Marketing nehmotného produktu (služeb) Cyklus marketingového plánování SIMONA ŠKARABELOVÁ FILIP HRŮZA Jaro 2020 Předpoklad: Marketing z pohledu produktového mixu můžeme chápat jako nástroj realizace výměny toho, co máme a co je hodnotné, za něco, co potřebujeme. Proto musíme znát: Jaké jsou naše cíle – co chceme… Jaké jsou charakteristiky našeho produktu… Jaké jsou naše charakteristiky .. Jaké je naše postavení a faktory, které mohou naši organizaci ovlivnit… 2 Jaké jsou charakteristiky našeho produktu… (AUDIT)  Co vlastně nabízíme – výrobky, služby, myšlenky (tzv. cause marketing) ???  Komu je naše nabídky určená – kdo je naší cílovou skupinou, naším klientem???  Jakou potřebu uspokojujeme???  Lze tuto potřebu uspokojit i jiným způsobem, jinými prostředky, s pomocí jiných subjektů???  Nakolik je důležité uspokojení dané potřeby pro naši cílovou skupinu?  Pokud nabízíme více aktivit pro více cílových skupin, která cílová skupina je největší a která aktivita přináší největší užitek?  S kým vstupujeme do styku v procesu výměny našeho produktu za něco, co potřebujeme?3 Produkt v neziskovém sektoru = SLUŽBA 4 Definice služby I.: „Statky, které neprodukují žádnou hodnotu“ (Adam Smith, 1776) Na to navazuje i Marx a následně i centrálně plánované ekonomiky. Důsledek = podcenění celého sektoru. 5 Definice služby II.: „Služba je jakákoliv činnost nebo výhoda, kterou jedna strana může nabídnout druhé straně, je v zásadě nehmotná a jejím výsledkem není vlastnictví. Produkce služby může, ale nemusí být spojena s hmotným produktem“ (Kotler - Armstrong 1997) 6 Definice služby III: „…soubor hmotných a nehmotných prvků obsahujících funkční, sociální a psychologické užitky nebo výhody. Produktem může být myšlenka, služba nebo zboží nebo kombinace všech tří výstupů“ (Pride – Ferrell, 1991) 7 Definice obsahu služby:  Materiální prvky- hmotné složky služby, které službu doplňují nebo umožňují její poskytnutí (stacionář – pomůcky pro handicapované)  Smyslové požitky – rozpoznáváme smysly (hluk, ticho, vůně, apod.)  Psychologické výhody nabídky – subjektivní, pro každého zákazníka jiné, obtížné je vymezit. (Sasser, 1978) 8 ???PROČ??? 9 Marketing služeb je složitější!!! Vlastnosti služeb:  Nehmotnost  Neoddělitelnost  Heterogenita, resp. proměnlivost  Zničitelnost  Nemožnost vlastnictví 10 Nehmotnost služeb Je příčinou, že zákazník:  obtížně hodnotí konkurující si služby,  obává se rizika při nákupu služby,  klade důraz na osobní zdroje informací,  jako základ pro hodnocení kvality služby používá cenu (v ziskovém prostředí). Jak může management reagovat?  stanovuje procesy poskytování služby, plánuje, předvídá… 11 Neoddělitelnost služeb Je příčinou, že zákazník:  je spoluproducentem služby,  často se podílí na vytváření služby spolu s ostatními zákazníky,  někdy musí cestovat na místo produkce služby. Jak může management reagovat? 12 Heterogenita služby - příčinou, že zákazník:  nemusí vždy obdržet totožnou kvalitu služby,  obtížně si vybírá mezi konkurujícími se službami,  musí se často podrobit pravidlům pro poskytování služby tak, aby byla zachována konzistence její kvality. Jak může management reagovat? 13 Zničitelnost služby Je příčinou, že zákazník:  obtížně reklamuje službu,  může být konfrontován jak s nadbytečnou, tak nenaplněnou kapacitou. Jak může management reagovat? 14 Nemožnost vlastnictví služby Je příčinou, že zákazník:  vlastní pouze právo na poskytnutí služby,  službu mu přinášejí krátké (přímé) distribuční kanály. Jak může management reagovat? 15 Úspěch služby závisí na její: 16  dostupnosti  ceně  jedinečnosti  vlastní hodnotě  kvalitě  pověsti  módnosti  spolehlivosti  výsledcích  dodávání  lidech!... Jací by měli být? Význam značky  Pomáhá rozlišit produkt/službu, odlišit ho od konkurence.  