ÚČETNICTVÍ A ROZBORY VE VEŘEJNÉM SEKTORU 2. blok - ÚSC BKV URVS jaro 2020 Ing. Marie Hladká, Ph.D., Marie.Hladka@econ.muni.cz Katedra veřejné ekonomie Literatura a zdroje ke studiu ´Zejména: příslušné právní normy. ´ Pro účetnictví ÚSC můžete využít ´ÚZ č. 1250 – Účetnictví ´ÚZ č. 125187 – Rozpočet a financování ´Pozn. tato úplná znění můžete mít při sobě u zkoušky ´Další zdroje budou vždy vloženy v příslušné složce studijních materiálů k předmětu v ISu, mohou být též uvedeny odkazy na další zdroje. Požadavky ke zkoušce ´Zkouška z účetnictví ÚSC probíhá písemnou formou ´Zkouška se skládá ze 2 dílčích zkoušek ´účetnictví ÚSC ´účetnictví NNO ´Každá dílčí zkouška se skládá z obecné části a z praktické části (zaúčtování vybraných operací) ´Každá dílčí zkouška se podílí 50 % na celkové známce ´ Struktura přednášky: ´Rozpočet ÚSC, rozpočtová skladba ´Legislativní vymezení účetnictví ÚSC, účetní reforma VF ´Základní postupy účtování ÚSC ´Organizace zřizované ÚSC (organizační složky, příspěvkové organizace) 5 Rozpočet obcí a krajů ´jeden z nástrojů finančního řízení ÚSC ´ ´zobrazení finančního hospodaření obce či města na daný kalendářní rok ´ F krátkodobý nástroj řízení obce ´ 6 ´příjmy – výdaje = - financování Základní rovnice rozpočtového hospodaření 7 Omezení rozpočtu ´krátkodobost ´ postihuje pouze pohyby prostředků na bankovních účtech, nevypovídá o stavu majetku, o závazcích a pohledávkách ´ ´finanční operace, které rozpočtem neprocházejí •cizí prostředky, •sdružené prostředky, •operace podnikatelské činnosti obce. 8 Rozpočtová skladba ´Vyhláška MF č. 323/2002 Sb. ´ ´Klasifikace peněžních operací v rozpočtu ´Pohyb peněžních prostředků na bankovních účtech ÚSC (v rozpočtové činnosti ÚSC) ´ ´Rozpočtové hospodaření a peněžní fondy ´ 9 Základní členění rozpočtové skladby Rozpočtová skladba do roku 2012 Rozpočtová skladba od roku 2013 Odpovědnostní Odpovědnostní Druhové Druhové Odvětvové Odvětvové Konsolidační Konsolidační Zdrojové -Podkladové -Prostorové -Nástrojové Doplňkové Programové Účelové Strukturní Transferové 10 Druhové členění ´ekonomický charakter operace ´ › třídy ›seskupení položek ›podseskupení položek ›položky ´ ´třída 1 – daňové příjmy ´třída 2 – nedaňové příjmy ´třída 3 – kapitálové příjmy ´třída 4 – přijaté transfery ´ ´třída 5 – běžné výdaje ´třída 6 – kapitálové výdaje ´ ´třída 8 - financování 11 Financující operace ´Z jakých zdrojů byl kryt deficit rozpočtu? ´Jak bylo naloženo s přebytkem rozpočtu? ´ ´ 12 8 – financující operace 1 – financování z tuzemska 2 – financování ze zahraničí (a ostatní) 1 – krátkodobé financování 2 – dlouhodobé financování 1 – vydané dluhopisy (+) 2 – splátky vydaných dluhopisů (-) 3 – přijaté půjčené prostředky (+) 4 – splátky přijatých půjčených prostředků (-) 5 – změna stavu prostředků na bank. účtech (+/-) 7 – aktivní operace řízení likvidity – příjmy (+) 8 - aktivní operace řízení likvidity – výdaje (-) 13 Odvětvové členění ´skupina 1 – zemědělství a lesní hospodářství ´skupina 2 – průmyslová a ostatní odvětví hospodářství ´skupina 3 – služby pro obyvatelstvo ´skupina 4 – sociální věci a politika zaměstnanosti ´skupina 5 – bezpečnost státu a právní ochrana ´skupina 6 – všeobecná veřejná správa a služby 14 Vztah účetnictví a rozpočtu ´Rozpočet •několik pohledů na peněžní operace (klasifikace podle různých na sobě nezávislých hledisek) •peněžní toky jednotky v rozpočtové činnosti v průběhu jednoho roku •příjmově – výdajový ´Účetnictví •jednoúrovňový systém, osnova syntetických účtů •komplexnější, obsahuje i informace o majetku, závazcích, pohledávkách •kontinuita v čase •nákladově – výnosový ´Účetnictví a rozpočet spolu souvisí, doplňují se, jsou provázané •rozpočet je s účetnictvím provázán přes rozpočtové účty 15 ÚČETNÍ REFORMA v oblasti veřejných financí ´Usnesení vlády č. 561 ze dne 23.5.2007 ´Schválení vytvoření účetnictví státu od 1.1.2010 ´CÍL – vytvoření podmínek pro efektivní zajištění správných, úplných a včasných informací o hospodářské situaci státu a příslušných účetních jednotek ´ 16 