Podání nabídek, jejich posouzení a výběr 2. dubna 2020 [USEMAP] Výběr nejvhodnější nabídky •„Ať již zadavatel zvolí kteroukoliv z možných cest pro výběr nejvýhodnější nabídky, vždy platí, že nejvýhodnější nabídka musí splňovat všechny podmínky stanovené zadavatelem v zadávací dokumentaci a zároveň musí být vyhodnocena zadavatelem podle předem stanovených kritérií hodnocení jako nejlepší. „ (ÚOHS, 2020) [USEMAP] Postup výběru – možnosti výběru dodavatele [USEMAP] Posouzení podmínek •Vítězná nabídka musí být vyhodnocena zadavatelem jako ekonomicky nejvýhodnější a současně musí splnit všechny požadavky zadavatele. „Postup při výběru zahrnuje posouzení splnění podmínek účasti a hodnocení nabídek“ • (ÚOHS, 2020) •Posouzení podmínek účasti v zadávacím řízení: -Podmínky kvalifikace (zda je dodavatel způsobilý a je schopen předmět splnit) -Technické podmínky vymezující předmět veřejné zakázky včetně podmínek nakládání s právy k průmyslovému nebo duševnímu vlastnictví vzniklými v souvislosti s plněním smlouvy na veřejnou zakázku (potřeby a požadavky zadavatele na plnění) -Obchodní nebo jiné smluvní podmínky vztahující se k předmětu veřejné zakázky – „… podmínky, které budou obsahem uzavírané smlouvy mezi zadavatelem a vybraným dodavatelem, jenž pak má zadavateli dodat požadované plnění. V tomto ohledu je zadavateli stanovena poměrně značná volnost, jaké podmínky stanoví. I zde ale platí, že vždy musí zohlednit základní zásady a podmínky stanovit tak, aby zbytečně nenarušovaly soutěžní prostředí. Zadavatel může například součástí zadávací dokumentace učinit i závazný vzor smlouvy. „ -Zvláštní podmínky plnění veřejné zakázky -Obsah, forma nebo způsob podání nabídek, žádostí o účast nebo předběžných nabídek • Nutnost postupu podle předem stanovených podmínek •Zadavatel vždy musí hodnotit na základě podmínek, které stanovil v zadávacím řízení a od těch se nesmí odchýlit ani kdyby tyto podmínky zdůvodnil apod…! •Příklad z praxe: „Zadavatel v zadávací dokumentaci stanovil, že jedním z kritérií hodnocení budou zkušenosti člena realizačního týmu na pozici vodohospodář – hlavní inženýr projektu, které budou hodnoceny na základě zjištěného počtu referenčních zakázek realizovaných touto osobou, a upřesnil, že u těchto referenčních zakázek se mimo jiného musí jednat o zakázky v oblasti projektování přírodě blízkých protipovodňových opatření na řece. Při hodnocení nabídek však kladně hodnotil pouze referenční zakázky, které byly realizovány na významných vodních tocích, aniž by nutnost zařazení vodního toku, na němž byla referenční zakázka realizována, do seznamu „významných vodních toků“ jako pravidlo pro hodnocení nabídek v zadávacích podmínkách uvedl. Zadavatel v daném případě nepostupoval v souladu se zákonem, neboť při hodnocení nabídek nepostupoval podle předem stanovených pravidel.“ • Výsledek hodnocení •Musí být zaznamenán transparentně •Musí být umožněno zpětné prozkoumání hodnocení •„ Zadavatel je povinen precizně zachytit rozdíly mezi jednotlivými nabídkami a srozumitelně popsat, proč ta či ona nabídka byla lepší/horší a obdržela patřičný počet bodů a jaký je konečný výsledek pořadí nabídek. „ (ÚOHS, 2020) •Písemná zpráva o hodnocení nabídek je významným dokumentem, který slouží ke zpětné přezkoumatelnosti postupu zadavatele.