Úvodní přednáška POIN Skorkovský Koordináty přednášejícího- vyučujícího • Ing.Jaromír Skorkovský, CSc. •Department of Corporate Economy (5th floor) – katedra podnikového hospodářství •miki@econ.muni.cz •+420 731113517 •Study material : will be updated regularly (is.muni.cz) – pro předměty BPH_PIS1 a BPH_PIS2 •Docházka : povinná jak na přednáškách tak ve cvičeních. Letní semestr PIS1 2 hod přednášky a 2 hod cvičení, zimní semestr PIS2 4 hodiny cvičení •Požívaná verze ERP : Microsoft Dynamics NAV 2018 •Plánované rozšíření ERP : MS Dynamics 365 Business Central a využívání PowerBI •Důvod představení přednášejícího a cvičícího : během dvou semestrů bude přednášet a cvičit ve dvou předmětech BPH_PIS1 a BPH_PIS2 což představuje minimálně 102 hodin • • Praxe vyučujícího – důvody->zkušenosti z praxe •1994 – 2019: Odborný asistent, KPH-ESF, Masarykova univerzita, Brno •2004 – 2019: Smluvní manažer tréninkového ERP centra, Navertica a.s., Brno a Navertica South Africa •2002 – 2004 : Obchodní ředitel, Allium s.r.o., Brno •2001 - 2002: Obchodní ředitel, Columbus IT Partner a. s., Praha •1993 - 2001: Konzultant ERP, FUTURE Engineering a.s, Brno – přejmenováno na Navertica a.s. •1990 - 1993: Středoškolský profesor Computer science (A-level London Examination Board), Department of Education Valletta, Paolino Vassallo Upper Lyceum a Fellenberg Training Center, Malta •Dříve : Výpočetní středisko, Královopolská strojírna, Brno – systémový programátor •Dříve : Výzkumný pracovník, Lékařská fakulta, Masarykova universita (počítačová simulace řízení umělého srdce) • Vybrané Projekty –mimo univerzitu •Vedoucí projektu vzdělávání pro firmu Navertica South Africa •Analytik firmy Navertica (implementace ERP MS Dynamics NAV) •Vybrané projekty: •Itec Johannesburg – řízení servisu a služeb •Peters Papers Johannesburg – velkoobchod s papírem •William King West Bromwich – dělení oceli pro automobilový průmysl •Adast Systems Adamov – výroba benzinových, naftových a plynových stojanů •Miking Kolín - dělení oceli pro automobilový průmysl •Lokalizace produktu pro pokročilé plánování výroby na bázi APS (PlannerOne) •Lokalizace produktu PrintVis (MIS) pro polygrafickou výrobu • Oblasti zájmu Where Do You Want to Go Skiing? The Effect of the Reference Point and Loss Aversion (2019) GOCMANOVÁ, Zuzana, Jaromír SKORKOVSKÝ, Štěpán VESELÝ a Jan BÖHM Theory of Constraints and Its Application in a Specific Company (2014) LINHART, Jakub a Jaromír SKORKOVSKÝ Prospektová teorie Teorie omezení Get Set For a dynamic future Microsoft Dynamics in the Classroom MS Dynamics NAV 2018 MS Dynamics NAV 2018 – Intelligent Coud Insight MS Dynamics 365 Business Central MS Dynamics 365 Business Central ERP-benefity I 12.2.2020 ERP-benefity II 12.2.2020 Zdroj (benefity I a II) : SHANG, Shari a Peter B. SEDDON. Assessing and managing the benefits of enterprise systems: the business manager's perspective, 2002, str. 296-299 , překlad DP Lenka Hladká Výhody a nevýhody různých řešení 12.2.2020 12.2.2020 Simplified schema of ERP usage ERP Transaction- entries- položky DB ERP Partners Reports Trends sample2002-Graphs Information Information (trends) Knowledge of methods applied for process management Decision Enterprise keys Key knowledge keys Key decisions ERP The main objective of Enterprise Resource Planning, or ERP, is to integrate all departments