Základní cíle účetní reformy ´účetnictví státu v analogii s účetnictvím podnikatelských subjektů ´zjišťování informací za celou ČR, zkvalitnění informací za jednotlivé vybrané účetní jednotky ´odstranění roztříštěnosti jednotlivých evidencí a výkazů účetních jednotek napojených na veřejné rozpočty a majetek státu ´elektronizace a digitalizace účetních záznamů - snížení administrativní náročnosti (?) ´centrální úložiště účetních dat vybraných účetních jednotek - základ pro sestavení konsolidovaných účetních výkazů za ČR ´ 17 ´akruální princip, ´změny v závěrkových výkazech, ´nové účetní metody, ´rozšíření oceňování vybraného majetku státu na reálnou hodnotu, ´podrozvahové účetnictví, ´změna účtové osnovy; ´ ´možnost získávat důvěryhodné informace v reálném čase – dosud výhradně rozpočtové řízení založené na cash bázi. Hlavní změny v účetnictví 18 Základní pojmy – specifika ÚSC ´Účetní období – kalendářní rok ´Rozsah vedení účetnictví – v plném rozsahu 19 Právní úprava účetnictví ÚSC ´Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví (v platném znění), ´Zásadní změna zákonem č. 304/2008 Sb. ´ ´Vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ´ ´České účetní standardy pro účetní jednotky, které účtují podle vyhlášky č. 410/2009 Sb. ´701 a následující – jsou průběžně vydávány (v současnosti 701-710) 20 Další vyhlášky upravující účetnictví ÚSC ´Vyhláška č. 220/2013 Sb. - o požadavcích na schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek ´ ´„Technická vyhláška“ o účetních záznamech – vyhláška č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních informací státu ´ ´Vyhláška č. 449/2009 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti… ´ ´„Inventarizační vyhláška“ – vyhláška č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků ´ ´„Konsolidační vyhláška“ – vyhláška č. 312/2014 Sb., o podmínkách sestavení účetních výkazů za Českou republiku. 21 Normy, které vymezují postavení a hospodaření ÚSC – zejména: ´Zákon č. 128/2000 sb., o obcích, ´Zákon č. 129/2000 sb., o krajích, ´Zákon č. 218/2000 sb., o rozpočtových pravidlech, ´Zákon č. 243/2000 sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní ÚSC a některým státním fondům, ´Zákon č. 250/2000 sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ´Vyhláška MF č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ´a další. 22 Rozdílnost účetnictví ÚSC oproti podnikatelským subjektům ´ÚSC je veřejnoprávní korporace –» ´ jiná směrná účtová osnova ´pozn.: obce a kraje mohou mít i podnikatelskou činnost ´ ´účty vztahujících se k rozpočtu ÚSC, které jsou odlišné od podnikatelských subjektů ´ ´peněžní fondy (pozn. dříve i majetkové) 23 Rozlišení mezi rozpočtovou a podnikatelskou činností ´Rozpočtová činnost ´činnost, která je hlavním posláním ÚSC – cílem není dosažení zisku, ale snaha o rozvoj území a uspokojování potřeb obyvatel • ´Podnikatelská (hospodářská) činnost ´ÚSC může vykonávat i činnosti, při kterých se snaží dosahovat zisku ´účetně sledována mimo rozpočtové V a N (AE, vybrané SÚ) ´výsledky se promítají do rozpočtu vždy nejpozději ke konci kalendářního roku ´mělo by být vnitřním předpisem upraveno, které činnosti sem patří, jaký majetek je při nich využíván Rozpočtové účty ´Účtová skupina 23 – SÚ 231, 236 ´Ale také další, zjednodušeně –jakýkoliv účet který se „chová“ jako bankovní účet v rozpočtové činnosti ´Termínované vklady, ´bankovní úvěry jsou-li výdaje hrazené přímo z úvěrového účtu 231 – Základní běžný účet ´veškeré peněžní prostředky (rozpočtové příjmy) ´bankovní účet ´pokud ÚSC nezřizuje peněžní fondy, přebytek hospodaření minulých let ´přijaté prostředky z poskytnutých úvěrů ´inkasované částky z prodeje vydaných dlužných CP ´ ´provázání informací v účetnictví a v rozpočtu 261 – Pokladna ´stav a pohyb peněz v hotovosti, šeků přijatých místo hotových peněz, poukázek k zúčtování ´pokladní doklady ´Od r. 2016 dva možné způsoby propojení s rozpočtovou skladbou Původní způsob účtování pokladny ´neklasifikuje se rozpočtovou skladbou •převod prostředků do