Průmysl v české a evropské realitě Hospodářská geografie ČR Blok 3 • •Členění dle CZ-NACE (klasifikace ekonomických činností), dříve OKEČ •členění průmyslu podle charakteru postavení výrobního procesu k výchozím surovinám • •Průmysl se člení na tři hlavní odvětví: • •1) těžba nerostných surovin (těžba a dobývání) • •2) zpracovatelský průmysl • •3) výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla a klimatizovaného vzduchu • •Další členění zpracovatelského průmyslu: •potravinářský •textilní, oděvní a kožedělný •dřevozpracující, papírenský, polygrafický a ostatní •chemický a gumárenský •skla a stavebních hmot •hutnický a kovozpracující •strojírenský •elektrotechnický • Obrázek ČTK - lom ČSA u Litvínova Lom ČSA u Litvínova – hnědé uhlí head_skoda_plzen Škoda Plzeň dukovany JE Dukovany •Po 2. světové válce v došlo České republice ke značným změnám v hospodářství, zejména v průmyslové výrobě, kde byly preferovány energeticky náročné výroby těžkého průmyslu • •Došlo k postupnému zaostávání průmyslu za vyspělými zeměmi západní Evropy v technologické úrovni, což bylo patrné zejména v 80. letech • •Hlavní příčina zaostávání souvisela s poklesem investic do průmyslových podniků a téměř nulovou reakcí české ekonomiky na ropné šoky a energetickou krizi v sedmdesátých letech • •Většina průmyslových podniků u nás trpěla velkou přezaměstnaností • • •V rámci začlenění naší země do skupiny RVHP byl kladen velký důraz na upřednostňování některých odvětví (elektrotechnika, jaderná technika, výroba strojů a zařízení, metalurgický a chemický průmysl), aby se pokryly potřeby trhu RVHP a v menší míře i potřeby domácího trhu • •Preferovaná odvětví měla výhody v získávání pracovní síly, v dovozu technologií ze západních zemí a v získávání investičních prostředků • •Centrálně plánovaná ekonomika se také vyznačovala tím, že docházelo k monopolizaci ve většině průmyslových odvětví a téměř úplné absenci malých a středních podniků • • •Průmysl, resp. zpracovatelský průmysl patří k rozhodujícím nositelům ekonomické aktivity a hospodářského růstu ČR, ale je současně jedním z hlavních zdrojů zátěže životního prostředí • •odlehčení výrobní struktury, technologicky náročnější výroba, přidaná hodnota, nižší energetická náročnost, inovace.. vztah průmyslu a životního prostředí se v posledních letech zlepšuje • •Přes mírné výkyvy měl vývoj průmyslové produkce od roku 2000 dlouhodobě vzestupný trend (oproti začátku 90. let 20. století, kdy docházelo k útlumu především materiálově a energeticky náročných výrob) • • • • •V minulých letech rostla průmyslová produkce v ČR daleko výraznějším tempem ve srovnání s průměrem EU 25, resp. EU 27 • •Teprve rok 2008 znamenal stagnaci a začínající pokles v souvislosti s celosvětovou hospodářskou krizí, která se plně projevila v roce 2009 • •Průmyslová produkce, včetně zpracovatelského, vykázala v roce 2009 největší meziroční změnu (pokles) od roku 2001 (o 13,6 %) • • •V roce 2010 průmysl již opět vykázal růst (o 10,3 % - zejména vliv německého oživení), v roce 2011 rostl také - o 6,5 %, ale v roce 2012 poklesl o 1,2 % • •Pokles se zastavil až ve 2. polovině roku 2013 a od té doby zase průmyslová produkce až na výjimky (měsíce) meziročně roste (v roce 2015 meziročně o 4,6 %, v roce 2016 o 2,9 %) • •V roce 2017 vzrostla průmyslová produkce meziročně o 5,7 %. Hodnota nových zakázek byla vyšší o 6,6 %. Zaměstnanost vzrostla o 2,0 % a průměrná mzda se zvýšila o 6,9 % (31,4 tis. Kč) • •V roce 2018 průmyslová produkce vzrostla meziročně o 3,0 %. •Hodnota nových zakázek byla vyšší o 3,7 %. •Zaměstnanost vzrostla o 1,4 % a průměrná mzda se zvýšila o 7,5 % (33,8 tis. Kč). • Ve státech EU 28 průmyslová produkce pravidelně klesá… •Postavení průmyslu v české ekonomice je dosud mimořádné (historická vazba) • •V posledních letech byl podíl českého průmyslu na tvorbě HDP zhruba 30 %, zatímco průměrný podíl v EU 28 byl do 20 % • •Ve státech EU 15 byl tento podíl ještě o zhruba 1 procentní bod nižší – jedná se o postupnou dematerializace ekonomiky • •Podíl nad 25 % vykazuje v mezinárodním srovnání pouze pět zemí EU (ČR, Slovinsko, Rumunsko, Maďarsko, Slovensko a Irsko). mp3 04185l Vývoj hrubé přidané hodnoty (GVA) v průmyslu v zemích EU (2000 – 2014) ČR růst 111 %, Polsko 147 %, Slovensko 182 % 04186l Vývoj podílu hrubé přidané hodnoty (GVA) v průmyslu na HDP v zemích EU (2000, 2014) •Které průmyslové obory jsou v ČR nejvíce progresivní/konkurenceschopné a které naopak spíše upadají/upadly? •+ automobilový a strojírenský průmysl, výroba a rozvod energií • -oděvní, textilní a sklářský (a to byly dříve naše top obory!) - •+- elektrotechnický, hutnický a kovozpracující, chemický, potravinářský, polygrafický, papírenský a dřevozpracující.. Milníky českého průmyslu 1815 – Josef Božek představil 17. září v pražské Stromovce svůj parní automobil. 1830 – Byla zapálena pudlovací pec v Rudolfově huti ve Vítkovicích. Byla první takovouto technologií v tehdejším Rakousku a severní Morava se stala ocelovým srdcem monarchie. 1856 – Byl založen rakouský Spolek pro chemickou a hutní výrobu. Chemické provozy v Ústí nad Labem, Pardubicích a Neratovicích tak stály u zrodu pozdější Spolchemie. 1869 – Emil Škoda kupuje v Plzni slévárny a strojírny, soustředí se na výrobu technologických celků a válcování železa a zakládá budoucí strojírenské impérium. Škodovy závody byly do první světové války největší zbrojovkou Rakouska-Uherska. 1894 – Tomáš Baťa se svými sourozenci zakládá slavnou obuvnickou značku Baťa. 1895 – Vzniká společnost Laurin & Klement, která původně vyráběla kola Slavia a od roku 1899 i motocykly. Svůj první automobil L&K Voiturette vyrobila roku 1905 a roku 1925 se pak spojila se Škodovkou. 1896 – Emil Kolben začíná po svém úspěšném americkém angažmá u T. A. Edisona ve Vysočanech vyrábět stroje a zařízení pro velké elektrárny s parním i vodním pohonem. Jeho firma je co do výrobního portfolia ve své době celosvětově unikátní společností. 1900 – První Českomoravská továrna na stroje vyrobila první parní lokomotivu řady 310.0. 1907 – Vzniká společnost Praga, která od roku 1911 patřila mezi nejvýznamnější výrobce nákladních automobilů. 1911 – Ringhofferovy závody vyrobily první elektrickou lokomotivu řady E 200.0. 1914 – Automobilka Laurin & Klement koupila v Liberci společnost RAF a založila továrnu na nákladní vozidla, známou později jako Liaz (1951). 1918 – Nová československá vláda vsadila na rozvoj leteckého průmyslu. Ministerstvo obrany založilo společnost Továrna na letadla (LETOV), v roce 1919 následovalo Aero – továrna létadel s prvním letounem vlastní konstrukce Aero A-1. 1919 – Vznikla Avia, společnost pro opravy a výrobu letadel, od roku 1929 součást koncernu Škoda, byly založeny Čs. závody na výrobu zbraní v Brně, pozdější Československá, zbrojovka a z Kopřivnice vyjela první série nákladních automobilů Tatra. 1953 – Do terénu vyjíždí první nezničitelný armádní automobil Praga V3S. 1954 – Objevuje se prototyp moderního osobního automobilu Škoda Spartak. 1959 – Barum začíná vyrábět bezdušové pneumatiky, zkušební piloti zalétávají nový letoun LF 29 a Česká zbrojovka Uherský Brod vyrábí slavný samopal Sa vzor 58, který byl dlouhé roky ve výzbroji československé i dalších armád. 