: Zákon o rozpočtových pravidlech, Zásady, rozhodnutí o poskytnutí dotace. Kdo: RVNNO, Ministerstvo financí, dotující ministerstva. V rámci činnosti Výboru pro legislativu a financování RVNNO sledovat a hledat cesty, jak vhodnou formou zpřístupnit NNO informace o problematice a řešení pravidel veřejné podpory. Nástroj: Plán práce na druhé pololetí 2015 a rok 2016. Kdo: Výbor pro legislativu a financování RVNNO. Vláda uznává celospolečenský přínos sociálního podnikání a bude podporovat jeho rozvoj. Zajistit legislativní vymezení sociálního podnikání. Nástroj: Zákon o sociálním podnikání. Kdo: Sekce pro lidská práva Úřadu vlády ČR Podpořit rozšíření práce sociálních podniků na práci i s jinými cílovými skupinami, než jsou zdravotně postižení a sociálně handicapovaní. Nástroj: Zákon o sociálním podnikání. Kdo: Sekce pro lidská práva Úřadu vlády ČR Sledovat a měřit počet a velikost sociálních podniků a tyto informace učinit veřejnými. Nástroj: Zákon o sociálním podnikání. Kdo: Sekce pro lidská práva Úřadu vlády ČR Vytvořit společenské prostředí podporující sociální inovace v prostředí sociálních podniků. Nástroj: Propagace myšlenky sociálního podnikání. Kdo: RVNNO, Agentura pro sociální začleňování Úřadu vlády ČR, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo práce a sociálních věcí. 1 Hlavní oblasti státní dotační politiky vůči NNO pro příslušný rozpočtový rok. 2 Principy státní politiky Východiska státní politiky Opatření státní politiky Nástroje státní politiky Vláda ČR bude usilovat o efektivní a transparentní navrhování státních politik vůči NNO včetně legislativních opatření, financování i jejich institucionálního zajištění Vláda při přípravě návrhu politik, programů a služeb, které se týkají NNO a jejich aktivit, bude prostřednictvím svých orgánů spolupracovat s vybranými NNO v co nejranější možné fázi. Rozvíjet dialog mezi vládou a NNO prostřednictvím RVNNO. Do práce RVNNO a jejích výborů zapojit členy z řad všech forem NNO a všech typů NNO podle jejich funkcí. Nástroj: Statut RVNNO (změna počtu členů RVNNO). Kdo: RVNNO. Vytvořit pracovní skupinu RVNNO, složenou ze zástupců krajských úřadů. Nástroj: Jmenování členů stálé pracovní skupiny předsedou RVNNO. Kdo: RVNNO. Zajistit zastoupení NNO ve strukturách, zřizovaných vládou a jejími orgány pro podporu principu dobrého vládnutí. Nástroj: Statuty pracovních a poradních orgánů vlády. Kdo: Pracovní a poradní orgány vlády. Vláda zajistí, aby NNO, které budou podporovány ze státního rozpočtu, byly podporovány rozumným a spravedlivým způsobem v oblastech, kde pomáhají státu plnit jeho úkoly a cíle. Bude dbát také na to, aby NNO nepřímo podpořila systémem vhodných daňových úlev. V systému poskytování veřejných služeb zajistit rovnoprávnost NNO s jinými právními typy poskytovatelů. Nástroj: Zásady, dotační politiky ministerstev. Kdo: Dotující ministerstva. V návaznosti na přijetí zákona o statusu veřejné prospěšnosti usilovat o přiměřené výhody pro právnické osoby se statusem, které by kompenzovaly administrativní a správní zátěž spojenou se žádostí o status a s plněním jeho podmínek. Nástroj: Monitoring dopadů zákona o statusu veřejné prospěšnosti. Kdo: RVNNO, Ministerstvo spravedlnosti. Vláda bude usilovat o to, aby příprava a aplikace zákonů a politik nezvyšovala či dokonce snižovala administrativní zátěž v případě NNO, a to zejména v případě zájmových členských NNO, majících formu spolků. Rozlišovat mezi NNO, které jsou zájmovými a pracují převážně pro své členy, a servisními, filantropickými, advokačními a některými zájmovými NNO, které poskytují služby široké veřejnosti nebo obecně vymezeným cílovým skupinám