Pavla Marciánová, Ph.D. }Blok 2 - 22.4. : }3. Taktiky a strategie obchodního jednání }4. Fáze obchodního jednání } }Blok 3 - 13.5. : }5. Nátlakové praktiky a zdolávání námitek }6. Prodejní rozhovor a jeho pravidla } }Způsob JAK jednáme je stejně důležitý jako to O ČEM jednáme }Pro úspěšnost při obchodním jednání jsou důležité: ◦úroveň sebejistoty a ◦umění (dovednost)pracovat s časem a informacemi }To jak o sobě smýšlíme, vyzařujeme i na povrch }( moucha vs. Lev) }Je to ovlivněno zkušenostmi, pocity, zážitky, úspěchy a neúspěchy, ale také geneticky }Projeví se to i navenek – verbální a neverbální komunikace, styl života, styl oblékání }Lze posilovat perfektní přípravou, podrobnou }znalostí potřeb protistrany a také pevným přesvědčením o hodnotě vlastní nabídky }Fáze úvodní (prodejní) - probíhá příprava na jednání, samotné jednání. }Příprava zahrnuje shromáždění informací, které již známe a identifikaci informací, které nechceme ihned zjevit. Tyto informace by měly tvořit rámec konstruktivního jednání. }Shromažďování informací − soustředíme do úvodní, prodejní fáze. }Projednání obtížných otázek − necháváme na pozdější dobu, až po } vytvoření vzájemné důvěry obou stran. }Nejdůležitější ústupky protistrany − očekáváme je až v závěru jednání. K tomu směřujeme i svoji taktiku - být trpěliví a velký ústupek načasovat také do této doby. }Potřebný čas k argumentaci − umožníme protistraně i své straně čas k reakci na vznesené argumenty. }Nedostatek informací − riskujeme, je-li pro jednání vymezen krátký časový úsek. }Velký časový tlak − jsme vždy v nevýhodě, jednáme-li pod časovým tlakem. }Konečné termíny − uvědomujeme si, že vždy lze jednat o konečných termínech. }Zde se zaměřujeme na důkladnou analýzu protistrany, jejich potřeb, jejího procesu rozhodování, časových možností a očekávaných variant a alternativ. } V úvahu je třeba vzít i minulé zkušenosti s obchodním partnerem faktor důvěry. }Nedostatek informací a jejich případná nepravdivost mohou jednání zhatit. Ověřování faktů a kontrola informací mohou pomoci zlepšit jednací pozici a snížit překvapení. }Jednotlivé fáze obchodního jednání je možné vymezit následovně: }• příprava na jednání; }• zahájení jednání; }• prezentace obchodní nabídky; }• protizahájení partnera; }• vyjednávání; }• závěr obchodního jednání. a)Technicko organizační stránka b)Cíl jednání c)Získání informací d)Osobní image e) }Výběr místa jednání – domácí či neutrální půda, popř. půda protistrany }Doba jednání – vymezení časového rámce a doby jednání, obrana proti manipulativním technikám }Jednající osoby – je třeba dopředu vědět s KÝM budeme jednat, počet zúčastněných osob, jejich kompetence, odborná úroveň – pravidlo parity. }Jednací jazyk }Je důležité stanovení cíle a případných alternativ. }Jaké je naše minimum, pod co nepůjdem popř. jaké je maximum. Jedná se např. o cenu, platební a dodací podmínky, kvalitu atd. }Máme i prostor pro kompromis }Prostředky k dosažení cíle: ◦příprava argumentů – výhod, ◦uvědomění si slabých stránek a stanovení protiargumentů , ◦ prostředky proti zdolávání námitek }Nový či již známý partner }Informace o osobách, konkurenci, podniku samotném, lze tak nastavit efektivní strategie. }Vyhodnocení výsledků minulých jednání }Tzn. jak chceme být partnerem viděni }Jde o estetiku, verbální a neverbální komunikace, komunikační dovednosti } }1. Co je předmětem jednání? }2. Dojednali jsme schůzku se správnou osobou? }3. Jaká byla odezva na první kontakt? Má partner zájem o jednání? }4. Co víme o kontaktní osobě (jméno, věk, kraj, rodina, obchodní a pracovní zaměření, }vzdělání, tituly, zdravotní stav, zájmy, další informace)? }5. Jaká je její pozice v organizaci, její funkce a místo v rámci řídící úrovně? }6. Jaké jsou její kompetence? }7. Musíme pro přijetí konečného rozhodnutí kontaktovat někoho na vyšší organizační }úrovni? }8. Máme dostatečné informace o osobě, se kterou budeme dále jednat a která zaujímá vyšší }postavení? }9. Jedná partner také s konkurencí? S kým? }10. Jaké jsou silné a slabé stránky konkurence? }11. Jaké jsou silné a slabé stránky naší nabídky? }12. Jaké informace máme o partnerské firmě (velikost, obrat, produkce, pracovníci, platební }schopnost, postavení na trhu, její konkurence)? } }13. Známe právní a finanční náležitosti obchodu? }14. Jaký postoj zaujmeme? }15. Máme připravené všechny materiály a dokumenty pro jednání? }16. Jakou největší výhodu můžeme partnerovi nabídnout? }17. Co můžeme obětovat? Kam až můžeme couvnout? }18. Jaký je náš odhad doby jednání? Máme rezervu před dalším jednáním? }19. Můžeme si dovolit v případě prodloužení doby jednání odvolat další schůzku? }20. Víme, jak se dostaneme na místo schůzky a jak dlouho nám to bude trvat? Jaký dopravní }prostředek zvolíme? }21. Jsme v odpovídající kondici? Nebylo by lépe jednání odložit? }22. Jsme pro jednání vhodně oblečeni a upraveni? Jak se chceme prezentovat? }Úvodní, neformální kontakt a následný rozhovor na neutrální téma nám umožňují uvolnit napětí, odstranit překážky ve vzájemných vztazích, vytvořit vřelejší osobní vztah a navodit příznivou atmosféru pro další fáze jednání. } } }časové možnosti partnerů }kompetence osob, které se jednání účastní. Než nastane fáze vyjednávání, měli bychom přesně vědět, s kým budeme jednat a jaké jsou pravomoci účastníků. Osoba kompetentní k podepsání obchodní smlouvy by měla být vždy přítomna u rozhodujících bodů jednání. Nezjistíme-li přesně kompetence protistrany, neodhalujeme ani pravomoci své strany; }program jednání a stanovení pořadí pro jednání hlavních bodů. Tím zamezíme opomenutí projednání podstatných věcí a stresu při jednání; }cíle jednání } }1. Jsem vždy přesný! }2. Mé prodejní materiály jsou úplné a uspořádané! }3. Jaké hospodářské zázemí má můj klient? }4. Kterým produktům dává klient přednost a jakým ne? }5. Co nekoupil? Co ho odpuzuje? }6. Co jsem mu slíbil? }7. Které otázky klient posledně nadhodil a nyní je musíme probrat podrobněji? Znám jeho hlavní námitky a dovedu na ně odpovědět! }8. Co chci prodat? }9. Za jakých podmínek? }10. Co nabídnu dodatečně? }11. Jaké mohu klientovi nabídnout dodatečné informace nebo služby? }12. Jaké mám pro něj nápady, novinky, zajímavosti? }13. Jak zahájím rozhovor? Cit – rozum – cit! }14. Jaké otázky mu položím? }15. Jaké argumenty mám k dispozici? }16. Co mohu vzít s sebou a předvést? } } } } }Rovnovážná pozice }Leklá ryba •Drtič kloubů •Rukavice } } }https://www.youtube.com/watch?v=IHUAJA2t_NA }https://www.youtube.com/watch?v=B2FPPM_2Ffs } } } } }https://www.youtube.com/watch?v=TI2RUxq7N4k } }https://www.youtube.com/watch?v=JrbnTZPjg0k C:\Users\Uzivatel\Pictures\gesta.jpeg }Místo v čele stolu – osoba vedoucí jednání }Na pravo - „pravá“ ruka šéfa }Na levo – „zastánci šéfa“ } }Důležitý je způsob – sebejistota a připravenost }Začínáme s výhodami a pozitivními informacemi }Vysvětlíme jak jsme se k daným podmínkám ( cena, kvalita, atd.) dopracovali }Vyčkáme na zpětnou vazbu partnery, abychom mohli upravit dle jeho představ }Není žádoucí ihned argumentovat protinabídkou }Obchodní nabídka x obchodní rozhovor, jednání }Obchodní nabídka: }Písemné vyjádření – pravidla: }Zdvořile strohé, prosté avšak bezchybné, text nesmí zastínit obsah, používat běžný font a velikost písma, neplýtvat barvami, či vlastnoručně vytvořeným logem, důležitý je podpis! }Nezapomenout na všechny potřebné náležitosti: ◦Adresa, uvítání, oslovení ◦Popis produktu ◦Cena ◦Dodací a platební podmínky ( čas, místo) ◦Výhody ◦Kontakt atd. } } } } } }V Čechyni 15.4.2020 } } }Penzion Na Hradbách } }Vážený pane inženýre/ko, }Dovolujeme si Vám poslat nabídku ubytování pro účely teambuildingu. Náš penzion je vyhlášen široko daleko a má perfektní reference. Garantujeme 100% spokojenost!!! V okolí je možnost vidět spousty zajímavostí. V poslední době se nám podařilo přilákat i turisty ze zahraničí, pořádáme i rodinné oslavy a jiné akce. }Budeme se těšit