6 CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA Výsledek obrázku pro monopoly Cíl firmy: maximalizace zisku nMax π = Max (TR – TC) = Max (P×Q – c×Q) n nMR = MC n nMezní příjem = přírůstek celkového příjmu dosažený prodáním další jednotky produkce (MR) nMezní náklady = přírůstek celkových nákladů spojený s vyprodukováním další jednotky produkce (MC) Základy ekonomie Příklad – maximalizace zisku Základy ekonomie množství Cena celkový příjem mezní příjem celkové náklady mezní náklady zisk změna zisku 0 10 0 - 5 - -5 - 1 10 10 10 9 4 1 6 2 10 20 10 15 6 5 4 3 10 30 10 23 8 7 2 4 10 40 10 33 10 7 0 5 10 50 10 45 12 5 -2 1. Dokonalá konkurence Výsledek obrázku pro stock exchange Dokonalá konkurence nNa trhu mnoho prodávajících a mnoho kupujících n→ zanedbatelný dopad na tržní cenu n= cena je pro prodávající i kupující daná nProdukce je identická nVolný vstup do a výstup z odvětví (žádné bariéry vstupu) Základy ekonomie DOKO - příklad nDodavatel pšenice – podíl 1/1000 trhu nPšenice obchodována na plodinové burze = 1 trh nZa jakou cenu prodávat, když na trhu obchodována tuna za 3000 Kč? n3001 Kč X n2999 Kč X n3000 Kč n Výsledek obrázku pro pšenice Individuální poptávka v DOKO cena množství D pšenice Základy ekonomie Výsledek obrázku pro pšenice 3 000 Příčiny nedokonalosti trhů nNedokonalá informovanost prodávajících a kupujících (rozptýlené trhy) nNáklady na změnu dodavatele (manuály, sítě) nNehomogenní produkt (není rohlík jako rohlík) nMalý počet prodávajících Základy ekonomie NEDOKO – příklad nProdejce guláše v restauraci (1 z desítek restaurací ve městě) nZa 35 Kč prodá 30 gulášů nKdyž cena 40 Kč – ztratí pár zákazníků, ale ne všechny n= Hospodský má manévrovací prostor pro tvorbu ceny nPoptávka není dokonale elastická n Základy ekonomie Individuální poptávka v NEDOKO cena množství Dokonale elastická poptávka trh gulášů Základy ekonomie Výsledek obrázku pro guláš Tržní struktura Základy ekonomie 1 >1 Monopol Počet firem produkce identická diferencovaná DOKO Oligopol/ Monopolistická konkurence Výsledek obrázku pro market structure Výsledek obrázku pro diamond forever Monopol nCecil Rhodes n70. léta 19. století nJižní Afrika n n n n n nKartel -> De Beers n1947, Frances Geretyová: „A Diamond Is Forever“…A za čtyři roky už mělo zásnubní prsten s briliantem osm z deseti nevěst, což se od té doby zásadně nezměnilo. n Základy ekonomie 2. Monopol (monos – polein) nJediný prodejce na trhu nJeho produkce nemá blízké substituty na trhu n→ cenový tvůrce (cena je vyšší než v DOKO) nExistují bariéry vstupu do odvětví n→ vlastnictví přírodního zdroje (zřídka) n→ státem udělená licence n→ firma má nižší výrobní náklady nProdukuje menší množství než by bylo společensky žádoucí (= ztráty mrtvé váhy) Základy ekonomie Bariéry vstupu nFelix je v Kocourkově jediný učitel angličtiny. O jeho hodiny je velký zájem, může si účtovat i 750 Kč za hodinu. Vidina vysokého zisku ovšem přiláká další lektory, kteří by byli ochotni učit jen za 600 Kč. Za normálních okolností tak každý ziskový trh brzy přiláká konkurenci, která stlačí ceny dolů. Pro Felixe je ovšem taková situace nevýhodná, rád by jí zabránil. Proč má učit jen za 600 Kč, když před příchodem konkurence dostával za hodinu o 150 Kč více? Napadne ho proto, že by mohl konkurenci omezit a znovu získat monopol zcela legální cestou: požádá svého kamaráda na úřadě, aby byla k otevření jazykové školy nutná zvláštní licence. Podmínkou získání takové licence je, aby žadatel učil v Kocourkově angličtinu alespoň pět let, pobýval nejméně půl roku na Maltě a zaplatí licenční poplatek 21 147 Kč. Takové absurdní podmínky ovšem ze všech žadatelů splňuje pouze Felix. S pomocí kamaráda na kocourkovském úřadě se mu podařilo vytvořit bariéry trhu, díky kterým si udrží svůj monopol. Výsledek obrázku pro kocourkov Státní řešení monopolů nZavedení konkurence do monopolních odvětví nRegulace chování monopolů nPřevedení soukromých monopolů na státní podniky nŽádný zásah Základy ekonomie Padne nejstarší monopol na sůl na světě. Čína ho měla neuvěřitelných 2600 let nJe to pravděpodobně nejstarší monopol na světě. Mají ho dodnes na sůl čínské vlády a platí již od 7. století před Kristem. Jeho původ byl ve Čchci. Nyní trh s touto surovinou a pochutinou ovládá Čínská národní solná společnost. Jako jediná firma v zemi má právo vyrábět a prodávat sůl. Její obchodní marže přitom dosahuje 300 až 400 procent. Ale podle nového záměru vlády se i tento trh bude od roku 2016 liberalizovat. I když se tímto krokem sůl zlevní, ne všichni obyvatelé nejlidnatější země světa jsou koncem monopolu nadšeni. nZdroj: Daniel Baret, Reflex (27. 