Přednáška Prostorová organizace a regionalizace cestovního ruchu Geografie cestovního ruchu Stručný obsah přednášky •Jednoduché ukazatele pro analýzu prostorové organizace cestovního ruchu •Hlavní typy (formy a druhy) cestovního ruchu a jejich prostorová interpretace •Typologie středisek cestovního ruchu •Prostorová organizace cestovního ruchu •Prostorová organizace druhého bydlení •Regionalizace cestovního ruchu Základní statistické informace k analýze prostorové organizace cestovního ruchu •Počty a struktura (hromadných)ubytovacích zařízení •Počty a druhová struktura lůžkových kapacit •Počty domácích a zahraničních turistů •Přenocování domácích a zahraničních turistů •Sezonnost návštěvnosti •Geografická struktura návštěvnosti •Příjmy a výdaje z mezinárodního cestovního ruchu •Zaměstnanost v cestovním ruchu •Příjezdové a výjezdové turistické proudy •Prostorové rozložení druhého bydlení •Typologie středisek cestovního ruchu • Hlavní typy (formy a druhy) cestovního ruchu •Městský cestovní ruch •Venkovský cestovní ruch •Horský cestovní ruch •Letní rekreace a cestovní ruch u vody •Vinařský cestovní ruch •Lázeňský cestovní ruch •Kongresový a veletržní cestovní ruch • mesta_HUZ Lůžkové kapacity cestovního ruchu ve městech ČR (2015) FTS_mesta_2016_final_2 Funkční typologie středisek městského cestovního ruchu nadlokálního významu ČR (2015) FTS_mesta_2016_final_3 Turistická atraktivita středisek městského cestovního ruchu nadregionálního významu Lázeňství a vinařská turistika • • • • C:\Users\sauer\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\FTS_strediska_2016.tif Funkční typologie středisek cestovního ruchu ČR (2015) • Prostorová analýza cestovního ruchu •Mezinárodní úroveň •Národní úroveň •Regionální úroveň •Lokální úroveň Regionální rozložení lůžkových kapacit a přenocování turistů v Maďarsku 2009 http://portal.ksh.hu/pls/ksh/docs/hun/xftp/terstat2009graf/graf14.png Regionální rozložení domácích turistů v ČR Regionální rozložení zahraničních turistů v ČR Regionální rozložení německých a amerických turistů v ČR (2018) Regionální rozložení návštěvnosti spolkových zemí Německa 2012 (počty přenocování v mil.) Přenocování turistů v hotelech a lázeňských zařízeních ve Švýcarsku 1997 (Klicken Sie auf das Bild, um das Fenster zu schliessen...) Podíl letní sezóny na přenocování turistů v Tyrolsku a jižním Tyrolsku 2005 Průměrná délka pobytu ve střediscích Tyrolska a jižního Tyrolska 2005 Regionální rozložení návštěvnosti turistů na Novém Zélandě 2005 a) zahraniční turisté b) domácí turisté Struktura přenocování turistů v turistických regionech Chorvatska 2013 Funkční typologie turistického prostoru Belgie (geografické turistické regiony) Intenzita cestovního ruchu v zemích EU 2007 (počet přenocování turistů k počtu obyvatel Vybrané charakteristiky cestovního ruchu Rakouska https://www.wien.gv.at/statistik/wirtschaft/images/gaestebetten.jpg Výjezdové proudy turistů z Rakouska a Švýcarska Příjezdy zahraničních turistů a devizové příjmy z aktivního cestovního ruchu Španělska . Hlavní zahraniční a domácí turistické proudy v krajích ČR 2018 (v tis.) Kraj NĚM RUS SLO POL VB USA FRA ITA RAK domácí zahraniční Praha 913 384 297 232 428 484 230 332 143 1221 6674 Středočeský 65 7 33 19 6 6 6 6 15 854 281 Jihočeský 62 7 32 17 7 16 8 9 45 1085 644 Plzeňský 141 6 15 11 5 5 7 7 11 530 308 Karlovarský 352 83 14 10 6 10 6 6 10 436 685 Ústecký 95 4 15 20 4 2 3 4 5 415 216 Liberecký 104 3 13 39 3 2 2 2 3 794 211 Královéhradecký 120 7 29 67 4 3 3 3 5 1041 302 Pardubický 13 1 17 10 1 1 2 2 2 400 64 Vysočina 18 2 18 9 2 1 2 2 3 523 79 Jihomoravský 65 22 127 105 18 14 11 22 42 1354 686 Olomoucký 19 8 29 23 4 3 2 4 6 557 142 