VEŘEJNÉ ZAKÁZKY, KONCESE, PPP PROJEKTY Opakování + možná něco navíc (doufám J) [USEMAP] KONCESE Víme, že – definuje nový zákon o zadávání veřejných zakázek, který rozlišuje mezi koncesemi na služby a koncesemi na stavební práce Nyní se koncese realizují dle nového zákona v režimu koncesního řízení, pokud nevyužijí některého (dle zákonných podmínek) řízení pro nadlimitní veřejné zakázky. (z toho plynou problémy spojené se statistickým zjišťováním hodnoty koncesních projektů realizovaných veřejnými zadavateli) Mají společné, že dochází k přenosu větší míry rizik Na dodavatele (provozní riziko , riziko brát na sebe užitky z poskytování svěřených služeb). Náklady, které dodavateli vznikají jsou kryty právě z výnosů z poplatků, ale mohou být doplněny také platbou z rozpočtu zadavatele (tyto platby jsou součástí smlouvy a také může být jejich výše kritériem pro hodnocení nabídek). [USEMAP] PŘEDPOKLÁDANÁ CENA KONCESE Předpokládaná hodnota koncese = celkový obrat dodavatele bez DPH, a to za dobu trvání koncese Musí být stanovena v okamžiku zadávání Co je součástí předpokládané hodnoty a co musí být zahrnuto stanoví § 175 Součástí jsou například platby uhrazené uživateli, platby nebo finanční výhody poskytnuté zadavatelem, nebo třetími osobami, a to v jakékoliv formě…. KONCESE MALÉHO ROZSAHU Předpokládaná hodnota je ≤ 20 mil. Kč (ustanovení §27 a 31 se nepoužijí) [USEMAP] KONCESNÍ ŘÍZENÍ Smlouvu na koncesi lze uzavřít pouze na dobu určitou Zahajuje se oznámením o zahájení řízení (vyzívá neomezený počet dodavatelů) Pokud zadavatel obdrží nabídku, v níž je navrženo výjimečné inovativní řešení, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předpokládat, může změnit pořadí kritérií hodnocení za účelem zohlednění tohoto inovativního řešení. Lhůty § 181 Stanovistko mF ČR – ÚSC si musí ke koncesím vyžádat stanovisko MF k uzavření smlouvy KONCESNÍ PROJEKTY V ČR [USEMAP] UŽITEČNÉ INFORMACE Rejstřík koncesních smluv dostupný na http://www.isvz.cz/ISVZ/RKS/Filter.aspx Státní závěrečný účet MF ČR (2019) dostupné na Některé obce a města mají uzavřeny koncesní smlouvy o provozování a správě některých zařízení ve vlastnictví obce (dle zákona č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení). Pro zjištění výše závazků, které pro obce z těchto smluv ve sledovaném roce vyplývají, předkládají obce v rámci podkladů pro zpracování státního závěrečného účtu také údaje o závazcích vyplývajících z uzavřených koncesních smluv. Z hodnotících zpráv zaslaných kraji vyplývá, že v loňském roce probíhalo plnění celkem 248 koncesních smluv uzavřených obcemi a městy. Výše ročních finančních závazků u jednotlivých smluv je velmi rozdílná (od desítek tisíc až po desítky milionů), část smluv neobsahuje pro obce či města žádné finanční závazky. Zhruba tři čtvrtiny z celkového počtu uzavřených smluv má jako předmět koncesní smlouvy uvedeno „provozování vodohospodářské infrastruktury“ (tj. provozování vodovodu a zásobování pitnou vodou, provozování kanalizace a ČOV). Zbývající část smluv má potom různý předmět koncesní smlouvy, jako například: zajištění dodávek tepla a teplé vody, provozování víceúčelového hřiště, provozování sportovního areálu, provozování domova pro seniory, provozování ozdravného centra. Oddělení metodika rozpočtování, dostupné na https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/podpora-z-narodnich-zdroju/partnerstvi-verejneho-a-soukromeho -sekto [USEMAP] Co je PPP PPP (Public Private Partnership) nemá právní význam a lze jej použít k popisu široké škály možností spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem. Podstatou PPP projektů je dlouhodobý smluvní vztah mezi soukromým partnerem a veřejným zadavatelem, obvykle trvající 20 až 30 let, o zajištění veřejné infrastruktury nebo služby, ve které soukromý partner nese významné riziko a odpovědnost za řízení projektu, a jeho odměna je přímo spojena s jeho výkonem. PPP představuje alternativu k tradičnímu zadávání veřejných zakázek: U tradiční veřejné zakázky na výstavbu infrastruktury si zadavatel jednotlivě najímá řadu dodavatelů – projektanta, zhotovitele, dozor stavby a kontroluje si jednotlivá plnění. Většinou si sám zařízení provozuje a udržuje ve vlastní režii. Odpovědnost za řízení jednotlivých dodavatelů nese sám zadavatel. V praxi, vzhledem k čtyřleté délce volebního cyklu, je motivace veřejných zadavatelů krátkodobá a bývá zaměřena na realizaci pouze jedné projektové fáze (získání povolení a projektu, výstavba nebo rekonstrukce). V případě PPP si veřejný sektor vybere jednoho dlouhodobě odpovědného partnera (koncesionáře), který nese dlouhodobou odpovědnost za zajištění celku – vyprojektování, výstavbu, financování a provoz, včetně správy a údržby po dobu trvání