pokladny ze ZBÚ • » záloha poskytnutá pokladně •po konečném vydání prostředků z pokladny • » snížení položky záloha, zatřídění na položku – interní účetní doklad ´ Pokladna – příklad – prostředky přijaté v hotovosti odvedeny na bankovní účet (ZBÚ) Kč MD DAL pol. § Výběr prostředků z bank. účtu do pokladny 10 000 261 262 Převod prostředků z bankovního účtu ÚCS do pokladny - bankovní výpis 10 000 262 231 5182 6171 Předpis příjmů z místního poplatku ze psů 8 000 315 606 Příjem příjmů z místního poplatku ze psů v hotovosti 6 500 261 315 Odvod příjmů na ZBÚ 6 500 262 261 Přijetí prostředků na ZBÚ 6 500 231 262 1341 Kč MD DAL pol. § Výběr prostředků z bank. účtu do pokladny 10 000 261 262 Převod prostředků z bankovního účtu ÚCS do pokladny - bankovní výpis 10 000 262 231 5182 6171 Předpis příjmů z místního poplatku ze psů 8 000 315 606 Příjem příjmů z místního poplatku ze psů v hotovosti 6 500 261 315 Zúčtování příjmů – vnitřní účetní doklad 6 500 231 1341 Navýšení poskytnuté zálohy pokladně o inkasované příjmy 6 500 231 5182 6171 Pokladna – příklad – záloha na pokladně je navýšena o prostředky přijaté v hotovosti Pokladna – příklad – výdaje uhrazené v hotovosti Kč MD DAL pol. § Výběr prostředků z bank. účtu do pokladny 5 000 261 262 Převod prostředků z b.ú. do pokladny dle výpisu z banky 5 000 262 231 5182 6171 Nákup kancelářských potřeb – v hotovosti 1 500 501 261 Změna rozpočtové skladby dle účelu užití hotovosti - 1 500 231 5182 6171 +1 500 231 5139 6171 Nový způsob účtování pokladny ´Rozpočtová skladba od 1.1.2016 umožňuje přiřadit položky rozpočtu přímo k SÚ 261 ´ ´pol. 4138, pol. 5348 (obojí § 6330) ´Lze používat pouze jeden z uvedených způsobů. ´ Peněžní fondy ÚSC ´ČÚS č. 704 – Fondy účetní jednotky ´ ´ÚSC zřizují peněžní fondy dobrovolně ´ ´Zřizovatel •zastupitelstvo obce •rada kraje, pokud si tuto působnost nevyhradí zastupitelstvo kraje ´ ´ÚSC nemusí mít zřízený žádný peněžní fond à prostředky soustředěny pouze na bankovním účtu (ZBÚ) Statut peněžního fondu ´statut vydává ten orgán ÚSC, který peněžní fond zřídil ´ ´příjmy a výdaje peněžního fondu, specifikace použití prostředků fondu ´ ´může být vydán formou OZV Účtování peněžního fondu ´Fond je napojen na rozpočet ÚSC ´peněžní prostředky se ve fondu pouze ukládají, pokud mají být použity, převedou se zpět do rozpočtu ´Peněžní operace jsou realizovány přímo z účtu peněžního fondu. ´Pozn.: konsolidace ´SÚ 236 – běžné účty peněžních fondů – peněžní prostředky fondu ´SÚ 419 – ostatní fondy – pasivní účet ´SÚ 548 – tvorba fondů ´SÚ 648 – čerpání fondů ´ Transfery ´Projev přerozdělovacích procesů •uvnitř veřejného sektoru, •směřující k jiným subjektům – NNO, ziskový sektor ´ ´přijaté dotace, ´poskytované dotace ´ – rozdíl ve zobrazených informacích v rozpočtové skladbě ´ à ….. ´ČÚS č. 703 Přijaté transfery ´Dotace, které plynou do rozpočtů ÚSC ´Členění dle různých kritérií •dle poskytovatele •dle účelovosti ´účelové ´neúčelové •dle nárokovosti ´nárokové ´nenárokové •dle vypořádání dotací ´(ne)podléhající finančnímu vypořádání s poskytovatelem po skončení rozpočtového roku •à jiné zaúčtování Podrozvahové účty Typ transferu SÚ Název účtu Poznámka Zahraniční poskytovatel 913 KPP ze zahraničních transferů - ÚSC účtuje vždy, - účtuje k okamžiku podání žádosti o transfer nebo pokud dojde ke skutečnosti, která zakládá možnost získání transferu 953 DPP ze zahraničních transferů Tuzemský poskytovatel 915 Ostatní KPP z transferů - ÚSC účtuje o skutečnosti, která je podstatná a významná z hlediska posouzení její majetkoprávní situace, - účtuje k okamžiku přijatého rozhodnutí o přiznání daného transferu nebo podepsání smlouvy, - ve vnitřním předpise musí být stanoveny hladiny významnosti pro účtování na těchto účtech. 955 Ostatní DPP z transferů Pohledávky Poskytovatel SÚ Název účtu Státní rozpočet, státní fondy, Národní fond 346 Pohledávky za vybranými ústředními vládními institucemi Kraj, obec, DSO, RRRS, PO 348 Pohledávky za vybranými místními vládními institucemi Ostatní subjekty (např. Fyzické a právnické osoby, nadace, MAS,..) 344 Pohledávky za osobami mimo vybrané vládní instituce Zálohy Typ zálohy SÚ Název účtu Podmínky použití Přijatá 374 Krátkodobé přijaté zálohy na transfery Záloha bude vypořádána za období kratší než 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců 472 Dlouhodobé přijaté zálohy na transfery Záloha bude vypořádána za období delší než 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců Rozvahové a výsledkové účty Typ transferu SÚ Název účtu Investiční 403 Transfery na pořízení dlouhodobého majetku Neinvestiční 672 Výnosy vybraných místních vládních institucí z transferů Rozvahové účty - dohady Případy, kdy musí mít účetní jednotka jistotu, že transfer skutečně obdrží (musí mít rozhodnutí od poskytovatele nebo podepsanou smlouvu o přijetí transferu) Tvorba dohadů Projekt je realizován ve více účetních obdobích ANO Projekt je realizován a vypořádán v rámci jednoho účetního období NE Zařazení majetku do užívání předchází závěrečnému vyúčtování transferu ANO Přijetí neinvestičního transferu bez povinnosti finančního vypořádání, realizace a přijetí transferu proběhne ve stejném účetním období Neinvestiční transfer ze SR MD D 1 Vznik pohledávky za poskytovatelem transferu 346 672 2 Přijetí transferu na běžný účet 231 346 Souhrnný dotační vztah MD D 1 Předpis transferu v celkové roční výši 346 672 2 Přijetí transferu na běžný účet (ve výši 1/12) 231 346 a) bez časového rozlišení – stejné jako předchozí b) s časovým rozlišením MD D 1 Předpis transferu v celkové roční výši 346 384 2 Měsíční rozpouštění časového rozlišení transferu 384 672 3 Přijetí transferu na běžný účet (ve výši 1/12) 231 346 Neinvestiční transfer - vypořádání v běžném účetním období, záloha Neinvestiční transfer ze SR MD D (1) (Předpis pohledávky za poskytovatelem transferu) (915) (999) 2 Přijetí transferu na běžný účet 231 374 3a Čerpání dotace a)Skutečná výše (vyšší než přijatá záloha) b)(Odúčtování podmíněné pohledávky) c)Zúčtování přijaté zálohy 346 999 374 672 915 346 4a Přijetí doplatku transferu 231 346 3b Čerpání transferu a)Skutečná výše (nižší než přijatá záloha) b)Zúčtování přijaté zálohy 346 374 672 346 4b Vratka nespotřebované části transferu 374 231 Neinvestiční transfer - vypořádání v následujícím účetním období, záloha Neinvestiční transfer ze SR MD D (1) (Předpis pohledávky za poskytovatelem transferu) (915, 955) (999) 2 Příjem transferu 231 374 (472) 3 Převod alikvotní části nároku (náklady kryté dotací) do příštího období 388 672 4 2. rok – vypořádání dotace 346 388 (Odúčtování podmíněné pohledávky ) (999) (915, 955) Zúčtování zálohy 374 (472) 346 5a Doplatek 231 346 5b Vratka dotace 374 231 Poskytování transferů Podrozvahové účty Typ transferu SÚ Název účtu Poznámka Tuzemský příjemce 916 Ostatní KPZ z transferů - ÚSC účtuje o skutečnosti, která je podstatná a významná z hlediska posouzení její majetkoprávní situace, - účtuje k okamžiku přijatého rozhodnutí o přiznání daného transferu nebo podepsání smlouvy, - ve vnitřním předpise musí být stanoveny hladiny významnosti pro účtování na těchto účtech. 956 Ostatní DPZ z transferů Zahraniční příjemce 914 KPZ ze zahraničních transferů - ÚSC účtuje vždy, - účtuje k okamžiku schválení poskytnutí transferu nebo pokud dojde k jiné skutečnosti, která zakládá možnost poskytnutí nebo zprostředkování takového transferu příjemci. 954 DPZ ze zahraničních transferů Závazky Příjemce SÚ Název účtu Kraj, obec, DSO, RRRS, PO 349 Závazky k vybraným místním vládním institucím Ostatní subjekty (např. Fyzické a právnické osoby, nadace, MAS,..) 