Ekonomické nástroje ochrany ŽP ekologické daně Jana Soukopová eco1 Ekonomické nástroje – definice ndefinice: n „prostředky ochrany životního prostředí, jejichž účelem je podnítit zájem na ochraně životního prostředí ekonomickou stimulací“ - n Ekonomické nástroje nZaloženy k dosažení ekologických cílů způsobem, který je nákladově efektivnější než přímá administrativní regulace nZaloženy na nepřímém ovlivňování znečišťovatelů ¡Ti se mohou sami rozhodnout, zda je pro ně finančně výhodnější vynaložit určité náklady na zamezení, popř. omezení poškozování ŽP nebo ŽP poškozovat a platit za to – poplatky, daně, apod. Podstata nNahrazení, popř. doplnění chybějících nebo nedostatečných hodnotových signálů, které poskytuje standardní tržní mechanismus Znaky nopatření finanční povahy, tedy opatření, při nichž dochází k akumulaci, alokaci, redistribuci a/nebo užití peněžní masy, ncílem je přispět k ochraně životního prostředí, nk jejich realizaci může docházet jak ve veřejné sféře, tak i ve sféře soukromé, nprimárním účelem je buď ovlivňování chování regulovaného subjektu, nebo zajištění disponibilních finančních prostředků k provádění opatření na ochranu životního prostředí, případně obojí, nváží se zásadně k právem dovolenému (ať mlčky či výslovně) způsobu chování - nejde o tresty (účelem není sankcionovat protiprávní jednání) Výhody nminimalizace celkových společenských nákladů nutných na dosažení stanovených environmentálních efektů (nepůsobí plošně, ale přihlížejí k různým nákladům jednotlivých subjektů na zamezení znečištění), npodněcování subjektů k ekonomicky optimálnímu snižování znečištění (nikoli pouze ke splnění nařízených norem a limitů), nminimalizace nároků na státní administrativu (neboť působí v rámci hry tržních sil) a díky tomu snížení nákladů, omezení nebezpečí korupce ap.; nvytváření dodatečného zdroje prostředků na ochranu prostředí. Ekonomické nástroje – funkce nmotivační n n n chování ekonomicky výhodné ekonomicky nevýhodné příznivé pro ŽP + / + + / - nepříznivé pro ŽP - / + - / - nakumulační též: internalizační, fiskální, zajišťovací, kompenzační Ekonomické nástroje – druhy nplatby k ochraně životního prostředí ¡daně (včetně daňových úlev) ¡poplatky ¡cla ¡cenové úhrady n nfondy ¡státní a jiné veřejné fondy ¡finanční rezervy, finanční jistoty (kauce) ¡„zelené“ investiční fondy ¡ npovinné environmentální pojištění n ntrhy s obchodovatelnými kvótami a limity n nzálohové systémy n nvýdaje z veřejných rozpočtů ¡přímé výdaje na opatření k ochraně životního prostředí ¡finanční podpory (dotace, úvěry, záruky za komerční úvěry, cenové garance) ¡ n(oceňování životního prostředí) Platební nástroje I. nDaně ¡tzv. environmentální daně (z uhlí aj. fosilních paliv a energie z nich) ¡zvýhodnění / znevýhodnění u „obecných“ daní (různá forma, příklady: DPH, spotřební daně, …) ¡celková „bilance“ daňové soustavy ¡ nCla ¡ústup ¡ nCenové úhrady ¡za užívání veřejných zařízení ¡ Daně nNa základě daňové statistiky OECD jsou za ekologické daně v České republice považovány veškeré poplatky k ochraně ŽP. Mezi tyto daně patří ¡dálniční známka, ¡mýtné, ¡silniční daň, ¡spotřební daň, ¡daň z minerálních olejů. nV roce 2007 vznikly v rámci Ekologické daňové reformy tři nové daně ¡daň ze zemního plynu, ¡daň z pevných paliv a ¡daň z elektřiny. Ekologická daňová reforma nVstupem České republiky do EU započalo přibližování naši země různým evropským systémům včetně toho