and functions across a company into a single system by using a common database, the value of which is to be able to have only one correct set of data. Isolated Data Islands 17 Management Marketing Accounting Customers Production Planning Sales Representatives Customer Orders Production Island Accounting Island Marketing & Sales Islands Quality Management Island Island of Deliveries Inventory and Production Quality Management Steel Service Center Vertical 18 Management Marketing Accounting Customers Production Planning Quality management Internal Sales Customer support One Company Database One Solution One Database All Microsoft Steel Service Center Vertical Inventory and Production Sales Representatives Objekty ERP •Tabulky •Okna (formuláře) •Reporty •Programy (skripty, kódy, code units) •Menu •Datové porty • 12.2.2020 Snímek nutný k porozumění dalších snímků •ERP – vytváří se doklady ty se účtují (registrují) •ERP – po registraci->transakce (položky, angl. entries) •Položky hlavní knihy jak např. 112|321 a 343|321 •Položky zákazníků a dodavatelů (faktury, platby, dobropisy) •Položky zboží (nákup, prodej, výdej, příjem, spotřeba, výroba a transfer) •Každá položka představuje datovou větu (záznam, angl. record) skládají se z datových polí různého typu (čísla, texty apod.) 12.2.2020 Karta zákazníka- jeden z pohledů na data 12.2.2020 Karta zákazníka Položky zákazníka(transakce, entries) 12.2.2020 Karta zákazníka Relace mezi tabulkami – příklad 12.2.2020 Tabulka (okno) Položky (transakce) Skladové místo 12.2.2020 Relace mezi tabulkami (datový model) I TheArtOfNav_BigPictureOfNAV_Overview 12.2.2020 Relace mezi tabulkami (datový model) II TheArtOfNav_BigPictureOfNAV_Overview 12.2.2020 Jedna tabulka a její relace I 12.2.2020 Jedna tabulka (prodejná řádek) a její relace II ERP MS Dynamics NAV 12.2.2020 Main forms (card, list, form->sub-form) Hlavní typy oken (karta, seznam, hlavička dokladu – hlavní okno, řádky dokladu- podokno) Seznam 12.2.2020 Main forms (card), list, form->sub-form ) Obchodní partner What (Co) Doklad Hlavička (header) Řádky dokladu (lines) Microsoft Dynamics NAV „sexy stránky“ •Windows compatible (menu, command, mutual relations to MS Office,..) – navázané na MS Office •Security (ID, passwords, roles, protocols) – vysoká bezpečnost •Menu and basic modules – modularita •Shorthand keys and HELP – využívání klávesových zkratek a velmi rozsáhlá nápověda •Multilanguage – vícejazyčnost •Navigate and calculation (flow) fields, finding the reason why any document was created – funkce nazývaná Navigace ( z transakce se dostanete na všechny doklady a záznaky, které k vybrané transakco patří) •Workflow – (nastavení korektní sekvence operací ve všech procesech, schvalovací řízení, atd.) •Vypočítávaná pole •Reports – kvalitní reportovací systém •Entries, dimensions – položky (transakce) a využívání dimenzí (vazba na BI) •Vazba na Azure (bude prezentováno později) •Propojení s Power BI (Business Intelligence) ->Viz další snímky •Použití rolí (Role Tailored Client-> koncept RTC ) ->Viz další snímek • • 12.2.2020 RTC koncept Business funkce – Business Intelligence •Získáte přehledy o výkonu svých obchodních aktivit prostřednictvím rozpočtů, plánů účtů a zobrazení analýz. • Business funkce – Business Intelligence •Analyzujte skutečné částky versus rozpočtované částky •Připravuje