Manažerská psychologie

Přesvědčování a změna postoje

Cíl kapitoly

Kapitola vám vysvětlí, jaké psychologické faktory se podílí na tvorbě a změně postoje a na ekonomickém rozhodování. Dokážete rozpoznat různé formy přesvědčování v komunikaci a také je úspěšně využít v obchodních jednáních i v soukromém životě. Získáte také přehled o nudgingu a jeho cílech a formách. Díky získaným znalostem budete schopni úspěšněji přesvědčovat druhé a zároveň se zvýší vaše schopnost rozpoznat a odolat manipulaci.

 

Časová zátěž

4 hodiny

 

 

1.1 Na co se zaměřit

  • Vznik a změna postoje
  • 6 modalit zvyšujících úspěšnost přesvědčování
  • Sociální normy
  • Nudging a jeho využití v praxi
  • Systém 1 a Systém 2
  • Heuristika ukotvení a reprezentativity

 

1.2 Povinná literatura

CIALDINI (2001)

SUNSTEIN (2014)

KAHNEMAN (2012) strany 25-36

 

1.3 Doporučená literatura

KAHNEMAN (2012)

CIALDINI (2014)

THALER a SUNSTEIN (2010)

 

 

1.4 Úkol

Podívejte se na přednášku Roberta Cialdiniho o sociálních normách. Jak by bylo možné využít principy z přednášky k motivaci studentů v tomto předmětu?

Odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=HNxDinw_Kjo

 

Otázky k zopakování

  1. Jaké jsou modality zvyšující účinnost přesvědčování?
  2. Proč se nudgingu přezdívá “liberální paternalizmus”?
  3. Jak byste mohli při vyjednávání o výši platu mohli využít tzv. kotvu nebo jiné heuristiky (vyhledejte si další na internetu a v literatuře)?
  4. Proč nosí herci v reklamách hrající lékaře kolem krku stetoskopy? Jaké jiné praktické příklady stejného principu naleznete?