daňového. nJedním z požadavků na Ministerstvo financí (MF) byla i tzv. Ekologická daňová reforma. nPočínaje rokem 2007 začalo MF realizovat tzv. první etapu, která spočívá ve zdaněné zemního plynu (a některých dalších plynů), pevných paliv a elektřiny. nUž nyní lze konstatovat, že MF nedodrželo slib kompenzace nových daní snížením sazeb důchodového pojištění – pro rok 2008 se sazby neměnily a jejich pokles v roce 2009 už souvisel s novým systémem nemocenského pojištění. n Etapy ekologické daňové reformy nPrvní etapa ¡2007 – současnost ¡zdanění zemního plynu (a některých dalších plynů), pevných paliv a elektřiny. ¡Domácnosti platí od roku 2008 ¡Zdražila topení uhlím o 10% a elektřinu o 1,5% nDruhá a třetí etapa ¡V roce 2010 až 2013 by mělo v rámci druhé etapy dojít ke změnám sazeb a daňových zvýhodnění u pevných paliv elektřiny a zemního plynu. NEREALIZUJE SE nV poslední fázi, plánované mezi roky 2014 – 2017 pak MF předpokládalo prohloubení a rozšíření daňové základny v závislosti na výsledcích z předcházejících let. JAK TO ALE BUDE – NEVÍME!!! Daňové úlevy nu DPH – snížená sazba na určité výrobky a služby ekologického charakteru ¡Výrobky - např. palivové dřevo v polenech, štěpka, třísky, dřevěný odpad aj. – ekologické palivo, rostliny a semena a živé dřeviny, cibule aj aj., ¡Služby - sběr a svoz komunálního odpadu, odvádění a čištění odpadních vod, vodní doprava, shromažďování, úprava a rozvod vody, . nu daně z příjmu PO – u nás osvobozeny od daně ¡Příjmy z provozu malých vodních elektráren do výkonu 1 MW, větrných elektráren, tepelných čerpadel, solárních zařízení, zařízení na výrobu a energetické využití bioplynu a dřevoplynu, zařízení na výrobu elektřiny nebo tepla z biomasy, zařízení na výrobu biologicky degradovatelných látek stanovených zvláštním předpisem, zařízení na využití geotermální energie (dále jen "zařízení"), a to v kalendářním roce, v němž byly poprvé uvedeny do provozu, a v bezprostředně následujících pěti letech nu spotřební daně – snížená sazba u pohonných hmot jako je bionafta či bioplyn. Vláda přijala (koncem roku 2009) návrh MŽP, aby se zvedl podíl biopaliv v benzinu i naftě. nu silniční daně – osvobozeny vozidla která mají elektrický nebo hybridní pohon, používají jako palivo zkapalněný ropný plyn nebo stlačený zemní plyn, jsou vybavena motorem pro spalování benzínu a ethanolu označeného jako E85. nu daně z nemovitostí – osvobozeny pozemky mající vliv na krajinu –(např. území zvláště chráněných podle zákon a ochraně přírody a krajiny, přístupné parky, remízky, háje a větrolamy, pozemky sloužící výlučně k účelu zlepšení stavu ŽP, aj.) Platební nástroje II. - poplatky n npojem, druhy: ¡ nEmisní poplatky (za znečišťování / poškozování život. prostředí) ¡ nPoplatky za využívání přírodních zdrojů nUživatelské poplatky ¡ nPoplatky za výrobky ¡poplatky za spotřebu látek poškozujících ozónovou vrstvu Země Poplatky za znečišťování nTento typ nástroje vede z ekonomického hlediska k nákladově efektivnímu řešení. ¡Jedná se o řešení, kdy je stanoveného cíle dosahováno s minimálními náklady. Subjekty, pro které je dosažení cílů politiky životního prostředí relativně levnější přispívají relativně více a naopak subjekty, pro které je dosažení těchto cílů relativně dražší, přispívají méně. nPříjemcem poplatků je buď Státní fond životního prostředí, obecní rozpočty, rozpočty krajů, případně státní rozpočty. Tento příjem se využívá účelově