7. téma: Sponzoring jako součást marketingové komunikace a fundraisingu
Sponzorství je nástroj marketingového komunikačního mixu,
který má zvyšující se důležitost. To vyplývá nejen z rostoucího rozpočtu
sponzorství, ale i ze skutečnosti, že rozhodování o sponzorství se dostává do
popředí zájmu vrcholových manažerů. Sponzoři se chtějí vyhnout reklamnímu
zmatení tím, že spojují své jméno se sponzorovanou událostí, a očekávají přenos
efektu z dané události na organizaci, povědomí o značce a image. Cílové
skupiny se neskládají pouze z účastníků určité události, ale také
z ostatních marketingových skupin a publika firmy. Rozlišujeme čtyři typy
sponzorství. Nejznámější je sponzorství událostí (kultura a sport), dalším a
nejstarším typem je sponzorství určitého účelu, dále sponzorství vysílání
(rozhlas, televize) jako nový, ale rychle rostoucí typ, a konečně je to ambush
marketing, který profituje na akcích sponzorovaných někým jiným. Pro efektivní
integraci sponzorství do marketingového komunikačního mixu je klíčovou
záležitostí vybrat správný sponzorský projekt a dobře jej řídit. K výběru
projektu se užívá řada kritérií, např. kritéria spojená s událostí (typ
události, úroveň kvality, cílové skupiny, výlučnost sponzorství, soulad se
strategickými cíli), kritéria spojená s vyvolanými efekty (nepřímé
komunikační efekty, pokrytí médii, zájem zaměstnanců, reklama a PR apod.) a
kritéria spojená s rozpočtem (finanční a jiné náklady, časová náročnost
pro zaměstnance apod.). Efektivnost sponzorství lze měřit na základě vystavení,
výsledků komunikace, komerčních výsledků nebo na základě zpětné vazby
zúčastněných skupin.
Doporučené studijní texty:
Níže najdete zadání sedmého úkolu, který zpracujete v týmu pro "vaši" organizaci/projekt - ideálně do 14/5/2020. Jako velmi zdařilý vzor vkládám také sponzorskou nabídku pro Divadlo Bolka Polívky, navrženou studenty JAMU na podzim 2019. Týmy DBP proto nebudou zpracovávat sponzorskou nabídku, ale plán individuálního fundraisingu.
Zpracovaný úkol prosím vložte do Odevzdávárny "vaší organizace/projektu":
Níže můžete diskutovat se zadavateli prací i s námi problémy, které řešíte - Diskusní fóra na Google Drive:
- Divadlo Bolka Polívky
- Národní divadlo Brno
- MČBS Plug and Play
- MČBS komunikace na sociálních sítích
- MČBS marketing.komunikace pro NNO