na odpověď } Petr Bezvadný } Zdroj: https://www.inv24.cz Logo zdroj: https://themedically.com/bad-logos/ }Jaký je Váš první dojem z ukázek? }Jaké asociace a pocity ve Vás uvedené nabídky vyvolávají? }Co je +/- každá z nich? }Podle čeho byste si vybírali? } }Nadchnout a přesvědčit } }1. krok: Cit } Zde svou kompetencí získává klientovu sympatii, dobrou vůli a důvěru. Diskuze nad jinými než obchodními tématy. }2. krok: Rozum } Následuje čistě odborný rozhovor doplňovaný čísly, daty a fakty. }3. krok: Cit } V závěrečné fázi opět působí na cit, aby mimo jiné v zákazníkovi vzbudil chuť koupit si nabízený produkt. } } }Charakteristika dobrého obchodníka: } }1. Dar nadchnout sebe i druhé }2. Dar vcítění se }3. Dar hrát svou roli }Jak přesvědčit kohokoliv k čemukoliv: }https://www.youtube.com/watch?v=cFdCzN7RYbw }Základy vhodné konverzace: }https://www.youtube.com/watch?v=V0MNMT5lYNI } }zachovat klid a nenechat se překvapit, urazit se či jinak vyvést z míry je nežádoucí }pozorně naslouchat a snažit se ujasnit si podstatné a kompromisní body protistrany; }v duchu si utřídit shodné a rozdílné body obchodní nabídky. }Připravit si shrnutí protinávrhu partnera, v němž se zaměříme zejména na posílení oblasti shody mezi námi; }hledat také jiné kompromisní body nebo alternativy, které bychom mohli navrhnout. }2 stěžejní startegie: }VÝHRA - VÝHRA (WIN - WIN) }VÝHRA - PROHRA (WIN - LOST) }Vhodné pro dlouhodobé obchodní vztahy }Princip výhra-výhra }Zásady vyjednavačů: }ochotně se podělí o informace; a poskytnou dostatečný čas }ptají se na potřeby partnera a zároveň vyjadřují své potřeby }udržují s protistranou otevřené komunikační kanály; }vyměňují něco za něco a nekladou ultimáta; }jejich návrhy nebo požadavky obvykle neobsahují bezdůvodný tlak; }přemýšlejí o různých variantách a také je navrhují; }předkládají alternativy a doporučení v případě, že odmítají určitou myšlenku; }hovoří výstižně a srozumitelně; }udržují dynamiku jednání (např.: Pojďte, posadíme se a projednáme to. Navrhuji, abychom se na tento aspekt příliš nevázali.). }Taktika spolupráce }Taktika kladení otázek }získání celkové obchodní nabídky partnera - Zmínil jste se, že se jedná o několik bodů. Co }ještě zbývá? }• objevení nových informací - Došlo k nějakým změnám od chvíle, kdy jsme spolu hovořili? }• prověřování, zda se jednání ubírá správným směrem - Myslím, že nám zbývají tři otevřené }otázky. Jsou to ... Souhlasí? }• držet pod kontrolou nepřátelského vyjednavače - O co Vám jde? }• vyhnout se nátlakové taktice protistrany - O jaký časový plán jde? }Taktika prověřování ◦…dobrá, takže jsme se dohodli na….., nebo co myslíte? }Taktika opakování ◦Opakujeme své požadavky a utužujeme svoji pozici ◦Opakujeme znovu i otázky, které partner nezodpověděl }Taktika odkladu rozhodnutí ◦Ještě se k tomu vrátíme…… ◦Musíme si to ještě promyslet….. ◦Neradi bychom to uspěchali } }Strategie výhra prohra }Využívání nátlakových taktik ◦Typický nepřátelský vyjednávač : ◦snaží se získat informace od partnera, sám je však odmítá poskytnout; ◦předkládá krajní požadavky, které jsou prakticky nesplnitelné; ◦prohlašuje, že není oprávněn k rozhodování; ◦ snaží se stále jen brát a nenabízí protihodnotu; ◦vytváří časový nátlak a používá hrozeb; ◦jeho jednání je plné dramatičnosti a někdy chce vypadat jako „opora společnosti }Manipulace s časem }Manipulace s kompetencemi }Manipulace s novými informacemi }Taktika „odhryzávání“ – jedná o každém bodě zvlášť a u každého vyžaduje ústupky }Taktizování s počtem jednající osob }Mlčení }Hra s emocemi }Taktizování s konkurenční nabídkou }Manipulace s ústupky } }Buchtová, B., Kulhavý, V., Psychologie v obchodní činnosti firmy, Brno:MU, 2006 }Bedrnová, E., Nový, I. Psychologie a sociologie v řízení firmy. Praha: Grada, 1996, kap. IV. } https://www.inv24.cz }https://www.youtube.com/watch?v=cFdCzN7RYbw }Logo zdroj: https://themedically.com/bad-logos/ }https://www.youtube.com/watch?v=V0MNMT5lYNI } } } } }