1964 – Z montážního pásu nového mladoboleslavského závodu sjel první vůz Škoda 1000 MB. 1968 – Do vzduchu se vznesl úspěšný cvičný letoun L-39 Albatros. 1975 – Zahájena výroba světoznámé pistole CZ 75 v České zbrojovce Uherský Brod. Od roku 2011 tu vyrábějí útočnou pušku CZ 805 BREN. 1997 – Škodovka vyrobila první tramvaj řady Škoda 03T – „Astra“. 2005 – Technická univerzita Liberec zahájila výrobu strojů na netkané textilie z nanovláken Nanospider. 2017 – Firma Nanopharma vyrobila první umělý brzlík, pacientům po operaci pomáhá posílit imunitu. 2018 – V srpnu z linky Škody Auto v Kvasinách sjelo milionté SUV. • • •Příklad průmyslu táhnoucího českou ekonomiku • •(Který to asi je?) Výroba automobilů v ČR v roce 2017 •Česká republika s výrobou 1,41 mil. ks se v žebříčku výrobců osobních automobilů řadila na 13. místo na světě! • •V přepočtu na obyvatele patří ČR již po několik let 2. příčka! se 132 OA/1000 obyvatel • •první místo s přehledem obhájilo Slovensko s produkcí 175 OA/1000 obyv. (růst přes 40 %), absolutně přes 1 mil. vozů! • Je to dobře nebo špatně? • •Na dalších místech jsou Jižní Korea, Slovinsko, … Německo, Japonsko, Belgie (všechny země pod 100 vozů/1000 obyv.) • •Autoprůmysl tvoří cca 9-10 % HDP, na průmyslové produkci se podílí téměř ¼ • •Autoprůmysl zaměstnává celkem 170 tis. osob, což znamená 3,4 % celkové zaměstnanosti (jedna z nejvyšších hodnot v EU) • •Je hlavním tahounem české (i slovenské) ekonomiky • •Nejvíce „českých“ aut míří do Německa, V. Británie, Francie, Polska a Španělska • • •Které automobilky v České republice (na Slovensku) znáte? •I nákladní auta, autobusy a motocykly… • • Dodavatelé v automobilovém průmyslu Slovensko • •Kolik se zhruba ročně v ČR vyrobí osobních automobilů? Přehled o výrobě a odbytu motorových vozidel domácích značek •Co je aktuálně největší problém a riziko automobilového průmyslu? Tedy i pro Škodovku a další naše firmy? Emisní limity ohrožují automobilky i ekonomický růst •Přísnější emisní limity, které budou muset nová auta splňovat od roku 2030, mohou poškodit nejen automobilky a připravit o práci statisíce lidí v odvětví, ale také zpomalit ekonomický růst • •Splnit navrhované limity totiž bude možné jen s masivním nasazením nízkoemisních nebo zcela bezemisních vozidel, což bude vyžadovat obrovské investice. •Například mladoboleslavská Škoda Auto počítá, že v příštích pěti letech investuje do elektromobility a nových služeb souvisejících s mobilitou zhruba dvě miliardy eur (51,5 miliardy Kč). • •Škoda již letos představí nový Superb s plug-in hybridním pohonem. •Prvním nově vyvinutým čistě elektrickým modelem bude v roce 2020 sériová verze konceptu Vision E. Vision E •Přísnější pravidla pro měření emisí začaly v Evropě platit už 1. září 2018. • •Už v roce 2017 bylo jasné, že někteří výrobci nestihnou auta otestovat včas. • •Stejný problém řeší celá automobilka Volkswagen, pod kterou Škoda spadá. A s ní i další výrobci. •Skupina Volkswagen, do které původem česká automobilka spadá, minulý týden oznámila, že se kvůli novým pravidlům zpozdí dodávky zhruba 250 tisíc koncernových aut. • •Škodovce hrozí, že se jí po září během krátké doby nahromadí až desítky tisíc nových vozů, které nebude možné dodat zákazníkům. • •Pro automobilku, která ve svých závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách vyrobí okolo sedmi tisíc aut týdně, představuje situace logistický problém •… firma musí řešit, kam auta, která nebude možné dodat zákazníkům, zaparkovat. •Škoda Auto - stejně jako další výrobci v celé Evropě - nestíhá získat všechna razítka nutná k tomu, aby vozy mohly na silnice. •Zpozdí se proto dodávky některých aut. •Automobilka si pronajmula