Zlínský 15 3 49 14 3 3 3 3 6 652 129 Moravskoslezský 25 6 47 45 6 5 4 7 5 777 214 ČR 2 033 545 735 620 497 556 287 410 299 10 639 10636 do Prahy v % 45 70 40 37 86 87 80 81 48 11 63 TOP 15 zemí příjezdů zahraničních turistů do CR 2018 Top 10 cílových zemí britských turistů 2013 (v tis.) Letecké dopravní proudy turistů na Novém Zélandě 2005 a) zahraniční turisté b) domácí turisté . Silniční dopravní proudy turistů na Novém Zélandě 2005 a) zahraniční turisté b) domácí turisté Toky domácích návštěvníků mezi turistickými regiony Hlavní dopravní proudy letecké dopravy v Africe a cestovní ruch 2010 Prostorová organizace druhého bydlení • A_OIR_UUR Prostorové rozložení chat a chalup v ČR 1991 Prostorové rozložení rekreačních objektů Slovinska v roce 1991 mapa-slov3 Vývoj rekreačního zázemí Prahy a Brna v letech 1971 a 1991 Regionalizace a rajonizace cestovního ruchu •Teoreticko-metodologická východiska •Základní přístupy k regionalizaci •Praktické ukázky •Přínosy • • • Základní přístupy k regionalizaci v cestovním ruchu •Nejstarší přístup od 50. do 70. let minulého století akcentuje především geografický princip, vyčleňující, resp. členící obvykle území podle významných geografických (geomorfologických) celků (např. hory, resp. horské oblasti, moře, pobřeží, velkoměsta, lázně, aj.). • •Druhý přístup akcentuje územně-plánovací princip, tedy delimitaci území podle diferenciace funkčního využití území a prostorového rozložení resp. významu cestovního ruchu a jeho aktivit, spojený často s přístupem normativním, určujícím jednotlivých regionům (oblastem) možnosti, resp. limity využití a zatížení, kategorizuje jejich význam, apod. Příkladem aplikace turistické regionalizace jako nástroje územně – plánovací praxe podpory rozvoje cestovního ruchu může být např. Rajonizace cestovního ruchu ČSR z roku 1981 nebo Regionalizácia cestovného ruchu v Slovenskej republike 2004. • •Třetí, nejmladší a v současnosti nejrozšířenější přístup, lze označit jako marketingový přístup. Vychází z pragmatické potřeby co nejúčelnější propagace turistické nabídky území na národní, resp. regionální úrovni na jedné straně, a významně také z požadavku přípravy konkurenceschopných turistických produktů místními a regionálními aktéry v těchto regionech a oblastech (lokální a regionální turistické regiony a turistická sdružení) na straně druhé. • Geografická regionalizace cestovního ruchu ČR Územně-plánovací princip regionalizace RegionyCR-nezamestnanost • 29_01_10_mapa_turistickych_regionu_cr Marketingový přístup k regionalizaci 11_02_10_mapa_turisticke_oblasti_cr crep1 Turistické regiony ČR očima Němců (33 regionů) map09-eng Turistické marketingové regiony Maďarska Turistické regiony Maďarska (2. stupeň) Turistické marketingové regiony Francie 1. stupeň – administrativní regiony, 2. stupeň - departementy carte de france loc_t_fr_dpt loc_t_fr_dpt carte france relief Bretagne (departementy a turistická střediska) Bretagne Turistická oblast Masiv Mont Blanc Turistické marketingové regiony Švýcarska ST02_dest_map_en Bernese_Oberland Turistické regiony Španělska 00_espana Polská vojvodství – marketingové turistické regiony wojewodztwa Spolkové země Rakouska – marketingové turistické regiony niederoesterreich_map_1 kaernten_map_3 Země se dále člení do turistických regionů a oblastí turistické oblasti nizozemí_1 Přínosy z regionalizace •Teoreticko – metodologický (region cestovního ruchu – specifika, hlavní znaky a aspekty, problematika delimitace, funkční hledisko) •Manažerský (zlepšení organizace a marketingu trhu cestovního ruchu, zaměření se na poptávku po turistických produktech) •Pedagogický (regionalizace jako poznávací nástroj ve výuce) •