345 Závazky k osobám mimo vybrané vládní instituce (Případně 347 – obcí se prakticky netýká) Zálohy Typ zálohy SÚ Název účtu Podmínky použití Poskytnutá 373 Krátkodobé poskytnuté zálohy na transfery Záloha bude vypořádána za období kratší než 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců 471 Dlouhodobé poskytnuté zálohy na transfery Záloha bude vypořádána za období delší než 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců Rozvahové a výsledkové účty Typ transferu SÚ Název účtu Poznámka Investiční 401 Jmění účetní jednotky Pouze u transferu vlastní zřízené příspěvkové organizaci Neinvestiční i investiční 572 Náklady vybraných místních vládních institucí na transfery U ostatních subjektů Rozvahové účty - dohady Případy, kdy musí mít účetní jednotka jistotu, že transfer skutečně obdrží (musí mít rozhodnutí od poskytovatele nebo podepsanou smlouvu o přijetí transferu) Tvorba dohadů Transfer je poskytnut na více účetních obdobích ANO Transfer je poskytnut pouze na dané účetní období NE Průtokové transfery SÚ Název účtu 375 Krátkodobé zprostředkování transferů 475 Dlouhodobé zprostředkování transferů Průtokové transfery – vypořádání v běžném účetním období Průtokový transfer ze SR MD D 1 Přijetí transferu na běžný účet 231 375 2 Převod transferu konečnému příjemci 375 231 3 Inkaso nespotřebované části transferu od příjemce 231 375 4 Vrácení nespotřebované části transferu poskytovateli 375 231 Půjčky Přijaté půjčky ´Vznik závazku tyto prostředky v budoucnosti splatit ´Zobrazí se jako financující operace ´Krátkodobé závazky (do 1 roku) ´Dlouhodobé závazky ´Návratné finanční výpomoci Úvěr přijatý na ZBÚ – na pořízení DM ´Přijetí krátkodobého úvěru a jeho splátky: ´ MD D pol. § ´ 231 8113 ---- ´ 281 ---- ---- ´ 281 ---- ---- ´ 231 8114 ---- ´Přijetí dlouhodobého úvěru a jeho splátky: ´ ´ MD D pol. § ´ 231 8123 ---- ´ 451 ---- ---- ´ 451 ---- ---- ´ 231 8124 ---- ´Pozn.: Dále účtujeme o úvěrovém rámci v podrozvaze (blíže viz následující příklad) Úvěr čerpaný přímo z úvěrového účtu 1.Předpis výše úvěrového rámce 991 nebo 992 MD/999 D 2.Předpis faktury (např. na výstavbu kanalizace) ´Předpis dlouhodobého podmíněného závazku (smlouva o dílo) 999 MD / 971, 972 D ´Faktura přijatá 042 MD / 321 D ´Odúčtování podmíněného závazku (ve chvíli zaúčtování na 321 ) ´ 971, 972 MD / 999 D 3.Úhrada faktury z úvěru (pokud lze softwarově zajistit zobrazení přijetí úvěru v rozpočtu) 321 MD / 281, 451 D 6121 pol. 2321 § ´ Pozn. Neúčtováno o položce 8123 (příp. 8113), v rozpočtu se ale musejí projevit 4.Splátka: 281, 451 MD / 231 D 8124 pol. 0000 § ´ Odúčtování části úvěrového rámce (ve chvíli zaúčtování na 281, 451) 999 MD / 991, 992 D Poskytnuté půjčky ´pohledávka ÚSC vůči jinému subjektu ´důvod poskytování ´krátkodobé, dlouhodobé poskytnuté půjčky Poskytnuté návratné finanční výpomoci ´316 – Poskytnuté návratné finanční výpomoci krátkodobé ´462 – Poskytnuté návratné finanční výpomoci dlouhodobé ´067 – Dlouhodobé půjčky Účtování o termínovaných vkladech ´244 – Termínované vklady krátkodobé ´068 – Termínované vklady dlouhodobé ´ ´Rozpočtová skladba: ´8117, 8127 – přijetí prostředků na termínovaném vkladu ´8118, 8128 – převod prostředků z termínovaného vkladu (rušení termínovaného vkladu) ´Pozn. obdobně RS u ZBÚ - pro převod prostředků ze ZBÚ ve prospěch TV a zpět ´ ÚČETNICTVÍ A ROZBORY VE VEŘEJNÉM SEKTORU - doplnění účetních postupů - ORGANIZACE ZŘIZOVANÉ ÚSC Druhy organizací ÚSC •ÚSC může zřizovat či zakládat: ´vlastní organizační složky ´příspěvkové organizace ´obchodní společnosti (a.s., s.r.o.) ´ústavy ´školské právnické osoby ´veřejné výzkumné instituce Organizační složky ÚSC ´Organizace bez právní subjektivity •hospodaří jménem svého zřizovatele • ´Pro takové činnosti, které •nevyžadují velký počet zaměstnanců, •nepotřebují složité a rozsáhlé strojní nebo jiné technické vybavení, •nejsou vnitřně odvětvově či jinak organizačně členěné, •nevstupují do složitých ekonomických nebo právních vztahů. Organizační složky ÚSC ´Zastupitelstvo ÚSC •zřizuje OS •jmenuje vedoucího OS, určí jeho práva a povinnosti ´Pracovníci OS jsou zaměstnanci OÚ ´ ´Př. OS: knihovny, informační střediska,.. ´ Hospodaření OS ´OS není účetní jednotkou ani samostatnou právnickou osobou ´ ´veškeré příjmy a výdaje OS v rozpočtu zřizovatele •rozpočet OS je součástí rozpočtu zřizovatele. ´ ´Obec dává oprávnění k dispozicím s rozpočtem OS svému úřadu a také podle potřeby odpovědnému vedoucímu OS ´oprávnění disponovat jen s prostředky, které zabezpečují běžný provoz •provozní záloha v hotovosti nebo na běžném účtu ´ ´nevyčerpaná záloha se vrací zřizovateli ´ ´OS může být oprávněna vybírat některé příjmy z její činnosti. ´ Př.