FUNDRAISING a jeho metody Simona Škarabelová www.econ.muni.cz Obsah hodiny:  Definice  Různé výzkumy o dárcovství  Co víme o individuálních dárcích a jejich motivech k dárcovství  Různé metody fudraisingu (pro a proti) 2 www.econ.muni.cz Obrázek dostupný z: http://jobs.thirdsector.co.uk/getasset/e53d6eeb-4db1-4b3c-b22c-0a805895a1de/ 3 www.econ.muni.cz Fundraising… • nemá doposud přesný ekvivalentní překlad do češtiny. • se zabývá shromažďováním veřejných prostředků. • se soustředí na získávání financí pro fondy, nadace, projekty od firem, donátorů a sponzorů. • se zabývá nejen shromažďováním financí. 4 www.econ.muni.cz Fundraising… • lze volně přeložit jako „získávání fondů“. • … představuje systematické získávání finančních i nefinančních zdrojů, které nezisková organizace potřebuje k realizaci svého poslání prostřednictvím jednotlivých projektů. 5 www.econ.muni.cz Fundraising  Jde jen o prostředky??? jen o PENÍZE??? jen o DARY???  NIKOLI!!!! Jde o to, získat především DÁRCE!!! Friend/fun raising 6 www.econ.muni.cz Výzkumy k dárcovství: UK – Praha 2005  47 % občanů věnovalo materiální nebo finanční dar neziskové organizaci v roce 2004. (5% růst od roku 2000)  47 % Čechů bylo členem alespoň jedné neziskové organizace Téměř 60 % občanů se účastnilo občanské či sociální aktivity (pracovní brigády, asistence seniorům, organizace kulturní či sportovní akce v obci, apod.)  32 % Čechů dobrovolně pracovalo v roce 2003  Neziskové organizace s nejširší členskou základnou: sportovní organizace, odbory, včelaři a podobné organizace, dobrovolné hasičské sbory Zdroj: Vajdová Tereza (2005). Česká občanská společnost 2004: Po patnácti letech rozvoje 7 www.econ.muni.cz Současná data k dárcovství v ČR (2016)  Nadace Via „Češi jsou stále štědřejší, více darují lidé i firmy. Častější je i dárcovství ze závěti“ – HN (on-line), cit. 23.10.2016  Počet dárců, kteří dar zohlednili v daňovém přiznání, loni stoupl zhruba o čtyři tisíce lidí a tisícovku firem.  Celková hodnota uplatněná v daních r.2015 překročila pět miliard korun (reálně asi o 2 mld Kč vyšší)  Průměrný dar činil 724 korun, nejčastější 200 Kč.  Nejštědřejší jsou lidé v Praze, Olomouckém a Zlínském kraji.  Upřednostňují se konkrétní projekty (crowdfunging) a výzvy (logika peer to peer fundraisingu). 8 www.econ.muni.cz  Nejvíce jsou z individuální darů podporovány Lékaři bez hranic Člověk v tísni 9 www.econ.muni.cz Současná data k dárcovství v ČR  Jan Kroupa –2016  Výzkum: Filantropie a české elity  0 % českých elit se považuje za filantropy (ti, kdo pomáhají druhým)  66 % české veřejnosti se považuje za filantropy  67 % elit daruje ročně tisíce korun a více; 26 % desítky tisíc a více  Výzkum: na úrovni Evropy zacíleno na populaci 50+ (dárcovství jen mimochodem) 10 www.econ.muni.cz Frič,Vávra: Analýza individuálního dárcovství v NNO, Praha 2017 11 www.econ.muni.cz Frič,Vávra: Analýza individuálního dárcovství v NNO, Praha 2017 12 www.econ.muni.cz Rámcové srovnání indiv.dárcovstí ČR vs.svět 13 www.econ.muni.cz USA ČR  Veřejné zdroje: 47 %  Vlastní příjmy : 26 %  Jednotlivci: 21 %  Jiné zdroje: 5 % 14 www.econ.muni.cz Možné důvody:  Liberální tradice angloamerického světa vs. kontinentální tradice sociálního státu  Daňová legislativa a daňové zatížení  Kostelní sbírky v ČR (není povinnost je evidovat)…. Př: Kampaň Folow the Frog 15 www.econ.muni.cz Hledáme své dárce:  Začněte u sebe: Kolik korun byste tento rok dali? Na jaké účely tento dar vynaložíte? Je nějaká konkrétní organizace, které byste chtěl(a) svůj dar dát? Věděl(a) jste určitě, do jaké činnosti chcete své peníze investovat? Vázal(a) jste své darovací úmysly na nějakou konkrétní osobu? Bylo pro vaše rozhodování důležité, že máte v některé organizaci své přátele a známé, kterým důvěřujete? 16 www.econ.muni.cz Co víme obecně o individuálních dárcích? • Relativní roční výše daru se zvyšuje s věkem dárce • Lidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní. • Členové různých NO a lidé věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří nejsou členy nějaké NO nebo jsou bez vyznání. • Lidé, kteří někdy dobrovolně pomáhali v nějaké NO, dávají více než ti, kteří se dobrovolných prací neúčastní. • Průměrný roční dar se pohybuje kolem 2 % ročního příjmu dárce. Se vzrůstajícím jměním se procento snižuje. 17 www.econ.muni.cz Obecně lidé dávají peníze  že budou pravidelně informováni o rozvoji organizace,  vědí přesně, na co budou jejich peníze použity a že budou využity rozumně a šetrně,  naplnění společných cílů,  že podpořená organizace je prosycená nadšením a optimismem a že jistě získá potřebné finance i od ostatních. 