k nápravě škod nebo na podporu ekologických projektů Emisní poplatky npoplatky za znečišťování ovzduší ¡stanoveny zákonem č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů , ¡placeny provozovateli stacionárních zdrojů, které se kategorizují podle velikosti na zvláště velké, velké, střední a malé podle jejich výkonu ¡Mezi zpoplatněné látky patří především tuhé emise, SO2 (oxid siřičitý), NOx(oxidy dusíku), CO (oxid uhelnatý), CXHY (uhlovodíky). ¡Způsob výpočtu poplatků je dán zákonem. U malých zdrojů je to roční paušál podle druhu používaného paliva. U zvláště velkých, velkých a středních zdrojů závisí výše poplatků na druhu a množství škodlivin Emisní poplatky npoplatky za vypouštění odpadních vod povrchových a podzemních (dva různé poplatky) ¡upraveny ve vodním zákoně č. 254/2001 Sb ¡Znečišťovatel je povinen platit poplatek jak za znečištění, tak i za objem vypouštěných odpadních vod. ¡Poplatek se platí především při vypouštění nerozpuštěných látek, rozpuštěných anorganických solí, ropných látek, nebo pokud je zjištěna zvýšená acidita a alkalita ¡Poplatek platí kdo nvypouští odpadní vodu do toku v množství větším než 100 000 m³ za rok nebo nvypouští vodu, která nese znečištění větší, než uvádí příloha číslo dvě vodního zákona ¡Poplatky jsou placeny příslušnému celnímu úřadu na základě podkladů ČIŽP ¡Příjmy směřují do Státního fondu Životního prostředí. ¡ Emisní poplatky npoplatky za ukládání odpadů na skládky, ¡upraveny zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů ¡skládá se vždy ze základní složky, která je placena za ukládání odpadu a pokud jde o odpad nebezpečný je připlácena riziková složka ¡Příjemcem poplatků je obec, v jejímž katastrálním území se skládka nachází a Státní fond Životního prostředí ¡Výše sazby základní složky poplatku je od roku 2009 stanovena na 500 Kč za 1 tunu komunálního a ostatního odpadu a 1700 Kč za 1 tunu nebezpečného odpadu. ¡Výše sazby rizikové složky poplatku je od roku 2009 stanovena na 4 500 Kč za 1 tunu nebezpečného odpadu. Riziková složka směřuje do SFŽP npoplatky za spalování odpadů, npoplatky za hluk, nadministrativní, resp. místní poplatky n Poplatky za užití přírodních zdrojů npoplatky za odběry podzemní vody ¡za odebrané množství podzemní vody. Poplatek je stanoven novelou zákona č. 20/2004 Sb., o vodách. Příjemcem poplatků je z 50% Státní fond životního prostředí a z 50 % rozpočty územně příslušného kraje. npoplatky za odběry povrchových vod ¡Platba, kterou hradí organizace, které odebírají vodu z povrchových vod jeho správci (tedy Povodí) nodvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu ¡stanoveny zákonem č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů. Souhlas s odvodem poskytuje příslušný orgán ochrany zemědělského půdního fondu. Výběr mají v kompetenci celní úřady. Výnos z odvodů směřuje z 60 % Státnímu fondu životního prostředí a z 40 % rozpočtům obcí příslušného katastru. n Poplatky za užití přírodních zdrojů npoplatky za odnětí pozemků plnících funkci lesa ¡Výše poplatku je určena orgánem státní ochrany lesů a výběr mají v kompetenci celní úřady. Příjemcem poplatků je z 60% Státní fond životního prostředí a z 40 % rozpočty obcí příslušného katastru. Vytěžené prostředky musí být využity na zlepšení životního prostředí obce a na zachování lesa. núhrady z dobývacího prostoru a z vydobytých vyhrazených nerostů ¡Sazba úhrady se pohybuje v rozmezí 100-1000 Kč za 1 