letiště v Milovicích. Vytvoří z něj odstavné parkoviště pro své automobily. •Testování jednoho typu vozu se kvůli novému systému měření protáhne o několik týdnů. Automobilky musí prověřit více variant než v minulosti. • •Stejný problém teď řeší i další automobilky včetně celého koncernu Volkswagen, kam spadá i Škoda Auto. • •O nové metodice měření emisí Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure (WLTP) se automobilky dozvěděly jen s třináctiměsíčním předstihem, což podle nich nestačí. • •Zahlceny jsou proto všechny měřicí laboratoře i výrobci technologií. •O míře zpřísnění emisních limitů se stále jedná. Evropská komise navrhla, aby se celkově emise u nových aut do roku 2025 snížily ve srovnání s rokem 2021 o 20 % a do roku 2030 o 30 %. • •Evropský parlament přišel s přísnějším návrhem na snížení o 30, respektive 40 %. • •Ministři životního prostředí členských států EU se pak minulý týden dohodli na kompromisním návrhu, že do roku 2030 musí nově vyrobená auta vypouštět o 35 % CO2 méně, než stanoví norma pro rok 2021. Tento kompromis podpořila i ČR. • • •Zpřísňování limitů se řadě politiků nelíbí • •Proti nejpřísnějšímu návrhu v europarlamentu hlasovalo 16 z 21 českých zástupců. • • • •Kde byste viděli největší problémy s elektromobilitou a dopady na ekonomiku a její růst? Dopady •Přísnější limity na emise CO2 z automobilů a dodávek od roku 2030 by jen v ČR připravily o práci desetitisíce lidí v automobilkách • •Na nával elektromobilů není infrastruktura vůbec připravena. Chybí dobíjecí stanice, vytvoření celé síť bude trvat cca 20 let. Nejlépe jsou na tom v Evropě Británie, Francie, Německo a Nizozemsko. • •Ani spotřebitelé o ně nejeví velký zájem, a to i kvůli jejich vyšší ceně •Takto přísné požadavky na snížení emisí ignorují situaci na trhu i technologické možnosti. • •Takovéto rozhodnutí by poškodilo automobilky, které v České republice tvoří na 400 tisíc pracovních míst, a životnímu prostředí to to asi ani nijak nepomohlo •Navržené limity mohou velmi výrazně ovlivnit trhy. Diktují výrobcům pod sankcí, kolik čeho musí prodat a jak má výrobek vypadat. •Bude ale pro stanovené cíle k dispozici dost elektřiny? A z čeho se bude vyrábět? Jen z obnovitelných zdrojů nebo z jádra? •Domácnosti by si kvůli domácím rychlonabíječkám pro elektromobily musely pořídit silnější jističe. A přenosová soustava by zřejmě ne všude tak zvýšenou spotřebu unesla. •Vyšší nároky na spotřebu elektřiny povedou k růstu její ceny, což může být pro průmyslové země téměř smrtící • •Je zřejmé, že bez pokročilých technologií nelze začarovaný kruh rozetnout. Na druhou stranu nelze jen kritizovat emisní limity – podvody koncernu VW (Dieselgate) neproběhly tak dávno • •Odkud vlastně celý ten „elektromobilní tlak“ vlastně přichází? •Do roku 2024 stoupne podle odhadů roční produkce automobilů ve světě na 115 mil. kusů. •Hlavním hráčem bude Čína (42 mil.) •Čína bude zároveň tlačit na přechod k elektromobilitě, což ovlivní výrobu v celé Evropě i v ČR (již teď to ohrožuje zisky Škody Auto) a na Slovensku (do roku 2025 chce Čína docílit mety „každé páté auto na elektrický pohon“) •9,4 mil. kusů vozidel se má vyrobit do roku 2026 v Indii, čímž se Indie stane 4. největším výrobcem •V roce 2030 by mělo jezdit na silnicích 125-220 mil. elektromobilů (podle vývoje plnění globálních cílů k ochraně klimatu) • Bariéry rozvoje •Jako hlavní bariéry rozvoje průmyslu manažeři firem nejčastěji zmiňují: -nedostatek pracovní síly, včetně té kvalifikované -velké množství regulací a administrativy -zahraniční konkurenci Nedostatky •Obecný nedostatek lidí, ale také málo kvalifikovaných pracovníků •nízká produktivita práce •nedostatek investic do inovací a nedostatečné čerpání dotací EU. •chybí firmy s vyšší přidanou hodnotou - klíč k vytvoření a udržení konkurenceschopnosti českých podniků tkví v inovacích a vlastních řešeních Investice •do vědy a výzkumu •postupující robotizace, digitalizace a automatizace •(vytvoření digitální infrastruktury) •Implementace průmyslu 4.0 • •do růstu mezd..? – možné snížení konkurenceschopnosti.. • Aktuální trendy a technologické inovace • •Průmysl 4.0 (také Práce 4.0 či čtvrtá průmyslová revoluce) je označení pro současný trend digitalizace, s ní související automatizace výroby a změn na trhu práce, které s sebou přinese. • Aktuální trendy a technologické inovace •Koncept vychází z dokumentu, který byl představen na veletrhu v Hannoveru v roce 2013. •Základní vize tzv. čtvrté průmyslové revoluce se objevily v roce 2011. •Podle této myšlenky vzniknou „chytré továrny“, které budou využívat kyberneticko-fyzikální systémy. •Ty převezmou opakující se a jednoduché činnosti, které do té doby vykonávali lidé. •To bude provázet změna pracovního trhu, kdy by mohla být ohrožena zaměstnanost osob u kterých počítače s novými řídícími/rozhodovacími systémy či těmito systémy řízené robotické systémy nahradit lidskou sílu (příkladem může být diagnostické lékařské systémy, právnické u vyšších kvalifikací nebo univerzální výrobní linky, které nahradí pracovníky s nižší kvalifikací). •Měla by vznikat nová pracovní místa, která však budou vyžadovat vyšší kvalifikaci zaměstnanců. • Aktuální trendy a technologické inovace Aktuální trendy a technologické inovace •Zavádět se bude pomocí metod strojového vnímání, autokonfigurace a autodiagnostiky a s počítačovým spojením strojů a dílů. Produkty i stroje dostanou čipy, pomocí nichž je bude možné kontrolovat a obsluhovat přes internet. •Dále se budou využívat cloudová úložiště, 3D tisk, datová centra, automatické hlášení problémů či „chytré sklady“, které samy informují o docházejících zásobách. •Pomocí metod a nástrojů průmyslu 4.0 by mělo dojít k úsporám času a peněz a zvýšení flexibility firem. • Aktuální trendy a technologické inovace ´Mezi hlavní rizika patří hackerské útoky a zneužití dat. ´Průmysl 4.0 s sebou přináší naději na zvýšení kvality lidského života díky zvyšování produktivity práce a mizení monotónních a fyzicky náročných profesí. ´Automatizace, integrace systémů a vyšší efektivita díky propracovanější logistice jsou také nadějí pro snižování negativních lidských vlivů souvisejících s průmyslem a pro implementaci udržitelného rozvoje. ´ ´Souhlasíte s tím? • Opravdu budou vždy stroje lidi poslouchat? Aktuální trendy a technologické inovace •Společnost HP představila technologii pro 3D tisk kovu, která urychlí 4. průmyslovou revoluci •Jedná se o technologii HP Metal Jet pro 3D tisk kovu určenou pro velkoobjemovou výrobu funkčních kovových dílů. •Oproti jiným metodám 3D tisku nabízí vysokou produktivitu při zachování příznivé ceny. •Již nyní ji pro tovární výrobu hotových součástek začínají využívat výrobní společnosti GKN Powder Metallurgy a Parmatech, které dostávají objednávky od globálních zákazníků jako Volkswagen a Wilo. • • Volkswagen, jedna z největších automobilek na světě, začleňuje HP Metal Jet do svého dlouhodobého konstrukčního a výrobního plánu. •Kočky se vozí ve Škodovce • • Česká ekonomika - struktura, změny, trendy, budoucnost Schéma hlavních národohospodářských sektorů Od SLDB 2001… Graf 1 Podíl odvětví na hrubé přidané hodnotě ČR, 2017 [%] •Největší podíl na výkonu české ekonomiky má zpracovatelský průmysl, dále pak obchod se zbožím a nemovitostmi, stavebnictví