Předběžné tržní konzultace Osnova •Prezentace •Příklady •Diskuze •Příprava PTK pro „náš případ“…. – nastínění předmětu VZ • •Příští „setkání“ •Samostudium nebo kolektivně… •Pozvánka na PTK – příprava podkladů (zadavatel) – dropbox složka zadavatel •Průzkum trhu, informací, kvalita a standardy potravin, způsob dodání, „jak si na tom stojí trh“. (popis strategií dodavatelů – zaslat pouze mě e-mailem) •Realizace PTK 19.3., vyhodnocení + volba způsobu, další postup – úkoly •26.3. 3E + volba režimu + koncese? • • Legislativní úprava •Nový institut – předběžné tržní konzultace •Přípravná fáze – tj. před zahájením zadávání VZ •Poradenství od dodavatelů či nezávislých odborníků •Přirozená součást zadávacího procesu •§ 33ZZVZ •„Zadavatel je oprávněn vést tržní konzultace s odborníky či dodavateli s cílem připravit zadávací podmínky a informovat dodavatele o svých záměrech a požadavcích, pokud to nenarušuje hospodářskou soutěž“ (§ 211 Komunikace mezi zadavatelem a dodavatelem) •Cíl – připravit zadávací podmínky a/nebo informovat dodavatele o svých záměrech a požadavcích a získat zpětnou vazbu Důvody využití •Definování či ověření specifikace předmětu VZ a zadávacích podmínek, aby nejlépe odpovídaly potřebám zadavatele a současně možnostem trhu •Identifikace možných alternativních způsobů splnění potřeb zadavatele (způsob poskytování) •Rozšíření informovanosti zadavatele o předmětu VZ a o aktuálních možnostech trhu či případných specifických podmínkách plnění z pohledu dodavatelů Vhodnost využití •Zadavatel není odborníkem ve vztahu k předmětu VZ, popř. takovými odborníky nedisponuje •Není možné nebo účelné zjistit komplexní informace o předmětu VZ z veřejně dostupných zdrojů nebo ze zdrojů jinak dostupných zadavateli, popř. je vhodné informace doplnit, či ověřit •Zadavatel má obavu, že definuje zadávací podmínky diskriminačně, nepřiměřeně či na daném trhu nestandardně Podmínky užití •Nesmí být narušena hospodářská soutěž •Musí být dodrženy základní zásady zadávání VZ Výhody •Získání odpovědí na otázky od více dodavatelů (možnost porovnání a dalšího zkoumání) •Získání výsledků průzkumu již před zahájením ZŘ •Vynakládání veřejných prostředků •„value for money“ •Získání alternativních či inovativních řešení •Omezení žádostí o vysvětlení ZD a případných námitek díky zpětně vazbě od samotných dodavatelů •Možnost doložení přiměřenosti zadávacích podmínek Rizika •Riziko případných námitek ze strany dodavatelů , kteří neměli možnost se o předběžné tržní konzultaci dozvědět •Riziko získání zavádějících informací (dodavatelé budou chtít využít institut ve svůj prospěch) – eliminace zapojením odborníka, asociací, které působí na trhu •Náročnost přípravy a náročnost vyhodnocení údajů Průběh předběžné tržní konzultace Předmět předběžné tržní konzultace •Formulace konkrétních otázek, na něž chceme znát odpověď •Popsat problém (potřebu) s žádostí o návrh řešení •Předložit návrh zadávací dokumentace s žádostí o určité komentáře či úpravy • •Vhodné uvést cíl konání předběžné tržní konzultace •Kvalita otázek => kvalita a využitelnost odpovědí Účastníci •Odborníci •Dodavatelé •Možno také budoucí uživatelé plnění • •Omezený okruh účastníků (pokud disponují jen někteří ) – nutné řádně odůvodnit •Nebo neuzavřený okruh •Vhodné též zapojit asociaci Forma oslovení •Prostřednictvím Věstníku VZ (dobrovolné oznámení) •Na profilu zadavatel •Na internetových stránkách zadavatel •Prostřednictvím odborné asociace či sdružení •Tiskovou zprávou • •Informace s dostatečným předstihem (2 týdny) •Identifikace zadavatele •Údaje o důvodu konzultace, plány, požadavky, apod. •Přesné údaje o termínu konání + informace o průběhu •Podklady (dotazník, sada dotazů, výzva k navržení určitého řešení..) •Výzva k potvrzení účasti Forma vedení •Písemná komunikace •Osobní jednání •Konferenční hovory •Kombinace více forem • •Samostatně •Společně •Zásada rovného zacházení! •Doporučuje se realizovat PTK 6 měsíců, nejdéle 12 měsíců před zveřejněním oznámení o zakázce Příklady dobré praxe •„Právo komunikovat s dodavateli před soutěží upravovala už dřívější směrnice 2004/18/ES. Již z prvních zkušeností jsme byli nadšeni, zpětná vazba od dodavatelů přispěla k zpřesnění zadávacích podmínek i prevenci rizik. O průběhu předběžných tržních konzultací jsme pořizovali audio a video záznam, který kdykoli zpětně může prokázat regulérnost námi zvoleného postupu.“ •Mgr. Jiří Šimon, ředitel Odboru pro veřejné zakázky, Ministerstvo zemědělství •„Zadavatel v rámci veřejné zakázky „Dodávky potravinové a materiální pomoci“ potřeboval zjistit reálnou situaci na českém trhu. Zejména zda jím poptávané plnění dokáží dodavatelé v požadovaném rozsahu, času a kvalitě dodat, včetně dopravy. Předběžné tržní konzultace se zdály být efektivním řešením. Jejich užití se vyplatilo.“ •Mgr. David Novák, ředitel oddělení veřejných zakázek, Ministerstvo práce a sociálních věcí Zahraniční zkušenost •Zadavatelé by si měli s dodavateli vytvořit jiný vztah a stát se hybnou silou inovativnějšího, odpovědnějšího a komerčněji zaměřeného přístupu k veřejnému nakupování a zadávání veřejných zakázek. To znamená, že by s potenciálními dodavateli měli společně pracovat na koncepci veřejných nákupů, jakož i na svém přístupu k trhu jako takovému. Dodávky, služby či stavební práce tak lépe splní očekávání zadavatele a trh přirozeně nabídne nejlepší hodnoty za vynaložené finanční prostředky. Nové evropské směrnice o zadávání veřejných zakázek tento přístup podporují s tím, že musí být férový a transparentní. Dodavatelský trh je bohatým zdrojem informací o tom, jak nejlépe uspokojit potřeby zadavatele, a proto si jej nemůžeme dovolit ignorovat“. •Genine Whitehorne, Head of SCC (Resources), Croydon, Velká Británie Děkuji za pozornost J • •http://sovz.cz/instituty/predbezne-trzni-konzultace/ • •Metodický pokyn – formulář předběžné oznámení •file:///C:/Users/User/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downl oads/vvzmpf01%20(1).pdf •https://www.szdc.cz/vrt/vrt-drazdany-praha/predbezne-trzni-konzultace •