2 JAK FUNGUJE TRH Výsledek obrázku pro papoušek ara CENY V EKONOMII A V ŽIVOTĚ ¢Dospělí si potrpí na číslice. Řeknete-li dospělému: „Viděl jsem krásný dům z červených cihel, za okny muškáty a na střeše holuby…“, nedovede si ho představit. Musíte jim říci: „Viděl jsem dům za sto tisíc franků.“ Tu hned zvolají: „Ach, to je krása!“ Výsledek obrázku pro malý princ EKONOMIKA ¢Ekonomika – sledování vlastních zájmů = systém ¢Základní předpoklad: racionální chování člověka ¢Člověk ekonomický (Homo oeconomicus) —Maximalizuje svůj užitek —Minimalizuje náklady —Je nutně sobecký??? Související obrázek Výsledek obrázku pro neurony FUNKCE CEN ¢Motivační —Rozhodování – kuchař šetří máslem (substituuje), farmář začne chovat jerseyky ¢Informační (signální) —Máslo zdražilo – spotřebitel ví, že je vzácné ¢Alokační —Mléčný tuk se používá na výrobu másla a sýrů. Sýry – vyšší poptávka a vyšší výnos! ¢Distribuční (distribuce dle ochoty platit) — ¢ — Výsledek obrázku pro jerseyky “The butter situation results from strong competition for the fat component of milk,” the EU official said. “It is mainly due to milk fat being directed to cheese production to meet strong demand for cheese, whose manufacture offers better returns than butter production.” (https://www.euractiv.com/section/agriculture-food/news/eu-heading-for-butter-shortage-by-year-end/ ) TRŽNÍ SÍLY ¢Nabídka a poptávka jsou hybateli tržních ekonomik ¢Moderní mikroekonomie je o nabídce, poptávce a tržní rovnováze ¢Trh = skupina prodávajících a kupujících určitého produktu/služby ¢Nabídka a poptávka odpovídají chování lidí a jejich vzájemné interakci na trhu TRHY A KONKURENCE ¢Nabídka = prodávající ¢Poptávka = kupující ¢Konkurenční trh = trh, kde je hodně prodávajících a kupujících, takže nikdo nemůže ovlivnit tržní cenu (DOKO) KONKURENCE ¢Dokonalá konkurence: ¢produkce je identická ¢mnoho prodávajících a kupujících, takže nikdo nemůže ovlivnit tržní cenu ¢kupující a prodávající jsou cenoví příjemci ¢Monopol: ¢= jeden prodávající = cenový tvůrce ¢Oligopol ¢= několik prodávajících ¢ne příliš agresivní konkurence ¢Monopolistická konkurence ¢= mnoho prodávajících ¢odlišitelná produkce ¢každý prodávající může stanovit cenu svého produktu Výsledek obrázku pro české dráhy Výsledek obrázku pro mobilní operátoři Výsledek obrázku pro obilí zrno Výsledek obrázku pro zmrzliny POPTÁVKA PO KÁVĚ V JEDNOM AKADEMICKÉM KLUBU 2016* 2017 káva 90 000 200 kg 43 466 84 kg ostatní teplé nápoje 48 358 7 722 ostatní (voda, sirupy, apod.) 21 909 44 172 vybavení 1 745 4 470 Celkem 162 012 99 830 56 364 Výsledek obrázku pro kávovar POPTÁVKA (DEMAND, D) ¢Poptávané množství ¢= množství určitého produktu, které jsou poptávající ochotni a schopni koupit ¢Zákon poptávky = ceteris paribus, poptávané množství klesá s rostoucí cenou daného produktu ¢Poptávková křivka = vztah mezi množstvím (Q) a cenou (P) Výsledek obrázku pro paragraf Cena rohlíku [Kč] Poptávané množství [ks] 0 12 0,50 10 1,00 8 1,50 6 2,00 4 2,50 2 3,00 0 Příklad Karel a rohlíky KARLOVA (= INDIVIDUÁLNÍ) POPTÁVKOVÁ KŘIVKA 2 4 10 8 6 12 1,5 0,5 2,5 1 3 2 cena množství D TRŽNÍ X INDIVIDUÁLNÍ POPTÁVKA ¢Tržní poptávka = souhrn všech individuálních poptávek po určitém zboží/službě ¢Graficky: horizontální součet individuálních poptávkových křivek POSUN POPTÁVKOVÉ KŘIVKY: METANOLOVÁ AFÉRA cena Množství rumu D0 pokles poptávky D1 Výsledek obrázku pro metanolová aféra Výsledek obrázku pro dezinfekce na ruce žloutenka POSUN POPTÁVKOVÉ KŘIVKY: V BRNĚ PROPUKNE ŽLOUTENKA cena Množství dezinfekce D1 D0 růst poptávky CO OVLIVŇUJE KUPUJÍCÍHO? (=CO HÝBE POPTÁVKOVOU KŘIVKOU?) ¢Důchod spotřebitele ¢normální X podřadná produkce ¢Ceny příbuzné produkce ¢substituty X komplementy ¢Chutě ¢Očekávání - předzásobení ¢Počet spotřebitelů — NORMÁLNÍ A PODŘADNÉ STATKY ¢Kolik triček si koupíte, když máte měsíční mzdu 