(ÚOHS, 2020) • V písemné zprávě o hodnocení nabídek zadavatel uvede (ÚOHS, 2020): •identifikaci zadávacího řízení, • fyzické osoby, které se na hodnocení podílely; za tyto osoby se považují zejména osoby, které provedly hodnocení nabídek včetně členů komise, pokud ji zadavatel k hodnocení sestavil, nebo přizvaných odborníků, pokud byly jejich závěry zohledněny při hodnocení, • seznam hodnocených nabídek a • popis hodnocení, ze kterého budou zřejmé 1. hodnocené údaje z nabídek odpovídající kritériím hodnocení, 2. popis hodnocení údajů z nabídek v jednotlivých kritériích hodnocení, 3. popis srovnání hodnot získaných při hodnocení v jednotlivých kritériích hodnocení a 4. výsledek hodnocení nabídek. •Poznámka ÚOHS - Je-li v zadávacím řízení přítomen jediný účastník, může zadavatel vybrat dodavatele bez provedení hodnocení; v takovém případě nemusí ani zpracovávat písemnou zprávu o hodnocení. Mimořádně nízká nabídková cena •„Mimořádně nízká nabídková cena slouží k ochraně zadavatele před situací, kdy účastník zadávacího řízení ve své nabídce nabídne za předmět plnění veřejné zakázky cenu, za kterou není možné z objektivních důvodů předmět plnění veřejné zakázky řádně realizovat.“ (ÚOHS) •Pokud nabídka obsahuje mimořádně nízkou cenu, požádá dodavatele o vysvětlení této ceny. •Pokud ze strany dodavatele nedojde k odůvodnění, může zadavatel nabídku vyloučit. • „Možnost volby, zda zadavatel v zadávacím řízení ponechá účastníka zadávacího řízení s neodůvodněnou mimořádně nízkou nabídkovou cenou, neplatí v případě, když zadavatel nemá vyjasněno a potvrzeno, že účastník (a) při plnění veřejné zakázky zajistí dodržování povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k předmětu veřejné zakázky, jakož i pracovněprávních předpisů a kolektivních smluv vztahujících se na zaměstnance, kteří se budou podílet na plnění veřejné zakázky, a (b) neobdržel neoprávněnou veřejnou podporu. Za této situace je zadavatel povinen účastníka ze zadávacího řízení vyloučit.“ (ÚOHS, 2020) •Důvody pro vyloučení (str. 14 – 17 ÚOHS 2020, dostupné na file:///C:/Users/User/Desktop/Veřejné%20zakázky%20-%20předmět/Strucny_pruvodce_UOHS/2020_01_infolis t_pruvodce3%20(1).pdf • • Mám vybráno… •Nutné vyhotovení oznámení o výběru •Povinné náležitosti oznámení o výběru udává: •§ 50 zákona (zjednodušené podlimitní řízení a zjednodušený režim) •§ 123 zákona (v ostatních případech) •Příklad z praxe: „Zadavatel vyhotovil oznámení o výběru dodavatele dle § 50 zákona způsobem, v němž uvedl pouze následující: „Nabídka výše uvedeného účastníka zadávacího řízení byla vyhodnocena jako ekonomicky nejvýhodnější podle výsledku hodnocení nabídek. Vybraný dodavatel předložil veškeré doklady požadované zadavatelem v souladu s § 122 zákona.“. Úřad následně rozhodnutím konstatoval, že takto vyhotovené oznámení o výběru dodavatele neobsahovalo transparentní odůvodnění výběru a přistoupil ke zrušení tohoto oznámení. Důvodem byla skutečnost, že dodavatelé neměli dostatek informací, proč zadavatel o výběru dodavatele rozhodl právě tímto způsobem.“ (ÚOHS, 2020) Uzavření smlouvy jako jedna z možností •Uzavření smlouvy •Zrušení zadávacího řízení zadavatelem •Zrušení zadávacího řízení úřadem •Uplynutí zadávací lhůty •Text k ukončení zadávacího řízení ať už úspěšného (uzavření smlouvy), nebo neúspěšného naleznete zde file:///C:/Users/User/Desktop/Veřejné%20zakázky%20-%20předmět/Strucny_pruvodce_UOHS/2020_01_infolis t_pruvodce3%20(1).pdf •Kapitola 3. 2 str. 20 – 37. Stručný průvodce zadavatele světem veřejných zakázek. 3 díl 1/2020 Děkuji za shlédnutí. J •Prezentace vychází ze 3. dílu informačního listu „Stručný průvodce zadavatele světem veřejných zakázek“, který vydal ÚOHS v roce 2020. Průvodce je k dispozici zde file:///C:/Users/User/Desktop/Veřejné%20zakázky%20-%20předmět/Strucny_pruvodce_UOHS/2020_01_infolis t_pruvodce3%20(1).pdf •Konkrétně se jedná o strany 3 – 33. •Připomínám možnost konzultace prezentací, či zpracování projektu.