finanční výkaznictví s plány a kategoriemi účtů Poznámka autora : obrazovka je generovaná nejnovější verzí MS Dynamics Business Central Business funkce – Business Intelligence I. Přínos pro obchodníky : není potřeba generovat následující zprávy, ale zákazník by měl vědět, že existuje nástroj který umožňuje generovat široké spektrum finančních analýz bez zásadu dodavatele a jeho programátorů. Jde o rychlý přístup ke zprávám umožňujících lepší rozhodování s tím, že náklady na vytváření těchto zpráv jsou v podstatě nulové. Business funkce – Business Intelligence II. Business funkce – Intelligence III. ERP konzultant a jeho potřebné znalosti •Computer Science – minimálně základy •Teorie algoritmů •Základy programování •Databáze •Řízení financí (pohledávky, závazky, rozpočty, řízení nákladů) •Řízení prodeje a nákupu •Logistika •Řízení a plánování výroby •Řízení servisu •Řízení projektů Programátor/ Programátorka Microsoft Dynamics NAV - požadavky •VŠ vzdělání nejlépe se zaměřením na informatiku •AJ (alespoň číst technickou dokumentaci) •Základy objektového programování •Základní znalost databázových systémů •Základní znalost podnikových procesů •Znalost Microsoft Dynamics NAV výhodou •Znalost technologie MS SQL výhodou •Iniciativní a dynamický přístup k řešeným úkolům •Kreativita, komunikativnost, samostatnost •Schopnost týmové práce •Ochota učit se novým věcem Konzultant/ Konzultantka Microsoft Dynamics NAV-požadavky •SŠ/VŠ vzdělání technického směru •Praxe konzultanta / obchodníka •Dobrá až konzultační znalost Microsoft Dynamics NAV, AX, CRM, SharePoint - vítána •Aktivní znalost AJ, NJ – vítána •Schopnost individuálního přístupu v komunikaci se zákazníky •Zkušenosti s jednáním s vrcholným managementem •Cestování v rámci ČR, SK – občas i zahraničí •Reprezentativní vystupování •Samostatnost, sebekontrola •Časová flexibilita • Zaměření přednášek (BPH-PIS1 -2 hodiny ) •OM-intro - Úvod to Řízení operací •Real project-South African client (wholesale) – Reálný projekt v Jižní Africe – velkoobchod s papírem a součástkami pro tiskařskou branži •Theory of constraints – Teorie omezení (TOC) - jeden z diagnostických nástrojů – viz další snímky •Critical chain and project management – Řízení projektů s pomocí metody kritického řetězce (srovnání s agilní metodou SCRUM) •Quality management I. (Pareto+ Ishikawa) – Řízení kvality-diagnostická nástroj FBD a jeho vazba na TOC a nástroj pro vyhodnocení priority (vah) •Quality management II. (Six Sigma, Kaizen, Poka Yoke) – Řízení kvality – koncepty II •Business metrics (use of matrices – Boston, Gartner MQ) – Vybrané metody metrik organizovaných v maticích a používané ve vyhodnocování kvality podnikových procesů •Balanced Score Card - plánování rozvoje společnosti s pomocí metody vyvážených měřítek •DBR , CONWIP – Drum-Buffer-Rope – metody řízení výroby s pomocí taktu úzkého místa a metody udržení průtoku za pomocí udržení konstantní nedokončené výroby •Decision making (Kepner-Tregoe methodology,..) – Nástroj pro diagnostiku a analýzu procesů •P&Q analysis (mix of products) – Řešení maximalizace průtoku pro produktový mix (2 a 4 produkty) •Business Intelligence – intro and concept - Business Intelligence a dimenze •Little´s law - Littlův zákon o relacích mezi průtokem, nedokončené výrobě a časem •Yield management – intro to concept – Řízení výnosů ve