3 EFEKTIVNOST TRHU KOORDINACE EKONOMIKY (CPE) příkaz = centrálně plánovaná ekonomika •centrální plán •státní vlastnictví •vertikální struktura Výsledek obrázku pro socialistický obchod Správní komunisté vlastně vůbec nenakupovali. Společnost, kterou Kim Ir-sen stvořil, byla natolik antikonzumní, jak jen to bylo ve dvacátém stoleté možné. Nejslavnějšími obchody v zemi byla dvě nákupní centra v Pchjongjangu, jmenovala se Obchodní dům číslo 1 a Obchodní dům číslo 2. Sortiment byl stejně vzrušující jako jejich názvy. Občané Severní Koreje neměli nakupovat, protože všechno, čeho jim bylo třeba, jim měl teoreticky poskytnout stát ve jménu Kim Ir-senovy blahovůle. Výsledek obrázku pro north korea KOORDINACE EKONOMIKY (TE) trh = tržní ekonomika •směna •soukromé vlastnictví •horizontální struktura 1. Základy ekonomie Hladomor měl podivné vedlejší příznaky: Právě když bylo nejhůř a počet zesnulých dosahoval statisíců, zrodil se nový podnikatelský duch. Zhroucení socialistického systému rozdělování potravin umožnilo vznik soukromého podnikání. Každý soukromý podnik spadal do kategorie hospodářské kriminality, která byla trestána deportací do pracovního tábora. Jenže pokud se člověk nevyburcoval k nějaké formě podnikání, měl smrt jistou. Tisíce žen dělaly totéž. Z hladu a zoufalství začaly psát novou kapitolu volného trhu. Pochopily, jak důležité je směňovat různé schopnosti. Výsledek obrázku pro black market korea KOORDINACE EKONOMIKY (REALITA) Smíšená ekonomika •Příkaz a trh vedle sebe Výsledek obrázku pro invisible hand of market Veksláci na Václavském náměstí v Praze (1989), Doležal Michal, ČTK TRŽNÍ ROVNOVÁHA Konkurence na straně prodávajících a kupujících •Konkurence prodávajících tlačí cenu dolů (cenová válka) •Konkurence kupujících tlačí cenu nahoru (aukce) Tržní rovnováha •Nabízené množství se rovná poptávanému, takže nevzniká ani přebytek ani nedostatek •Stabilní situace na trhu PŘÍKLAD – TRH VAJEC Původní rovnováha na trhu při ceně 2,70 Kč a množství 110 kusů Vlivem reklamní kampaně „Vejce jsou zdravá“ dojde ke změně preferencí = lidé je začnou upřednostňovat růst poptávky •Vznikne krátkodobá nerovnováha (nedostatek) Základy ekonomie Výsledek obrázku pro vejce PŘÍKLAD – TRH VAJEC Základy ekonomie cena množství S E1 D1 2,70 110 130 3,10 nedostatek D2 160 E2 PŘÍKLAD - MYČKY Konstrukčním zlepšením se výrobcům podařilo snížit náklady na výrobu myček nádobí. Jaký to bude mít vliv na trhu myček? Jaký to bude mít vliv na trhu elektřiny? Základy ekonomie PŘÍKLAD – MYČKY Základy ekonomie cena množství S S1 D1 D2 D Trh myček cena Trh elektřiny množství S2 A A B B P1 P1 P2 P2 Q1 Q1 Q2 Q2 TRŽNÍ ROVNOVÁHA Maximalizuje rovnovážná cena blahobyt prodávajících a kupujících? Tržní rovnováha – odráží, jak trhy alokují vzácné zdroje Na otázku, zda je tržní alokace žádoucí odpovídá ekonomie blahobytu Základy ekonomie Výsledek obrázku pro vilfredo pareto EKONOMIE BLAHOBYTU = studium, jak alokace zdrojů ovlivňuje ekonomický blahobyt nakupující i prodávající na trhu získávají rovnováha na trhu maximalizuje celkový blahobyt prodávajících a kupujících Základy ekonomie PŘEBYTEK SPOTŘEBITELE rozdíl mezi tím, co