Marketing, fundraising a komunikace v neziskovém sektoru pro on-line výuku

7. téma: Sponzoring jako součást marketingové komunikace a fundraisingu


Sponzorství je nástroj marketingového komunikačního mixu, který má zvyšující se důležitost. To vyplývá nejen z rostoucího rozpočtu sponzorství, ale i ze skutečnosti, že rozhodování o sponzorství se dostává do popředí zájmu vrcholových manažerů. Sponzoři se chtějí vyhnout reklamnímu zmatení tím, že spojují své jméno se sponzorovanou událostí, a očekávají přenos efektu z dané události na organizaci, povědomí o značce a image. Cílové skupiny se neskládají pouze z účastníků určité události, ale také z ostatních marketingových skupin a publika firmy. Rozlišujeme čtyři typy sponzorství. Nejznámější je sponzorství událostí (kultura a sport), dalším a nejstarším typem je sponzorství určitého účelu, dále sponzorství vysílání (rozhlas, televize) jako nový, ale rychle rostoucí typ, a konečně je to ambush marketing, který profituje na akcích sponzorovaných někým jiným. Pro efektivní integraci sponzorství do marketingového komunikačního mixu je klíčovou záležitostí vybrat správný sponzorský projekt a dobře jej řídit. K výběru projektu se užívá řada kritérií, např. kritéria spojená s událostí (typ události, úroveň kvality, cílové skupiny, výlučnost sponzorství, soulad se strategickými cíli), kritéria spojená s vyvolanými efekty (nepřímé komunikační efekty, pokrytí médii, zájem zaměstnanců, reklama a PR apod.) a kritéria spojená s rozpočtem (finanční a jiné náklady, časová náročnost pro zaměstnance apod.). Efektivnost sponzorství lze měřit na základě vystavení, výsledků komunikace, komerčních výsledků nebo na základě zpětné vazby zúčastněných skupin.

Doporučené studijní texty:

Níže najdete zadání sedmého úkolu, který zpracujete v týmu pro "vaši" organizaci/projekt - ideálně do 14/5/2020. Jako velmi zdařilý vzor vkládám také sponzorskou nabídku pro Divadlo Bolka Polívky, navrženou studenty JAMU na podzim 2019. Týmy DBP proto nebudou zpracovávat sponzorskou nabídku, ale plán individuálního fundraisingu. 

Zpracovaný úkol prosím vložte do Odevzdávárny "vaší organizace/projektu":

Odevzdávárny
Domácí úkoly, sběr souborů.

Níže můžete diskutovat se zadavateli prací i s námi problémy, které řešíte - Diskusní fóra na Google Drive: