5. téma: Reklama v marketingové komunikaci
Reklama je veškerá placená, neosobní komunikace
prostřednictvím různých médií. Je to jeden z nejviditelnějších nástrojů
komunikačního mixu, který má své místo i v marketingu organizací veřejného
sektoru. Reklamní kampaň má několik fází. První fází je rozhodnutí o reklamní
strategii, kdo jsou cílové skupiny, jaké jsou cíle a jaká sdělení mají být předána.
Klíčovým prvkem reklamy je kreativní nápad. Firmy musí zpracovat kreativní
brief dříve, než začne pracovat reklamní agentura. Kreativita je obtížně
vysvětlitelná, ale v zásadě jde o to, aby nápad byl původní, nový a
oslovující. Reklamní tvůrci mohou při tvorbě kampaně používat různě kombinované
techniky, emocionální, informativní, formalizované. Mohou to být prostá sdělení
a doporučení, dobrozdání osobnosti, ukázka ze života předvádějící užití
produktu v reálním prostředí nebo přímé či nepřímé srovnání s produkty
konkurence. Informační aspekt obsahuje cenu nebo hodnotu, kvalitu, výkon,
komponenty, dostupnost, chuť, záruky, nové nápady apod. Emocionální aspekt je
dán využitím humoru, erotiky, hudby, sociokulturních aspektů, barev či strachu.
Mediální plánování je rozhodnutí, jaká média a jaké nosiče
se nakoupí, kdy a za jakou cenu. Plánování médií má několik kroků. Po
zhodnocení komunikačního prostředí a určení cílového publika se definují
mediální cíle, jsou vybrány a nakoupeny nosiče. Mediální cíle jsou charakterizovány
určitými kritérii, jako jsou frekvence, v jaké bude cílová skupina
vystavena působení sdělení, dosah, váha kampaně neboli počet žádoucích kontaktů
s cílovou skupinou, délka trvání kampaně a náklady na ni. Výběr médií je
závislý na kvantitativních kritériích, jako jsou frekvence, dosah a sezónní
vlivy, ale také na kritériích kvalitativních, což je schopnost budovat image,
emocionální dopad, demonstrační kapacita a kvalita reprodukce. Dále je nutné
používat kritéria technická, jakou jsou výrobní náklady a podmínky nákupu
médií. Každý typ reklamních médií (noviny, časopisy, televize, rozhlas, apod.)
má své výhody a nevýhody. Důležitý dopad na účinek reklamy má mediální kontext
spolu s náladou publika.
Níže najdete zadání pátého úkolu, který zpracujete v týmu pro "vaši" organizaci/projekt - pokuste
se prosím vypracovat tento úkol v návaznosti na komunikační audit ideálně do 22/4/2020, abychom tak ukončili téma komunikace.
Zpracovaný úkol prosím vložte do Odevzdávárny "vaší organizace/projektu":
Níže můžete diskutovat se zadavateli prací i s námi problémy, které řešíte - Diskusní fóra na Google Drive:
- Divadlo Bolka Polívky
- Národní divadlo Brno
- MČBS Plug and Play
- MČBS komunikace na sociálních sítích
- MČBS marketing.komunikace pro NNO