Marketing, fundraising a komunikace v neziskovém sektoru pro on-line výuku

6. téma: Fundraising

Fundraising chápeme jako soubor nástrojů a metod, kterými organizace, převážně nezisková, získává prostředky na svou činnost. Nejde jen o finanční prostředky, ale i o movité věci, stejně jako o získání nových spolupracovníků nebo příznivců organizace. Fundraising má také pomoci rozvoji organizace. Získávání peněz samo o sobě nemusí nutně pomoci organizaci, aby dosáhla svých cílů. Členové organizace musí cítit, že zapojením do fundraisingových aktivit skutečně přispívají k dosažení cílů. Fundraising není nahodilý proces, je to soubor nástrojů a metod, jejichž využití je třeba plánovat. Zpočátku je nutné definovat poslání organizace – stručně, jasně, výstižně, aby s ním byl srozuměn každý člen organizace a uměl ho reprodukovat, poté přichází na řadu určení konkrétních a měřitelných cílů – dárci bude jasné, že jsou dosažitelné, vypracování realizačního a časového plánu aktivit, na základě čehož se zpracuje roční rozpočet, ověření toho, zda organizace skutečně reaguje na potřeby ve společnosti. Dále je třeba zvážit zapojení dobrovolníků do fundraisingových akcí, vybrat pro danou situaci nejvhodnější fundraisingové metody, sestavit seznamu možných zdrojů, specifikovat okruh dárců, konečně požádat o dar, informovat dárce o použití jeho daru a snažit se o obnovení a/nebo zvýšení daru.

Velmi významnou částí fundraisingu je i práce s dárci a jejich členění podle různých kritérií. Vzhledem k efektům pyramidy fundraisingu  není vhodné podceňovat práci s individuálními dárci. Nejúčinnější, avšak nejnáročnější na přípravu je z metod fundraisingu osobní návštěva a sepsání žádosti o grant.

Doporučené texty:

Níže vkládám také texty od "české fundraisingové guru" Jany Ledvinové, jeden navíc uzpůsobený kulturní organizace:

Prezentace:

Níže najdete zadání šestého úkolu, který zpracujete v týmu pro "vaši" organizaci/projekt - pokuste se prosím vypracovat tento úkol ideálně do 6/5/2020, společně se sponzorstvím, které je dalším tématem, abychom tak ukončili téma fundraisingu.

Zpracovaný úkol prosím vložte do Odevzdávárny "vaší organizace/projektu":

Odevzdávárny
Domácí úkoly, sběr souborů.

Níže můžete diskutovat se zadavateli prací i s námi problémy, které řešíte - Diskusní fóra na Google Drive: