BPV_VESP P4 Lobbing Lobbing •„Lobbing“ - latinsky „lobbium“, „lobbia“ – galerie, pasáž, chodba, předpokoj - v obecném pojetí pak kuloár •Původ termínu VB, USA •Lobbying x lobbing (co je správně?) •Ti kteří lobbují x ti v jejichž prospěch je lobbing prováděn •je legitimní cestou ovlivnění rozhodnutí a vysoce specializovanou profesionální činností •je to druh organizační strategie • •Vnímání slova lobbing je rozdílné –Legitimní jednání –korupce definice •lobbing je podnětem, ale i úřední zprávou, která je směřována od skupiny osob k zástupci vlády v naději, že se tento podnět projeví v jeho rozhodnutí •kontaktování a přesvědčování zákonodárců i státních úředníků s cílem včlenit svůj záměr do právních a administrativních rozhodnutí •jednání zacílené na ovlivňování veřejných činitelů a obzvláště členů zákonodárných sborů (Merriam 2007) •pokusy uplatnit vliv na tvorbu nebo implementaci veřejné politiky. (Oxford Concise Dictionary of Politics) • •lobbing - metoda prosazování zájmů → vychází jeho vymezení především z poznatků o zájmových skupinách a jejich roli v politickém systému. –Zájmovými skupinami v politickém procesu jsou míněny "organizace, jež si na jedné straně uvědomují vlastní zájmy vůči skupinám s odlišnými nebo protikladnými zájmy a na druhé straně se snaží své zájmy prosadit tím, že působí na vládu, parlament, politické strany a veřejnost s cílem, aby jejich zájmy byly zohledněny v rozhodovacích procesech" (Fiala 2004: 232). Lobbing – jde o konání •vědomé a cílené. •iniciované vymezenou skupinou zájmu s očekáváním pro ni prospěšného výsledku rozhodnutí. •orientované se na osoby a instituce, které jsou oprávněny činit rozhodnutí. •realizované přes speciální osoby – specializované instituce. •přesvědčovacího charakteru. •založené na podávání informací •legální a etické. •realizované skrz jednotlivce nebo skupinu. Dělení lobbingu •Exekutivní – krátkodobé záměry •Legislativní – potřeba systémových, dlouhodobých změn •Volební – (USA: k zisku financí) •Soudní – (USA: ovlivnění precedentních výroků) Druhy lobbistů •lobbing komerčních zájmů –Spojován nejčastěji s využitím „nekalých praktik“ •lobbing sociálních a ekologických hnutí •lobbing NGO •lobbing orgánů veřejné správy –Vůči nim x jejich vůči „rozhodovateli“ • Druhy lobbingu Ad-hoc •Sporadický užívaný jen v určité situaci, pouze objeví-li se náhlá potřeba použít těchto praktik. •Realizovaný je zpravidla přes osoby, jejichž hlavní činnost je zcela odlišná od lobbování a které jsou pro toto využity pouze dočasně Divoký lobing •Využívání nepodložených informací. •Využívání materiálních „podpor“ – korumpování oprávněných osob, expertů. •Využívání přátel, podniku, rodiny jako hlavního prostředku k prosazení názoru. •Uzavíraní směnných transakcí typu: „něco za něco“ čili „obchod s vlivy“. •Využívání organizačních a procedurálních děr v administrativních orgánech státu •Využívání radikálních prostředků nátlaku a společenského vydírání •Využívání cíleného uvádění protivníka v omyl, využívání technik „informačního šumu“. • Profesionální •Jednotlivé činnosti mají strategický i operativní charakter a jsou vzájemně zkoordinovány. •Lobbování je realizováno prostřednictvím profesionálního lobbisty nebo s využitím specializovaných lobbingových firem. •Činnosti jsou realizovány společně s organizačně vyčleněnými jednotlivci firem, či s takovými svazky, seskupeními •V činnosti je využíváno nejaktuálnějších informací, informací ověřených a věrohodných. •V činnosti jsou zohledňovány názory nebo expertízy uznávaných odborníků, poradních institutů. •Činnost je metodická, systematická, plánovaná. Ofenzivní x defenzivní •Ofenzivní lobbing je odhodlán zamezit realizaci projektu, který by mohl mít negativní vliv na zájmy skupiny. •U defenzivního lobbingu je cílem obrana – zachování status quo. –Defenzivní lobbing se snaží pomáhat a podporovat projekty, které mají pozitivní vliv na zájmy skupiny Bezprostřední a zprostředkovaný •Lobbing bezprostřední je založen na přímém kontaktu decizora s lobbující osobou, jde o typ „tváří v tvář“. Tato forma lobbingu je nejúspěšnější, ale také nejtěžší. •Lobbing zprostředkovaný – využití dalších kontaktů •Metoda kulovnice a brokovnice •Grassroots Etapy lobbinové kampaně 1/2 •Vymezení problému, který se má řešit – vymezení předmětu potenciálního lobbingového konání •Zaujmutí stanoviska k problému – ohrožení osob nebo celé rozhodovací struktury, do jejichž kompetencí náleží i řešení daného problému ve formě schválení odpovídajícího právního aktu •Setřídění osob a institucí podle toho, zda patří mezi příznivce našeho zájmu či patří ke skupině odpůrců Etapy lobbingové kampaně 2/2 •Ustavení hlavních i pomocných orgánů s kompetencemi přesně odpovídajícími předmětu našeho lobbování •Definování všech důležitých prostředí, kde se tvoří názory (mimo samotných rozhodovacích orgánů), které jsou přímo nebo zprostředkovaně zainteresovány na řešení problému a mají tu moc zveřejňovat jak pozitivní, tak negativní názory po celou dobu trvání kampaně • Lobbing v ČR Regulace lobbingu •V ČR není právní úprava lobbingu, i když historicky vzniklo několik inciativ dotažených až do podob návrhu zákona…včetně aktuálního stavu (2019) •Regulovat lze: –Politika (cíl) –Lobbistu •Regulovat lze –Zákonem – povinnosti pro obě strany –Seberegulací (někdy iniciovanou zákonem) – tj. profesní komory s povinným (dobrovolným členstvím) •Cíl regulace – oddělit lobbing jako legitimní aktivitu od nekalých praktik problémy •Definovat lobbing •Definovat povinnosti pro –Lobbistu –Politika •Určit sankce a zabezpečit jejich realizaci Aktuální návrh zákona o regulaci lobbingu (MS 2018) •Vznikne registr lobbistů i lobbovaných, tedy politiků, úředníků nebo třeba poradců, kteří by mohli mít vliv na tvorbu zákonů. Zpřísní se také pravidla pro přiznávání darů. Oproti dřívějším záměrům předložený návrh počítá s mírnějšími sankcemi za nedodržování nastavených pravidel pro lobbing, který rovněž zákon přesně vymezuje. • •Kdo se bude muset registrovat: •Poslanci a senátoři •Členové vlády a jejich náměstci •Náměstci pro řízení sekcí na ministerstvech a na Úřadu vlády •Vedoucí ústředních správních úřadů a jejich místopředsedové •Kancléři parlamentních komor a prezidenta republiky •Členové Rady Českého telekomunikačního úřadu •Členové Rady Energetického regulačního úřadu •Prezident, viceprezident a členové Nejvyššího kontrolního úřadu •Asistenti poslanců a senátorů •Placení poradci členů vlády •Zaměstnanci kabinetu člena vlády (kteří nejsou pod služebním zákonem) •Členové bankovní rady České národní banky • https://www.ceska-justice.cz/2018/09/nova-pravidla-lobbingu-registrovat-se-budou-muset-asistenti-po slancu-nebo-poradci/ •Za lobbing zákon považuje komunikaci i jednostranný kontakt lobbisty (třeba e-mail), který usiluje o ovlivnění projednávání a schvalování předpisu nebo strategického dokumentu. Kontakt zacílený na osobu veřejně činnou, která tvorbu návrhu může ovlivnit nebo se podílí na její tvorbě. •Lobbista ovšem musí úředníka či politika předem upozornit, že je lobbistou a v jakém a čím zájmu lobbuje. Politik po něm může dokonce chtít i písemné potvrzení. •„Upozornění musí přijít ještě před zahájením lobbování tak, aby měl lobbovaný možnost jednání odmítnout nebo se ho neúčastnit,“ •Do lobbování nepatří například ani jednání v orgánech poslanecké sněmovny nebo Senátu, vlády či komunikace přes média. Nepatří mezi něj ani mezirezortní spolupráce nebo komunikace v rámci jednoho úřadu. •Za lobbing nesmí být označena ani komunikace v rámci politické strany. Pokud by ovšem na půdě politické strany došlo k lobbistickému kontaktu, musí se ohlásit. • https://www.ceska-justice.cz/2018/09/nova-pravidla-lobbingu-registrovat-se-budou-muset-asistenti-po slancu-nebo-poradci/ Poslanci, senátorovi, členovi vlády či třeba hradnímu kancléři by napříště mohla hrozit až stotisícová sankce, pokud do veřejného registru transparentnosti neuvedou, kdo se s nimi sešel, aby ovlivnil jejich jednání, přípravu předpisu či strategického dokumentu. Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/lobbing-zakon-vlada-ministerstvo-spravedlnosti-sankce-100-tisic- korun.A190110_151512_domaci_kop Lobbing v zahraničí Velká Británie •Asociace profesionálních politických konzultantů –Kodex - zavedení povinnosti zveřejňovat jména klientů i konzultantů •Etický kodex poslance –zakazuje přijímat odměnu za lobbing prostřednictvím řeči ve sněmovně USA •Lobbing Disclosure Act z roku 1995 –povinnost registrace a evidence; evidují se jak klienti, tak inkasované platby, jakož i veškeré styky s politiky nebo úředníky a jejich identita, tj. například který konkrétní zákon byl diskutován •Legislative Transparency and Accountability Act, 2006 •samoregulace- American League of Lobbyists - •atraktivním zaměstnáním pro "vysloužilé" politiky •veřejné publikování zpráv o činnosti lobbistů Lobbing v EU •Zelenou knihu European Transparency Initiative, 2006 •Komise dává přednost samoregulační politice a podporuje zájmové skupiny, aby přijímaly vlastní morální kodexy. Pravidla chování lobbistů s orgány EU jsou stanovena takto: •Konzultanti •se představují svým jménem a jménem společnosti •uvádějí, čí zájmy zastupují •nemohou úmyslně mylně prezentovat své postavení •nemohou přímo nebo nepřímo mylně představit své vazby s institucemi EU •nesmí zveřejnit důvěrné informace, které jim byly předány •nesmí šířit falešné nebo zavádějící informace •nesmí prodávat za účelem zisku třetím stranám kopie dokumentů získaných z institucí EU •nemohou získávat informace nečestně •nesmějí přímo ani nepřímo nabídnout finanční částky osobám, u kterých lobbují Literatura • •C.Mc Grath The development and regulation of lobbying in the new member states of the European Union –v ISu • •Aktuální stav k návrhu zákona regulaci lobbingu •