a také doprava a skladování, které v součtu tvoří více jak polovinu HDP. •Samotná průmyslová výroba tvoří asi 1/3 výkonu českého hospodářství, oproti zemědělství, které má pouze 3% podíl. •Podobné je to i ve většině evropských zemí. • •V rozvojových zemích je zastoupení sektorů v ekonomice často dosti odlišné. Podíl zemědělství a průmyslu na HDP zde bývá daleko vyšší. • •Jaký je rozdíl mezi průmyslem v ČR (vyspělých zemích) a rozvojových zemích? Proč bývá podíl průmyslu v rozvojových zemích daleko vyšší? • •Nejvíce zaměstnaných v ČR pracuje ve službách, kde je zaměstnáno cca 58 % ekonomicky aktivních obyvatel, dále pak v průmyslu a stavebnictví (cca 38-39 %) a nejméně v zemědělství, které zaměstnává necelá 3-4 % EA obyvatel ČR. • •Největším zaměstnavatelem v průmyslu je mladoboleslavská Škoda Auto (34 tis.), OKD asi 9,5 tis. (v roce 1989 – 100 tis.), celý ČEZ asi 26 tis. •Množství a hodnotu dovezených a vyvezených statků sleduje v ČR Český statistický úřad (ČSÚ). V obou případech jsou sledovány nejvíce obchodované statky a to, do které země se vyváží, nebo naopak ze které země se dováží. • •Do ČR se dováží například osobní automobily, mobilní telefony, domácí elektrospotřebiče, ropa, železo a další suroviny, léčiva, plastické hmoty, bavlna, čaj, káva, tabák, rýže, ovoce, zelenina, maso a mnoho dalších. •Vyváží se osobní automobily, televizory, elektrická energie a uhlí, cement, trubky, dřevo, umělá hnojiva, pšenice, mléko a mléčné výrobky, dobytek, maso, české pivo a další. • • •Hrubý domácí produkt •a hrubý národní produkt • • •Rozdíl? •Hrubý domácí produkt vyjadřuje celkovou peněžní hodnotu toku zboží a služeb vytvořenou výrobními faktory umístěnými v domácí ekonomice bez ohledu na to, kdo je jejich vlastníkem. Tento ukazatel je počítán na územním principu. •Hrubý národní produkt vyjadřuje celkovou peněžní hodnotu toku zboží a služeb vytvořenou výrobními faktory ve vlastnictví subjektů národní ekonomiky za dané období. Tento ukazatel je počítán na národním principu a započítávají se sem i produkty vyrobené v zahraničí výrobními faktory daného státu (např. americké investice v ČR a jejich produkce se započítají do HNP USA - naopak se sem nezapočítají produkty vyrobené zahraničními firmami na území USA). •… hrubý národní důchod upravuje hodnotu hrubého domácího produktu o saldo prvotních důchodů s nerezidenty •Podíl hrubého národního důchodu na hrubém domácím produktu činil v roce 2014 pouze 92,2 %. Zbytek do celku, tedy 7,8 % HDP, odešlo do zahraničí nerezidentům ve formě salda prvotních důchodů. • •České republice patří, co se týče čistého odlivu prvotních důchodů nerezidentům, jedna z nejhorších pozic v rámci zemí Evropské unie. •Na druhou stranu - už několik let patří Česká republika k ekonomicky nejrychleji rostoucím zemím v Evropě. • •Tuzemská prosperita ale už dosáhla svého vrcholu a o tom, zda si růst udrží, rozhodnou podle ekonomů faktory ze zahraničí. • •Nad většinou z nich nebudou mít tuzemské firmy kontrolu, přesto mohou mít fatální dopad na jejich vývoz i na zachování nebo ztrátu tisíců pracovních míst. • •Zásadní nejistotou je právě zahraniční vývoj. • •Pokud by návrat německé ekonomiky k růstu nabral zpoždění, naše ekonomika by to již pocítila. Nejde ale jen o Německo, dále je tu Brexit, Čína, USA, Rusko.. •Zatím nelze mluvit o recesi ani krizi. •Z hlediska tempa růstu patřilo tuzemské hospodářství v minulých letech mezi evropské premianty. •V roce 2017 byl růst 4,6 % a v roce 2015 dokonce 5,4 %. •Šlo o nejrůstovější roky od finanční krize před deseti lety. •Zatím ještě rostou investice, firmy nakupují technologie a stroje. •Také