smlouvy. Vzhledem k délce projektu může koncesionář optimalizovat své řešení. Může se například rozhodnout k vyšší počáteční investici do kvalitnějšího řešení, které bude mít delší životnost a levnější provoz a údržbu. (Asociace pro rozvoj inrastruktury, online) PUBLIC-PRIVATE-PARTNERSHIP - typy projektů (DB, BOT, DBFO, Joint Venture, apod.), přehled jednotlivých typů zde https://ppp.worldbank.org/public-private-partnership/agreements/concessions-bots-dbos - co je PPP – nejednotná definice, jedna z mnoha viz world bank There is no one widely accepted definition of public-private partnerships (PPP). The PPP Knowledge Lab defines a PPP as "a long-term contract between a private party and a government entity, for providing a public asset or service, in which the private party bears significant risk and management responsibility, and remuneration is linked to performance". PPPs typically do not include service contracts or turnkey construction contracts, which are categorized as public procurement projects, or the privatization of utilities where there is a limited ongoing role for the public sector. For a broader discussion, see PPP Knowledge Lab. An increasing number of countries are enshrining a definition of PPPs in their laws, each tailoring the definition to their institutional and legal particularities. (WB online, zde https://ppp.worldbank.org/public-private-partnership/overview/what-are-public-private-partnerships) Nebo také viz https://www.ceskainfrastruktura.cz/temata/financovani-projektu-dopravni-infrastruktury-formou-ppp/ [USEMAP] GUIDLINES FOR SUCCESFULL PPP Guidlines for succesfull PPP najdete zde https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/guides/ppp_en.pdf PPP není příležitostí pouze vyspělých zemí…viz níže Přehled o mezinárodních projektech napříč jednotlivými sektory najdete zde https://ppp.worldbank.org/public-private-partnership/sector Publikace, která sumarizuje mezinárodní zkušenosti zde https://ppi.worldbank.org/content/dam/PPI/documents/private-participation-infrastructure-annual-20 19-report.pdf The Private Participation in Infrastructure Database is a product of the World Bank Group’s Infrastructure, PPPs and Guarantees team. Its purpose is to identify and disseminate information on private participation in infrastructure projects in low- and middle-income countries. The database highlights the contractual arrangements used to attract private investment, the sources and destination of investment flows, and information on the main investors. The site currently provides information on more than 10,000 infrastructure projects dating from 1984 to 2019. It contains over 50 fields per project record, including country, financial closure year, infrastructure services provided, type of private participation, technology, capacity, project. For more information, please visit: ppi.worldbank.org PPP V EU Za posledních 30 let se v zemích EU zrealizovalo přes 1,850 projektů formou PPP a bylo proinvestováno téměř 10 bilionů korun (EUR 380 miliard) v následujících oblastech a v typových projektech: Doprava (384 projektů, 56 % investic) dálnice, tunely, mosty, správa regionálních silnic, železnice, rychlodráhy, tramvajové linky. Zdravotnictví a sociální péče (388 projektů, 14 % investic) nemocnice, polikliniky, pečovatelské domovy. Školství (434 projektů, 9 % investic) univerzitní kampusy, školy, studentské ubytování. Administrativní případně ubytovací kapacity (276 projektů, 10 % investic) úřady, soudy, ubytovny, administrativní prostory, věznice, policejní a hasičské budovy. Utility – vodárenství, energetika, odpadové hospodářství, spalovny. Mezi nejaktivnější země patří Velká Británie (1,000 projektů), Francie (200), Španělsko (162), Německo (126), Nizozemí (47), Portugalsko (41). Mezi aktivní průkopníky patří také Turecko (27), Polsko (12) či Slovensko (2). Asociace pro rozvoj infrastruktury dostupné na https://www.ceskainfrastruktura.cz/temata/financovani-projektu-dopravni-infrastruktury-formou-ppp/ PPP PROJEKT V ČR https://www.ceskainfrastruktura.cz/projekty/depo-mhd-plzen/ DEPO MHD PLZEŇ PPP projekt výstavby opravárenského a odstavného závodu a poskytování full service pro Plzeňské městské dopravní podniky, a.s. Realizace záměru PMDP a.s. opustit nevyhovující prostory pro odstav a opravy vozidel MHD a přesun kompetence výstavbě nového areálu a poskytování FS na soukromý subjekt. 1,6 mld CZK Délka projektu 29 let (01/2013 – 12/2041). Poskytování FS ze strany Dodavatele po celou dobu smlouvy. Postupné splácení obou závodů ze strany Zadavatele a jejich převod na Zadavatele na konci projektu. Opce Zadavatele na předčasný převod obou závodů. Za finanční závazky Zadavatele ručí Město. DĚKUJI ZA POZORNOST J