nebo finanční podporu pro takové aktivity. Nástroj: Zásady, dotační politiky ministerstev. Kdo: Dotující ministerstva, RVNNO. Rozlišovat mezi NNO, kde je nutné požadovat profesionalizaci, a naopak, kde to nutné není. Nástroj: Monitorování přípravy legislativních návrhů a státních politik, připomínková řízení. Kdo: RVNNO a její výbory. Vláda zajistí v dotačních politikách ústředních orgánů, aby zahrnuly do oprávněných nákladů projektů přiměřené a relevantní režijní náklady NNO, včetně nákladů spojených se zapojením dobrovolníků. Zajistit, aby nedílnou součástí národních dotací či dotací z Evropského sociálního fondu byly přiměřené finanční prostředky na tzv. provozní výdaje, především na osobní náklady potřebných provozních zaměstnanců (účetní, finanční řízení apod.). Nástroj: Zásady, zákon o rozpočtových pravidlech. Kdo: RVNNO, Ministerstvo financí, dotující ministerstva. Vláda bude dbát na to, aby náměty, a to zejména v oblasti prosazování rovnosti a nediskriminace, které přinášejí aktivity NNO, byly rozpoznány a použity ústředními orgány při formulaci změn příslušných státních politik. Systémově podporovat síťování NNO a spolupracovat s oborovými sítěmi a střechami, případně se zdrojovými centry z řad NNO, disponujícími dlouhodobými zkušenostmi a odbornými znalostmi, na úrovni vlády i jednotlivých ministerstev. Nástroj: Kritéria pro výběr partnerských NNO, státní politiky na jednotlivých úsecích činností státní správy. Kdo: RVNNO, ministerstva. Zajistit zastoupení NNO ve strukturách, zřizovaných vládou a jejími orgány pro podporu principu dobrého vládnutí. Nástroj: Statuty pracovních a poradních orgánů vlády. Kdo: Pracovní a poradní orgány vlády. V rámci zajištění vícezdrojového financování bude vláda podporovat vyšší dostupnost finančních zdrojů pro NNO z evropských fondů. Podpořit zvýšení absorpční kapacity na podporu z ESIF v programovém období 2014 – 2020 z necelých 2 % alespoň na 4 % registrovaných NNO. Nástroj: Monitoring implementace ESIF a účast na její evaluaci v programovém období 2014 – 2020 Kdo: RVNNO a její Výbor pro EU, řídící orgány operačních programů. Vláda ČR bude podporovat dobrovolnictví a dárcovství jako projev participace občanů na věcech veřejných Vláda uznává význam dobrovolnictví v české společnosti jako projev občanské participace na věcech veřejných a nedílnou součást působení NNO. Bude podporovat rozvoj dobrovolnictví rozumnými a cílenými opatřeními. Dokončit připravovaný zákon o dobrovolnictví, pokrývající společenským uznáním celou oblast dobrovolnictví, a důkladně dbát na nutnou a únosnou míru státní regulace v této oblasti. Nástroj: Nový zákon o dobrovolnictví. Kdo: Ministerstvo vnitra. Oceňovat dobrovolnou činnost jako nefinanční plnění podle jednotně uznávané metodiky a zavést započítávání tohoto nefinančního plnění jako součást spolufinancování projektů, podpořených státním rozpočtem. Nástroj: Zákon o dobrovolnictví, Zásady. Kdo: Ministerstvo vnitra, RVNNO, dotující ministerstva. Započítávat dobrovolnictví, které je viditelnou součástí ekonomické produkce, do standardních ekonomických indikátorů. Nástroj: Metodika ČSÚ Kdo: ČSÚ, RVNNO. Zpracovat koncept rozvoje dobrovolnictví v ČR s akcentem na zajištění regionální a oborové dostupnosti dobrovolnictví v podobě dobrovolnických center a zajistit minimálně dvouletou finanční podporu takových center. Nástroj: Metodika a dotační politika na úseku dobrovolnictví. Kdo: Ministerstvo vnitra, RVNNO. Vláda si je vědoma důležitosti soukromého dárcovství a filantropie ve prospěch NNO jako významného faktoru v oblasti soudržnosti a solidarity ve společnosti a bude jej nadále podporovat rozumnými