spotřebitelé, kteří získali vidinu jistého zaměstnání a vyšších platů, více utrácejí. •Firmám dokonce chybí čtvrt milionu zaměstnanců a podle ČNB se už napětí na pracovním trhu stává pro ekonomiku brzdou. •Tempo růstu hospodářství zpomalilo už loni − podle pátečních statistik tuzemský HDP rostl 2,9 % a trend zpomalování by mohl pokračovat. •Podle odhadů Ministerstva financí ČR poroste ekonomika letos o 2,5 procenta a v roce 2020 asi 2,4 procenta. •ČR se dostává do přirozené fáze, kdy ekonomika po velmi dlouhém období růstu začíná slábnout. •I když nastává zpomalení, tak hospodářství pořád roste, realita se projeví nejdříve příští rok • •Zahraniční obchod • •Zahraniční obchod podle ekonomů již v roce 2018 a v dalších letech nebude tahounem české ekonomiky jako v uplynulých dvou letech • •Podobně jako průmyslová výroba i zahraniční obchod naráží na limity vlastních možností i možností na straně odbytu •Podle Českého statistického úřadu vrostl vývoz v meziročním srovnání (6/2018) o 0,8 % na 315 miliard korun a dovoz o 2 % na 299 miliardy korun •Český exportní průmysl táhne dolů nedostatek pracovníků a nasycenost evropského trhu s auty. •V červnu 2018 přebytek zahraničního obchodu ČR meziročně klesl o 3,5 miliardy korun na 15,8 miliardy. •Schopnost exportérů přijímat nové zahraniční zakázky je vyčerpaná, jelikož firmy nemají nové zaměstnance na navyšování výroby • •Zahraniční obchod ČR se státy Evropské unie skončil v červnu přebytkem 56,7 miliardy korun, meziročně tak byl o 4,1 miliardy nižší. • •Schodek obchodu se státy mimo unii se zmenšil o 600 milionů na 39,6 miliardy korun. • • •Český export, resp. celá česká ekonomika je tedy závislá nejen na automobilovém průmyslu, ale také (hlavně) na Německu a jeho ekonomické stabilitě a výkonech •Březen/duben 2019 • •Německé hospodářství, kam míří skoro třetina českého vývozu zboží, slábne. Tamním průmyslovým firmám klesají exportní objednávky a přibývá negativních zpráv o chystaném propouštění, hlavně v automobilovém průmyslu… • •Největším zahraničním dodavatelem Německa jsou přitom české firmy, které mohou na německé potíže výrazně doplatit. • •Kdyby se dostal do potíží německý automobilový průmysl, pocítíme to v ČR velice rychle • •Tvrdý brexit vzbuzuje velké obavy, neboť britský trh je pro německé firmy pátý největší • •Velké riziko představuje i další stupňování obchodního konfliktu Evropské unie a USA • •25% clo by znamenalo, že z 15 aut ze 100, které Německo vyváží do USA, by zbylo 7… •V EU má letos podle odhadů pomaleji než Německo růst už jen Itálie. OECD tento měsíc srazila předpověď pro letošní růst HDP Německa na pouhých 0,7 procenta ve srovnání s 1,2 procenta, s nimiž počítala v listopadu • •Odhaduje se, že zpomalení německého hospodářství o 1 procentní bod přibrzdí hrubý domácí produkt ČR o 0,6 až 0,8 bodu, což je dáno velice silnými výrobními a obchodními vazbami •ČR navíc již není pro německé investory nejatraktivnější zemí ve střední a východní Evropě. •Po třech letech ho na špici žebříčku zahrnujícího 15 zemí vystřídalo Estonsko. •Podle průzkumu má lepší infrastrukturu, pružnější veřejnou správu a průhlednější veřejné zakázky. •ČR skončila druhá před třetím Polskem. •Německo je pro domácí hospodářství naprosto zásadní. • •Zvlášť potom sousední spolková země Bavorsko, na které připadá zhruba třetina celkového vývozu do Německa. • •Ročně jde o zboží za 450–500 miliard korun, což je více, než činí export do Británie a Francie dohromady. •Brexit a české firmy? •Řeší ho hlavně autoprůmysl a dopravci • •Pro ČR je Velká Británie 5. nejdůležitějším obchodním partnerem a vůbec největším, s nímž nesousedí. •Český