je kupující ochoten zaplatit, a tím, co skutečně zaplatí Výsledek obrázku pro consumer množství 10 9 8 7 3 0 1 2 8 PŘEBYTEK SPOTŘEBITELE Základy ekonomie D množství cena ZMĚNA PŘEBYTKU SPOTŘEBITELE množství 10 7 3 0 1 3 8 7 PŘEBYTEK VÝROBCE rozdíl mezi cenou, kterou prodávající skutečně dostane, a cenou, za kterou by byl ještě ochoten prodat Výsledek obrázku pro prodavač množství PŘEBYTEK VÝROBCE Základy ekonomie S množství cena Přebytek výrobce ZMĚNA PŘEBYTKU VÝROBCE Základy ekonomie CELKOVÝ PŘEBYTEK A EFEKTIVNOST = přebytek spotřebitele + přebytek výrobce efektivnost = taková alokace zdrojů, kdy je celkový přebytek všech členů společnosti maximální rovnost = „spravedlivé“ rozdělení blahobytu mezi všechny členy společnosti Základy ekonomie EFEKTIVNOST TRHU Svobodné trhy: • „přidělují“ statky kupujícím, kteří si jich nejvíce cení (ochota platit) •„přiřazují“ poptávku po statcích prodávajícím, kteří jsou schopni vyrábět s nejnižšími náklady … je produkováno takové množství statků, které maximalizuje přebytek spotřebitele a výrobce Základy ekonomie PŘEBYTKY PŘI TRŽNÍ ROVNOVÁZE Základy ekonomie cena množství E Přebytek spotřebitele EFEKTIVNOST ROVNOVÁŽNÉHO MNOŽSTVÍ Základy ekonomie OLYMPIJSKÝ FUNKCIONÁŘ BYL V RIU ZATČEN KVŮLI NEZÁKONNÉMU PRODEJI LÍSTKŮ „Hickey je podle médií podezřelý, že předával vstupenky překupníkům, kteří je pak nabízeli na černém trhu za vysoké částky. K jeho zatčení došlo den poté, co policie v Riu zadržela muže s 800 nelegálně získanými lístky. Brazilské úřady už dříve zatkly kvůli překupnictví vstupenek na olympijské hry čtyři zaměstnance britské společnosti THG Sports. Zároveň policie zabavila více než tisíc lístků, jež byly nabízeny za přemrštěné ceny.“ Výsledek obrázku pro překupníci vstupenek olympiáda http://oh.idnes.cz/hickey-byl-zatcen-kvuli-nezakonnemu-prodeji-listku-fhn-/rio-2016.aspx?c=A160817_ 165023_olympiada-rio-2016_par DANĚ A BLAHOBYT Výsledek obrázku pro daně JAK OVLIVŇUJÍ DANĚ EKONOMICKÝ BLAHOBYT? üCena placená kupujícími se zvýší. üCena, kterou dostanou prodávající, klesne. Ztráty mrtvé váhy •snížení celkového přebytku •vyvolané narušením trhu Výsledek obrázku pro train wagon (prázdné vagóny u vlaku, lokomotiva, uhlák) DOPAD DANĚ Základy ekonomie množství S E množství bez daně cena, kterou platí kupující množství s daní cena bez daně cena, kterou dostane prodávající daň DAŇOVÝ PŘÍJEM T = výše daně Q = prodané množství produktu Daňový příjem státu = T × Q Základy ekonomie DAŇOVÝ PŘÍJEM Základy ekonomie množství S E D množství bez daně cena, kterou platí kupující množství s daní cena bez daně cena, kterou dostane prodávající T Q DOPAD DANĚ: ZTRÁTA MRTVÉ VÁLHY Základy ekonomie množství S D množství bez daně cena, kterou platí kupující množství s daní cena bez daně cena, kterou dostane prodávající B D C E A F C+E: ztráty mrtvé váhy DOPAD DANĚ Změna: •přebytku výrobce •přebytku spotřebitele •daňového příjmu Ztráty spotřebitele a výrobce převýší příjem státu z daně Výsledek obrázku pro taxes Výsledek obrázku pro taxes POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ: 4. EKONOMIE VEŘEJNÉHO SEKTORU Pieter Brueghel ml. [bröchel], Výběrčí daní.