(1) OS – knihovna. Obec poskytuje provozní zálohu 20 000 Kč. OS nakoupí knihy za 5 000 Kč, hradí 6 000 Kč za internetové připojení a nakupuje materiál za 1 500 Kč. ´ Kč MD Dal pol. § ´1) Poskytování provozní zálohy 20 000 314 231 5181 3314 ´ ´2) Vyúčtování operací knihovny na základě údajů z peněžního deníku koncem měsíce: ´ a) nákup knih 5 000 501 314 ´ b) platba za internetové připojení 6 000 518 314 ´ c) platba za materiál 1 500 501 314 ´ ´3) Zúčtování výdajů s poskytnutou zálohou na konci měsíce ´ a) snížení zálohy - 12 500 231 5181 3314 ´ b) nákup knih 5 000 231 5136 3314 ´ c) platba za internetové připojení 6 000 231 5162 3314 ´ d) platba za materiál 1 500 231 5139 3314 ´ Př. (2) OS – knihovna. Přijímá poplatky za půjčovné 2 000 Kč a za poskytování přístupu k internetu 1 000 Kč v hotovosti, které převádí do rozpočtu obce. Na konci období vrací do rozpočtu nevyčerpanou zálohu. ´ Kč MD Dal pol. § ´ ´5) Příjem z půjčovného 2 000 261 602 ´6) Příjem za poskytování internetu 1 000 261 602 ´ ´7) Převod do rozpočtu obce – pokladní deník ´ 3 000 262 261 ´ ´8) Příjem do rozpočtu obce – bankovní výpis: ´ a) příjem z půjčovného 2 000 231 262 2111 3314 ´ b) příjem za poskytování internetu 1 000 231 262 2111 3314 ´ ´9) Převod nevyčerpaných prostředků na konci roku ´ 7 500 231 314 5181 3314 ´ Příspěvkové organizace ÚSC •Právnické osoby - právní subjektivita • •Takové činnosti, které jsou zpravidla neziskové a jejichž rozsah, struktura a složitost vyžadují samostatnou právní subjektivitu • •Př. ZŠ, MŠ, divadla, kina,.. • •Zřízena zastupitelstvem ÚSC, rozhodnutí o zřízení + zřizovací listina v Ústředním věstníku ČR, zápis PO do obchodního rejstříku ČR Hospodaření PO •Hlavní činnost •Doplňková činnost (souhlas zřizovatele) • •Zřizovatel poskytuje příspěvek na provoz •zpravidla v návaznosti na výkony nebo jiná kritéria jejích potřeb • •Zřizovatel může uložit odvod do svého rozpočtu, jestliže •plánované V překračují plánované N •investiční zdroje jsou větší, než je jejich potřeba užití podle rozhodnutí zřizovatele •PO porušila rozpočtovou kázeň • •Vztah rozpočtu PO k rozpočtu zřizovatele lze během roku změnit v neprospěch PO jen ze závažných, objektivně působících příčin. Porušení rozpočtové kázně •použití prostředků od zřizovatele v rozporu se stanoveným účelem •převedení do PF více finančních prostředků, než stanoví zákon nebo než rozhodl zřizovatel •použití prostředků svého PF na jiný účel, než stanoví zákon nebo jiný právní předpis •použití provozních prostředků na účel, na který měly být použity prostředky PF podle zákona •překročení stanoveného nebo přípustného objem prostředků na platy, pokud toto překročení do 31. prosince nekryla ze svého fondu odměn Majetek příspěvkových organizací •hospodaří se svěřeným majetkem v rozsahu stanoveném zřizovací listinou • •nabývá majetek pro svého zřizovatele • •zřizovatel může stanovit, ve kterých případech je k nabytí takového majetku třeba jeho předchozí písemný souhlas PO může nabýt pouze majetek potřebný k výkonu činnosti, pro kterou byla zřízena •a to: •bezúplatným převodem od svého zřizovatele •darem s předchozím písemným souhlasem zřizovatele, •děděním; bez předchozího písemného souhlasu zřizovatele je příspěvková organizace povinna dědictví odmítnout, nebo •jiným způsobem na základě rozhodnutí zřizovatele. • Zdroj: Schneiderová, I.: Majetek krajů, měst, obcí, DSO a příspěvkových organizací. Archa: Praha 2010 Dlouhodobý majetek 1. Smlouva o výpůjčce mezi ÚSC a PO •Vlastnictví: ÚSC •Evidence: ÚSC v rozvaze, PO v podrozvaze •Smlouva o výpůjčce je bezúplatná •Běžnou údržbu a opravy provádí PO •Velké opravy a TZ provádí ÚSC •Lze povolit pořízení TZ ze zdrojů PO a evidovat v PO, PO může TZ odepisovat účetně (nikoliv daňově) •Daňová problematika – kromě běžných oprav a údržby nemá PO ve vztahu k majetku žádný daňově uznatelný