export na britské ostrovy dlouhodobě rostl a byl vyšší než do Ruska a Číny dohromady. Loni mírně poklesl. Jeho dominantní část připadá na automobilový průmysl. •Čína a ČR • •Čína je pro ČR 4. největším obchodním partnerem, 2. největším dovozcem (od roku 2006) a 18. největším exportním trhem •V roce 2018 se k nám dovezlo zboží z Číny v celkové hodnotě přesahující 475 miliard Kč, vývoz opačným směrem činil zhruba 56 miliard Kč. •Pasivní obchodní saldo s Čínskou lidovou republikou jako druhou největší ekonomikou světa má naprostá většina zemí Evropské unie. • •ČR proto v tomto ohledu není výjimkou. • •Na druhou stranu − za posledních pět let dosáhl růst českého vývozu do Čínské lidové republiky 72 %, přičemž meziroční přírůstek za období 2016−2017 činil 20 % •Příval čínských investic se nakonec nekonal… • •Prezident Miloš Zeman sice v roce 2016 prohlásil, že čínské investice v ČR dosáhnou skoro 100 miliard korun, ale zatím tomu ale nic nenasvědčuje. • •Z odhadů České národní banky vyplývá, že čínské investice v tuzemsku dosahovaly ke konci roku 2017 necelých 23 miliard korun. • •Společnost CEFC v ČR zpočátku utratila skoro 40 miliard korun, když koupila mimo jiné společnosti Žďas, Pivovary Lobkowicz, fotbalový klub Slavia Praha či podíly ve firmách Travel Service, Médea a Empresa Media, J&T Finance Group a několik luxusních nemovitostí. • •Jenže později se tato firma dostala do problémů se splácením závazků a nyní musí odprodávat svůj majetek čínskému státnímu konglomerátu Citic Group. •Česká republika má o čínské investice i nadále zájem. Ovšem s jednou podmínkou: Upřednostňujeme projekty s vyšší přidanou a technologickou hodnotou, které budou generovat dobře placená místa a napomáhat přechodu naší ekonomiky k sofistikovanější výrobě a produkci služeb… jaká bude realita? • •Problémy českého hospodářství v regionálním pohledu • • •Regiony v ČR, které mají problémy, se nějak oficiálně označují – jak? •Regiony se soustředěnou podporou státu • •Vymezení regionů se soustředěnou podporou státu vychází ze Strategie regionálního rozvoje České republiky (2010-2013) • •Ministerstvo pro místní rozvoj ČR ve spolupráci s ostatními dotčenými ústředními správními úřady a kraji na základě průběžné analýzy hospodářského a sociálního rozvoje státu navrhuje vládě vymezení regionů, jejichž rozvoj je třeba s ohledem na vyvážený rozvoj státu a vyrovnávání rozdílů mezi úrovněmi jeho jednotlivých územních celků podporovat. 1.regiony se soustředěnou podporou státu, které se podle charakteru svého zaostávání člení na: • •strukturálně postižené regiony (území okresů Most, Karviná, Chomutov, Teplice, Ostrava-město, Frýdek-Místek, Nový Jičín, Sokolov), • •hospodářsky slabé regiony (Hodonín, Znojmo, Třebíč, Bruntál, Opava, Jeseník, Přerov, Šumperk, Svitavy, Louny a území bývalých vojenských újezdů Ralsko a Mladá), • •venkovské regiony. • •2. ostatní regiony, jejichž podporování státem je žádoucí z jiných důvodů: např. pohraniční regiony, bývalé vojenské prostory, regiony postižené živelními pohromami, regiony se silně narušeným či poškozeným životním prostředím, regiony s méně příznivými podmínkami pro rozvoj zemědělství, regiony s vyšší průměrnou mírou nezaměstnanosti, než je průměrná úroveň v České republice (území okresů Děčín, Ústí nad Labem, Litoměřice, obcí s rozšířenou působností Ostrov, Frýdlant, Králíky, Bystřice nad Pernštějnem, Bučovice, Mikulov, Štemberk, Uničov, Kroměříž, Rožnov pod Radhoštěm a Valašské Klobouky). • •Kromě regionů se soustředěnou podporou státu mohou existovat regiony podporované na úrovni a v působnosti krajů. Regiony se soustředěnou podporou státu do roku 2013