Chapter 6: Education Labor economics, MUNI 30. března 2020 1. Definujte pojem lidský kapitál. Jakým způsobem se může zvyšovat a jakým způsobem může depreciovat? 2. Definujte pojem diskontní míra a vysvětlete princip diskontovaní a výpočtu současné hodnoty. 3. Vysvětlete vztah mezi výší příjmu a vzděláním jednotlivce (Wage-Schooling Locus). Jaký má tvar a proč? Definujte pojem mezní míra výnosu ze vzdělání a vysvětlete jeho souvislost s Wage-Schooling Locus. 4. Zeny ve stejném věku jako muži pobírají v průměru nižší mzdy. Jak byste tento mzdový rozdíl vysvětlili pomocí teorie lidského kapitálu? 5. Představte si, že vláda zavede progresivní zdanění. Mohlo by to podle teorie lidského kapitálu nějak ovlivnit investice do vzdělání mladých lidí? 6. Předpokládejte, že Vám někdo nabídne 2000 Kč teď nebo 2500 Kč za pět let. Úroková míra je 4 % ročně. Vypočítejte současnou hodnotu 2500 Kč, které dostanete za pět let. Jakou možnost byste si vybrali, pokud je Vaším cílem vyšší současná hodnota? 7. Pracovník ve svém současném zaměstnání vydělává 180 tisíc Kč ročně. Rozhoduje se, zda se zapsat do kurzu, který by zvýšil jeho kvalifikaci. Náklady spojené s absolvováním kurzu jsou 30 tisíc Kč. Kurz trvá jeden rok a pracovník ho může absolvovat při práci. Po jeho absolvování by v následujících třech letech vydělával 200 tisíc Kč ročně a poté ukončil pracovní kariéru. Úroková sazba je 10 % ročně. Jak by se měl rozhodnout? 8. Pracovník uvažuje o tom, že by na dva roky přerušil své pracovní aktivity a absolvoval kurz MBA. V současném zaměstnání vydělává 40000 dolarů ročně (po zdanění). V případě absolvování MBA by mohl vydělávat 55000 dolarů ročně (po zdanění). Školné je 10000 dolarů za rok. Diskontní míra pracovníka je 6 %. Tento pracovník zrovna dosáhl 48 let a předpokládá, že pracovní kariéru ukončí po dosažení šedesáti let (bez ohledu na to, zda získá MBA či nikoliv). Měl by tento pracovník kurz MBA absolvovat? CHAPTER 6: EDUCATION 2 9. Debbie se rozhoduje, jestli bude pracovat jako mořská bioložka nebo koncertní pianistka. Debbie žije pouze dvě období. V prvním období získává vzdělání a ve druhém období pracuje. Pokud se Debbie rozhodne pro mořskou biologii, příslušné vzdělání ji bude stát 15000 dolarů a bude vydělávat 472000 dolarů ve druhém období. Pokud se Debbie rozhodne stát koncertní pianistkou, příslušné vzdělání ji bude stát 40000 dolarů a bude vydělávat 500000 dolarů ve druhém období. Předpokládejme, že Debbie si dokáže mezi dvěma obdobími spořit a půjčovat za 5 procent. Jakou kariéru si zvolí? Jakou kariéru si Debbie zvolí, pokud úroková míra vzroste na 15 procent? 10. Předpokládejme, že schopnosti získané ve škole během času depreciují, například v důsledku toho, že technologická změna činí některé školní poznatky nepotřebnými. Co se stane s optimálním počtem let studia, pokud tato míra depreciace vzroste? 11. Jak může počet VS studentů ovlivnit ekonomická recese? 12. Jana, Petra a Marie se liší počtem let strávených ve vzdělávacím systému: Jana 15, Petra 14 a Marie 13. Jana vydělává 210 Kč za hodinu, Petra 190 a Marie 160 Kč. Předpokládejte, že rozdíl v délce vzdělání je dán pouze rozdílem v diskontních mírách. Jaké jsou jejich diskontní míry? 13. Vztah mezi počtem let vzdělání a ročním výdělkem nějakého pracovníka znázorňuje následující tabulka. roky studia 8 9 10 11 12 13 14 roční plat 100000 128000 160000 185000 203500 220000 231000 (a) Určete mezní míru výnosu ze vzdělání. (b) Jaká bude optimální délka vzdělání tohoto člověka při diskontní míře 5 %? (14 let) (c) Jaká bude optimální délka vzdělání při diskontní míre 12 %? (11 let) 14. Srovnejte závěry, které vyplývají z teorie lidského kapitálu a signální teorie vzdělání. 15. Uvažujte dvě skupiny lidí, kteří se liší svými schopnostmi. Získání vysokoškolského diplomu u lidí s lepšími schopnostmi znamená vynaložit náklady ve výši 80 tis. Kč a u méně schopných 200 tis. Kč. Firmy nahlížejí na VS diplom jako na signál - u zaměstnanců bez diplomu bude současná hodnota jejich celoživotního příjmu ve výši 250 tis. Kč a u zaměstnanců s diplomem to bude CHAPTER 6: EDUCATION 3 X Kč. V jakém rozmezí musí X být, aby byl diplom efektivním signálem vedoucím k separační rovnováze?