náklad •Dotace na pořízení DM – příjemcem je ÚSC Dlouhodobý majetek 1. Smlouva o výpůjčce mezi ÚSC a PO •Vhodné u malých PO bez vedlejší hospodářské činnosti, s malým počtem zaměstnanců, které by nebyly schopny zajistit větší opravy užívané budovy ve své režii. • Zdroj: Schneiderová, I.: Majetek krajů, měst, obcí, DSO a příspěvkových organizací. Archa: Praha 2010 Dlouhodobý majetek 2. Smlouva nájemní mezi ÚSC a PO •Vlastnictví – ÚSC •Evidence •ÚSC v rozvaze •PO v podrozvaze •Běžnou údržbu a opravy provádí PO •Velké opravy a TZ provádí ÚSC •Lze povolit pořízení TZ ze zdrojů PO a evidovat v PO, PO může TZ odepisovat účetně i daňově Zdroj: Schneiderová, I.: Majetek krajů, měst, obcí, DSO a příspěvkových organizací. Archa: Praha 2010 Dlouhodobý majetek 2. Smlouva nájemní mezi ÚSC a PO •Daňová problematika •daňově uznatelný náklad PO je nájemné, náklady na běžné opravy a údržbu, TZ (pokud je pořízeno ze zdrojů PO, PO jej účetně eviduje) •Dotace na pořízení DM •příjemcem je ÚSC •Vhodné u PO, která část budovy využívá např. pro hospodářskou činnost •Není vhodné, pokud by smlouva byla pouze účelová Zdroj: Schneiderová, I.: Majetek krajů, měst, obcí, DSO a příspěvkových organizací. Archa: Praha 2010 Dlouhodobý majetek 3. Předání k hospodaření („svěřený“ majetek) •Vlastnictví – ÚSC •Evidence •PO v rozvaze, analyticky odděleně od majetku, který má ve vlastnictví; PO odepisuje. •ÚSC v podrozvaze. •Peněžní převody •zřizovatel pokrývá v rámci příspěvku na provoz odpisy staveb; •v případě, že zdroje IF z odpisů jsou vyšší než investiční potřeba PO, lze nařídit odvod z odpisů do rozpočtu zřizovatele. Zdroj: Schneiderová, I.: Majetek krajů, měst, obcí, DSO a příspěvkových organizací. Archa: Praha 2010 Dlouhodobý majetek 3. Předání k hospodaření („svěřený“ majetek) •Běžnou údržbu a opravy provádí PO •Velké opravy a TZ provádí PO •Daňová problematika •daňově uznatelný náklad PO jsou náklady na běžné opravy a údržbu, TZ (pokud je pořízeno ze zdrojů PO, PO jej účetně eviduje) •Dotace na pořízení DM •příjemcem je zřizovatel • Zdroj: Schneiderová, I.: Majetek krajů, měst, obcí, DSO a příspěvkových organizací. Archa: Praha 2010 Dlouhodobý majetek 4. Bezúplatný převod od svého zřizovatele •Vlastnictví – PO •Evidence •PO v rozvaze, analyticky odděleně od majetku, který je svěřený (ve vlastnictví jiné osoby); PO odepisuje. •ÚSC nikde. •Peněžní převody •zřizovatel pokrývá v rámci příspěvku na provoz odpisy staveb; •v případě, že zdroje IF z odpisů jsou vyšší než investiční potřeba PO, lze nařídit odvod z odpisů do rozpočtu zřizovatele. Zdroj: Schneiderová, I.: Majetek krajů, měst, obcí, DSO a příspěvkových organizací. Archa: Praha 2010 Dlouhodobý majetek 4. Bezúplatný převod od svého zřizovatele •Běžnou údržbu a opravy provádí PO •Velké opravy a TZ provádí PO •Daňová problematika •daňově uznatelný náklad PO jsou náklady na běžné opravy a údržbu, TZ (pokud je pořízeno ze zdrojů PO, PO jej účetně eviduje). •Daňové odpisy majetku bezúplatně převedeného od r. 2007 nejsou uznatelné. •Dotace na pořízení DM •příjemcem je PO, i přímo, ale správně prostřednictvím zřizovatele Zdroj: Schneiderová, I.: Majetek krajů, měst, obcí, DSO a příspěvkových organizací. Archa: Praha 2010 Dlouhodobý majetek 5. Darování s předchozím písemným souhlasem zřizovatele •Vlastnictví – PO •Evidence – PO v rozvaze, analyticky odděleně od majetku, který je svěřený (ve vlastnictví jiné osoby); ÚSC nikde. PO odepisuje. •Peněžní převody – zřizovatel pokrývá v rámci příspěvku na provoz odpisy staveb; v případě, že zdroje IF z odpisů jsou vyšší než investiční potřeba PO, lze nařídit odvod z odpisů do rozpočtu zřizovatele. Zdroj: Schneiderová, I.: Majetek krajů, měst, obcí, DSO a příspěvkových organizací. Archa: Praha 2010 Dlouhodobý majetek 5. Darování s předchozím písemným souhlasem zřizovatele •Běžnou údržbu a opravy provádí PO •Velké opravy a TZ provádí PO •Daňová problematika •daňově uznatelný náklad PO jsou náklady na běžné opravy a údržbu, TZ (pokud je pořízeno ze zdrojů PO, PO jej účetně