Vytváří image produktu/služby.  U služeb napomáhá zhmotnit službu a vytvořit představu o službě v mysli zákazníků. 17 18 Cyklus marketingového plánování (Kotler) 20 SWOT analýza – výsledek analýz makro a mikro prostředí STRENGHTS Silné stránky WEAKNESSES Slabé stránky OPPORTUNITIES Příležitosti THREATS Hrozby Analýzy vnějšího prostředí (více viz zadání 1. úkolu) PEST/STEP analýza  Zkoumá vlivy prostředí Politického Ekonomického (vč. legislativy) Sociálního (vč. demografie a kultury) Technologického Porterova analýza pěti sil  patří k základním a zároveň nejvýznamnějším nástrojům pro analýzu konkurenčního prostředí firmy a jejího strategického řízení.  jejím tvůrcem je profesor Michael Eugene Porter (Harvard Business School).  model se snaží odvodit sílu konkurence v analyzovaném odvětví a tím pádem také ziskovost daného sektoru trhu.  k dosažení tohoto cíle rozebírá pět klíčových vlivů, které konkurenceschopnost firmy přímo či nepřímo ovlivňují. Porterova analýza konkurence PORTER postavil model fungování trhu na těchto 5 faktorech:  a) rivalita mezi konkurenty;  b) vyjednávací síla dodavatelů;  c) vyjednávací síla odběratelů;  d) ohrožení ze strany nových konkurentů;  e) ohrožení ze strany nových substitutů.  Literatura: Kotler (2000, 10. vydání, str. 219)  Aplikace do nezisku – Kaiser, Joyce viz zadání 1.úkolu Analýza postavení na trhu – postavení v odvětví Odvětví – skupina organizací/firem, nabízející výrobky/služby, které jsou schopny se navzájem nahrazovat  Monopol – jedna firma jeden produkt v jedné zemi (pošta, dráhy)  Oligopol – několik větších firem nabízí značně diferencované i standardizované výrobky (nafta, energie)  Monopolistická konkurence – mnoho konkurentů, každý je schopný odlišit své nabídky od ostatních zcela nebo částečně (často ve službách)  Dokonalá konkurence- mnoho konkurentů nabízí stejné výrobky a služby (kapitálový či komoditní trh) 23 Analýzy vnitřního prostředí MIKROPROSTŘEDÍ je tvořeno:  naším trhem • personál firmy • financování • oblast techniky a technologie • využívání informačního systému • marketingový audit/ mix  zákazníky  konkurencí  našimi dodavateli 24 Analýzy vnitřního prostředí  Analýza portfolia - produkty a zákazníci  Matice šíře sortimentu  Analýza strategie (je/není)  Analýza zdrojů - lidé, procesy, technologie, know-how, značka, apod.  Finanční analýza (podklad pro fundraising) Analýza portfolia - Matice šíře sortimentu  pomáhá zpřehlednit  jaké výrobky/služby  komu/jakým tržním segmentům/cílovým skupinám …jako organizace nabízím  viz. příklad dále – Volnočasové centrum mládeže nebo Muzeum města Brna na Špilberku 26 27 Cíl => vytvoření optimálního portfolia služeb  Vybrat vhodné služby do produkčního mixu.  Stanovit optimální rozsah nabízeného sortimentu  Poznat služby, přinášející co největší zisk (ohlas apod.)  Vytvořit pro svou nabídku co nejlepší pozici na trhu, tzn. představit zákazníkům co nejlépe ve vztahu ke konkurenční nabídce (ideální propojení služba/produkt  segment) 28 Analýzy zdrojů  LIDÉ (HR - zaměstnanci, členové, dobrovolníci)  PROCESY (způsoby poskytnutí služby, způsoby komunikace, apod. - jsou vhodně nastavené?)  KNOW-HOW (Např. ISO normy)  ZNAČKA (jak je silná, jak je vnímaná, co zosobňuje, apod.)  FINANČNÍ ANALÝZA (roční uzávěrka, stav majetku, finanční plány apod.) 29 Možnost zpracování analýzy mikroprostředí 30 Pro doplnění, pro zajímavost  Services Marketing Triangle Explained with Examples https://www.youtube.com/watch?v=3jm4hJ5_n0U  Porter's Five Forces - A Practical Example https://www.youtube.com/watch?v=OCnlArFuU-E  Marketing: Segmentation - Targeting – Positioning https://www.youtube.com/watch?v=0srjdRDh99Y 31