hektar npoplatky za kácení dřevin ¡Nemusí se žádat o povolení, pokud dřeviny nedosahují stanovených rozměrů, tedy pokud dřeviny dosahuje výšky do 80 cm a 130 cm nad zemí nebo se jedná o souvislý keřový porost do 40 m2. n Uživatelské poplatky npoplatky za spotřebu látek poškozujících ozonovou vrstvu, ¡poplatek za výrobu a dovoz regulovaných látek, který napomáhá chránit ozonovou vrstvu Země ¡Poplatky jsou vybírány za látky, které poškozují ozonovou vrstvu a produkty, které je zahrnují npoplatky za užívání vybraných umělých hnojiv a pesticidů, npoplatky za používání tašek z umělých hmot, apod. n Uživatelské poplatky npokrytí nákladů kolektivních služeb nfinancování místních vlád nsběr odpadu, nstočné Platby za komunální odpad nZpůsoby stanovení: ¡Úhrada za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu (jde o smluvní poplatek, smlouva musí být uzavřena písemně a obsahovat výši poplatku) ¡Poplatek za komunální odpad (poplatník každá fyzická osoba, při jejíž činnosti vzniká odpad a plátcem je vlastník nemovitosti, kde vzniká komunální odpad) ¡Místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu (v praxi nejrozšířenější, sazbu tvoří částka 250 Kč za osobu a kal. rok a částka stanovená na základě skutečných nákladů obce za předchozí rok) ¡ Fondy nStátní a jiné veřejné fondy účel: alokace fin. prostředků pro financování opatření k ochraně ŽP např.: SFŽP, krajské fondy pro naléhavá opatření (vody), Jaderný účet, Recyklačný fond (SK), nFinanční rezervy účel: zajistit fin. prostředky pro budoucí jistou potřebu např.: provoz skládek odpadu, těžba nerostů) n nFinanční jistiny / kauce účel: zajistit fin. prostředky pro budoucí možnou potřebu např. přeshraniční přeprava nebezpečného odpadu alt. k povinnému pojištění n n„Zelené“ investiční fondy n Povinné environmentální pojištění nPředmětem odpovědnost za poškození životního prostředí, ne škoda! (?) ¡Např.: prevence závažných havárií, atomové právo, přeshraniční přeprava odpadů Zálohové systémy (deposit-refund system) nprincip: zboží (příp. obal apod.) se neprodává, ale „vydává na zálohu“ (záruka vrácení peněz při vrácení „zboží“ – neplést s reklamací!!!) npříklady: vratné lahve aj. obaly nPředmět obchodu: ¡NE povolení, ale oprávnění, resp. povinnost ¡převoditelné, kvantifikovatelné, měřitelné ¡příklady: emise CO2 aj. skleníkových plynů, půda, … n nVymezení trhu: ¡teritoriální (s ohledem na předmět), bubbles ¡personální n nFáze: ¡stanovení celkové kvóty a její rozdělení, resp. stanovení indiv. limitů ncena, metoda ¡„spotřeba“, obchodování (organizace trhu), ofsety aj. n nZpřísňování podmínek: ¡redistribucí, výkupem, snižováním hodnoty ¡ Trhy s obchodovatelnými kvótami a limity Flexibilní tržní mechanismy - obchodovatelné povolení npřevoditelné kvóty („cap and trade“) nkredity na snížení emisí nprůměrné limity na obdobné výrobky npřevoditelné uživatelská práva npřevoditelná práva čerpat přírodní zdroje Finanční podpory ngranty, dotace, dary: ¡ze státního rozpočtu, ¡z účelových fondů, ¡z evropských fondů ¡z mezinárodních fondů nvýhodné půjčky (soft loans), ngarance úvěrů. Hodnocení ekonomických nástrojů nVýhody: ¡Tržní konformita ¡Nižší náklady regulace ¡Ekonomická efektivnost ¡Inovativnost n nNevýhody: ¡Nejistý výsledek ¡Omezený věcný dopad n nRizika: ¡„Kouzlo nechtěného“ ¡„Vytloukání klínu klínem“ ¡„Vyschlé zdroje“ ¡„Motivovaný regulátor“ n n n nDěkuji za pozornost nJ nsoukopova@econ.muni.cz eco1