eviduje). •Daňové odpisy majetku darovaného od r. 2007 nejsou uznatelné. •Dotace na pořízení DM •příjemcem je PO, i přímo, ale správně prostřednictvím zřizovatele • Zdroj: Schneiderová, I.: Majetek krajů, měst, obcí, DSO a příspěvkových organizací. Archa: Praha 2010 Omezení PO při vstupování do právních vztahů •PO je oprávněna uzavírat smlouvy o půjčce nebo o úvěru jen po předchozím písemném souhlasu zřizovatele •(kromě půjček zaměstnancům z FKSP) • •Příspěvková organizace není oprávněna zajišťovat závazky. • •Může pořizovat věci nákupem na splátky nebo smlouvou o nájmu s právem koupě jen po předchozím písemném souhlasu zřizovatele Omezení PO při vstupování do právních vztahů •Není oprávněna nakupovat akcie či jiné CP. •Přijímat je jako protihodnotu za své pohledávky vůči jiným subjektům je oprávněna jen po předchozím písemném souhlasu zřizovatele. • •Není oprávněna poskytovat dary jiným subjektům •Výjimka: obvyklé dary svým zaměstnancům a jiným osobám z FKSP • •PO nesmí •zřizovat nebo zakládat právnické osoby, •mít majetkovou účast v právnické osobě zřízené nebo založené za účelem podnikání. Účetnictví PO •PO je samostatnou účetní jednotkou • •Bankovní účty – účty 24x •Peněžní fondy – účty 41x •Vztahy k zřizovateli – účty 348, 349, 672 • •Odpisování majetku • •Účtování o svěřeném majetku - zřizovatel vymezí práva a povinnosti spojené s využíváním tohoto majetku Peněžní fondy PO •ČÚS č. 704 •Rezervní fond: 413, 414 – Fond rezervní •Investiční fond – nově FOND INVESTIC: 416 – Fond reprodukce majetku •Fond odměn: 411 – Fond odměn •FKSP: 412 – Fond kulturních a sociálních potřeb •Pozn. pozor neplést s peněžními fondy ÚSC • •Zůstatky fondů se převádí do následujícího roku • •Bankovní účet peněžního fondu příspěvkové organizace •prostředky na b.ú. příspěvkové organizace - 241 •zvláštní bankovní účet – 245 •FKSP - 243 Rezervní fond (účet 413, 414) ´Motivační nástroj pro to, aby se PO snažila dosahovat zlepšeného hospodářského výsledku •ZHV = výsledek hospodaření po zdanění a odvodu nevyužitých účelových prostředků ´Tvorba •ze ZHV (až po převodu do fondu odměn) - 413 •peněžní neinvestiční dary - 414 ´Použití •k dalšímu rozvoji organizace •k časovému překlenutí rozdílu mezi výnosy a náklady •k úhradě ztráty z předchozích let •k úhradě sankcí za porušení rozpočtové kázně •k posílení investičního fondu (po souhlasu zřizovatele) Fond odměn (účet 411) ´Tvorba •Ze ZHV ´Maximálně 80 % limitu prostředků na platy nebo přípustného objemu prostředků na platy ´ ´Použití •Přednostně překročení prostředků na platy •Odměny zaměstnancům FKSP (účet 412) ´Vyhláška 114/2002 Sb., o FKSP ´Tvorba •základní příděl - 2 % z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů, popř. na mzdy a náhradu mezd a odměn za pracovní pohotovost, na odměny a ostatní plnění za vykonávanou práci •Pozn. od 1.1.2017 zvýšení přídělu z 1 na 2 % •naplňován zálohově, vyúčtování skutečného základního přídělu v rámci účetní závěrky FKSP (účet 412) ´Použití •k zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb •určen ´zaměstnancům v pracovním poměru k PO, ´žákům SOU a U, ´interním vědeckým aspirantům, ´důchodcům, kteří při prvém odchodu do důchodu pracovali u PO, ´případně rodinným příslušníkům zaměstnanců ´jiným fyzickým nebo i právnickým osobám Fond investic (účet 416) ´Tvorba •odpisy DNM a DHM •investiční příspěvek z rozpočtu zřizovatele •investiční dotace ze státních fondů a jiných veřejných rozpočtů •výnosy z prodeje DHM – pouze při schválení zřizovatelem – pozn. povolení se týká pouze svěřeného majetku •Peněžní dary a příspěvky od jiných subjektů určené nebo použitelné k investičním účelům •převody z rezervního fondu Fond investic (účet 416) ´Použití •k financování investičních výdajů – pořízení a technické zhodnocení DHM a DNM s výjimkou drobného majetku •k úhradě investičních úvěrů nebo půjček •k odvodu do rozpočtu zřizovatele, pokud takový odvod uloží •k posílení zdrojů na financování údržby a oprav majetku, který příspěvková organizace používá pro svou činnost. ´DĚKUJI ZA POZORNOST 96