Chapter i: Introduction Labor economics, MUNI 23. ledna 2020 1. Kdo jsou hlavní aktéři na trhu práce? Jaké jsou jejich motivace? 2. Uveďte příklady pozitivních a normativních tvrzení z oblasti ekonomie práce. 3. Popište dopad následujících faktorů na mzdy a zaměstnanost v daném povolání: (a) snížení rizika úrazu (b) zvýšení poptávky po statku (c) růst mezd v alternativních povoláních 4. Předpokládejme, že určitý trh práce je v rovnováze. Které faktory by mohly způsobit pokles rovnovážných mezd? 5. Ekvádor je předním světovým vývozcem banánů, které jsou pěstovány a sklízeny i za pomocí dětské práce. Předpokládejte, že Ekvádor zakáže dětskou práci. Popište, jak to ovlivní zaměstnanost a mzdy v tomto odvětví v Ekvádoru. Vysvětlete pomocí modelu nabídky a poptávky. 6. Studenti zorganizují protest proti zaměstnávání zahraničních pracovníků v tzv. sweatshopech (vykořisťovatelských manufakturách, ve kterých pracují zahraniční pracovníci v neuspokojivých pracovních podmínkách) v některých zemích. Předpokládejme, že protest bude mít formu bojkotu nákupů statků, které jsou v těchto dílnách vyráběny. (a) Analyzujte okamžité důsledky na trh práce vykořisťovaných pracovníků v příslušných zemích. K ilustraci použijte opět křivek nabídky a poptávky. (b) Předpokládejte, že aktivity studentů jsou jediným faktorem, které mohou způsobit zvýšení mezd a zlepšení pracovních podmínek v těchto zemích. Jak se musí studenti na trhu chovat, aby bylo zajištěno, že pracovníci, kterým se snaží pomoci, na tom byli opravdu lépe? 7. Předpokládejte, že křivka nabídky práce středoškolských učitelů je Ls = 20000 + 350w a křivka poptávky po práci LD = 100000 -15Cto. (a) Graficky znázorněte nabídkovou a poptávkovou křivku. CHAPTER i: INTRODUCTION 2 (b) Jaká bude na tomto trhu rovnovážná mzda a rovnovážná míra zamestnanosti? (w* = 160, L* = 76000)