opatřeními. Pověří RVNNO jako svůj poradní orgán zpracováním návrhu opatření na tuto podporu. Podporovat rozvoj firemního dárcovství, finančního i nefinančního, přestože v tomto směru jsou možnosti státu do značné míry limitované, např. při změně společenského klimatu v tom směru, že dobročinnost a obecně podpora občanské společnosti je běžnou, společensky ceněnou a státem podporovanou občanskou aktivitou. Nástroj: Usnesení vlády ČR. Kdo: RVNNO. Podporovat rozvoj dobrovolnictví a individuálního dárcovství prostřednictvím formálního i neformálního vzdělávání dětí a mládeže. Nástroj: Školské vzdělávací programy. Kdo: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Zpracovat analýzu možnosti odpočtu z daně z příjmů fyzických osob, které se smluvně zaváží podporovat konkrétní NNO opakovaně po dobu nejméně 5 let. Nástroj: Novela zákona o daních z příjmů. Kdo: Ministerstvo financí. Vláda ČR bude podporovat rozvoj efektivního a smysluplného partnerství a spolupráce s NNO Vláda bude s NNO spolupracovat zejména prostřednictvím jejich oborových a všeoborových sítí a střech, a to jak na úrovni vlády, tak na úrovni jednotlivých orgánů státní správy, za předpokladu, že tyto sítě a střechy prokáží svoji reprezentativnost dostatečnou členskou základnou. Vláda pověří RVNNO jako svůj poradní orgán zpracováním pravidel a kritérií takové spolupráce. Podporovat sítě a střechy NNO vznikající na všeoborovém principu. Zajistit na úrovni předsedy RVNNO dotační titul pro podporu celostátních všeoborových sítí a střech NNO jako výraz podpory státu vzniku a aktivitám samosprávných subjektů NNO. Nástroj: Zásady, dotační směrnice Úřadu vlády ČR. Kdo: Sekce pro lidská práva Úřadu vlády ČR Zavést možnost vzniku dotačních titulů pro vybrané oborové sítě a střechy NNO, které by zajistily jejich stabilní fungování jako partnera příslušného ministerstva. Nástroj: Zásady. Kdo: RVNNO. Zavést dotační tituly a vznik dlouhodobějších dohod mezi ministerstvy a vybranými oborovými sítěmi a střechami NNO, které by umožňovaly stabilitu partnerství a spolupráce v horizontu 3 – 5 let. Nástroj: Zásady, dotační politiky ministerstev. Kdo: RVNNO, dotující ministerstva. Při výběru sítí a střech NNO jako partnerů prověřovat jejich reprezentativnost a expertní zkušenost. Nástroj: Kritéria pro výběr partnerských NNO. Kdo: RVNNO. Vláda bude usilovat o to, aby prostřednictvím ústředních orgánů státní správy podávala včasná oznámení partnerským sítím a střechám NNO o možnosti zapojit se se svými připomínkami k legislativním návrhům a k návrhům svých politik. Bude dbát v mezích možností o vypořádání těchto připomínek. Zařadit smluvně zajištěné partnery z vybraných oborových a všeoborových sítí a střech NNO mezi připomínková místa partnerských ministerstev při přípravě legislativních návrhů a politik, které se jich týkají. Nástroj: Připomínková řízení. Kdo: Ministerstva, RVNNO. Vláda hodlá spolupracovat zvláště s NNO které reprezentují, podporují a poskytují služby méně zastoupeným či znevýhodněným osobám nebo které chrání, prosazují a propagují jejich oprávněné zájmy a práva. Bude brát na zřetel jejich názory včetně zhodnocení dopadů při navrhování a implementaci státních politik, programů a služeb. Pracovní a poradní orgány vlády s ohledem na svojí participační roli budou systémově dbát o získávání a rozšiřování příkladů dobré praxe zaváděných servisními a advokačními NNO, které reprezentují, podporují a poskytují služby méně zastoupeným či znevýhodněným osobám nebo které chrání, prosazují a propagují jejich oprávněné zájmy a práva. Nástroj: Statuty pracovních a poradních orgánů vlády. Kdo: Pracovní a poradní orgány vlády.