11. 2014, kráceno). Výsledek obrázku pro Čínská národní solná společnost Regulace n nRegulace cen monopolu = stanovení maximální ceny státem (co nejblíže DOKO) nProblém: Jak pozná stát náklady monopolu? n n n Základy ekonomie Antidumpingová politika nDumping = výrobce prodá za cenu nižší, než jsou jeho náklady nKořistnický dumping (predatoring) nBěžný argument protekcionistů nVyspělé země n Základy ekonomie Výsledek obrázku pro úohs Cenová diskriminace n= prodej určitého produktu různým zákazníkům za různé ceny nPodmínky: nTrh musí být NEDOKO nNa trhu musí být odlišitelné skupiny zákazníků nFirmy musí být schopny účtovat dvojí ceny Základy ekonomie Cenová diskriminace nSlevové kupony nSlevy pro důchodce/studenty nCrippleware nGenerika nKurzovné pro muže Základy ekonomie Grilled Chicken – 250 CZK Grilované kuře – sto patnáct korun Cenová diskriminace Základy ekonomie Výsledek obrázku pro price discrimination Jak časté jsou problémy s monopoly? nMonopol je běžný nVětšina firem má nějakou kontrolu nad cenou své produkce (je diferencovaná) nFirem se značnou monopolní silou je málo nVelmi málo produktů je jedinečných Základy ekonomie Nic netrvá věčně Základy ekonomie https://cdn3.pcadvisor.co.uk/cmsdata/reviews/3263430/Apple_iPad_2_tablet_thumb800.jpg 3. Oligopol nNěkolik prodávajících n→ možnost spolupráce X vlastní zájmy firmy n→ kartel nProdukce identická nebo podobná nDuopol = oligopol se 2 firmami nCena je vyšší než by byla v DOKO, ale nižší než u monopolu nProdukce je menší než by byla v DOKO, ale větší než u monopolu n Výsledek obrázku pro oligopoly Teorie her nJak se lidé chovají nve strategických situacích n(při rozhodování musí uvažovat rozhodnutí jiného subjektu) nOligopolní trh je malý = nutnost zohlednit chování ostatních = zisk firmy závisí nejen na tom, kolik sama vyprodukuje, ale i na tom, kolik ostatní firmy n Základy ekonomie Výsledek obrázku pro john forbes nash Výsledek obrázku pro prisoner's dilemma Vězňovo dilema n n Odsouzení k … rokům vězení Petr Přizná se Nepřizná se Kateřina Přizná se 8;8 0;20 Nepřizná se 20;0 1;1 Výsledek obrázku pro prisoner's dilemma Vězňovo dilema n n Odsouzení k … rokům vězení Petr Přizná se Nepřizná se Kateřina Přizná se 8;8 0;20 Nepřizná se 20;0 1;1 Odsouzení k … rokům vězení Petr Přizná se Nepřizná se Kateřina Přizná se 8;8 0;20 Nepřizná se 20;0 1;1 Antikartelové zákonodárství nZabránit spojení firem nRozdělit firmy nBránit firmám v nekonkurenčních aktivitách n Základy ekonomie Student Agency zaplatí pět milionů. Zneužila svůj monopol nAutobusový dopravce Student Agency zneužil svého dominantního postavení na autobusové lince Praha-Brno, a musí tak zaplatit pokutu 5,154 milionu korun. Krajský soud v Brně tak svým rozsudkem potvrdil rozhodnutí antimonopolního úřadu z roku 2011. Vymezení posuzovaného trhu bylo pro případ klíčovou otázkou. Rozhodnutí ÚOHS stálo na tvrzení, že v době deliktu existoval na lince samostatný trh autobusové dopravy a vlaková doprava tvořila trh odlišný. Úřad zdůrazňoval, že nepokutoval Student Agency za nízké ceny, nýbrž za jejich cílené použití k vytlačení jiného soutěžitele z trhu. n Zdroj: iDnes (25. 9. 2014, kráceno). Základy ekonomie Výsledek obrázku pro student agency Protikartelové zákonodárství nUdržování maloobchodních cen nCenové predátorství nVázané obchody n Základy ekonomie Výsledek obrázku pro kartel opec 4. Monopolistická konkurence nMnoho firem na trhu nProdukce je diferencovaná nVolný vstup a výstup z odvětví n= Něco z monopolu + něco z DOKO nPříklady: nCD, filmy, nábytek ... n= významná role reklamy Základy ekonomie Výsledek obrázku pro pan vajíčko nManipulace? nOmezuje konkurenci nzvýrazňováním rozdílů mezi produkcí? n X nZdroj informací pro zákazníka nPodporuje konkurenci nabízením větší množství variant produktu a cen nZnámka kvality Základy ekonomie Příště: Makroekonomie Základy ekonomie Výsledek obrázku pro macroeconomics