vybraných typech společností •Linear programming – concept and use - Optimalizace procesů •Decision trees – Rozhodovací stromy- základní koncept • Studijní materiály BPH_PIS1 75 191 Číslo příkladu Název Stránky Datum Uloženo PWP PWP stránky 1 Úvod do ovládání systému 12 18.2.19 A 2 Nákupní objednávky 4 25.2.19 A Ano 23 3 Prodejní objednávky 6 4.3.19 A Ano 33 4 Transfery zboží-základ (v PIS2 spojeno se šaržemi a náklady) 4 13.3.19 A (PWP) Ano 14 5 Využívání finančního deníku -základy 6 18.3.19 A Ano 18 6 Vyrovnávání-pevné vyrovnání a FIFO příklad I 5 11.3.19 A Ano 15 7 Slevy (cena, řádková sleva, fakturační sleva) 4 11.3.19 A Ano 12 8 Jednoduchý příklad na slevy-zadání domácího úkolu 2 12.3.19 A Ne 9 Účetní schémata - (příklad na DPH) a rozpočet I 10 15.4.19 A Ano 26 10 Dimenze a jejich využívání (pro RIOP a PIS1) - analýzy dle dimenzí 6.5.19 A Ano 19 11 Prodejní analyzy 12 CRM - Paretova analýza, obchodní příležitosti 8 8.4.19 Ano 31 13 Vyrovnávání-pevné vyrovnání a FIFO příklad II (využití deníku zboží) 6 13.3.19 A Ne 14 Rozpočty 15 Výroba I 8 24.4.19 A Ano Studijní materiály budou zavedeny pro přednášce a semináři do složky v is.muni.cz. Studijní materiály BPH_PIS2 (pouze pro studenty PIS2 – ne studenty RIOP) 189 253 Číslo příkladu Název Stránky Datum Uloženo PWP PWP stránky 1 Křížové reference, texty a substituce 6 16.9.19 Ano Ano 14 2 Hromadné objednávky 4 17.9.19 Ano Ano 25 3 Skladové jednotky 10 17.9.19 Ano Ano 12 4 Doplnění příkladu o skladových jednotkách 1 23.9.19 Ano 5 Vyrovnání metody ocenění FIFO_Průměr 8 23.09.19 Ano Ne 6 Dávky a sériová čísla 12 30.09.2019 Ano Ano 32 7 Doplnění dávek příkladu na expiraci a hlavní PWP 3 30.09.2019 Ano Ano 13 8 Sledování zboží (Item tracking) 4 30.09.2019 Ano Ne 9 Kombinované dodávky (Combined shipmnet) 4 07.10.2019 Ano Ano 14 10 Upomínky a penále 10 07.10.2019 Ano Ano 33 11 Přiřazení vedlejších nákladů (Item charges) 6 07.10.2019 Ano Ano 4 12 Přímé dodávky (Drop shipment) 5 14.10.2018 Ano Ano 26 13 Adjustace 14 Dobropisy 6 14.10.18 Ano Ano 21 15 Očekávané náklady (expected costs) 5 07.10.2019 Ano Ano 12 16 Rezervace 4 22.10.18 Ano Ne 17 Příklad Šarže_Expirace_Transfery_Vedlejší náklady 6 29.10.18 Ano Ne 18 Detailní položky 5 22.10.18 Ano Ano 19 Vratky 9 22.10.18 Ano Ano 20 Metody oceňování 21 Neskladované zboží 0 30.09.2019 Ano Ano 16 22 Finanční deník - pokročilá varianta- upravit RIOP a PIS1- převody mezi účty a využití periodického deníku 6 15.10.18 Ano Ano 23 Warehouse 12 29.10.18 Ano Ano 24 Rozpočty 3 05.11.18 Ano Ano 25 ATP_CTP 4 22.10.18 Ano Ano 26 Výroba 9 12.11.2018 Ano Ano 28 Sešit vyrovnání-Application worksheet 3 22.10.2018 Ano 29 Účetní schémata 10 19.11.2018 Ano Ano 30 Cost accounting 7 28.11.18 Ano Ano 31 Příklad na Assembly (Montáž) 5 12.11.2018 Ano Ano 32 Periodické deníky 33 Standardní deníky 34 Analýzy prodeje a dle dimenzí 8 26.11.2018 Ano Ano 35 Dimenze-základ využívání II (pro PIS2- rozšíření PIS1|RIOP) 05.12.2018 Ano 36 Rozpočty -podrobnější varinta ve spojení s účetním schématem 37 Úvod do MS Dynamics NAV- začátek výuky PIS2 Ano 31 38 Příklad na expiraci a dávky - seminář 20191007 2 07.10.2019 Ano 39 Příklad na upomínky a penále - seminář 20191014 4 14.10.2018 Ano 40 Příklad na vedlejší náklady a transfery - seminář 20191014 6 14.10.2018 Ano 41 Příklad na přímé dodávjky a expirace - seminář 20191014 2 14.10.2018 Ano