15 000 Kč? Kolik, pokud má mzdu 30 000 Kč? ¢ Výsledek obrázku pro levný salám Výsledek obrázku pro pražská šunka SUBSTITUTY A KOMPLEMENTY Výsledek obrázku pro mp3 přehrávač Výsledek obrázku pro káva cukr Výsledek obrázku pro voda minerálka Výsledek obrázku pro rohlík houska Výsledek obrázku pro padesátikoruna bankovka mince ZMĚNA CENY DANÉ PRODUKCE? ¢Vyvolá změna poptávaného množství ¢= posun po křivce ¢ D množství cena 8 1 2 4 PŘÍKLAD ZE ŽIVOTA Pražské hotely kvůli hokejovému mistrovství zdražily mnohdy i o pětinu O 12 až 20 procent zdražily v průměru pražské hotely na květnové mistrovství světa v hokeji. Blížící se hokejový šampionát se také výrazně odráží v obsazenosti ubytovacích zařízení v hlavním městě, na dobu šampionátu je ale stále ještě možné ubytování sehnat. Zdroj: Aleš Černý, iDnes.cz (22. 4. 2015) Počet pokojů Cena noclehu NABÍDKA (SUPPLY, S) ¢Nabízené množství ¢ = množství produkce, které jsou prodávající ochotni a schopni prodat ¢Zákon nabídky = ceteris paribus, nabízené množství roste s rostoucí cenou daného produktu ¢Nabídková křivka = vztah mezi množstvím (Q) a cenou (P) Cena rohlíku [Kč] Poptávané množství [ks] 0,00 0 0,50 0 1,00 1 1,50 2 2,00 3 2,50 4 3,00 5 Příklad: nabídka pekaře HOUSKOVA (= INDIVIDUÁLNÍ) NABÍDKOVÁ KŘIVKA 2 4 3 1 6 5 1,5 0,5 2,5 1 3 2 cena množství S TRŽNÍ X INDIVIDUÁLNÍ NABÍDKOVÁ KŘIVKA ¢Tržní nabídka = souhrn všech individuálních nabídek určité produkce/služeb ¢Graficky: horizontální součet individuálních nabídkových křivek POSUN NABÍDKOVÉ KŘIVKY: VYNÁLEZ PARNÍHO STROJE cena množství S0 S1 růst nabídky POSUN NABÍDKOVÉ KŘIVKY: ZDRAŽENÍ KÁVOVÝCH BOBŮ cena Množství čokolády S0 S1 pokles nabídky Výsledek obrázku pro čokoláda CO OVLIVŇUJE PRODÁVAJÍCÍ? ¢Cena vstupů ¢Technologie ¢Očekávání ¢Počet prodávajících ZMĚNA NABÍZENÉHO MNOŽSTVÍ ¢Posun po nabídkové křivce ¢Vyvoláno vším, ¢co mění nabízené ¢množství ¢ S množství cena 5 1 3 3 TRH ¢Rovnováha = situace, kdy cena dosáhla úrovně, kde jsou se poptávané a nabízené množství rovná ¢Rovnovážná cena – odpovídá průsečíku S a D ¢Rovnovážné množství – odpovídá průsečíku S a D NABÍDKA A POPTÁVKA Cena [Kč] Poptávané množství [ks] Nabízené množství [ks] 0,00 19 0 0,50 16 0 1,00 13 1 1,50 10 4 2,00 7 7 2,50 4 10 3,00 1 13 Výsledek obrázku pro papoušek ara NABÍDKA A POPTÁVKA Cena [Kč] Poptávané množství [ks] Nabízené množství [ks] 0,00 19 0 0,50 16 0 1,00 13 1 1,50 10 4 2,00 7 7 2,50 4 10 3,00 1 13 Výsledek obrázku pro papoušek ara TRH V ROVNOVÁZE cena množství S E D rovnovážná cena Rovnovážné množství 2 7 NEROVNOVÁHA TRHU ¢Přebytek: ¢Cena je vyšší než rovnovážná ¢Nabízené množství je vyšší než poptávané ¢Prodávající sníží cenu, aby víc prodali ¢Nedostatek: ¢Cena je nižší než rovnovážná ¢Poptávané množství je vyšší než nabízené ¢Prodávající zvýší cenu, protože si to mohou dovolit ¢ TRH V NEROVNOVÁZE cena množství S E D poptávané množství nabízené množství 2 7 4 10 2,5 přebytek VÝVOJ CEN CESTOVNÍ VERZE MODELU T A OBJEMU JEHO VÝROBY Výsledek obrázku pro model T Zdroj: Ford, H. Můj život a dílo. ZÁKON NABÍDKY A POPTÁVKY ¢Cena produkce se přizpůsobuje, čímž srovnává nabízené a poptávané množství ¢ ¢Nutná podmínka: neregulovaný trh VLIV STÁTU ¢„nespravedlivé ceny“ ¢Cenový strop = max. cena, za kterou může být prodáváno ¢Min. cena = nejnižší cena, za kterou může být prodáváno ¢Důsledek: přebytek X nedostatek ¢ Výsledek obrázku pro pěst CENOVÝ STROP NIŽŠÍ NEŽ ROVNOVÁŽNÁ CENA cena množství S E D 2 7 4 10 2,5 nedostatek STROP Výsledek obrázku pro REGULACE NÁJEMNÉHO MINIMÁLNÍ CENA VYŠŠÍ NEŽ ROVNOVÁŽNÁ CENA cena množství S E D 2 7 4 10 2,5 přebytek MINIMÁLNÍ CENA Autogramiada-madeleine-albrightova-brno-krystof-turek-19 Výsledek obrázku pro fronta Minimální cena > rovnovážná cena POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ… ¢3. EFEKTIVNOST NA TRHU Výsledek obrázku pro efektivnost