1 MVVS - zadání 1.úkolu: Analýzy vnějšího prostředí SIMONA ŠKARABELOVÁ FILIP HRŮZA Jaro 2020 Zápatí prezentace 2 Situační analýzy prostředí – v konečném výsledku slouží pro smysluplné sestavení SWOT Analýza vnitřního prostředí organizace, tzv. MIKROPROSTŘEDÍ (silné a slabé stránky organizace) + Analýza vnějšího prostředí organizace, tzv. MAKROPROSTŘEDÍ (příležitosti a hrozby) Nyní věnujme pozornost MAKROPROSTŘEDÍ  Co máte za úkol?  Ve Vámi zkoumané organizaci provést:  STEP analýzu (či její obdoby viz dále)  Porterovu analýzu pěti sil, popř. její modifikace pro • veřejný sektor (Joyceho úprava) • kulturní organizace (Kaiserova úprava)  Analýzu postavení na trhu – postavení v odvětví nemusíte vypracovat (zpravidla se jedná o monopolistickou konkurenci, u organizací veřejného sektoru o monopol) Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Co je MAKROPROSTŘEDÍ: NELZE HO UVNITŘ ORGANZACE OVLIVNIT!  Prostředí:  demografické,  ekonomické,  technologické  ekologické,  politické,  legislativní,  kulturní,  sociální.  Tržní prostředí, resp. blízké okolí podniku, tj. konkurence, zákazníci, dodavatelé. Zápatí prezentace 4 Makroprostředí - používané analýzy  STEP/PEST/PESTEL sociální (vč. kulturních a demografických), technologické, ekonomické(vč legislativních) a politické vlivy  STEEPLE – sociální, technologické, ekonomické, ekologické, politické, legislativní, edukativní (vč kultury)  Porterova analýza pěti sil • pozice mezi konkurenty = „jízdní prostor“(střed) • síla zákazníků • síla dodavatelů • hrozba nově vstupujících na trh • hrozba substituce Zápatí prezentace 5 STEP ANALÝZA – PŘÍKLAD HaDivadla Zápatí prezentace 6  Poznáte, co je tam špatně? Hledejte v sociokulturních faktorech!  Ano, zlepšit přístup ke kultuře rodičům s dětmi či poskytnutí multi-uměleckého programu může HaDi ovlivnit, co neovlivní je skutečnost, zda mu majitel nemovitosti tyto prostory dá k dispozici, resp. pronajme. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Porterova analýza pěti sil  patří k základním a zároveň nejvýznamnějším nástrojům pro analýzu konkurenčního prostředí firmy a jejího strategického řízení.  Jejím tvůrcem je profesor Michael Eugene Porter (Harvard Business School).  Model se snaží odvodit sílu konkurence v analyzovaném odvětví a tím pádem také ziskovost daného sektoru trhu.  K dosažení tohoto cíle rozebírá pět klíčových vlivů, které konkurenceschopnost firmy přímo či nepřímo ovlivňují. Zápatí prezentace 8 Grafické znázornění Porterovy analýzy konkurence: Zápatí prezentace 10 Alternativní „neziskové“ přístupy  Michael Kaiser:  zkoumání prostředí zahrnuje dvě různé činnosti: analýzu odvětví a analýzu srovnatelných organizací. KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: praktický průvodce. 1. vyd. Praha: Institut umění Divadelní ústav v Praze, 2009. Zápatí prezentace 11 Porterova analýza pěti sil modifikovaná do uměleckých odvětví dle Kaisera: Zápatí prezentace 12 srovnatelné společnosti nováčči zákazníci alternativní produkty dodavatelé Joyceova modifikace Porterovy analýzy pěti sil:  Joycův model pro neziskové organizace  V jeho obměně zůstávají dodavatelé (= klienti), odběratelé / zákazníci (= občané) a srovnatelné společnosti (= konkurence), další kategorie jsou nahrazeny skupinami „trh práce“ a „politické síly“, viz. následující obrázek Joyce in BACHMANN, Pavel. Management neziskové organizace. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. Zápatí prezentace 13 Model pěti sil dle Joyce: Zápatí prezentace 14 Nezisková organizace Politické síly Trh práce (dobrovolníci) Konkurence Občané / Veřejnost Klienti Analýza postavení na trhu – postavení v odvětví Odvětví – skupina organizací/firem, nabízející výrobky/služby, které jsou schopny se navzájem nahrazovat  Monopol – jedna firma jeden produkt v jedné zemi (pošta, dráhy)  Oligopol – několik větších firem nabízí značně diferencované i standardizované výrobky (nafta, energie)  Monopolistická konkurence – mnoho konkurentů, každý je schopný odlišit své nabídky od ostatních zcela nebo částečně (často ve službách)  Dokonalá konkurence- mnoho konkurentů nabízí stejné výrobky a služby (kapitálový či komoditní trh) 15