Finanční management

KAPITOLA 13 - Oceňování podniku

Podnik představuje systém v rámci kterého docházi k proměně vstupů na výstupy, a to takovým způsobem, aby byli naplňobány cíle podniku, v rámci kterých představuje maximalizace zisku významný cíl. Podniku je tedy možno přisuzovat hodnoty z pohledu zabezpečování a organizace produkčních procesů v hospodářství, ale také představuje systém zhodnocující prostředky investorů do podniku vložených. Oceňování podniku se tedy zabívá problematikou stanovení adektvátní hodnoty podniku z různých pohledů na podnik.

Prezentace problematiky

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1456/jaro2019/MPH_FMAN/io/prez/FMAN_Prezentace_13.ppt

Shrnutí

Hodnotu podniku prostřednictvím jeho ocenění lze provádět z více důvodů. Proto je při postupu ocenění důležité si nejprve ujasnit důvod ocenění podniku, následně uvažovat o formě hodnoty, kterou by dané oceněnní mělo zachycovat a následně zvolit vhodnou metodu ocenění podniku. pro ocenění podniku možno volit výnosové metody, které jsou nejrozšířenější a jsou zaměřeny na schopnost podniku dosahovat zisk v budoucnu a poskytovat tak zhodnocení kapitálu investorům; nebo majetkové metody založené na ocenění složek majetku podniku, které však neberou v potaz faktor času. U kombinovaných metod pak dochází k využívání chrakteru výnosových a majetkových metod, tedy ke kombinaci obou přístupů oceňujících jak majetkovou složku podniku tak jeho schopnost vytvářet zisk v budoucím období. Tržní metody představují ocenění podniku dle informací z tržního prostředí, a tedy v principu stanovují hodnotu firmy, za kterou je možno danou firmu prodat, a to buď přímo na základě informací z kapitálového trhu nebo prostřednictvím tržního porovnání.