18 www.econ.muni.cz Obecně lidé dávají peníze:  jestliže k tomu mají významný a neodkladný důvod,  jsou osobně zainteresovaní na výsledku podpořené činnosti,  vidí ostatní, jak přispívají na tutéž činnost svým časem a penězi,  vědí, že jim bude neodkladně poděkováno  že budou viditelně spojováni s úspěchem projektu, 19 www.econ.muni.cz Z toho vyplývají MOTIVY DÁRCŮ  Marketingové účely (reklama dárce nebo jeho produktu, apod.)  Širší podnikové cíle (zlepšení postoje veřejnosti, distribuce jinak těžko použitelných výrobků, získání loajálního postoje ze strany NO, snížení daňového základu, apod.)  Negativní motivy (pocit moci, praní špinavých peněz)  Motiv víry (Atmosféra altruismu, spasení, pomoc bližnímu svému) 20 www.econ.muni.cz Tradiční okruhy dárců  mají vyhrazené prostředky na dobročinnou činnost a poskytují je neziskovým organizacím nadace, orgány veřejné správy, případně některé podniky.  další vhodné členění je na ty, kteří:  jsou dárci potencionální - domníváme se, že by nám mohli poskytnout podporu,  dávají poprvé,  dali již v minulosti. 21 www.econ.muni.cz Ve fundraisingu nesmíme zapomínat ani na: Vlastní příjmy, tzv. samofinancování • cesty k dlouhodobé stabilitě NNO • Různí se pohledy na rozložení zdrojů mezi veřejné zdroje, vlastní příjmy a dary • Členství • Vždy musí mít nějakou protihodnotu 22 www.econ.muni.cz Plánování fundraisingu • Dlouhodobý proces • Věnovat se mu by měla 1/3 objemu činností neziskové organizace • Často nezbývá čas v záplavě procesních věcí na ty strategické…. • Od začátku století, kdy se tomu věnovala pouze 30 % NNO, se z fundraisingu stala pevná součást řízení v NNO 23 www.econ.muni.cz Plánování fundraisingu: 1. Odvíjí se od poslání organizace 2. Opírá se o konkrétní a měřitelné cíle – dárci bude jasné, že jsou dosažitelné, vědět co po dárcích chceme a jak mohou pomoci. 3. Realizační a časový plán aktivit - roční rozpočet 4. Mj. ověřit, zda naše organizace skutečně reaguje na potřeby ve společnosti, místo organizace na trhu 5. Zvážit zapojení dobrovolníků do fundraisingových akcí 24 www.econ.muni.cz Plánování fundraisingu II: 5. vybrat pro danou situaci nejvhodnější fundraisingové metody, 6. sestavit seznamu možných zdrojů, 7. specifikovat okruh dárců, 9. požádat o dar, 10. informovat dárce o použití jeho daru, 11. snažit se o obnovení a/nebo zvýšení daru Př: Kampaň Obuj se do toho/Change your shoes (myšlenka/chování) 25 www.econ.muni.cz Fundraising - audit a plán  Současné zdroje, jejich rozložení  Budoucí potřeby v horizontu 1 – 3 let  Stanovení cílů na rok - SMART cíle  Specific  Measurable  Achievable  Relevant  Timebound  Stanovení nejvhodnějších metod, zdrojů a okruhů dárců 26 www.econ.muni.cz Metody fundraisingu  Direct mail, tj. osobní dopis („tell a story“)  Direct dialogue/pouliční fundrasing  Veřejné sbírky - varianta DMS  Kampaň /Benefiční akce  Fundraising „od dveří ke dveřím“  Telefonní fundraising  Osobní návštěva  Písemná žádost o grant  Online fundraising  Crowdfunding – peer to peer fundr.  Testament fundraising 27 www.econ.muni.cz 28 METODA FUDRAISINGU Pro Proti Direct mail, tj. osobní dopis („tell a story“) při dostatečném počtu dárců velký dosah rozesílá se automaticky, lidé to už ví, proto náročné na chytlavý příběh (call to action) Direct dialogue/pouliční fundrasing osobní kontakt obtěžuje, vstupuje do soukromé zony Veřejné sbírky - varianta DMS velký zásah administrativa, propojení s další komunikací Kampaň /Benefiční akce spojení se zážitkem detailní organizace, náročná příprava, vysoké náklady Fundraising „od dveří ke dveřím“ osobní kontakt obtěžuje, vstupuje do soukromé zony,může být s pojen s negativními emocemi Telefonní fundraising osobní kontakt, ale jen se známými dárci obtěžuje, vstupuje do soukromé zony Osobní návštěva osobní návštěva - co nejvíce konkrétní, vyšší částky náročný na přípravu Písemná žádost o grant lze získat velké množství peněz byrokracie a administrativa Testament fundraising lze získat velké množství peněz zásadní je dlouhodobý vztah s dárcem Online fundraising rychlý a efektivní způsob přispění nápaditý příběh, velká konkurence Crowdfunding – peer to peer fundr. osobní angažovanost lidí mimo organizaci velká energie www.econ.muni.cz Příklady úspěšných fundraisingových kampaní  Fundrasing i osvěta v ulicích Berlína  Kampaň Folow the Frog _ Rainforest Alliance (nepřímý příspěvěk/chování)  Kampaň Obuj se do toho/Change your shoes (myšlenka/chování) 29