Nová institucionální ekonomie

6. Organizace trhu

Shrnutí tématu

Trh je společenské uspořádání, které usnadňuje opakovanou směnu mezi více stranami. Organizace trhu sestává z institucionálních pravidel a lidí organizací, kteří tato pravidla vytváření a užívají při směně statků. Na trhu probíhá více aktivit než jen ustanovování tržní ceny. Cílem těchto aktivit a celé organizace trhu je minimalizovat transakční náklady spojené se směnou.

Neoklasická ekonomie ignoruje transakční náklady-- proto má tendenci považovat veškeré "nestandardní" organizační struktury trhu za omezení konkurence. Omezení konkurence nepochybně existují, jsou však mnohem méně obvyklé, než předpokládá neoklasická ekonomie. V každém jednotlivém případě "nestandardních praktik" je třeba zkoumat jejich cíl a účinek na trh.

Pokyny ke studiu

Téma odpovídá 7. kapitole lecture notes. Slides k přednášce jsou zde ve třech podobách: slides, print a handouts.

Literatura a poslech k diskuzi:

Originální literatura:

  • Radford, R. A.: "The Economic Organization of a P.O.W. Camp", Economica, 1945.
  • Kirzner, I.: Jak fungují trhy, Liberální institut, 1998, kapitola 5.
  • Eggertson, T.: Economic Behavior and Institutions, Cambridge University Press, 1990, kapitola 7.
  • Furubotn, E. G.--Richter, R.: Institutions and Economic Theory, University of Michigan Press, 1998, kapitola 7.

Rozšiřující literatura a poslech (neroztříděné):

Trhy a důvěra

  • Tim Harford: "Seller Feedback", 50 Things That Made the Modern Economy (mp3, BBC, 7. srpna 2017). Trhy vyžadují důvěru. Jak ji na webu vytváří hodnocení prodejců (a kde to má meze).

Rozšiřující literatura a poslech o nových formách trhů (sharing economy):

Otázky k zamyšlení

  • Co vše musí zajišťovat "trh"?
  • Jak souvisí organizační struktura trhu s prodávaným typem statku?
  • Proč se liší reklama na automobil, na digitální fotoaparát a na Pepsi Colu?
  • Jak trh řeší u různých produktů ochranu spotřebitelů před nekvalitními výrobky?
  • Je ze zákona povinná dvouletá záruka na všechny trvanlivé statky efektivní? Jaké jiné řešení by se vyvinulo na trhu? Bylo by z hlediska zákazníků horší, nebo lepší?
  • Proč ve středověku dostávala města výlučné právo na pořádání trhů? Bylo cílem snížit, nebo zvýšit konkurenci? Kdo měl prospěch -- prodejci či kupující?
  • Jak lze vynucovat smlouvy? Je k tomu nutný vždy stát?

Autokorekční test

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1456/jaro2019/MPE_NIEK/odp/nie5.qref