VEŘEJNÉ ZAKÁZKY A EFEKTIVNOST Aneb co všichni řeší a na co Vy stále hledáte odpověď… Zdroje ◦Prezentace z valné části vychází z publikace Jana Pavla (2013) ◦Jan Pavel (2013) Veřejné zakázky a efektivnosti, Ekopress, Praha, 2013. ISBN 978-80-87865-04-0 ◦Publikace je dostupná u nás v knihovně a dokonce je v elektronické verzi. ◦Dalším velmi významným autorem, který řeší problematiku veřejných zakázek a efektivnosti je František Ochrana https://fsv.cuni.cz/contacts/people/29279467 ◦ Ekonomická efektivnost a veřejné zakázky (Pavel, 2013, 10) ◦„Samuelson – Nordhaus (1991). Situace je efektivní, pokud je dosaženo absence plýtvání“ ◦Efektivností budeme tedy chápat takovou alokaci zdrojů, kdy je dosaženo maximální hodnoty přínosů (které je možné měřit například užitky) na jednotku nákladů. ◦Lze vyjádřit vztahem ◦ ◦E = B/C, kdy E – koeficient efektivnosti, B – přínosy (užitky) z vyprodukovaných statků, C – náklady na jejich produkci. Velmi oblíbené 3E a veřejné zakázky ◦Economy, Efficiency, Effectiveness ◦V podstatě to dle Pavla (2013) znamená odpovědět si na dvě základní otázky. ◦Jsou věci dělány správně? ◦Jsou dělány správným způsobem? ◦Soukromý sektor má k dispozici ukazatel ziskovosti, prostřednictvím něhož získá velmi snadno odpověď na výše uvedené otázky. ◦Veřejný sektor takový ukazatel nemá. Veřejným projektem (veřejnou zakázkou) zajišťuje statky a služby, které pak ale spotřebitelům nabízí bezplatně, nebo za sníženou cenu. ◦Hospodárnost máme vyřešenou relativně snadno – sledujeme, zda vstupy potřebné k realizaci projektu byly pořízeny v potřebné kvalitě za nejnižší cenu. To znamená, zda službu, nebo statek jsme zajistili co nejlevněji to šlo za předpokladu, že neutrpěla na kvalitě (potřebné, nutné úrovně – možno představit jako určitý standard). U VZ potřebnou kvalitu zakomponujeme do předmětu veřejné zakázky a následně prostřednictvím stanovení technických a kvalifikačních předpokladů ji zajistíme. Prověříme, zda toto splňují přijaté zakázky a pak jednoduše vybereme tu s nejnižší cenou – velmi snadno můžeme soutěžit na cenu. Poznámka: Zadavatel musí sám určit standard statku (služby) a popstat jej prostřednictvím technických podmínek. 3E pokračování.. ◦Účelnost se posuzuje zda veřejný projekt splnil cíle respektive uspokojil potřeby, na které byl zaměřen. Poznámka: Cíle samozřejmě musíme definovat a tak, aby byly měřitelné. Příklad: Modernizací školy chceme dosáhnout energetickou úsporu. Možno měřit prostřednictvím kWh a tu následně vyjádřit v peněžních jednotkách. Následně mohu vybírat takovou variantu, která nejvíce uspokojí moji potřeba (znamená nejvyšší tepelnou úsporu). Zřejmě využiji pro hodnocení nákladů životního cyklu. ◦Efektivnost – dává do vztahu přínosy projektu k jeho nákladům a posuzuje tedy náklady na jednotku výstupu, tzn. vyberu takovou variantu, kdy dosáhnu ↑ rozsahu služby (statku) ↑ kvality statku (služby) a ↑ přínosů Schéma vazeb ◦ VSTUPY EKONOMICKÝ SYSTÉM CÍLE HOSPODÁRNOST ÚČELNOST EFEKTIVNOST VÝSTUPY Ochrana (2006) Institut veřejných zakázek a problém neefektivnosti ◦Cílem IVZ spolu se zákonem o finanční kontrole a zákonem o rozpočtových pravidlech je zvýšení efektivnosti veřejných výdajů ◦Veřejná zakázka = VEŘEJNÝ VÝDAJ ◦Problém korupce a vztahu k VZ – jak měřit? -Používá se CPI ukazatel => existuje přímo úměrný vztah mezi mírou korupce a objemem veřejných investic..(Tanzi-Davoodi (1997)) -Vliv úředníka => hodnotící kritéria -Vliv úplatků => sklon k externí produkci -Míra konkurence na nabídkové straně => čím ↑ tím ↑ důvěryhodnost trhu VZ ◦ ◦ Vztah mezi mírou korupce a vlivem míry konkurence na výslednou cenu ◦„U států s nízkou mírou korupce je výsledná cena zakázky jen velmi málo ovlivněna počtem podaných nabídek“ ◦X ◦ „Země s vyšší mírou korupce => dodatečná nabídka znamená významný pokles vysoutěžené ceny“ ◦ ÞZemě s ↑ mírou korupce a ↓ počtem nabídek mají pravděpodobně značné mezery v efektivnosti veřejných výdajů ◦ Neefektivnost veřejných zadavatelů ◦Jsou veřejní zadavatelé méně efektivní než standardní soukromé subjekty? ◦ ◦PŘEDPOKLADY PRO EXISTENCI NEEFEKTIVNOSTI: -Absence ziskových motivů -Oddělení rozhodovatele od spotřebitele nakupovaného statku ◦(Bandier et al 2008) ◦Předražení veřejných zakázek ◦ V důsledku korupce (aktivní) V důsledku nekompetentnosti zadavatelů – nesprávné nastavení parametrů tendrů (pasivní) O problematice efektivnosti VZ ◦také… ◦Martin Schmidt (2017) Efektivnost institutu veřejných zakázek a její determinanty. Disertační práce. MU Brno. Dostupné na https://is.muni.cz/auth/th/b6p75/disertacni_prace.pdf ◦„Současně patří veřejné zakázky z hlediska korupčního rizika k nejvíce ohroženým oblastem veřejného financování. Kromě objemu transakcí a příslušných finančních zájmů narůstá riziko korupce i díky složitosti procesu, úzké spolupráci mezi státní a soukromou sférou a množství zúčastněných stran. Podle Zprávy OECD o zahraniční korupci (2014) se veřejné zakázky podílejí více než polovinou na všech korupčních případech (následuje celní odbavení, upřednostnění jedné ze stran, zvýhodněný daňový režim, povolovací řízení, prodej důvěrných informací a prodej víz).“ (Transparency International, online) viz https://www.transparency.cz/projekty/ferove-verejne-zakazky-v-esi-fondech/ ◦https://www.transparency.cz/wp-content/uploads/2019/03/Férové-veřejné-zakázky-v-ESI-fondech-Příruč ka-pro-zadavatele.pdf ◦ Děkuji za shlédnutí. Pokud se nepodařilo přispět k objasnění, prosím směřujte na mě co Vám chybí, co ještě je třeba dovysvětlit, apod. Diskutovat můžeme třeba zde.. https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a2796e30900e84584a18f5dca106265d7%40thread.tacv2/Obecn%25 C3%25A9?groupId=439135b2-6d0b-4ec7-aeee-e6e16e08713f&tenantId=11904f23-f0db-4cdc-96f7-390bd55fcee8 Budu se těšit J