1 MVVS - seminář 2: Analýzy vnitřního prostředí SIMONA ŠKARABELOVÁ FILIP HRŮZA Jaro 2020 Analýzy vnitřního prostředí - vnitřní prostředí může organizace ovlivnit! §Co máte udělat? §Analýza portfolia - produkty a zákazníci §Matice šíře sortimentu - ANO §Analýza strategie (je/není): NE §Analýza zdrojů - ANO: §Lidé §Procesy §Know-how §Značka §Finanční analýza (podklad pro fundraising) 2 Analýza portfolia produktů a služeb organizace §Jedním z nástrojů, který je využíván pro analýzu portfolia výrobků a služeb je: §MATICE ŠÍŘE SORTIMENTU §pomáhá zpřehlednit §jaké výrobky/služby §komu/jakým tržním segmentům/cílovým skupinám §…jako organizace nabízím §To může pomoci rozhodnout, zda není čas zaměřit se jen na výběr některých produktů a služeb vzhledem ke konkurenci, a tím posílit své postavení na trhu §viz. Příklad HaDivadla 3 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 V rámci analýzy zdrojů je vhodný tzv. audit zdrojů, který odpovídá na otázky: §Jaké zdroje má organizace k dispozici? §Jak efektivně jsou tyto zdroje využívány? §Jak flexibilní jsou zdroje v organizaci? §Zda jsou tyto zdroje vzájemně vyvážené? § § (Košťan, P. (2002). Firemní strategie: Plánování a realizace (1. vyd.). Praha: Computer Press, s. 52) Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Analýzy zdrojů- ČEMU VĚNUJEME POZORNOST? §LIDÉ (HR - zaměstnanci, členové, dobrovolníci) §PROCESY (způsoby poskytnutí služby, způsoby komunikace, apod. - jsou vhodně nastavené?) §KNOW-HOW (Např. ISO normy) §ZNAČKA (jak je silná, jak je vnímaná, co zosobňuje, apod.) §FINANČNÍ ANALÝZA (roční uzávěrka, stav majetku, finanční plány apod.) § - nastuduj popis k analýze jednotlivých zdrojů ve vzorové práci HaDivadla 6 Další možnost zpracování analýzy mikroprostředí na základě analýzy zdrojů (př. HaDivadla) (lze zapracovat i výsledky z matice šíře sortimentu) 7 §Z u vedené tabulky analýzy mikroprostředí vyplývá, že silné stránky organizace jsou především v kvalitě poskytovaných služeb a v pracovním nasazení členů vedení. Jako uspokojující hodnotíme číslem 3 kvalitu materiálního vybavení divadla (kulisy, kostýmy apod.), spokojenost veřejnosti, propagaci pořádaných akcí, vzájemné vztahy uvnitř organizace a celkový vzhled prostor HaDivadla. Jako nedostatečná se nám pak jeví úroveň propagace organizace, velikost veřejných prostor (především pak prostor jeviště a hlediště) a technické vybavení. Zcela nedostatečné jsou finanční možnosti organizace, které pramení z nedostatečné úrovně propagace a nevyužívání grantů. § Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8